Tror du Gud finnes?

Tror du Gud finnes?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Ja, men ikke som det fremstår i bibelen

• Usikker

• Nei

• Totalt antall stemmer
    1

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Unplugged skrev:
Ledig annonseplass skrev:
Unplugged skrev:
Ketil skrev:
Hvis forståelsen av at ting kan være separate egentlig er en illusjon og at alle ting egentlig er en helhet; hva er Gud da?
Da er Gud helheten, og alle delene.
Men det korrelerer dårlig med kristendommens gudsbilde?
Ja, selv tror jeg ikke kristendommen, eller andre religioner for den sakens skyld, har forstått hva Gud virkelig er. Og jeg har selvsagt rett! :)
Gud er "opprettet" av mennesket for å ha noe overmenneskelig å strekke seg etter. Gud er også noe helt personlig, og definisjon av hva Gud er vil derfor variere fra menneske til menneske. Men innenfor religioner vil man være flere mennesker, eller en samlet gruppe, som deler felles syn mer eller mindre. Så hva Gud er, er bestemt av religion og dets definisjon av Gud, sammen med enkeltmenneskets definisjon av Gud. Det er altså ikke noe fasit på hva Gud er, mener jeg. I kristendommen er Gud en fellesbetegnelse på skapelse, altså noe voksende og positivt - det motsatte av destruktivt eller ødeleggende. Det er for meg en selvølge å tro på noe positivt framfor noe negativt - helt enkelt. Jeg tror altså på Gud slik kristendommen definerer Gud.

Vidar

U

utgatt60135

Gjest
Unplugged skrev:
Ketil skrev:
Hvis forståelsen av at ting kan være separate egentlig er en illusjon og at alle ting egentlig er en helhet; hva er Gud da?
Da er Gud helheten, og alle delene.
Nettopp! Og da slutter man å tenke på Gud som noe personlig, men innser at vi alle er skapere. Ordet Gud kan erstattes med "livet".

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.858
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
....
Nettopp! Og da slutter man å tenke på Gud som noe personlig, men innser at vi alle er skapere. Ordet Gud kan erstattes med "livet".
... tilføy «... universet og alt» så blir svaret 42.

mvh
KJ

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Valentino skrev:
42! Nå må du ikke bli blasfemisk her, slowmotion.
Da har vi kjapt grunnlaget for to nye religioner, ser jeg, og de er allerede godt i gang med kranglinga! Hvem blir første martyr? ;D

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Som ateistisk jøde tror jeg naturligvis ikke at det finnes guder.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Hva med å rigge opp en avstemning, så får vi avgjort dette på ekte demokratisk vis?
Kommer Gud i mindretall så kan han sikkert leve med det.

Mvh

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Jeg ble litt usikker nå! Bor ikke Gud inne i hifikablene da? Det er jo så mange som betaler tiende, 10% av inntekta si, for å få kabler med innhold inn i stua si.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.648
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har tidligere vist (ved Mies, ingen ringere!) at Gud er i detaljene. Hvis så disse kablene - tiende betalt og kontakter vasket - er detaljerte... ka TSJING!

V

vredensgnag

Gjest
BBking skrev:
Som ateistisk jøde tror jeg naturligvis ikke at det finnes guder.
Hmmm. Er det på nivå med ateistisk pave?

A Jew (Hebrew: ?????????, Yehudi (sl.); ?????????, Yehudim (pl.); Ladino: ??????, Djudio (sl.); ???????, Djudios (pl.); Yiddish: ????, Yid (sl.); ?????, Yidn (pl.))[10] is a member of the Jewish people, an ethnoreligious group originating from the Israelites or Hebrews of the ancient Middle East. The Jewish people and the religion of Judaism are strongly interrelated, and converts to Judaism have been absorbed into the Jewish community throughout the millennia.

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Valentino skrev:
Jeg har tidligere vist (ved Mies, ingen ringere!) at Gud er i detaljene. Hvis så disse kablene - tiende betalt og kontakter vasket - er detaljerte... ka TSJING!
Ja, det er sant! "God is in the detail", sier profet Mies van der Rohe i sin undervisningsgjerning etter at han er kommet til Chicago. Videre slutter han også at "less is more". Er vi ved et kjernepunkt? Jeg har funnet nettstedet www.hifi4less.com. Vi nærmer oss arnestedet og er klare til å starte en religiøs sekt? Forøvrig den mest lukrative forretningen man kan gjøre i vårt moderne samfunn.

G

Gjestemedlem

Gjest
En grei oppsummering fra Penn Jillette ;)

[video]EAF2NuAI9EU[/video]

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Sjekka på 1881.no - han/hun har ikke folkeregistrert adresse i Norge - Kanskje gud ikke er norsk allikevel da...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Det er jo et spørsål om hvordan man definerer gud.

Man sier gjerne at gud er god, gud er allmektig, gud skapte mennesket, gud kan straffe og gud kan tilgi, når man er hos gud er man i himmelen, fravær av gud er et helvete. Ut i fre denne definisjonen mener jeg bestemt at gud finnes, men hvorfor er gud plassert mellom lårene på kvinnen?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Audiophile-Arve skrev:
Dersom gud finnest, kva driv han med for tida?
Observerer alle tullingene nede på Gaza, småmumler litt for seg selv.."se der hva de velger for seg selv...akkurat det samme som i går og dagen før det, ja ja..deres vilje er min vilje, og jeg har ikke tenkt å ta fra mennesket den største gudegaven de har fått, nemlig det å erfare konsekvensen av hvilket som helst valg de foretar".

Ledig annonseplass

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
0
Espen R skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Observerer alle tullingene nede på Gaza, småmumler litt for seg selv.."se der hva de velger for seg selv...akkurat det samme som i går og dagen før det, ja ja..deres vilje er min vilje, og jeg har ikke tenkt å ta fra mennesket den største gudegaven de har fått, nemlig det å erfare konsekvensen av hvilket som helst valg de foretar".
Gazas barn har selv skylden for at de blir masakrert?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Espen R skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Nei. Men mennesker samvirker med hverandre og deler skjebne i fellesskap.

En av de største sannheter jeg ser i bibeltekstene er "at du må bli som barn igjen for å arve himmelriket". Barn er så vindunderlige. Små barn har ingen fordommer, ingen bastante oppfattelser av rett og galt, mitt og ditt, ingen hat, ingen kynisme, ingen fordekte løgner. Dette lærer de senere i livet, av voksne "forstandige" mennesker. Så hvis voksne genuint i sitt innerste vesen ble som barn igjen, ja da hadde ikke barna på Gaza blitt drept.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.155
Torget vurderinger
0
Espen R skrev:
Små barn har ingen fordommer,....................... mitt og ditt,
Å ja??? Har du hatt barn selv??? ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Hvorfor er det alltid 6 tagger på et snøkrystall, hvorfor ikke 8 ?

S

slowmotion

Gjest
Det må være fordi universet er bygget på 6 ......

Den hellige sexenighet?

;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
slowmotion skrev:

Den hellige sexenighet?

;)
Hmm..ja, såklart! Tallet 6 = sex = det som gir liv :D
Er jeg god i numereologi?? ::)

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
666 the number of the beast.................(gitarriff).................................

V

vredensgnag

Gjest
616, sannsynligvis. (hexakosiai deka hex) Nå har man kunnet tyde den tidligste teksten med referanse til Åpenbaringene - og det er høyst sannsynlig at det ikke er 666.

Et vannmolekyl består av to hydrogenatomer og ett oksygenatom. Disse organiserer seg i forhold til andre vannmolekyler med en seks-sidet binding, og selv når mange vannmolekyler inngår i et snøflak, så følger molekylene denne organiseringen, og resultatet er seks armer.
Det er ca 1018 vannmolekyler i et snøkrystall!

===

616

The early Church father Irenaeus knew several occurrences of the 616-variant but regarded them as a scribal error and affirmed that the number 666 stood "in all the most approved and ancient copies" and is attested by "those men who saw John face to face".[12]

In May 2005, it was reported that scholars at Oxford University using advanced imaging techniques[13] had been able to read previously illegible portions of the earliest known record of the Book of Revelation(a 1,700 year old papyrus), from the Oxyrhynchus site, Papyrus 115 or P115, dating one century after Irenaeus. The fragment gives the Number of the Beast as 616 (chi, iota, stigma), rather than the majority text 666 (chi, xi, stigma).[1] The other early witness Codex Ephraemi Rescriptus (C) has it written in full: hexakosiai deka hex (lit. six hundred sixteen).[14]

Significantly, P115 aligns with Codex Alexandrinus (A) and Codex Ephraemi Rescriptus (C) which are generally regarded as providing the best testimony to Revelation. Thus, P115 has superior testimony to that of P47 which aligns with Codex Sinaiticus and together form the second-best witness to the Book of Revelation. This has led some scholars to conclude that 616 is the original number of the beast.[15][16]

S

slowmotion

Gjest
Espen R skrev:
Nei. Men mennesker samvirker med hverandre og deler skjebne i fellesskap.
Vel. Host ...
Jeg husker da jeg skulle konfirmeres, da kom presten med samme type svar på liknende spørsmål.
Det var nok starten på min skepsis til guder og religioner.

P

Parelius

Gjest
slowmotion skrev:
Espen R skrev:
slowmotion skrev:

Den hellige sexenighet?

;)
Hmm..ja, såklart! Tallet 6 = sex = det som gir liv :D
Er jeg god i numereologi?? ::)
Synes du den var for billig? ;)
Trekant er jo den minste form, og siden det trengs to til generering av nye, så blir det sexs. Støtter Espen (siden vi ellers er så uenige), og synes det var godt forslag.

Nå, om en nå tror på en skapergud (første årsak), hvorfor trenger han å være god? Hvorfor i all verden må gud være god? Hva er det for en pingletenking. De gode grekere - før de ble degenerert av sokratisk spørring og platonsk lengsel - var overhodet ikke forundret over gudenes lek og fandenskap med menneskene. De var tvetydige slik sett. De norrøne guder var vel på samme måte.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Jeg tror ikke på snøkrystaller, virkelig ikke. Alle vet jo at det bare er våt, ekkel bomull. 6-kantet, my ass.
Den dagen snøen faller ned i pyramidefasong skal jeg overveie det på nytt, ikke før.

Honkey

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Honkey-Chateau skrev:
Jeg tror ikke på snøkrystaller, virkelig ikke. Alle vet jo at det bare er våt, ekkel bomull. 6-kantet, my ass.
Den dagen snøen faller ned i pyramidefasong skal jeg overveie det på nytt, ikke før.

Honkey
Hvor du tøver nå..alle vet jo ar krystaller helbreder, uansett form. ;D

hmm..dette var ikke snåsamann-tråden, det var det ikke nei.. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Hvor du tøver nå..alle vet jo ar krystaller helbreder, uansett form. ;D

hmm..dette var ikke snåsamann-tråden, det var det ikke nei.. ::)
Jeg er ganske overbevist at fok ville betalt ganske mange penger for en snøball fra frysedisken hvis bare Snåzamannen hadde tatt litt på den. Hvem vet, kanskje man blir kurert for kreft, finner igjen katten sin og bestemor står opp fra de døde... verdt er forsøk. Vitenskapen er jo ikke til å stole på uansett. Millioner av guds små sekskantede vannkrystaller kan jo ikke ta feil?

Topp Bunn