Politikk, religion og samfunn Tror DU på Snåsamannen?

Tror DU på Snåsamannen?

• JA!

Stemmer: 24 25.3%
  • NEI!

Stemmer: 57 60.0%
  • Tja....

Stemmer: 14 14.7%

• Totalt antall stemmer
    95

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Jeg forstår ikke helt hva det er man skal tro eller ikke tro på?

Er det om Snåsamannen behandler folk det spørges etter, eller er det om folk føler seg bedre av behandlingen?

D

Desillusjonert

Gjest
Vi har allerede en person her inne som påstår det, hva mere er det å lure på da?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvordan tenker skeptikerne - eller benekterne - at Snåsamannens evner skal testes ut under kontrollerte forhold? Så lenge han ikke driver med tryllekunster av den typen Uri Geller ble tatt for i sin tid, synes det å være ganske mange utfordringer knyttet til en "vitenskapelig undersøkelse". En negativt funn vil ikke være ensbetydende med at healingen ikke hjelper. Tvert imot bør man kunne forvente en viss positiv effekt, i alle fall dersom placeboeffekten er så sterk som mange påstår - også her i tråden.

Jeg er svært skeptisk - eller snarere fiendtlig innstilt - til såkalt alternativ medisin generelt. Men denne Snåsamannen er jo en sympatisk kar og synes ikke å gjøre noe annet galt enn å gi mennesker håp.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvordan tenker skeptikerne - eller benekterne - at Snåsamannens evner skal testes ut under kontrollerte forhold? Så lenge han ikke driver med tryllekunster av den typen Uri Geller ble tatt for i sin tid, synes det å være ganske mange utfordringer knyttet til en "vitenskapelig undersøkelse". En negativt funn vil ikke være ensbetydende med at healingen ikke hjelper. Tvert imot bør man kunne forvente en viss positiv effekt, i alle fall dersom placeboeffekten er så sterk som mange påstår - også her i tråden.
Eller som i kontrollerte forsøk med forbønn for hjertepasienter, en viss negativ effekt. "Å fan, er jeg syk at de ber for meg?!?"
http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html?_r=1&

Et mulig forsøksdesign kunne være at en "ekte" Snåsakall fikk håndspålegge et antall pasienter, mens en sertifisert juksemaker uten noen påståtte overnaturlige evner fikk gjøre eksakt samme håndbevegelser og besvergelser med andre pasienter. (James Randi kunne være en god kandidat til den jobben.) Hvis tryllekunstneren og snåsakallen fikk statistisk like utfall av behandlingene sine ville det vel være case nokså closed. Etikken i det ville kanskje være litt tvilsom, ettersom hele poenget måtte være at tryllekunstneren også fikk innbille pasientene at han skulle kurere dem ved overnaturlige metoder, men det ville formodentlig demonstrere at effekten av "ekte" snåsing er til forveksling lik effekten av en dyktig juksemaker.

Eller man kunne gjøre noe mye enklere. Påstandene om de "varme hendene" kunne vært testet i en enkel blindtest. Forsøkspersonen og gubben settes på hver sin side av en skjerm. Forsøkspersonen holder opp hendene på den ene siden av skjermen og skal føle om "varmen" er på eller ikke. I hvert enkeltforsøk holdes noe opp på den andre siden av skjermen: En snåsalabb, en hånd uten overnaturlige evner, en varmeflaske med lunkent vann, en død flyndre, ingen ting. Det beste er selvsagt en forsøksperson som er fullt og fast snåsatroende, slik at ingen kan kritisere vedkommende for ikke å kjenne etter. Forsøksdesignet må blindes, f eks ved at forsøkspersonen har på øreklokker som hindrer vedkommende i å høre pusting fra den andre siden av skjermen. Så kan vi gjøre opp statistikken etter 50-70 enkeltforsøk og se graden av treffsikkerhet vs tilfeldig gjetting.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Jeg forstår ikke helt hva det er man skal tro eller ikke tro på?
Om folk faktisk blir bedre av 'behandlingen'.
Hva legger man i "faktisk bedre" da?
Feber som forsvinner. Benbrudd som heles. Ører som gror ut igjen.
Slikt som er anerkjent blant folk flest.*

*Vel, kun ca. 50% av befolkningen visstnok.
Trodde det var mange mennesker som besøker mannen fra Snåsa som føler seg bedre etterpå?
Er placebo godkjent som faktisk effekt i dette tilfellet?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.860
Sted
Ytterst i havgapet...
Bra skrevet, Spiralis. Synes også den nesten unisone fordømmelsen blir litt i meste laget. Hadde gubben håvet inn penger på dette, hadde det definitivt blitt en annen sak. Noen skrev om å ha fått hjelp sjøl, og jeg kjenner/kjente personlig mennesker som definitivt mener å ha blitt hjulpet ( ikke av Snåsamannen), men som jeg skrev tidligere - bønn, besvergelse, placebo etc...... ikke vet jeg, men noen blir tydeligvis hjulpet.
Oppsøkte sjøl en lokal "leser" en gang for mange år siden , med ei isjiaskule som ikke ville gi seg.... rådene var å regne som common sense - ikke virket det heller....

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.710
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Går det an å sette likhetstegn mellom Snåsamannen og Martha Louise&co, foruten at sistnevnte tar seg godt betalt? Tenker på påstått evne, makt over/kontakt med det overnaturlige, "hjelpe andre", nekter å la seg verifisere vitenskapelig, osv...

Hvorfor (ikke), hvis ja/nei?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvis intensjonen er god overskygger den behovet for bevis fra min side.... Er mer bekymret for de som ikke har gode intensjoner..Og hva de gjør, enten det bevises , eller kun er en tenkt tanke... Typisk et samfunn av kjedsomhet, det vi ikke kan bevis kan vi ikke leve med... Kan kjærlighet bevises som en formel i en bok ? Neivel, da er den å regne uten signifikans vil jeg tro for de alle fleste...??

Tro det beste, håp for det meste og la morgendagen ha nok med sin egen smerte...

• Liker
Reaksjoner: SAL

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Eller som i kontrollerte forsøk med forbønn for hjertepasienter, en viss negativ effekt. "Å fan, er jeg syk at de ber for meg?!?"
http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html?_r=1&

Et mulig forsøksdesign kunne være at en "ekte" Snåsakall fikk håndspålegge et antall pasienter, mens en sertifisert juksemaker uten noen påståtte overnaturlige evner fikk gjøre eksakt samme håndbevegelser og besvergelser med andre pasienter. (James Randi kunne være en god kandidat til den jobben.) Hvis tryllekunstneren og snåsakallen fikk statistisk like utfall av behandlingene sine ville det vel være case nokså closed. Etikken i det ville kanskje være litt tvilsom, ettersom hele poenget måtte være at tryllekunstneren også fikk innbille pasientene at han skulle kurere dem ved overnaturlige metoder, men det ville formodentlig demonstrere at effekten av "ekte" snåsing er til forveksling lik effekten av en dyktig juksemaker.

Eller man kunne gjøre noe mye enklere. Påstandene om de "varme hendene" kunne vært testet i en enkel blindtest. Forsøkspersonen og gubben settes på hver sin side av en skjerm. Forsøkspersonen holder opp hendene på den ene siden av skjermen og skal føle om "varmen" er på eller ikke. I hvert enkeltforsøk holdes noe opp på den andre siden av skjermen: En snåsalabb, en hånd uten overnaturlige evner, en varmeflaske med lunkent vann, en død flyndre, ingen ting. Det beste er selvsagt en forsøksperson som er fullt og fast snåsatroende, slik at ingen kan kritisere vedkommende for ikke å kjenne etter. Forsøksdesignet må blindes, f eks ved at forsøkspersonen har på øreklokker som hindrer vedkommende i å høre pusting fra den andre siden av skjermen. Så kan vi gjøre opp statistikken etter 50-70 enkeltforsøk og se graden av treffsikkerhet vs tilfeldig gjetting.
Jeg mener bestemt at Snåsamannen kan helbrede via telefon også. I så fall behøver du ikke alt bryderiet med forheng og øreklokker. Det holder at en person i den andre enden utgir seg for å være Snåsamannen og snakker ekte Snåsadialekt.

Pdas er det kanskje slik at også det å helbrede i Snåsamannens navn i seg selv har en positiv effekt. Det vil si at behandlingen blir like effektiv enten det er Snåsamannen selv eller en døgenikt som utfører håndverket. Hvorvidt Snåsamannen bruker varme hender eller ikke, vet jeg faktisk ikke noe om. Spøkelser er imidlertid kalde, og de har jo laken over seg, så det kan jo være at forsøket slår til i den ene eller andre retning - forutsatt at Snåsamannen bruker varme. Jf. ultralydbehandling. Det blir man også varm av. Jeg har imidlertid aldri opplevd at det har hjulpet til noe som helst.

Varme hender, derimot. De kan brukes til så mangt. Kona har alltid varme hender....Tror jeg skal slutte der. God natt. :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Nå er det jo selvsagt et spørsmål om hva man legger i det "å bli bra/bedre"??

Hvis vi ser på spontan vekst av avkuttede ører/lemmer ikke lenger påvisbar kreft etc. så, NEI! Det tror jeg ikke Snåsamannen klarer. Da er vi i avdeling for mirakler og klart inne på Jesus sitt "arbeidsområde". Er "litt" skeptisk til mirakler. At symptomer kan bli borte i en periode vil jeg ikke se bort fra. Men kurere kreft med "tankekraft" er jeg litt skeptisk til.......!

Men hvis det gjelder enklere saker som migrene, giktsmerter, ryggondt og diverse "diffuse" plager så jo der tror jeg nok at placebo faktisk kan ha en virkning. Om ikke "helbredelse" så i alle fall demping av symptomer slik at "pasienten" får en bedre hverdag. Muligens også helt symptomfri. Det er ikke til å underslå at mental innstiling kan, gjentar "kan" ha en positiv virkning på sykdomsforløp.

• Liker
Reaksjoner: HCS

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
At placebo kan være veldig effektivt er jo velkjent men da får vi kalle en spade en spade og være enige om at en tilfeldig forbipasserende like gjerne kan være Snåspersonen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Hvilken snåsamann er det snakk om?

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.710
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Pt, etter 85 stemmer, er det kun 49% som fornekter mannen fra Snåsa sin utrolige evner. HFS er på linje med-medlemmer resten av befolkningen. Litt overrasket, faktisk.

Kan lignende tall oppspores for troen på Gud, evig liv og tannfe, mon tro?!

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Om vi lager en poll med 2 spørsmål, kan vi få ut svarene per deltager sånn at vi kan beregne samvariasjonen? Spørsmålene må selvsagt være noe a'la:
"Er du Snåsatroende eller Snåsaskeptisk?" og
"Er du kabeltroende eller kabelskeptisk?"

Et betinget tredje spørsmål kunne vært morsomt å ha med for moro skyld:
"Om du svarte "troende" på både 1 og 2: Tror du Snåsamannens varme hender kan få kabler til å låte bedre?"

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.860
Sted
Ytterst i havgapet...
Når jomfrulår og - sprekk kan få kabler til å bli vidunderlige, så blir det vill gjetting hva Snåsamannen kan få til... :rolleyes:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
At placebo kan være veldig effektivt er jo velkjent men da får vi kalle en spade en spade og være enige om at en tilfeldig forbipasserende like gjerne kan være Snåspersonen.
Kan det være at mannen fra Snåsa skårer høyt på "personlig egnethet" når det kommer til å gi folk virkning av placebo?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Når jomfrulår og - sprekk kan få kabler til å bli vidunderlige, så blir det vill gjetting hva Snåsamannen kan få til... :rolleyes:
Kuin fanatasin sætt greinsa!

Om det finnes en nordtrøndsk og kabeltroende HFSer som kunne tatt med en kabel til Snåsa for litt håndspålegging hadde det vært interessant å få høre om det hjalp.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.682
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Pt, etter 85 stemmer, er det kun 49% som fornekter mannen fra Snåsa sin utrolige evner. HFS er på linje med-medlemmer resten av befolkningen. Litt overrasket, faktisk.

Hæ, finnes ikke tannfeen????

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Nå 50 av 87 stemmer, eller 57 %. Husk at dette er et kundesegment som tildels er villige til å betale avsindige summer for sånt som kryogenisk innbrenning av ledninger i hemmelige prosesser. Samme argumentasjon og samme skillelinjer der, samme kunnskapsforakt og samme ønske om å sensurere kritiske innvendinger. Noen ganger virker det som hifi-folk må være verdens mest unike kombinasjon av godtroenhet og betalingsvilje. Kanskje vi heller skal være positivt overrasket over at et knapt flertall likevel ser ut til å tenke litt kritisk.

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
18.601
Torget vurderinger
2
Her foreligger en utrolig mulighet. Ta med interconnects og ht-kabel for én kanal, gjerne høyre, til den gode, fine Joralf. La ham behandle disse og takk ham for innsatsen.

Deretter tilbake til anlegget. Sammenlign lyd fra venstre og høyre kanal. Pung ut, James Randi! (Gi litt til Joralf, som ikke tar betalt, men gjerne tar imot donasjoner).

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Jeg forstår faktisk fortsatt ikke hva tråden handler om. Hva er det man skal tro eller ikke tro på? Siden spørsmålet er såpass diffust forstår jeg ikke vitsen å snakke nedsettende om de som har trykket "ja" på denne pollen.

Selv har jeg ingen tro på at Mr Snåsa har overnaturlige evner. For meg mister han også en evt troverdighet å kun skulle gjøre dette kun av uegoistiske årsaker når han stadig lar seg vise frem i media i ulike former.

Det jeg derimot har tro på er at han får resultater. At mennesker har påvirkningskraft er det ikke noe unaturlig ved. Noen selvsagt mer enn andre i form av hvem de er og hva de gjør og hvor flinke de er. Endorfiner og positiv energi har vel de fleste opplevd at kan gjøre godt. Uhelbredelige sykdommer fungerer det derimot dårlig for.

At Mr Snåsa kan gjøre noe med uhelbredelige sykdommer har jeg ingen tro på og for å tro på det må jeg ha tørre fakta.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Hvis det å "tro på snåsamannen" innebærer at jeg også er villig til å betale avsindige summer for sånt som kryogenisk innbrenning av ledninger i hemmelige prosesser, så tror jeg åpenbart ikke på snåsamannen.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10

Nå 50 av 87 stemmer, eller 57 %. Husk at dette er et kundesegment som tildels er villige til å betale avsindige summer for sånt som kryogenisk innbrenning av ledninger i hemmelige prosesser. Samme argumentasjon og samme skillelinjer der, samme kunnskapsforakt og samme ønske om å sensurere kritiske innvendinger. Noen ganger virker det som hifi-folk må være verdens mest unike kombinasjon av godtroenhet og betalingsvilje. Kanskje vi heller skal være positivt overrasket over at et knapt flertall likevel ser ut til å tenke litt kritisk.
Så bra at du og det resterende segment da, kan sende/rettlede både kabeltroende og dem som måtte tro snåsamannen ikke er en sjarlatan, på den rette sti.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Alltid like festlig når de som tror på spøkelser forsøker å gjøre narr av rasjonalitet og objektivitet.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Det som er gøy her, er ikke avstemningen generelt, men snarere hvor lav terskelen er både for tildels utdaterte hersketeknikker, samt respekt for andres syn på saker. Vær glad mennesker ser ting forskjellig, for hadde alle vært like 'rasjonelle' hadde vi stått på stedet hvil i det meste

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
18.601
Torget vurderinger
2
Ser ut som om folk får ulike resultater på meningsmålingen?

Screen Shot 2016-01-27 at 11.46.03.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det som er gøy her, er ikke avstemningen generelt, men snarere hvor lav terskelen er både for tildels utdaterte hersketeknikker, samt respekt for andres syn på saker. Vær glad mennesker ser ting forskjellig, for hadde alle vært like 'rasjonelle' hadde vi stått på stedet hvil i det meste
Hvis alle hadde vært like irrasjonelle hadde vi vel snarere sittet fast i den mørkeste middelalderen ennå. Kast ikke stein i det glasshuset der.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Jeg skal ikke kaste stein, men har man en avstemning så får man forholde seg nøytral til resultatet og respektere folks forskjellige meninger. Min er ikke mer verd enn din og vice versa. Før eller siden vil de aller fleste ha opplevelser/erfaringer, som skrider mot deres verdenssyn og en eventuell vitenskaplig bevisføring, noe som igjen kan føre til at dører åpnes som ellers ville vært lukket.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg skal ikke kaste stein, men har man en avstemning så får man forholde seg nøytral til resultatet og respektere folks forskjellige meninger. Min er ikke mer verd enn din og vice versa. Før eller siden vil de aller fleste ha opplevelser/erfaringer, som skrider mot deres verdenssyn og en eventuell vitenskaplig bevisføring, noe som igjen kan føre til at dører åpnes som ellers ville vært lukket.
Hva det skal bety at man skal "forholde seg nøytral til resultatet" skjønner jeg ikke, men det er ikke så farlig.

Det jeg ikke skjønner, men lurer på, er de delene av teksten jeg har markert i rødt og grønt.
Hvorfor skal en mening respekteres bare fordi noen har den?
Om det er slik at meninger kan være verdt noe: Hvorfor er alle meninger like mye verdt?

For meg er det lett å finne på noen meninger som jeg vil mene er lite respektable og lite verdt. Mener du at uansett hva disse måtte være så fortjener de respekt, og at de er like mye verdt som andre meninger, rett og slett fordi jeg hevder å ha dem?

-undrende totte

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
I forlengelsen av det: Hvorfor er i så fall ikke min mening om avstemningsresultatet like mye verdt som ØyeblikketNå's? Her oppfordres det tydeligvis til at jeg bør holde min mening for meg selv av en eller annen form for "respekt", mens ØyeblikketNå's karakteristikk av "hersketeknikker" selvsagt må få stå uimotsagt? Ikke at det fromme ønsket gjør noe spesielt inntrykk på meg.

Som nevnt tidligere: Kunnskapsforakt og ønske om knebling av kritiske røster ser ut til å gå igjen blant de som påberoper seg et "åpent sinn", enten det er kabelmysterier eller andre new age-fenomener. Rart, det der. Dream on.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo

Ikke bland tannfeen inn i det her!!

Har forsiktig forsøkt å hinte til poden som mister tenner om at en god forretningside har utviklingspotensiale, og muligheter for å øke bunnlinja ved å droppe vann i glasset.

Fortsatt litt å lære........

• Liker
Reaksjoner: TT.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Som nevnt tidligere: Kunnskapsforakt og ønske om knebling av kritiske røster ser ut til å gå igjen blant de som påberoper seg et "åpent sinn", enten det er kabelmysterier eller andre new age-fenomener. Rart, det der. Dream on.
Nei overhodet ikke, du har din mening. Jeg vet at din mening mot kabeldebatten er hysteri, placebo og new age tankegang. Du om det, jeg hører forskjeller og det er for meg like reelt som dine tanker om fenomenet.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Hva det skal bety at man skal "forholde seg nøytral til resultatet" skjønner jeg ikke, men det er ikke så farlig.

Det jeg ikke skjønner, men lurer på, er de delene av teksten jeg har markert i rødt og grønt.
Om det er slik at meninger kan være verdt noe: Hvorfor er alle meninger like mye verdt?

For meg er det lett å finne på noen meninger som jeg vil mene er lite respektable og lite verdt. Mener du at uansett hva disse måtte være så fortjener de respekt, og at de er like mye verdt som andre meninger, rett og slett fordi jeg hevder å ha dem?

-undrende totte
En meningsmåling er nå engang det. Du trenger for all del ikke respektere resultatet, men de som tror på snåsamannen trenger overhodet ikke ta mer feil enn dere som ikke tror. Det blir 2 sider av en mynt, de er nødt til å være der begge

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

-undrende totte
En meningsmåling er nå engang det. Du trenger for all del ikke respektere resultatet, men de som tror på snåsamannen trenger overhodet ikke ta mer feil enn dere som ikke tror. Det blir 2 sider av en mynt, de er nødt til å være der begge
Så på samme måte som en mynt med kun en side ikke eksisterer, så kan ikke troen på snåsamannen eksistere uten sameksisterende mistro?
-totte, fortsatt undrende, både når det gjelder de forrige spørsmålene og dette.

Topp Bunn