HC skrev:
Fush skrev:
De fleste spørsmålene her kommer inn under det som kalles "Ondskapens problem". Og ja, det er et kjent dillemma. En forklaring som brukes er at vi mennesker er født med fri vilje, og det meste av den uretten og lidelsen som foregår i verden er det vi selv som er skyld i å utøve mot hverandre. Tenk over det: Hvis vi virkelig ville, og gikk sammen som menneskehet, så kunne vi ha gjort mye med dette. Men på grunn av egoisme, tradisjon etc så prioriterer de fleste av oss egen levestandard høyt over det å hjelpe andre.
Ja. Ondskap og godskap, opp og ned, hit og dit er kun tankespinn fra vår side. Det er vi som har diktet opp alt dette. Universet er et kontekstuelt felt av objektive fenomener som bare ER. Hva slags merkelapper vi setter på disse fenomener, ja det bestemmer vi selv.I universet fins det ikke godt eller ondt. Det er vi som finner opp en temeraturmåler for å definere et gitt fenomen, det kunne vært noe helt annet enn C og F som måleenhet. Kalenderen med dager, måneder og år er også noe vi bare finner opp, det kunne vært noe helt annet.
Til syvende og sist lager vi slike definisjoner for at vi skal ha en mulighet til å definere oss selv. Eller rett og slett kjenne oss selv igjen i vår egen erfaring.
Fri vilje forklaringen er ikke god nok når det gjelder ondskapens problem. Siden Gud har skapt alt så har Gud også skapt ondskapen. Hvis ondskap ikke eksisterte så hadde ikke vi mennesker evnet å utføre onde handlinger. Problemet gjenstår, hvorfor skapte Gud onskap ? Dette enkle spørsmålet er såvidt meg bekjent aldri besvart tilfredstillende.
Dette er svært enkelt å besvare.
Tenk dypt over dette: Hvis det onde ikke eksisterte, hvordan kunne da det gode eksistere?
Hvis ikke ubarmhjertelighet eksisterte, hvordan kunne da barmhjertelighet kunne eksistere? Hvis ikke kaldt eksisterte, hvordan kunne da varmt eksistere?
Det jeg sier er at i en relativ virkelighet kan ingen ting eksistere, hvis ikke samtidigen en motsatt betingelse eksisterer. Altså, i fravær av det som ikke er, kan ikke det som er, være.
I en ikke-relativ virkelighet kan vi tenke oss at en motsatt betingelse ikke eksisterer. La oss tenke oss at i denne virkeligheten er alt kjærlighet, fryd og gammen. Men hvordan skulle du kunne erfare dette når du ikke har noe referansegrunnlag? Du kan bli fortalt at det er sånn, du kan vite at det er sånn, men du kan ikke erfare dette.