Trondmegs anlegg - den første watten.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    La den for all del få mange timer på baken FØR endelig evaluering. Applauderer likevel førsteinntrykk, tar det for nettopp det (men moro å høre om slik diy)

Ta for all del innspill for nettopp innspill, være seg i forhold til mer eller mindre fornuftige forslag til fintuning, så vel som eventuelle kommentarer til prosjektets vellykkethet generelt)

Ikke overrasket over at du fikk lydmessig løft heller, og det allerede umiddelbart etter oppkobling, artige og vel fortjent:) Systemets kanskje "flaskehals" har fått bedre pasasje

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Mulig jeg skulle sjekket komponentlista di bedre, men husker jeg rett er det meste av dine komponentvalg med tanke på "nøytral" gjengivelse også, høres ut som du har fått til det du har gått for....

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Hei Trond :)

Å insinuere at innsatsen jeg har utført på dette prosjektet som bortkastet er i denne sammenhengen faktisk ganske frekt. Jeg prøver å ha en selvkritisk og edruelig tilnærming til målet og det blir ikke hallelujastemning hver gang noe gjøres selv om det kan være friske tak og breiale kommentarer underveis.
    Enig ! Denne synes jeg var ganske frekk ! Du har gjort en utmerket jobb ! Ikke alltid det blir "halleluja" ved første forsøk, men her kan det tweakes en god del, for å oppnå "målet" ! Du må bare prøve deg fram, kanskje en annen kondensator, annen strømforsyning etc. Stå på !

Mvh.
    Johnny

T

TT.

Gjest
    Jo, det sier ganske mye. Jeg oppfatter Salas RIAA'en som lett hørbart vesentlig bedre mht fulltonegjengivelse, åpenhet, dynamikk etc. Høyttaleren har en hang mot det lyse, og jeg oppfatter pickupen med sin fullfrekvens gjengivelse også som åpen og nøytral såvidt mot det lyse. Summa summarum ble dette littegrann mer enn ønsket for systemet samlet. Da er det fintuning og småjusteringer som skal til. Å insinuere at innsatsen jeg har utført på dette prosjektet som bortkastet er i denne sammenhengen faktisk ganske frekt. Jeg prøver å ha en selvkritisk og edruelig tilnærming til målet og det blir ikke hallelujastemning hver gang noe gjøres selv om det kan være friske tak og breiale kommentarer underveis.
    Hvis det låter kleint, slappt og lyst, er vel det et tegn på at arbeidet er forgjeves. Man kan ikke treffe hver gang desverre, selv om man skulle tro det her på Sentralen og ellers på nett der verden er perfekt. Det er LOV å bomme!

T

TT.

Gjest

Å insinuere at innsatsen jeg har utført på dette prosjektet som bortkastet er i denne sammenhengen faktisk ganske frekt. Jeg prøver å ha en selvkritisk og edruelig tilnærming til målet og det blir ikke hallelujastemning hver gang noe gjøres selv om det kan være friske tak og breiale kommentarer underveis.
    Enig ! Denne synes jeg var ganske frekk ! Du har gjort en utmerket jobb ! Ikke alltid det blir "halleluja" ved første forsøk, men her kan det tweakes en god del, for å oppnå "målet" ! Du må bare prøve deg fram, kanskje en annen kondensator, annen strømforsyning etc. Stå på !

Mvh.
    Johnny
    Les svaret mitt først før du uttaler deg!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Hvem sier at det låter kleint, slapt og lyst? Det kom noen tøysekommentarer fra SIT-kjøpekåte medforumister, men det var da ikke alvorlig ment. Den eneste som har hørt dette slik det spiller nå er meg og andre kommentarer har ikke rot i lytting. Jeg har sagt at det er litt lysere enn jeg ønsker meg, men at dette skal tweakes på plass. Hvis det er å bomme så har jeg vel bommet, men det er ikke slik jeg ser verden. Det er ganske spesielt å kalle det nedlagte arbeidet forgjeves når jeg faktisk har en spillende RIAA av høy kvalitet og det er justering/tweaking av lyden som står på planen videre.

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden

Mvh.
    Johnny
    Les svaret mitt først før du uttaler deg!
    Nåja,

DU kom med et innlegg (som pynter veldig på din tidligere kommentar) , ETTER mitt svar, så Sh@h$ The Fu#c? Up ?

T

TT.

Gjest
    Hvis arbeidet ikke førte deg til målet du ønsker, da er det vel bortkastet eller hur?

Jeg satt og skrev svaret mens du postet, så at det kom etter ditt er vel en ren tilfeldighet og jeg har dessuten ikke pyntet noe som helst på svaret!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det er tydelig at man ikke tåler kritikk på hva man gjør her inne.
    Nå er du for drøy. Jeg har ingen problemer med å tåle kritikk samt lytte til tips og råd, men påstanden om at arbeidet jeg har lagt ned er forgjeves er vel noe ute av proporsjon og ble dessverre ikke oppfattet som særlig konstruktivt. Men kritikk var det, ja visst, men jeg forsto ikke at det hadde noen hensikt å ytre det. Og hvertfall ikke at jeg skal la det stå uimotsagt når det ikke har rot i virkelighet.

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Hei

Hvis arbeidet ikke førte deg til målet du ønsker, da er det vel blrtkastet eller hur?
    HVEM, har sagt at arbeidet er fullført da ? Når man bygger DIY, så finnes det mange forskjellige "varianter" av å bygge samme krets, avhengig av hvem som bygger den, og hans valg av komponenter, strømforsyning, kabler, konnektorer, you name it !
    Tror Trond kommer i mål jeg.......Det er jo et utall andre som har bygget denne, og som er strålende fornøyd ! Det gjelder bare å "tilpasse" ting, slik at man tuner inn den lydsignaturen man er ute etter. Tror kretsen i seg selv er velfungerende/vellydende.

T

TT.

Gjest
    Hei

Hvis arbeidet ikke førte deg til målet du ønsker, da er det vel blrtkastet eller hur?
    HVEM, har sagt at arbeidet er fullført da ? Når man bygger DIY, så finnes det mange forskjellige "varianter" av å bygge samme krets, avhengig av hvem som bygger den, og hans valg av komponenter, strømforsyning, kabler, konnektorer, you name it !
    Tror Trond kommer i mål jeg.......Det er jo et utall andre som har bygget denne, og som er strålende fornøyd ! Det gjelder bare å "tilpasse" ting, slik at man tuner inn den lydsignaturen man er ute etter. Tror kretsen i seg selv er velfungerende/vellydende.
    Hvis du har fulgt med i tråden, så er det opptil flere som mener denne konstruksjonen oppleves som bløt, lite oppløst og kanskje enda verre. Da er det vel lov til å stille spørsmål om dette var verdt innsatsen. Trådstarter har sittet flere kvelder bla for å sortere og matche komponenter og når dette ikke samsvarte med hva som ble oppnådd, da er det vel lov til å sette spørsmålstegn ved om dette var verdt innsatsen. Det er sikkert moro å lodde, men hvis det ikke blir bedre enn man hadde før man startet, da er det vel bortkastet arbeide?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Hvilken tråd er det du henviser til der kontruksjonen omtales som "bløt, lite oppløst og kanskje enda verre"?

T

TT.

Gjest
    Sluket er en av de som bertegnet denne som bløt som et eksempel. I denne tråden!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det gjør han vel ikke. Han er sugen på mine SIT-1 effektforsterkere og dermed tøyset han i omtalen av de. Jeg har bygget RIAA og lyden av den derimot har ikke vært kommentert av noen da den eneste utenom meg som har har hørt den er RBN, og det er ikke i samme oppsettet som den står i nå.

Med all respekt, det er fint med kritikk, men da skal den være konstruktiv. Dessuten skjønner jeg ikke hvor påstanden om at det ikke ble bedre enn det jeg hadde kommer fra. Jeg har brukt siste timen og flere innlegg på å fortelle at den nye RIAA'en er vesentlig bedre enn den forrige, men foreløbig er det totalt sett litt for lyst i systemet den står i. Og siden jeg som har brukt tid og penger på dette her ikke synes arbeidet er bortkastet og forgjeves, hvorfor i svarte helvete må jeg forsvare det fordi andre synes det kanskje er slik?

Jeg oppfatter den nye RIAA'en som et stort steg i riktig retning, men det gjenstår litt tweaking for å komme i mål og annet hadde jeg ikke forventet. Det fine med DIY er at man kjenner kretsen og komponentene mye bedre og kan lettere foreta endringer.

Hvis jeg bommer på siste avkjørsel til Charlottenberg ser jeg ikke på harryturen som bortkastet og forgjeves, jeg kjører 200m tilbake og svinger inn rett vei da jeg tross alt hadde tilbakelagt 99,9% av strekningen.....

Jeg tror det har ligget en del misforståelser og ulmet her, og håper dette oppklarer en del av de.

Sist redigert:

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Hvis du har fulgt med i tråden
    Ja, det har jeg. Men, nå stammer ikke denne kretsen fra dette fora. Kretsen kommer fra et helt annet fora, og der er det andre tilbakemeldinger ?

Det er sikkert moro å lodde, men hvis det ikke blir bedre enn man hadde før man startet, da er det vel bortkastet arbeide?
    Trådstarter sier:

Jeg oppfatter Salas RIAA'en som lett hørbart vesentlig bedre mht fulltonegjengivelse, åpenhet, dynamikk etc.
    Det oppfatter jeg som bedre, men at den kanskje trengs å "tunes" inn ?

God natt

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Systemet i sin helhet må tunes inn fordi totalen, som forklart lenger opp, ble lysere enn jeg ønsker. Dette er små justeringer som går på konto for smak.

T

TT.

Gjest
    ok Trondmeg, du fikk fram en del aspekter som ikke har vært så synlige tidligere ang denne DIY. i siste innlegg. Mulig det hele bygger på en misforståelse. Hva denne Ine-23 prøver å påstå, ignorerer jeg glatt. Vi har knapper for slike

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Såså, det er ingen som er uvenner her inne. Ine123 er dessuten kongen av monsterbygg i det han kjører et relativt kompromisløst løp med å klone en Pass XA160.5 mener jeg det var. Det er helt ok med temperatur i diskusjoner for deretter å "ta en øl og tullprate" etterpå. Men nå tror jeg den store avloggingsknappen må trykkes inn da jeg langt på overtid til å stå opp kl 5....

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Hei ;)

Hva denne Ine-23 prøver å påstå, ignorerer jeg glatt. Vi har knapper for slike
    Bruk knappen ! Who cares ?

Men nå tror jeg den store avloggingsknappen må trykkes inn da jeg langt på overtid til å stå opp kl 5....
    Langt over overtid her også.........

Mvh.
    Johnny

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Nei se- nå har jammen denne tråden blitt en slik hyggelig hifisentraltråd også........

Ser frem til en prøvelytt Trondmeg, drit i disse innleggene som har rot i manglende forståelse av humor presentert. Spill musikk, ikke tweak før innspilt.......

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Ingen fare kwil. Det var nok mest noen misforståelser som måtte ryddes av veien og påstander basert på feil premisser som ble rettet opp i. Ikke noe som betyr noe for den videre progresjonen. Trist at denne støyen havner i en personlig tråd som har som hensikt å skape god stemning, men siden jeg hevder stor takhøyde her, så må vel det gå bra også :).

Ingen tweaks blir utført på en stund enda, men jeg kartlegger alle mulige tiltak som skal testes ut videre. Og dette er verdt hvert minutt av innsats for det er bare moro å holde på med.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.586
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dette murvelevenet var da helt unødvendig kara.
    Slik jeg forstår det bunner det i en sleivete ironisk kommentar fra sluket som tuller med at han vil ha greiene tilgjengelig på børsen.
    Dette er jo bare ment for moro og tull fordi objektene er attråverdige. Noen av oss er litt slepphendte med humor av og til.

Bare slapp av og senk skuldrene TT.
    Trondmeg er laget av hardt stoff...
    Solid kar som tåler litt sleiv og driter i misforståelser (?), men samtidig er det klokt å vise respekt for arbeidet som her gjøres og framvises.
    Vi er heldige som får være med på reisen. Og den er ikke helt i mål, men siste etappen (20%), kommer til å ta pusten fra oss tipper jeg:rolleyes:.

Slik går det av og til når man ikke garderer seg med et dusin smilefjæs!
    Jeg har gått i DET baret sjøl vet dere!

Jævlig fine bilder og tekst ang bygginga Trondmeg,
    -er ikke tull en gang!

Mvh

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Litt het stemning tidligere i tråden ser jeg. Det er unødvendig.
    Nå er vel jeg den eneste som har hørt dette utenom Trond. Det er ikke tvil om at det har løftet lydopplevelsen til et helt annet nivå enn med forrige RIAA. Skulle bare mangle.
    Absolutt alle parametere har blitt bedre og ikke minst skiller den på innspillinger på en helt annen måte og det er et kvalitetstegn. Da jeg var innom spilte vi forskjellige musikkstiler og lydkvaliteter. Daft Punk ble litt vel energisk i toppen, mens Muddy Waters var rimelig nøytral og trakk ikke i noen bestemt retning. Dynamikken og impulsresponsen var derimot i en klasse som Tronds anlegg aldri har vært i nærheten av. Tom Waits ble også formidlet på en fremragende måte. Man kommer nå nære innpå artisten og man hører mange detaljer og en åpenhet som ikke har vært der tidligere. Formidlingen og musikalitet har tatt et kvantesprang.
    Nå er dette fortsatt et ferskt bygg og jeg tror den trenger mange timer med musikk før den er i mål. Å begynne å tweake ved å bytte deler i konstruksjonen, er alt for tidlig. Dessuten er den jo bare et av mange steg i en bestemt retning, som innebærer mye bygging og endringer i tiden fremover. Det skal bli moro å følge. Tweaking er noe man begynner med når alt er på plass og innspilt. Å endre ht posisjoner og bytte mellom forsterkere er derimot bare moro.
    At du har brukt mye tid på matching og målinger før bygget, er et must hvis man vil ha best mulig lyd og vite at det man har bygget er gjort på beste måte. Dette er noe en diy person kan gjøre uten at det koster skjorta. Det er jo bare å se på diverse high end merker. Der matcher man og bruker komponenter med utrolig små toleranse avvik på topp serien, tar vanvittig bra betalt for dem, mens man lager billigere serier av overskudds komponenter hvor avviket er større. Kretsene kan være de samme. Dette gir bra produkter for en billigere penge, men ikke samme lydkvaliteten.
    Når man leser i Trondmegs tråd, må man ta på ironi hatten. Den kan ikke leses i sort hvitt, da det her finnes mange nyanser og alltid med en humoristisk undertone. Ironi og det skriftlige språk er heller ikke alltid forenlig, da det kan være vanskelig å skille på alvor og tull. Man må også, i noen tilfeller, kjenne til en forhistorie for å skjønne disse små stikkene fra noen nick. Alt er egentlig gjort i en god tone og er ganske fornøyelig, men det er litt internt og man bør ha knekt koden.
    Dette var noen tanker fra meg på morgenkvisten. Fortsett arbeidet Trond. Regner med at du har vasket klærne i de to sekkene jeg tok med. 30 kr stk skulle vel bli ca 7410 kr.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Takk for et både hyggelig, inspirerende og diplomatisk innlegg bluesbreaker, det skal mere til enn noen små misforståelser til for å knekke en brumunddøl, selv om hans til tider direkte uttrykksmåte kan virke krassere enn tiltenkt. Jeg har gjort meg en del tanker om hva jeg så langt har oppnådd med prosjektet og hva som skal gjøres videre og dette blir delt når tiden er inne. Om ikke bildene er supre å se på så er det hvertfall mange av dem......

Jeg fortsetter dette prosjektet til jeg er i mål. Keep posting :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Sokkene dine er til stryking RBN så de er nok klare i kveld :). Ellers takk for et glimrende innlegg som er spot on.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Regner med det blir et tillegg i prisen, men ok....

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg vil også legge til at alles tilstedeværelse i denne tråden selvfølgelig fremdeles er ønskelig for de som vil delta. Diskusjoner er helt innafor. Jeg ønsker ikke en stryke rygg og please-tråd. Og jeg har heller ikke behov for å trekke dette videre, men pense inn på nytt dobbelspor til Hamar igjen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Glad det ikke er min tråd, på denne siden har vi kun enkelt spor..;D. Forøvrig er jeg imponert over de som lager ting selv. Deri og du trondmeg. Kos deg, og la det gro litt på deg. Da blir det akkurat slik du vil ha det.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    aldri noe selvbygg som er bortkastet
    enten kasseres det etter lengre tids forsøk på å ro prosjektet i land og da settes det pluss på erfaringskontoen
    ellers tweaker man det til det sitter og da blir det stående i bruk hos en selv eller til glede for noen andre
    simple as that
    stå på

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Poweramp-tweaking er den nye eq. FW Aleph J gjør det hele enda mer ørevennlig, men med er lett slør, roter til bassen littegrann og detaljerer dårligere, men balanserer mitt anlegg på en fin måte. Lurer på hvordan den blir med Semisouth JFET stukket oppi hekken? ;D

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Men jammen spiller Aleph J pent også etter litt lenger oppvarming enn tenkt. Jeg tror jaggu jeg liker huslyden til Nelson Pass.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Mer FW, men en klone jeg kom over til en kjempefin pris :). Og godt bygget med kvalitetskomponenter. Planen er å bygge den om til en uoffisiell Aleph "Jango" som er en modifikasjon av Nelson Pass med JFET utgangstransistorer tilsvarende F1J eller F2J. Transistorene har jeg liggende.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det skal du. Elna audiokondensatorer, Dale motstander, stor trafo etc.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Aleph J åpnet opp og spiller flott når den ble varm i trøya. Skal over på SIT etterpå for å sammenligne. Balansen i anlegget er allerede litt bedre, men det er "noe" der som skal lugges vekk etterhvert. Inntil det skjer koser jeg med musikken. Hans Thessink's Slow train just nu.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Monsterarmen:

image.jpg
    image.jpg

Og en veldig god linjepre når man får inn Foton box plate 6N6P rør og ikke de eggeglassa den blir levert med.
    image.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn