- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.014
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Jeg lurer litt på om de "rødgrønne" (ikke Soria Moria) venstrepartiene i Europa kan profittere på en "told you so"-debatt i tiden fremover?
|
De er motstandere de (på kort sikt realistiske) alternativene også, så de møter seg selv greit i døra der.baluba skrev:Jeg lurer litt på om de "rødgrønne" (ikke Soria Moria) venstrepartiene i Europa kan profittere på en "told you so"-debatt i tiden fremover?
Østblokken er vel det eneste tilfellet hvor planøkonomi har blitt utprøvd i stor skala, så stor man ikke kan skylde på ressurstilgang eller embargoer for at den feilet. Så som et alternativ til kapitalisme er det vanskelig å se andre. Jeg har ikke sagt at du ønsker østblokktilstander, men jeg ser ikke helt poenget med disse talløse utlegningene av moralsk indignasjon mot "dagens system", når man ikke kan komme med noe alternativ. I de planøkonomiske landene var massiv undertrykkelse av menigmann nødvendig for å kollektivisere eiendomsretten, mens kaderne som satt på både den økonomiske makten og lovmakten knappest kan beskyldes for å ha utøvd den med "social responsibility". Og maktstrukturene var gjennomsyret av underslag og bestikkelse i alle ledd. Kanskje grådighet er en del av menneskets natur? Kanskje konsentrasjon av makt næmest pr.def. medfører maktmisbruk? I så fall kan ikke jeg se annet enn at økonomisk makt og lovmakt/statsmakt bør skilles ytterligere, snarere enn å integreres tettere.vredensgnag skrev:Du leser slik fanden leser bibelen, og skjener avsted til gamle Østblokken uten unntak hver eneste gang.
Men du kan ikke komme rennende med østblokk og planøkonomi hver eneste gang du leser så mye som tre piksler om regulering av næringslivet. Prøv å utforske den snevre gråsonen mellom predatorkapitalisme og planøkonomi.Slubbert skrev:Østblokken er vel det eneste tilfellet hvor planøkonomi har blitt utprøvd i stor skala, så stor man ikke kan skylde på ressurstilgang eller embargoer for at den feilet. Så som et alternativ til kapitalisme er det vanskelig å se andre. Jeg har ikke sagt at du ønsker østblokktilstander, men jeg ser ikke helt poenget med disse talløse utlegningene av moralsk indignasjon mot "dagens system", når man ikke kan komme med noe alternativ. I de planøkonomiske landene var massiv undertrykkelse av menigmann nødvendig for å kollektivisere eiendomsretten, mens kaderne som satt på både den økonomiske makten og lovmakten knappest kan beskyldes for å ha utøvd den med "social responsibility". Og maktstrukturene var gjennomsyret av underslag og bestikkelse i alle ledd. Kanskje grådighet er en del av menneskets natur? Kanskje konsentrasjon av makt næmest pr.def. medfører maktmisbruk? I så fall kan ikke jeg se annet enn at økonomisk makt og lovmakt/statsmakt bør skilles ytterligere, snarere enn å integreres tettere.vredensgnag skrev:Du leser slik fanden leser bibelen, og skjener avsted til gamle Østblokken uten unntak hver eneste gang.
Skulle bare mangle, det er neppe på noen måte de 180 stakkarane som er igjen nå som har skylden for at dette skjedde. Du mener at en lønnstager i et selskap - i dette tilfelle f.eks. en japansk atomreaktoringeniør - skal være personlig moralsk ansvarlig for alle konsekvenser av hva vedkommendes arbeidsgiver måtte finne på å komme borti selv- eller uforskyldt og skal ofre livet sitt for nasjonen dersom det må til.vredensgnag skrev:Så her står vi overfor en etisk diskusjon som kan bli interessant. Offentlige tjenestemenn må gjerne kunne forventes å skulle ofre livet for å beskytte allmennheten. Men ansatte i et privat selskap som er i ferd med å legge et fylke øde kan bli indignerte når noe tilsvarende forventes av dem.
Og dette er et spennende spørsmål. Hvor begynner og hvor slutter et selskap, hvem utgjør selskapet, og hvor er ansvarsrammene selskapet er pålagt å følge.nb skrev:Skulle bare mangle, det er neppe på noen måte de 180 stakkarane som er igjen nå som har skylden for at dette skjedde. Du mener at en lønnstager i et selskap - i dette tilfelle f.eks. en japansk atomreaktoringeniør - skal være personlig moralsk ansvarlig for alle konsekvenser av hva vedkommendes arbeidsgiver måtte finne på å komme borti selv- eller uforskyldt og skal ofre livet sitt for nasjonen dersom det må til.vredensgnag skrev:Så her står vi overfor en etisk diskusjon som kan bli interessant. Offentlige tjenestemenn må gjerne kunne forventes å skulle ofre livet for å beskytte allmennheten. Men ansatte i et privat selskap som er i ferd med å legge et fylke øde kan bli indignerte når noe tilsvarende forventes av dem.
Hva i alle dager har det med saken å gjøre?vredensgnag skrev:Det kan være nyttig å sette seg inn i hva en "Dead Peasants Insurance Policy" er for noe innen du svarer. Der vil du oppdage at selskapet eier den ansatte i både liv og død.
http://abcnews.go.com/GMA/dead-peasant-life-insurance-policies-fair/t/story?id=8724327
I den milde grad, i henhold til etablert Corporate Law. Den ansatte er selskapets representant og har plikter og oppgaver i henhold til dets virke; den ansattes handlinger kan utløse erstatningsansvar og forpliktelser, uavhengig av hvorvidt denne handlet etter ordre eller eget innfall, fordi vedkommende er selskapets representant, som lønnsmottaker fra samme.nb skrev:Hva i alle dager har det med saken å gjøre?vredensgnag skrev:Det kan være nyttig å sette seg inn i hva en "Dead Peasants Insurance Policy" er for noe innen du svarer. Der vil du oppdage at selskapet eier den ansatte i både liv og død.
http://abcnews.go.com/GMA/dead-peasant-life-insurance-policies-fair/t/story?id=8724327
Ingen verdens ting, såvidt jeg kan se. Bare enda et forskrudd utslag fra finansbermen, senere strammet inn også i USA: http://en.wikipedia.org/wiki/Corporate-owned_life_insurancenb skrev:Hva i alle dager har det med saken å gjøre?vredensgnag skrev:Det kan være nyttig å sette seg inn i hva en "Dead Peasants Insurance Policy" er for noe innen du svarer. Der vil du oppdage at selskapet eier den ansatte i både liv og død.
Jeg argumenterer kun med at å være forpliktet til å "take one for the country" fordi arbeidsgiver dummer seg ut eller har opptrådd uforsvarlig ikke er en del av ansettelsesforholdet.vredensgnag skrev:Du argumenterer derimot med at selskapets ansatte forblir privatindivider uten ansvar for å oppfylle sine plikter som ansatte, i en krisesituasjon. Da må f.eks. Walmart slette sine Dead Peasant poliser på sine ansatte.
Fordelen med ditt ståsted, sett med Bellonas og Greenpeace sine øyne, er at det aldri vil bli bygd enda et atomkraftverk.
Ikke direkte knyttet til det du sier, men likevel en litt løsere forbindelse.Asbjørn skrev:Det er veldig lite som tyder på at ledelsen i TEPCO har vært spesielt gode på beredskapsplanlegging.
Det er et utrolig interessant etisk dilemma, spesielt i slike tilfeller som har samfunnskritiske konsekvenser, og der spesialkompetanse er utviklet for å løse oppgaver. Og spørsmålet er om man kan skille slik du vil når det gjelder et atomkraftverk som løper løpsk.nb skrev:Jeg argumenterer kun med at å være forpliktet til å "take one for the country" fordi arbeidsgiver dummer seg ut eller har opptrådd uforsvarlig ikke er en del av ansettelsesforholdet.vredensgnag skrev:Du argumenterer derimot med at selskapets ansatte forblir privatindivider uten ansvar for å oppfylle sine plikter som ansatte, i en krisesituasjon. Da må f.eks. Walmart slette sine Dead Peasant poliser på sine ansatte.
Fordelen med ditt ståsted, sett med Bellonas og Greenpeace sine øyne, er at det aldri vil bli bygd enda et atomkraftverk.
Interessant. Ja, hovedinntrykket er en nærmest overnaturlig disiplinert og velfungerende krisehåndtering, åpenbart bygget på nitidig planlegging og årevis med trening. Det er mot den bakgrunnen at TEPCO fremstår som uforklarlig klønete. Det kan være så enkelt som at alt var omhyggelig forberedt for styrke 8.8 og en fire meters tsunami, noe som var bedømt av kvalifisert ekspertise til å være verst tenkelige tilfelle innen kraftverkets levetid, men at man dessverre fikk 9.0 og fem meter i stedet, slik at mange systemer ble overbelastet på en gang. Eller det kan være en mer ubehagelig forklaring om manglende vilje til å ta tak i mulige problemer. Jeg heller nok mot den ubehagelige forklaringen, spesielt sett opp mot historikken for å fuske med sikkerhetsinspeksjoner og for å hemmeligholde problemer.Parelius skrev:Jeg fant denne lille teksten ganske opplysende mht. litt beredskapstenking der borte i Japan.
http://www.kalzumeus.com/2011/03/13/some-perspective-on-the-japan-earthquake/
Så det er det det det kalles, opplegget de ikke-norske ansatte i Schlumberger hadde i min tid der.vredensgnag skrev:Det kan være nyttig å sette seg inn i hva en "Dead Peasants Insurance Policy" er for noe innen du svarer. Der vil du oppdage at selskapet eier den ansatte i både liv og død.
Et nytt kraftig jordskjelv med en styrke på 7,1 har rammet det nordøstlige Japan, ifølge seismologer
Episenteret for skjelvet ligger i fylket Fukushima, og kun 14 kilometer fra der atomkraftverket har fått store problemer som følge av det forrige skjelvet.
Det er varslet fare for en én meter høy tsunami.
Hvor heftig er en meter høy tsunami? Gud sa forresten på torsdag at hendelsene i Japan skyldes flere faktorer, og at han ikke er sint på dem i det hele tatt. De har hans fulle sympati var det siste han sa før jeg måtte gå på jobb. Han mumlet noe om konstruksjonsfeil, men jeg fikk ikke med meg detaljene. Han var for utydelig, og jeg var litt stresset på grunn av bussen. Det skal ikke være lett.Gjestemedlem skrev:Gudene er sinte på Japan.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4089916.ece
Et nytt kraftig jordskjelv med en styrke på 7,1 har rammet det nordøstlige Japan, ifølge seismologer
Episenteret for skjelvet ligger i fylket Fukushima, og kun 14 kilometer fra der atomkraftverket har fått store problemer som følge av det forrige skjelvet.
Det er varslet fare for en én meter høy tsunami.
Det er primært bølgelengden, ikke bølgehøyden som er problemet. Nå henger sikkert de to sammen, men å snakke om høyden dekker til det egentlige problemet. Bølger på 10-15 meter er ganske vanlig rundtomkring, men ødeleggelsene blir store når vannet bare fortsetter og fortsetter innover.baluba skrev:Hvor heftig er en meter høy tsunami?
Det vet jeg, og det er derfor jeg lurer på hvor heftig det er. Det var ikke ment som et retorisk spørsmål, men et ærlig spørsmål om hvor store skader en slik bølge kan medføre. Det ser jo ubetydelig ut for de som ikke vet hva en tsunami faktisk er.nb skrev:Det er primært bølgelengden, ikke bølgehøyden som er problemet. Nå henger sikkert de to sammen, men å snakke om høyden dekker til det egentlige problemet. Bølger på 10-15 meter er ganske vanlig rundtomkring, men ødeleggelsene blir store når vannet bare fortsetter og fortsetter innover.baluba skrev:Hvor heftig er en meter høy tsunami?
Tyskland er i gang med det samme. Alternativ energi vil komme som, unnskyld uttrykket, en tsunami nå. I USA skjønner de at de må legge om til hybridbiler og alternative fremkomstmidler, samt redusere størrelsen på sine biler.pedal skrev:
I alle fall lurere å kjøpe REC nå enn da Fredrik Hauge mente at staten burde investere tungt i REC fordi solenergi var fremtiden og sikker avkastning. Det har forsvinnet over 130 milliarder kroner av markedsverdien til REC siden euforien rundt selskapet var på sitt høyeste. I tiden som har gått siden Japan droppet planer om atomsatsing har for øvrig halve verdien av REC forduftet.pedal skrev:
A 6.9 magnitude earthquake off eastern Japan near Fukushima prefecture has prompted a tsunami warning of possible 3m (10ft) waves.The quake struck on Tuesday morning at about 06:00 local time (21:00 GMT, Monday), the Japan Meteorological Agency said.
The depth of the quake was estimated to be around 11km (7 miles).
In 2011, a large tsunami caused by a quake destroyed the Fukushima nuclear power plant.