Trondmegs anlegg - den første watten.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Oiiiiiiiii. Rett over på kald SIT ble rått parti. Den er bare sååååååååååååå min! Og ja, jeg har rødt i glasset hvis noen lurte.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Men jammen spiller Aleph J pent også etter litt lenger oppvarming enn tenkt. Jeg tror jaggu jeg liker huslyden til Nelson Pass.
    Har erfart at det kan ta opptil en hel time før Firstwatt variantene spilller som best. Trodde det skulle gå raskere, det er ikke så stor masse i kjøleprofilene men det kan skyldes et ganske så kaldt lytterom og at forsterkerne står på gulvnivå.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Men jammen spiller Aleph J pent også etter litt lenger oppvarming enn tenkt. Jeg tror jaggu jeg liker huslyden til Nelson Pass.
    Har erfart at det kan ta opptil en hel time før Firstwatt variantene spilller som best. Trodde det skulle gå raskere, det er ikke så stor masse i kjøleprofilene men det kan skyldes et ganske så kaldt lytterom og at forsterkerne står på gulvnivå.

Støtter den! Ca en time oppvarming på både FW F2 "Light" og Malmin MI10 som jeg har før de begynner å låte skikkelig! :)

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Herr Mergaard,

Det er med stor glede jeg igjen kan være aktiv på HFS, og den gleden hører selvsagt hjemme i tråden til min forhenværende forforsterker.
    Gleder meg stort til å kaste meg i turbo-Audien (ikke rammet av fusk, betalt mine avgifter for Quattro og bensin i en A3) og høre hva som har skjedd de siste 6-7-8 mnd? Da spesielt med tanke på vinyl og JBL-hornet i deler :D

Som vi snakket om stemte intuisjonen min - PM11S3 og JBL 4429 er en krem match :)

EDIT: Så på de FW Alpeh J, men innså at med 46kvm totalt fantes det ikke høyttalere som var kompatible..

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    prøv med et choke input psu på den riaan og du får alt du likte med Aleph J uten sløret:
    harmonics, body....
    eller som Gizmo sa det : King Tone
    samme som skjer for meg hver gang, enten det er Buffalo dac hos Vermin, min DDDAC 1794 eller POBs F5Turbo
    en annen ting om du kjører regulert power....kjør høy AC før likeretting og reguler ned MYE
    i mitt dac psu har jeg 34 og 24 sekundærer, likerettet og nedregulert til hhvis 12 og 5vdc
    du svir av mye varme som må bort, men det låter mye bedre
    just my 2 cents
    mvh
    Leif

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    prøv med et choke input psu på den riaan og du får alt du likte med Aleph J uten sløret:
    harmonics, body....
    eller som Gizmo sa det : King Tone
    samme som skjer for meg hver gang, enten det er Buffalo dac hos Vermin, min DDDAC 1794 eller POBs F5Turbo
    en annen ting om du kjører regulert power....kjør høy AC før likeretting og reguler ned MYE
    i mitt dac psu har jeg 34 og 24 sekundærer, likerettet og nedregulert til hhvis 12 og 5vdc
    du svir av mye varme som må bort, men det låter mye bedre
    just my 2 cents
    mvh
    Leif
    Kjører 52V ureg og ca 33 regulert så det er inne allerede og kjent stoff. Må trekke ut gode gamle Radio designers handbook fra hylla og beregne et choke input PS skjønner jeg :). Har tenkt tanken allerede. Your 2 cents are appreciated, sir

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Herr Mergaard,

Det er med stor glede jeg igjen kan være aktiv på HFS, og den gleden hører selvsagt hjemme i tråden til min forhenværende forforsterker.
    Gleder meg stort til å kaste meg i turbo-Audien (ikke rammet av fusk, betalt mine avgifter for Quattro og bensin i en A3) og høre hva som har skjedd de siste 6-7-8 mnd? Da spesielt med tanke på vinyl og JBL-hornet i deler :D

Som vi snakket om stemte intuisjonen min - PM11S3 og JBL 4429 er en krem match :)

EDIT: Så på de FW Alpeh J, men innså at med 46kvm totalt fantes det ikke høyttalere som var kompatible..
    Ta turen nå! Men Mergaard da de.... Mer enn forventet.

På menyen står det Vdh Colibri - Kuzma 4 point - Feickert Blackbird - Salas Folded RIAA - Trafomatic Exp One med Foton rør - First Watt SIT-1 - Marten Miles III
    Alternativ kilde er Marantz CD-7 (evt CD-12 for the sake of it) - Weiss DAC h202.

Rødvin til musikken?

PS kult at Marantz og JBL fungerte. 2 klassiske amerikanske merker sammen gir nok trøkk og fet lyd :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Vi er der, ikke sant?

brch.gif

Husker ikke hvordan man beregner min str for choken, men har vet at det står mye om det i Radio Designers Handbook. I morgo, i morgo, men ikkje i dag.

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Hei Trond :)

En Hammond choke er ikke å forakte. Den gjør i alle fall ingenting verre. Brukte de i min Borbely preamp med stort hell :)
    Verdt å prøve, og koster ikke all verden.
    Må bare beklage "støyen" i tråden din i går.......men man blir fort revet med som DIY´r :)

Mvh.
    Johnny

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Beregner kjapt at Lcrit = 0,3H. Da har Hammond et godt utvalg i 150-serien. Trenger nok en annen trafo også pga større spenningsfall. Skal etterhvert sjekke litt evt konsekvenser ved å ha en choke input da disse vel har litt uregjerlige startspenninger.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kan legge inn en bleeder, så den ikke flipper
    dette jeg slet med på F5 til POB, men belønningen er stor!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    kan legge inn en bleeder, så den ikke flipper
    dette jeg slet med på F5 til POB, men belønningen er stor!
    Med bleeder tenker du på den 1R5 Arcol'en du brukte i serie med choken? Den vil jo dempe rippelen også. Vanligvis tenker jeg en stor motstand parallell med kondisen når jeg hører bleeder, men det ikke sikkert det er riktig. Ellers har jeg plukket ut Hammond 158SA som passende. Strømtrekket er konstant i klasse A så den er passe overdimensjonert. 1H, 240mA og 41R er dataene.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bleeder er i parallell
    den serie Arcolen var bare for sekundæren var for høy...byttet senere til trafo med lavere sekundær
    de andre 1KVA 50vac har jeg liggende.......

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Da er jeg enig i terminologien og forståelsen av funksjonen. Igjen takk for tipset.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Salaslyden har begynt å sette seg og den spiller fint. Likevel er 3-4 oppgraderingsprogrammer definert, men implementeringen av dette vil og skal ta tid. Ett steg av gangen. Og med samme cd og ellpe med jakk jonsen knuser den weiss H202 med litt hjelp av noe fauel. Synd, men sant.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Siden partsconnexion har 25% på kondiser blir det noen innkjøp det. I tillegg skal det hankes inn drosler og effektmotstander for LC-strømforsyning. Inntil videre skal det bare spilles musikk.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Enten er det øra eller så har det skjedd en klassisk hifi-magisk innspilling av RIAA'en :). Spiller for første gang i mitt liv den 66 år gamle Harry Belafonte live-platen og den låter veldig flott. Ellers ble det 30-40 signalkondiser fra Partsconnexion (som har 25% rabatt på kondiser i oktober) for diverse prosjekter, oppgraderinger og uttesting. Auricap XO og Vcap Copper teflon for det meste.....

Dersom siste rest av sintetico ikke forsvinner fra Salas RIAA'en (eller er det fra RIAA'en?) blir det Auricap XO som utgangskondensator samt en seriekondis som sitter rett etter RIAA-korreksjonen. Men jaggu skvetter jeg litt av den livaktige gjengivelsen den nevnte platen utviser til tross for, eller kanskje på grunn av, sin anselige alder. Og denne RIAA'en er veldig åpen og dynamisk, men i systemet er det liiiiitt for lyst og hifisyntetisk i toppen. Litt for mye MBL-lyd etter min smak.

Vcapene er til RIAA-korreksjonen i neste preamp-prosjekt. Der snakker vi fullbalansert preamp med RIAA og linjetrinn designet av smått legendariske Allen Wright. De aller fleste komponentene er på plass nå..... Noe småtteri suppleres selvfølgelig etterhvert.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Kun de ignorante som ikke hører at tilspilling av elektroniske delekomponenter har noe for seg, især kondensatorer imo, du har antakelig et godt stykke vei igjen å gå- tar sin tid serru.........Ittno feil mæ øra dine. ..

Har du bestilt kondiser, eller er lista bare klar? ( ble ei bra liste ser jeg). Je ha skøvi, hæsje å dratt ht. (tunge) og justert lytteposisjon her i kveld, i sted for å skru opp pre. nr. 2 for siste sjekk.........

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har bestilt 98 komponenter alt inklusiv. 30 av de er audiograde kondiser... Det går faen så mange biter i fullbalansert serru :). Jeg er nok også ganske sikker på at lyden har endret seg. Ikke så kald og stikkende lenger :)

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Har du bestilt Audyn true copper også?

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Kan tett på én flaske portvin unnskylde meg?

Kommer ved første anledning, dvs rundt juletider etter at diverse samlinger, eksamensoppgaver og jobbhelger er unnagjort. Ses neste helg?

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Apropos ingenting, må ha en ny vinylsunurre - noen tips i >10k (kanskje 15) kategorien? Per nå heller det mot Pro-ject grunnet bekjentskaper, men kunne tenkt meg noe mer gøyalt.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Fikk eske i posten i går. 52 kondensatorer og 46 motstander. Kondisene er hovedsaklig Auricap XO og noen Vcap CuTF. Her skal det etterhvert testes utgangskondiser.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Fikk eske i posten i går. 52 kondensatorer og 46 motstander. Kondisene er hovedsaklig Auricap XO og noen Vcap CuTF. Her skal det etterhvert testes utgangskondiser.
    NB! Jeg kan "koke" inn de du tenker å teste ut T (V-cap trenger spesielt laaaaang innspilling, tett på håpløst i f.eks. en riaa krets)

K

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sikkert dunster ifra all kondis-kokingen som har gått i skallen på trondmeg og kwil.. ;).. Sånn er det når en vil ha ting gjort, fort. Andre "koker" sine kondiser over lange år. kanskje tilogmed uten å høre noen forskjell.. :cool:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Ikke vet jeg, men ikke skader det komponenten å gjøre det og uansett har jeg dobbelt av samme verdi og type og skal derfor AB-teste innbrent vs rå, kanskje til og med blindt. Har en programmerbar blindtestblackbox i emning. Gratis er det til og med rent bortsett fra strømforbruket til kwils kabelkoker :). Kan også bli sosialt. Men da blir det fort dyrt ....;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    En annen interessant ting er at RIAAen ikke har like lys og energisk topp lenger. Ørene er med andre ord innspilt. Hører på Harry i Carnegie og det spiller flott.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Its not the size, its the speed that matters .....

En kanal RIAA med mundorf mcap silver/oil montert og utfordrerne audyn true copper og auricap xo.

image.jpg

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Hallo

Blir spennende sammenlikning (Husk for sv.......innbrenning). Har du funnet noe om hvorfor Audyn true cap ikke skal være egnet til formålet? Hadde vært artig å forstå begrunnelsen for at de kun er beregnet for delefilter bruk, gitt spenningstålightene oppgitt.

Her står Auricap XO å "koker", skal på utgangen av preamp i løpet av helga.......

Mvh

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Har ikke funnet ut mer om TC, men blåser litt i det. Funker de så funker de..... Brenner gjerne inn kondisene og har 2 par XO så det blir mulig å sammenligne rå mot innbrent. Har også 6-veis vendere så det blir mulig å skifte i fart. Dette blir moro.

Venter også på chokes for choke input ps, men ett steg av gangen..

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Har ikke funnet ut mer om TC, men blåser litt i det. Funker de så funker de..... Brenner gjerne inn kondisene og har 2 par XO så det blir mulig å sammenligne rå mot innbrent. Har også 6-veis vendere så det blir mulig å skifte i fart. Dette blir moro.

På denne måten vil vel selv de største skeptikere til at det er hørbar forskjell på ting, kunne stole på eventuelle slike opplevelser (second thoght- probably not!!!)

Apropos ser nesten ut som du har slått til med noe amerikansk teflonisolert forsølvet kobber i signalene også- hmmm hva har skjedd med "biltema":))

K

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Må bare høre litt på SE Master 1 også. Åpent og dypt rett fra esken.......

• Liker
    Reaksjoner: RBN

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12

På denne måten vil vel selv de største skeptikere til at det er hørbar forskjell på ting, kunne stole på eventuelle slike opplevelser (second thoght- probably not!!!)

Apropos ser nesten ut som du har slått til med noe amerikansk teflonisolert forsølvet kobber i signalene også- hmmm hva har skjedd med "biltema":))

K
    Neida, ikke noe hokus pokus med kabelen denne gangen heller. Husk også at dette er et testoppsett. Når konfigurasjonen er klar så blir det innbygging i boks (ligger på lager) med eksternt plassert trafo og likeretter uten at jeg skal påstå jeg har støyproblem i cabrioletversjonen med trafo tett nok på.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn