Vidar Øierås
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 19.01.2003
- Antall liker
- 341
Gud er "opprettet" av mennesket for å ha noe overmenneskelig å strekke seg etter. Gud er også noe helt personlig, og definisjon av hva Gud er vil derfor variere fra menneske til menneske. Men innenfor religioner vil man være flere mennesker, eller en samlet gruppe, som deler felles syn mer eller mindre. Så hva Gud er, er bestemt av religion og dets definisjon av Gud, sammen med enkeltmenneskets definisjon av Gud. Det er altså ikke noe fasit på hva Gud er, mener jeg. I kristendommen er Gud en fellesbetegnelse på skapelse, altså noe voksende og positivt - det motsatte av destruktivt eller ødeleggende. Det er for meg en selvølge å tro på noe positivt framfor noe negativt - helt enkelt. Jeg tror altså på Gud slik kristendommen definerer Gud.Unplugged skrev:Ja, selv tror jeg ikke kristendommen, eller andre religioner for den sakens skyld, har forstått hva Gud virkelig er. Og jeg har selvsagt rett!Ledig annonseplass skrev:Men det korrelerer dårlig med kristendommens gudsbilde?Unplugged skrev:Da er Gud helheten, og alle delene.Ketil skrev:Hvis forståelsen av at ting kan være separate egentlig er en illusjon og at alle ting egentlig er en helhet; hva er Gud da?
Vidar