Politikk, religion og samfunn Tror DU på Snåsamannen?

Tror DU på Snåsamannen?

• JA!

Stemmer: 24 25.3%
  • NEI!

Stemmer: 57 60.0%
  • Tja....

Stemmer: 14 14.7%

• Totalt antall stemmer
    95

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
En gang til. Hva defineres en Snåsatroende som? Innforstått, hva er det man tror?
I den nye pollen kan du godt definere hva en kabeltroende skal være også.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En gang til. Hva defineres en Snåsatroende som? Innforstått, hva er det man tror?
Hm... Vi må for all del ikke definere noe. Det ødelegger hele moroa. Da risikerer vi å ende opp i noen objektive greier - og det kan da ikke være hensikten? Verken med Snåsa eller med kabler.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det er vel ganske åpenbart: En snåsatroende tror at Joralf har de spesielle helbredende evnene han er kjent for å angivelig ha.
En kabeltroende er en som tror at kabler kan påvirke lyden gjennom mekanismer som ikke er kjent av vitenskapen og som aksepterer egne og andres lytteinntrykk som bevis på det.

Om man ikke klarer å plassere seg selv i ett av de fire alternativene får man heller la være å svare.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Da skjønner jeg at jeg er en troende person - troendes til det meste!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.849
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Akupunktur og falske nåler fungerer nøyaktig like godt pga placeboeffekten:

Studie: Akupunktur ikke bedre enn «falske» nålestikk - Alternativ medisin - VG

Einar K. Borud har doktorgrad i akupunktur, og har forsket på dette i en årrekke. Han tror ikke at tradisjonell akupunktur har noen effekt ut over placeboeffekten.
– At behandlingen viser liten eller ingen effekt er ikke uvanlig i studier som dreier seg om akupunktur, sier Borud, som i dag jobber som overlege ved Forsvarets helseregister.

– Når resultater som den australske undersøkelsen kommer, finnes det ulike måter å tolke det på. Mange mener det er umulig å konstruere en placebo-behandling som ikke har effekt. Den andre måten er at tradisjonell akupunktur ikke har noen effekt ut over placeboeffekten, opplyser han.
– Jeg tror nå at det siste er tilfelle. Jeg tror ikke at det å snakke om Yin og Yang gir noen tilleggseffekt.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Det er vel ganske åpenbart: En snåsatroende tror at Joralf har de spesielle helbredende evnene han er kjent for å angivelig ha.
En kabeltroende er en som tror at kabler kan påvirke lyden gjennom mekanismer som ikke er kjent av vitenskapen og som aksepterer egne og andres lytteinntrykk som bevis på det.

Om man ikke klarer å plassere seg selv i ett av de fire alternativene får man heller la være å svare.
Poenget med å definere er at andre enn den som lager pollen også skal finne det åpenbart hvor man skal plassere seg.

Din definisjon plasserer meg som snåsaskeptisk og kabelskeptisk, men jeg selv ville plassert meg i motsatt.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Så på samme måte som en mynt med kun en side ikke eksisterer, så kan ikke troen på snåsamannen eksistere uten sameksisterende mistro?
-totte, fortsatt undrende, både når det gjelder de forrige spørsmålene og dette.
Det som er bra med forum generelt, er at man kan få så mange ulike syn og innfallsvinkler. Er glad for at du undrer deg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

Poenget med å definere er at andre enn den som lager pollen også skal finne det åpenbart hvor man skal plassere seg.
I prinsippet er jeg enig, men i dette tilfellet mener jeg fortsatt at det burde være mulig å skjønne hva som menes i tilstrekkelig grad. Om Snåsamannen finnes og har mange fornøyde brukere er selvsagt ikke noe å lure på.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007

I prinsippet er jeg enig, men i dette tilfellet mener jeg fortsatt at det burde være mulig å skjønne hva som menes i tilstrekkelig grad. Om Snåsamannen finnes og har mange fornøyde brukere er selvsagt ikke noe å lure på.
Poenget er litt som Erato er inne på over her. Hvilke metoder utløser placebo best. Snåsmannen er åpenbart meget god på det. Hvor plasserer det meg hvis jeg tror det?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Poenget er litt som Erato er inne på over her. Hvilke metoder utløser placebo best. Snåsmannen er åpenbart meget god på det. Hvor plasserer det meg hvis jeg tror det?
Det vil jeg si er godt innenfor "Snåsaskeptisk". Det kan godt være at han er god på å mobilisere placeboeffekten.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, det er vel nokså tydelig. Mannen er godt til å lese andre mennesker og til å snakke med folk, inkludert mer eller mindre bevisst bruk av suggesjonsteknikker, så han kan sikkert virke overbevisende og få i gang det som er av placebo-mekanismer. Men det er ikke noe overnaturlig ved det.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Det vil jeg si er godt innenfor "Snåsaskeptisk". Det kan godt være at han er god på å mobilisere placeboeffekten.
Ok. Jeg tror at flesteparten ikke er så opptatt av hva som utgjør effekten eller har kompetanse til å mene noe om hva som egentlig skjer.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg skal ikke kaste stein, men har man en avstemning så får man forholde seg nøytral til resultatet og respektere folks forskjellige meninger. Min er ikke mer verd enn din og vice versa. Før eller siden vil de aller fleste ha opplevelser/erfaringer, som skrider mot deres verdenssyn og en eventuell vitenskaplig bevisføring, noe som igjen kan føre til at dører åpnes som ellers ville vært lukket.
Hva det skal bety at man skal "forholde seg nøytral til resultatet" skjønner jeg ikke, men det er ikke så farlig.

Det jeg ikke skjønner, men lurer på, er de delene av teksten jeg har markert i rødt og grønt.
Hvorfor skal en mening respekteres bare fordi noen har den?
Om det er slik at meninger kan være verdt noe: Hvorfor er alle meninger like mye verdt?

For meg er det lett å finne på noen meninger som jeg vil mene er lite respektable og lite verdt. Mener du at uansett hva disse måtte være så fortjener de respekt, og at de er like mye verdt som andre meninger, rett og slett fordi jeg hevder å ha dem?

-undrende totte
En meningsmåling er nå engang det. Du trenger for all del ikke respektere resultatet, men de som tror på snåsamannen trenger overhodet ikke ta mer feil enn dere som ikke tror. Det blir 2 sider av en mynt, de er nødt til å være der begge
Så på samme måte som en mynt med kun en side ikke eksisterer, så kan ikke troen på snåsamannen eksistere uten sameksisterende mistro?
-totte, fortsatt undrende, både når det gjelder de forrige spørsmålene og dette.
Hvis mynten er uendelig stor, har den bare en side: den siden du er på. Den andre siden kan du aldri få noen verifiserbar informasjon om. Det er mulig at det sitter noen på den andre siden og prøver å fortelle deg noe, men du kan aldri vite helt sikkert......

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Har inntrykk av at pollen ikke ville fått samme resultat hvis spørsmålet hadde vært "tror du Snåsamannen har overnaturlige evner?".

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Har inntrykk av at pollen ikke ville fått samme resultat hvis spørsmålet hadde vært "tror du Snåsamannen har overnaturlige evner?".
At han har "naturlige" evner er vel alle enige om. Den ikke Snåsatro delen av befolkningen mener jo nettopp at eventyret om snåsamannen er et resultat av en rekke lite overnaturlige ting, deriblant godt utløst placeboeffekt. I tillegg kommer nok en ukjente blanding av andre komponenterm, som bias i utvalg av klienter, bias i rapportering, falsk rapportering, selvbedrag og hvasomnåfinnesavgalskapderute. At et stort antall mennesker hevder å ha blitt bedre av å besøke Snåsa (eller å snakke i telefonen) bestrider ingen.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
At han har "naturlige" evner er vel alle enige om. Den ikke Snåsatro delen av befolkningen mener jo nettopp at eventyret om snåsamannen er et resultat av en rekke lite overnaturlige ting, deriblant godt utløst placeboeffekt. I tillegg kommer nok en ukjente blanding av andre komponenterm, som bias i utvalg av klienter, bias i rapportering, falsk rapportering, selvbedrag og hvasomnåfinnesavgalskapderute. At et stort antall mennesker hevder å ha blitt bedre av å besøke Snåsa (eller å snakke i telefonen) bestrider ingen.
Er placebo selvbedrag eller ikke? Kan "falsk rapportering" skape en slags placeboeffekt? Trolig er svaret ja på begge spørsmål - i alle fall delvis. Mao ikke så lett å skille mellom placebo- som man gjerne "godtar" som en rasjonell forklaring - og de andre faktorene som nevnes, og som liksom ikke er "virkelige" eller "lovlige". Snåsamannen har greid å skaffe seg et navn - og det kan han leve lenge på uansett årsak. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Det er vel nettopp hva som er årsaken til resultatene som er spennende. Hvor stor effekt kan man egentlig stimulere?

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Går ut fra at de fleste her bruker såkalte lakrislisser mellom komponentene siden det ikke eksisterer forskjell på kabler, noen som gidder å lage en poll på det?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Går ut fra at de fleste her bruker såkalte lakrislisser mellom komponentene siden det ikke eksisterer forskjell på kabler, noen som gidder å lage en poll på det?
Må den døde hesten på død og liv denges i alle tråder? :rolleyes:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det har vært flere slike polls. Jeg for min del startet en ganske lang tråd om hva som skulle til for at det oppstår hørbare forskjeller mellom kabler. Helt ekte forskjeller i henhold til best tilgjengelige naturvitenskap, ikke sånne overnaturlige håndrullet-av-fromme-jomfruer-i-fullmåneskinn-forskjeller. Det var kanskje noen som leste den tråden også, og helt sikkert noen som ble fornærmet over at jeg ødela mystikken deres. http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html

Død hest, men den rykker fortsatt i bakbena.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Ja, for den reiser seg jo faen ikke.
@Kvasi: Du skal lete lenge for å finne noen på HFS som mener at det ikke eksisterer hørbare forskjeller mellom kabler og at uskjermet, syltynn lakris alltid gjør jobben 100%.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det som er gøy her, er ikke avstemningen generelt, men snarere hvor lav terskelen er både for tildels utdaterte hersketeknikker, samt respekt for andres syn på saker. Vær glad mennesker ser ting forskjellig, for hadde alle vært like 'rasjonelle' hadde vi stått på stedet hvil i det meste

Godt poeng.
Hadde ikke hatt en skit og levd i steinalderen enda faktisk.

F.eks for å dra det helt ut..så på tv i kveld..
Den andre forskeren i verden i dag som har fått tittelen Albert Einstein (hang vist særdeles høyt siden bare 2 stk i verden har hatt denne tittelen) snakket om parallelle universer og at de påvirker hverandre, noe som kunne forklare det mørke materiellet de ikke har funnet.. Sorte hull som er en vei mellom univers osv.. Matematikken forklarer vistnok slikt og.
Tull det og?
Vi vet ikke..

Sist redigert:

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Syns bare det er en uting at "de idiotforklarte" som mener det er forskjell på kabler skal brukes som argument og sammenligning i alle tråder hvor noen er uenige om noe.
Alle disse debattene som ofte/som regel ender i skittkasting mellom to leire er det all grunn til å tro fort kan bidra til å skremme en nykommer bort fra både å spørre og faktisk gidde å ekspirementere selv.
Det er internet som er gud for tiden og det som blir skrevet oftest der er gjerne det som blir ansett for sant..

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Syns bare det er en uting at "de idiotforklarte" som mener det er forskjell på kabler skal brukes som argument og sammenligning i alle tråder hvor noen er uenige om noe.
Som totte sier så er det nok ganske bred enighet her om at det kan være hørbare forskjeller kabler imellom, men som Asbjørn sier så er det New Age mystikk som regjerer hos en del produsenter, fremfor F&U.

Meeen, dette er diskutert opp og ned, 29346 ganger før, trenger kanskje ikke gjøre det i alle tråder...

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Ja, det er vel nokså tydelig. Mannen er godt til å lese andre mennesker og til å snakke med folk, inkludert mer eller mindre bevisst bruk av suggesjonsteknikker, så han kan sikkert virke overbevisende og få i gang det som er av placebo-mekanismer. Men det er ikke noe overnaturlig ved det.
Det er vel det samme hva grunnen er, så lenge det han gjør hjelper. Som å gå fra a til b, mange veier leder dit. Kunne jeg foldet tid og rom, hadde det ikke vært noen vei, a og b hadde en kort tid vært som En`
Han har hjulpet veldig mange mennesker som har hatt forskjellige problemer, noe vi heller skal være glad for.
Forøvrig har jeg aldri hevdet det var overnaturlig, men slik avstemningen her var om jeg tror på ham, så er svaret ja

Sist redigert:

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Meeen, dette er diskutert opp og ned, 29346 ganger før, trenger kanskje ikke gjøre det i alle tråder...
Enig. Men det skulle vært påpekt ved første paralell i denne tråden såvel som i alle de 29346 andre syns nå jeg.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Ja, for den reiser seg jo faen ikke.
@Kvasi: Du skal lete lenge for å finne noen på HFS som mener at det ikke eksisterer hørbare forskjeller mellom kabler og at uskjermet, syltynn lakris alltid gjør jobben 100%.
Ja, blir jo litt det samme som de som klarer å lire av seg ting som "hvis du ikke hører forskjell, så kan du jo klare deg med en klokkeradio"...
Fin stråmann. Må være kryogenbehandlet.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.015
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Her foreligger en utrolig mulighet. Ta med interconnects og ht-kabel for én kanal, gjerne høyre, til den gode, fine Joralf. La ham behandle disse og takk ham for innsatsen.

Deretter tilbake til anlegget. Sammenlign lyd fra venstre og høyre kanal. Pung ut, James Randi! (Gi litt til Joralf, som ikke tar betalt, men gjerne tar imot donasjoner).
Kan jeg få prøve med en Beolab 80?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Bare en liten detalj. Jeg har faktisk overnaturlige evner. Hver gang jeg setter meg foran TV's nor å se på en landskamp - det være seg fotball eller håndball eller you name it, så scorer det andre laget og drar i fra. Jeg har fått forbud hjemme mot å engasjere meg i slikt. Det har vært slik i maaange år. :)

Muligens samme fenomen som Snåsamannen?

Topp Bunn