G
Om folk faktisk blir bedre av 'behandlingen'.Jeg forstår ikke helt hva det er man skal tro eller ikke tro på?
Hva legger man i "faktisk bedre" da?Om folk faktisk blir bedre av 'behandlingen'.Jeg forstår ikke helt hva det er man skal tro eller ikke tro på?
Feber som forsvinner. Benbrudd som heles. Ører som gror ut igjen.Hva legger man i "faktisk bedre" da?Om folk faktisk blir bedre av 'behandlingen'.Jeg forstår ikke helt hva det er man skal tro eller ikke tro på?
Eller som i kontrollerte forsøk med forbønn for hjertepasienter, en viss negativ effekt. "Å fan, er jeg så syk at de ber for meg?!?"Hvordan tenker skeptikerne - eller benekterne - at Snåsamannens evner skal testes ut under kontrollerte forhold? Så lenge han ikke driver med tryllekunster av den typen Uri Geller ble tatt for i sin tid, synes det å være ganske mange utfordringer knyttet til en "vitenskapelig undersøkelse". En negativt funn vil ikke være ensbetydende med at healingen ikke hjelper. Tvert imot bør man kunne forvente en viss positiv effekt, i alle fall dersom placeboeffekten er så sterk som mange påstår - også her i tråden.
Trodde det var mange mennesker som besøker mannen fra Snåsa som føler seg bedre etterpå?Feber som forsvinner. Benbrudd som heles. Ører som gror ut igjen.Hva legger man i "faktisk bedre" da?Om folk faktisk blir bedre av 'behandlingen'.Jeg forstår ikke helt hva det er man skal tro eller ikke tro på?
Slikt som er anerkjent blant folk flest.*
*Vel, kun ca. 50% av befolkningen visstnok.
Jeg mener bestemt at Snåsamannen kan helbrede via telefon også. I så fall behøver du ikke alt bryderiet med forheng og øreklokker. Det holder at en person i den andre enden utgir seg for å være Snåsamannen og snakker ekte Snåsadialekt.Eller som i kontrollerte forsøk med forbønn for hjertepasienter, en viss negativ effekt. "Å fan, er jeg så syk at de ber for meg?!?"Hvordan tenker skeptikerne - eller benekterne - at Snåsamannens evner skal testes ut under kontrollerte forhold? Så lenge han ikke driver med tryllekunster av den typen Uri Geller ble tatt for i sin tid, synes det å være ganske mange utfordringer knyttet til en "vitenskapelig undersøkelse". En negativt funn vil ikke være ensbetydende med at healingen ikke hjelper. Tvert imot bør man kunne forvente en viss positiv effekt, i alle fall dersom placeboeffekten er så sterk som mange påstår - også her i tråden.
http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html?_r=1&
Et mulig forsøksdesign kunne være at en "ekte" Snåsakall fikk håndspålegge et antall pasienter, mens en sertifisert juksemaker uten noen påståtte overnaturlige evner fikk gjøre eksakt samme håndbevegelser og besvergelser med andre pasienter. (James Randi kunne være en god kandidat til den jobben.) Hvis tryllekunstneren og snåsakallen fikk statistisk like utfall av behandlingene sine ville det vel være case nokså closed. Etikken i det ville kanskje være litt tvilsom, ettersom hele poenget måtte være at tryllekunstneren også fikk innbille pasientene at han skulle kurere dem ved overnaturlige metoder, men det ville formodentlig demonstrere at effekten av "ekte" snåsing er til forveksling lik effekten av en dyktig juksemaker.
Eller man kunne gjøre noe mye enklere. Påstandene om de "varme hendene" kunne vært testet i en enkel blindtest. Forsøkspersonen og gubben settes på hver sin side av en skjerm. Forsøkspersonen holder opp hendene på den ene siden av skjermen og skal føle om "varmen" er på eller ikke. I hvert enkeltforsøk holdes noe opp på den andre siden av skjermen: En snåsalabb, en hånd uten overnaturlige evner, en varmeflaske med lunkent vann, en død flyndre, ingen ting. Det beste er selvsagt en forsøksperson som er fullt og fast snåsatroende, slik at ingen kan kritisere vedkommende for ikke å kjenne etter. Forsøksdesignet må blindes, f eks ved at forsøkspersonen har på øreklokker som hindrer vedkommende i å høre pusting fra den andre siden av skjermen. Så kan vi gjøre opp statistikken etter 50-70 enkeltforsøk og se graden av treffsikkerhet vs tilfeldig gjetting.
Kan det være at mannen fra Snåsa skårer høyt på "personlig egnethet" når det kommer til å gi folk virkning av placebo?At placebo kan være veldig effektivt er jo velkjent men da får vi kalle en spade en spade og være enige om at en tilfeldig forbipasserende like gjerne kan være Snåspersonen.
Kuin fanatasin sætt greinsa!Når jomfrulår og - sprekk kan få kabler til å bli vidunderlige, så blir det vill gjetting hva Snåsamannen kan få til...
Hæ, finnes ikke tannfeen????Pt, etter 85 stemmer, er det kun 49% som fornekter mannen fra Snåsa sin utrolige evner. HFS er på linje med-medlemmer resten av befolkningen. Litt overrasket, faktisk.
Kan lignende tall oppspores for troen på Gud, evig liv og tannfe, mon tro?!
Nå 50 av 87 stemmer, eller 57 %. Husk at dette er et kundesegment som tildels er villige til å betale avsindige summer for sånt som kryogenisk innbrenning av ledninger i hemmelige prosesser. Samme argumentasjon og samme skillelinjer der, samme kunnskapsforakt og samme ønske om å sensurere kritiske innvendinger. Noen ganger virker det som hifi-folk må være verdens mest unike kombinasjon av godtroenhet og betalingsvilje. Kanskje vi heller skal være positivt overrasket over at et knapt flertall likevel ser ut til å tenke litt kritisk.Pt, etter 85 stemmer, er det kun 49% som fornekter mannen fra Snåsa sin utrolige evner. HFS er på linje med-medlemmer resten av befolkningen. Litt overrasket, faktisk.
Så bra at du og det resterende segment da, kan sende/rettlede både kabeltroende og dem som måtte tro snåsamannen ikke er en sjarlatan, på den rette sti.Nå 50 av 87 stemmer, eller 57 %. Husk at dette er et kundesegment som tildels er villige til å betale avsindige summer for sånt som kryogenisk innbrenning av ledninger i hemmelige prosesser. Samme argumentasjon og samme skillelinjer der, samme kunnskapsforakt og samme ønske om å sensurere kritiske innvendinger. Noen ganger virker det som hifi-folk må være verdens mest unike kombinasjon av godtroenhet og betalingsvilje. Kanskje vi heller skal være positivt overrasket over at et knapt flertall likevel ser ut til å tenke litt kritisk.Pt, etter 85 stemmer, er det kun 49% som fornekter mannen fra Snåsa sin utrolige evner. HFS er på linje med-medlemmer resten av befolkningen. Litt overrasket, faktisk.
Hvis alle hadde vært like irrasjonelle hadde vi vel snarere sittet fast i den mørkeste middelalderen ennå. Kast ikke stein i det glasshuset der.Det som er gøy her, er ikke avstemningen generelt, men snarere hvor lav terskelen er både for tildels utdaterte hersketeknikker, samt respekt for andres syn på saker. Vær glad mennesker ser ting forskjellig, for hadde alle vært like 'rasjonelle' hadde vi stått på stedet hvil i det meste
Hva det skal bety at man skal "forholde seg nøytral til resultatet" skjønner jeg ikke, men det er ikke så farlig.Jeg skal ikke kaste stein, men har man en avstemning så får man forholde seg nøytral til resultatet og respektere folks forskjellige meninger. Min er ikke mer verd enn din og vice versa. Før eller siden vil de aller fleste ha opplevelser/erfaringer, som skrider mot deres verdenssyn og en eventuell vitenskaplig bevisføring, noe som igjen kan føre til at dører åpnes som ellers ville vært lukket.
Ikke bland tannfeen inn i det her!!Pt, etter 85 stemmer, er det kun 49% som fornekter mannen fra Snåsa sin utrolige evner. HFS er på linje med-medlemmer resten av befolkningen. Litt overrasket, faktisk.
Nei overhodet ikke, du har din mening. Jeg vet at din mening mot kabeldebatten er hysteri, placebo og new age tankegang. Du om det, jeg hører forskjeller og det er for meg like reelt som dine tanker om fenomenet.Som nevnt tidligere: Kunnskapsforakt og ønske om knebling av kritiske røster ser ut til å gå igjen blant de som påberoper seg et "åpent sinn", enten det er kabelmysterier eller andre new age-fenomener. Rart, det der. Dream on.
En meningsmåling er nå engang det. Du trenger for all del ikke respektere resultatet, men de som tror på snåsamannen trenger overhodet ikke ta mer feil enn dere som ikke tror. Det blir 2 sider av en mynt, de er nødt til å være der beggeHva det skal bety at man skal "forholde seg nøytral til resultatet" skjønner jeg ikke, men det er ikke så farlig.Jeg skal ikke kaste stein, men har man en avstemning så får man forholde seg nøytral til resultatet og respektere folks forskjellige meninger. Min er ikke mer verd enn din og vice versa. Før eller siden vil de aller fleste ha opplevelser/erfaringer, som skrider mot deres verdenssyn og en eventuell vitenskaplig bevisføring, noe som igjen kan føre til at dører åpnes som ellers ville vært lukket.
Det jeg ikke skjønner, men lurer på, er de delene av teksten jeg har markert i rødt og grønt.
Hvorfor skal en mening respekteres bare fordi noen har den?
Om det er slik at meninger kan være verdt noe: Hvorfor er alle meninger like mye verdt?
For meg er det lett å finne på noen meninger som jeg vil mene er lite respektable og lite verdt. Mener du at uansett hva disse måtte være så fortjener de respekt, og at de er like mye verdt som andre meninger, rett og slett fordi jeg hevder å ha dem?
-undrende totte
Så på samme måte som en mynt med kun en side ikke eksisterer, så kan ikke troen på snåsamannen eksistere uten sameksisterende mistro?En meningsmåling er nå engang det. Du trenger for all del ikke respektere resultatet, men de som tror på snåsamannen trenger overhodet ikke ta mer feil enn dere som ikke tror. Det blir 2 sider av en mynt, de er nødt til å være der beggeHva det skal bety at man skal "forholde seg nøytral til resultatet" skjønner jeg ikke, men det er ikke så farlig.Jeg skal ikke kaste stein, men har man en avstemning så får man forholde seg nøytral til resultatet og respektere folks forskjellige meninger. Min er ikke mer verd enn din og vice versa. Før eller siden vil de aller fleste ha opplevelser/erfaringer, som skrider mot deres verdenssyn og en eventuell vitenskaplig bevisføring, noe som igjen kan føre til at dører åpnes som ellers ville vært lukket.
Det jeg ikke skjønner, men lurer på, er de delene av teksten jeg har markert i rødt og grønt.
Hvorfor skal en mening respekteres bare fordi noen har den?
Om det er slik at meninger kan være verdt noe: Hvorfor er alle meninger like mye verdt?
For meg er det lett å finne på noen meninger som jeg vil mene er lite respektable og lite verdt. Mener du at uansett hva disse måtte være så fortjener de respekt, og at de er like mye verdt som andre meninger, rett og slett fordi jeg hevder å ha dem?
-undrende totte