N
nb
Gjest
Da har de fått koblet opp kraftlinjen.
|
Synes området ligner mer og mer på en krigssone, det jeg spør meg om nå, er om kjøleanlegget er i funksjon eller om det blir nok et mislykket forsøk på å gjenvinne noe kontroll?nb skrev:Da har de fått koblet opp kraftlinjen.
Aner ikke, men de har neppe jobbet med å få elektrisitet ditt for morro skyld. Er nok kjekt å ha i mange sammenhenger.Jan-Helge skrev:Synes området ligner mer og mer på en krigssone, det jeg spør meg om nå, er om kjøleanlegget er i funksjon eller om det blir nok et mislykket forsøk på å gjenvinne noe kontroll?
Var det ikke Robert Jungk som engang sa ( i «New Tyranny: How Nuclear Power Enslaves Us») at det mest brukte verktøyet i denne industrien var tape?vredensgnag skrev:Ironisk at et anlegg som produserer så mye strøm ikke har back-up. Noen har virkelig ikke tenkt der - anlegget fungerte som det skulle da skjelvet kom, og automatisk nedstenging begynte. Men de hadde drivstofftanker til reserveaggregater utendørs, og tsunamien tok disse; i tillegg var batterikapasiteten tydeligvis ikke tilstrekkelig.
Hittil har teknikerne arbeidet i mørke og med lyskilder de har hatt med seg. For en situasjon.
Folk flest vil vel ha uendelig mye nesten gratis elektrisitet uten utslipp og uten å måtte ha noen av kraftverkene i sitt nærmiljø, ikke få demmet opp elven sin eller lagt favortittfossen i rør.pengesluk skrev:Dumskapens likeså.
Nå er svært kraftige jordskelv i nærheten av Japan ikke akkurat en hendelse man ikke kunne regne med ville skje en eller annen gang. Om du skulle legge et land på omtrent det mest idiotiske stedet i verden rent jordskelvmessig, så hadde du lagt det omtrent der Japan ligger i dag.Gubra skrev:Etterpåklokskap er ingen kunst, hvem hadde for en uke siden prediket et 9-richters jordskjelv med påfølgende bølge?
Jada, det var mere et spark til den allvitende delen av trådens deltagere......nb skrev:Nå er svært kraftige jordskelv i nærheten av Japan ikke akkurat en hendelse man ikke kunne regne med ville skje en eller annen gang. Om du skulle legge et land på omtrent det mest idiotiske stedet i verden rent jordskelvmessig, så hadde du lagt det omtrent der Japan ligger i dag.Gubra skrev:Etterpåklokskap er ingen kunst, hvem hadde for en uke siden prediket et 9-richters jordskjelv med påfølgende bølge?
Det er en grunn til at det jevnlig holdes jordskjelvøvelser runtomkring og at det har vært begymring for jordskjelvsikkerheten til kjernekraftverk i Japan tidligere, som jeg linket til over så var det største atomkraftverket i verden i Japan stengt i 21 måneder for noen få år siden da det ble konstatert at det på ingen måte var solid nok.
Tokyo ble fullstendig utslettet i 1923, og har også blitt radert vekk før. Dengang av jordskjelv og tsunami.Gubra skrev:Etterpåklokskap er ingen kunst, hvem hadde for en uke siden prediket et 9-richters jordskjelv med påfølgende bølge?
Det er nok ingen på HFS som er allvitere når det gjelder kjernekraft, japanske verk eller annet. Men vi er nysgjerrige og følger med, og diskuterer det som skjer. Du får bare sparke løs, men hva ønsker du å oppnå med det?Gubra skrev:Jada, det var mere et spark til den allvitende delen av trådens deltagere......nb skrev:Nå er svært kraftige jordskelv i nærheten av Japan ikke akkurat en hendelse man ikke kunne regne med ville skje en eller annen gang. Om du skulle legge et land på omtrent det mest idiotiske stedet i verden rent jordskelvmessig, så hadde du lagt det omtrent der Japan ligger i dag.Gubra skrev:Etterpåklokskap er ingen kunst, hvem hadde for en uke siden prediket et 9-richters jordskjelv med påfølgende bølge?
Det er en grunn til at det jevnlig holdes jordskjelvøvelser runtomkring og at det har vært begymring for jordskjelvsikkerheten til kjernekraftverk i Japan tidligere, som jeg linket til over så var det største atomkraftverket i verden i Japan stengt i 21 måneder for noen få år siden da det ble konstatert at det på ingen måte var solid nok.
Akkurat. Ingen vil ofre noe som helst, og da blir det jævlige alternativer.nb skrev:Folk flest vil vel ha uendelig mye nesten gratis elektrisitet uten utslipp og uten å måtte ha noen av kraftverkene i sitt nærmiljø, ikke få demmet opp elven sin eller lagt favortittfossen i rør.pengesluk skrev:Dumskapens likeså.
Jeg ser ikke helt hvordan det passer inn under definisjonen av hersketeknikk.runenilsen skrev:Har du ellers noe å bidra med?
For en arrogant hersketeknikk!!!
Kjempe :![]()
Ja! Japan er en vulkansk øybue. Det er fordi det er så mye jordskjelv der at Japan finnes (får å si det litt innvikla). ;Dnb skrev:Nå er svært kraftige jordskelv i nærheten av Japan ikke akkurat en hendelse man ikke kunne regne med ville skje en eller annen gang. Om du skulle legge et land på omtrent det mest idiotiske stedet i verden rent jordskelvmessig, så hadde du lagt det omtrent der Japan ligger i dag.
Ingenting forskes på i Norge bortsett fra olje. De er umulig å få penger eller investorer til noe som konkurerer med oljeindustrien. Norge er en Banan (olje) "republikk" der det er umulig å skille stat, administrasjonsparti og oljeindustri.runenilsen skrev:Synd det ikke blir forsket mer med thorium som brensel i kraftverk. Det skal være nærmest ufarlig i forhold, dessuten har Norge store forekomster.
Alternativet er vel kull og gassbrenning i sterkt økende omfang, med de følger det får..
Det er ikke hersketeknikk å stille et helt legitimt spørsmål. Og det er å misbruke begrepet å klistre det på ting man er uenig med.runenilsen skrev:Wikipeda er bra!
Thoriumreaktor høres fint ut, det, til man går gjennom reaksjonskjeden litt nøyere. Da innser man at thoriumreaktoren er omtrent det samme som en uran-drevet breeder-reaktor, ettersom thoriumet blir til uran-233 i de første leddene av reaksjonskjeden. Det er U-233 som er selve "drivstoffet" i reaktoren. Derfra får man en interessant kjede av reaksjoner, blant annet til høyradioaktive former av uran og plutonium. Det eneste som hindrer bruk av den massen til våpen er at den er så forurenset med andre og enda mer radioaktive isotoper at den "beskytter seg selv" mot at noen tukler med den. Thoriumreaksjonen greier ikke å starte av seg selv, så man må fabrikkere briketter med thorium og f eks uran eller plutonium for å få igang reaktoren første gang. Der er det mye som kan gå galt, selv om mengden radioaktivt avfall til slutt blir mindre enn i en uranreaktor. Jeg ser ikke at en thoriumreaktor nødvendigvis skulle ha nevneverdig mindre problemer i et jordskjelv+tsunami-scenarie enn en uranreaktor.runenilsen skrev:Synd det ikke blir forsket mer med thorium som brensel i kraftverk. Det skal være nærmest ufarlig i forhold, dessuten har Norge store forekomster.
Alternativet er vel kull og gassbrenning i sterkt økende omfang, med de følger det får..
Jo, det er noen fordeler, og noen entusiaster. Det er verdt å legge merke til at entusiastene stort sett krever at offentlige penger skal brukes til forskning og utvikling på området. De investerer sjelden egne penger i et thorium-prosjekt. Unntaket er Alf Bjørseth, som har investert en del av sine egne penger i oppstarten Thor Energy.runenilsen skrev:Jeg bare refererte til noe jeg leste for en stund siden, og der mente professoren at det var fremtidens energikilde.
Fikk også inntrykk av at det var langt mindre farlig enn nåværende brensel,uten å vite noe mer om det.
Det jeg husker best av artikkelen var at forskningen var fraværende..det er jo synd, som energinasjon,mener jeg.
Det kunne vært interessant å en gang høre om hvilke alternativer du tenker deg. Vil du forby profitt? Og i så fall, hvordan skal dette håndheves og hvilke maktmidler skal brukes for å bekjempe grådighet? Og hvordan unngås korrumpering av de som besitter disse maktmidlene? Planøkonomi har jo vist seg å ikke fungere, i den gamle østblokken fikk man ikke servert mat på en restaurant uten først å bestikke både kokk og kelner under bordet.vredensgnag skrev:Dette er en grunnleggende feil i "for profit" kapitalismen, der man tilsidesetter fornuft og sosialt ansvar til fordel for fortjeneste.
Må ikke blande inn fakta her!leifen skrev:Ikke for å avbryte krangelen deres, men det er en interessant dokumentar på NRK2 nå,
med en del fakta om kjernekraft.
Du leser slik fanden leser bibelen, og skjener avsted til gamle Østblokken uten unntak hver eneste gang.Slubbert skrev:Det kunne vært interessant å en gang høre om hvilke alternativer du tenker deg. Vil du forby profitt? Og i så fall, hvordan skal dette håndheves og hvilke maktmidler skal brukes for å bekjempe grådighet? Og hvordan unngås korrumpering av de som besitter disse maktmidlene? Planøkonomi har jo vist seg å ikke fungere, i den gamle østblokken fikk man ikke servert mat på en restaurant uten først å bestikke både kokk og kelner under bordet.vredensgnag skrev:Dette er en grunnleggende feil i "for profit" kapitalismen, der man tilsidesetter fornuft og sosialt ansvar til fordel for fortjeneste.
vredensgnag skrev:Det er nok ingen på HFS som er allvitere når det gjelder kjernekraft, japanske verk eller annet. Men vi er nysgjerrige og følger med, og diskuterer det som skjer. Du får bare sparke løs, men hva ønsker du å oppnå med det?Gubra skrev:Jada, det var mere et spark til den allvitende delen av trådens deltagere......nb skrev:Nå er svært kraftige jordskelv i nærheten av Japan ikke akkurat en hendelse man ikke kunne regne med ville skje en eller annen gang. Om du skulle legge et land på omtrent det mest idiotiske stedet i verden rent jordskelvmessig, så hadde du lagt det omtrent der Japan ligger i dag.Gubra skrev:Etterpåklokskap er ingen kunst, hvem hadde for en uke siden prediket et 9-richters jordskjelv med påfølgende bølge?
Forøvrig disponerer vi i våre dager et medium vi kan kalle internett, og vha dette kan man være delaktig i ulike begivenheter og derigjennom oppnå å både bli opplyst og forvirret. Om dette synes slitsomt for deg så får vi ta det til etterretning, men andre verdsetter muligheten det gir til å gi mat til vitebegjær og nysgjerrighet.