Ukens vintagekjøp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    fått meg 2stk Toshiba sc-330 og en sy-330 bilder kommer:)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    fått kobla opp meget potente 30 watt?:D med krystall klar lyd spiller greit med det volumet jeg spiller på
    likte dette settet:) driver passiv 2x12 sub i stereo med jbl lx300mk2
    den ene jeg har er recappa og 1 original den originale har jeg ikke testa enda.
    dette låter ikke verst! låter bedre en pioneer i samme størrelse fra den tiden
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    en stor takk til sense her på forumet for en hyggelig handel:)
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Ble en Beogram CDX 2 på meg her om dagen. Trenger cd-spiller til vintagekroken, og falt ned på at denne var ett fint alternativ. Skal ha god lyd og har ett spennende utseende.

    Bilde lånt fra google, kommer bilde når jeg har den i hus:
    bang_olufsen_beogram_cdx_2-4.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Vis vedlegget 370409
    Country:
    Japan
    Sony Tokyo
    Year: 1978–1981Type: Broadcast Receiver - or past WW2 Tuner
    Semiconductors (the count is only for transistors)57:
    Reception principleSuper-Heterodyne (Super in general)
    Wave bandsBroadcast (BC) and FM or UHF.
    DetailsHi-Fi equipment
    Power type and voltageAlternating Current supply (AC) / 110; 120; 220; 240 Volt
    Loudspeaker- This model requires external speaker(s).
    Power out180 W (260 W max.)
    from Radiomuseum.orgModel: FM Stereo/FM-AM Receiver STR-V5 - Sony; Tokyo
    MaterialMetal case
    ShapeBook-shelf unit.
    Dimensions (WHD)525 x 195 x 450 mm / 20.7 x 7.7 x 17.7 inch
    NotesSony FM Stereo/FM-AM Receiver Modell STR-V5
    AM/FM-Stereo-Receiver mit 2× 90 Watt (Sinus) an 8 Ohm
    Frequenzgang 5–50000 Hz.
    Phono IN, Tape1 IN, Tape2 IN, AUX IN
    Bass- & Treble Control
    Tape-Copy Schaltung, Monitor-Schaltung
    Ausführung: Front Silber-Metallic.
    IC's: 6

    Net weight (2.2 lb = 1 kg)18.7 kg / 41 lb 3 oz (41.189 lb)
    Source of data-- Original prospect or advert
    Mentioned inSony Katalog - IFA 1979 - Seite 41
    Litt av et beist av en receiver. Sånt liker jeg. :eek:
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    knall god phono del på den sy 330:) nesten like god som på threshold sl 10
    har kun en rega planar 2 med 2m red ikke all verden av en spiller men den spiller
    skal få postet noen bilder av den da jeg fikk den av en snill mann på forumet her:)
    synd Toshiba ikke lagde store forsterkere på den tiden.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.574
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har fått tak i en lett defekt Technics SL-10 samt en fullt fungere SU-V50 i løpet av de siste 14 dagene. Planen er å bruke spilleren og forsterkeren sammen med et par JBL L20T som jeg var så heldig å plukke opp på et loppemarked i høst. Tror det kommer til å bli et moro lite 80-tallsanlegg. Rimelig var det også.
    Bilder av hele sulamitten kommer når SL-10 er fikset og alt er koblet opp. Legger ut et actionbilde av ampen i mellomtiden
    IMG_20160316_223325.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har fått tak i en lett defekt Technics SL-10 samt en fullt fungere SU-V50 i løpet av de siste 14 dagene. Planen er å bruke spilleren og forsterkeren sammen med et par JBL L20T som jeg var så heldig å plukke opp på et loppemarked i høst. Tror det kommer til å bli et moro lite 80-tallsanlegg. Rimelig var det også.
    Bilder av hele sulamitten kommer når SL-10 er fikset og alt er koblet opp. Legger ut et actionbilde av ampen i mellomtiden
    Vis vedlegget 371258
    Regner med at du fant ut av hva som skal beholdes av SL-V5 og SL-10?

    Kul forsterker, dog litt for ny for meg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    er en sansui a 60 på finn nå til 300kr.- pen er den og
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.574
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har fått tak i en lett defekt Technics SL-10 samt en fullt fungere SU-V50 i løpet av de siste 14 dagene. Planen er å bruke spilleren og forsterkeren sammen med et par JBL L20T som jeg var så heldig å plukke opp på et loppemarked i høst. Tror det kommer til å bli et moro lite 80-tallsanlegg. Rimelig var det også.
    Bilder av hele sulamitten kommer når SL-10 er fikset og alt er koblet opp. Legger ut et actionbilde av ampen i mellomtiden
    Vis vedlegget 371258
    Regner med at du fant ut av hva som skal beholdes av SL-V5 og SL-10?

    Kul forsterker, dog litt for ny for meg
    Har dessverre ikke fått inspisert SL-10 ennå men er såpass forutinntatt etter litt googling at jeg regner med at den vertikale versjonen må vike :)
    Jeg skulle gjerne hatt en tidligere V-modell men jeg fulgte dessverre ikke rådet ditt. Skulle gått for V6 som du anbefalte.
    Forstår det slik at den trives godt i kjøkkentjeneste ;)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vintage kupp er bare forbokstaven :

    Thorens TD125 med Rabco SL-8E (presentert i Thorens venne tråden)

    Klart for henting:

    QUAD 22 / QUAD II - rørforsterkersett.
    BEOGRAM 4000
    FONS cq 30 ( Skal sitte en sme 3009 S 2 på denne)
    SONY PS 2250 (DD spiller med 10 tommers arm)
    REVOX A 77 Mk1
    Mayware Formula 4 tonearm

    Må vel si dette holder for en dag.............
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    To ganske forskjellige løsninger på samme oppgave - Formula 4 vs. Rabco SL-8E

    Formula 4 og Rabco.jpg


    B&O med en mere elegant versjon av tangential arm , men ikke fleksibel ved valg av Pickup'er - Beogram 4000:
    Disse spillerne er faktisk skikkelig bygget - ikke bare designet som imponerer.( B&O bildet fra nettet)

    Beogram-4000.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Hei, hva slags stand er din Beogram 4000 i? Skal ikke så mye til å gi dem en liten service. Gratulerer med god vintagejakt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har ikke hentet den enda , den lå pakket inn i plast når jeg fant den frem i går. Denne "handelen" er minst sagt spesiell. En nær venn av meg helt fra slutten av ungdomsskolen ligger med ALS - og lever egentlig på overtid. Han kommuniserer ved hjelp av øynene og en tavle. Det er han som har hatt disse tingene , og han nevnte dette for et par mnd. siden. Jeg har på en måte kviet meg litt for å gå løs på dette , da situasjonen bare er for j.....
    Vel, jeg fant frem en del av tingene i går , og hans glede over at noen vil ta vare på dette gjorde at det allikevel føltes riktig. Skal få hentet det i løpet av de nærmeste dagene og sjekket over det. I utgangspunktet tror jeg tilstanden på det meste er fra bra til veldig bra.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.574
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har endelig fått inspisert SL-10 og med mye hjelp fra medforumister kommet fram til at en regulator er gåen så pr nå virker den kun på 12v.
    Litt dårlig med bilder av hel spiller, derfor litt innmat. Virker som å være en svært solid oppbygd spiller.
    IMG_20160326_235034.jpg
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.387
    Antall liker
    3.410
    Torget vurderinger
    0
    Ligger jo masse "snadder" på Tradera, Kjell :)
    Jo, det gör det.
    Och ibland kan man göra fynd.

    Jag har gjort ett "högtalarfynd" också.
    1 par B&W DM 602 S3, som jag köpte av en privatperson i Norrköping, för 800 kr.
    Effektförstärkaren uppe på bänken är en Arcam Alpha 8. Den saknar för tillfället fronten, den behöver nämligen renoveras.
    IMG_1799.jpg
     

    Vedlegg

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hei, hva slags stand er din Beogram 4000 i? Skal ikke så mye til å gi dem en liten service. Gratulerer med god vintagejakt.
    Har nå pakket ut min Beogram 4000 , men ikke testet funksjonene enda. Når det gjelder kosmetisk stand er den nær mint . Lokket trenger en lett polering, og treramma fikk en liten omgang fin stålull med olje grunnet noen rester etter tape. Den trenger drivvrem og pickup , og utover det ser den så bra ut at jeg nok fikser evt. andre funksjonsfeil hvis det måtte være noe. Denne er verd å samle på !

    Beogram 1000.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fons CQ 30 med SME series II Improved. Denne ser NY ut. Komplett med brosjyrer og det hele. Armen tilsier at den nok vil triver best med en MM pickup.
    Ser for meg en Audio Technica AT 440 MLb eller noe sånt.

    Fons sme.jpg

    Fons2.jpg

    Fons.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Til slutt nærmer vi oss arkeologisk arbeide her. Quad 22 / Quad II under manger år med kjellerstøv. Jeg tror settet ble testet for ca. 30 år siden for så å bli satt på lager igjen. Uansett så bør nok det her plukkes ned for grundig overhaling. Poweramp'ene er vel det som er mest attraktivt , men det her jo litt kult med hele settet også da.
    Får fundere litt på neste skritt - blir nok uansett et høst / vinterprosjekt da tiden ikke strekker til fremover mot sommeren.

    Quad.jpg

    Quad II.jpg
     

    jonkpaul

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    155
    Antall liker
    106
    Sted
    Solbergelva, 3057
    Torget vurderinger
    3
    fikk meg et fint anlegg i går; Fisher system 7000. Var ikke komplett, men inneholdt pre+power og tuner. Lyste opp og fungerte fint. Pre/Power var i penere stand enn dette lånte bildet.
    cc cp7000.jpg
    fm7000.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Hei, hva slags stand er din Beogram 4000 i? Skal ikke så mye til å gi dem en liten service. Gratulerer med god vintagejakt.
    Har nå pakket ut min Beogram 4000 , men ikke testet funksjonene enda. Når det gjelder kosmetisk stand er den nær mint . Lokket trenger en lett polering, og treramma fikk en liten omgang fin stålull med olje grunnet noen rester etter tape. Den trenger drivvrem og pickup , og utover det ser den så bra ut at jeg nok fikser evt. andre funksjonsfeil hvis det måtte være noe. Denne er verd å samle på !

    Vis vedlegget 374269
    Ser strålende ut. Det er et godt tegn at det ikke er tydelige fingermerker på betjeningspanelet - det betyr at den ikke har vært i tung bruk. Gratulerer!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Til slutt nærmer vi oss arkeologisk arbeide her. Quad 22 / Quad II under manger år med kjellerstøv. Jeg tror settet ble testet for ca. 30 år siden for så å bli satt på lager igjen. Uansett så bør nok det her plukkes ned for grundig overhaling. Poweramp'ene er vel det som er mest attraktivt , men det her jo litt kult med hele settet også da.
    Får fundere litt på neste skritt - blir nok uansett et høst / vinterprosjekt da tiden ikke strekker til fremover mot sommeren.

    Vis vedlegget 374274
    Vis vedlegget 374275
    Flott sett!
    Her er manual visst du trenger :

    http://vintagevacuumaudio.com/schematics-manuals/quad/quad-22-owner-service-manual.pdf
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Til slutt nærmer vi oss arkeologisk arbeide her. Quad 22 / Quad II under manger år med kjellerstøv. Jeg tror settet ble testet for ca. 30 år siden for så å bli satt på lager igjen. Uansett så bør nok det her plukkes ned for grundig overhaling. Poweramp'ene er vel det som er mest attraktivt , men det her jo litt kult med hele settet også da.
    Får fundere litt på neste skritt - blir nok uansett et høst / vinterprosjekt da tiden ikke strekker til fremover mot sommeren.

    Vis vedlegget 374274
    Vis vedlegget 374275
    Flott sett!
    Her er manual visst du trenger :

    http://vintagevacuumaudio.com/schematics-manuals/quad/quad-22-owner-service-manual.pdf

    Og her er det "nye" G.E.C KT66 rør til salgs for den nette sum av ca. 20.000.- for 4 stk.....

    Matched Quad Set of GEC KT66 Tube MO Valve UK Made | eBay
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Du er sikkert dypt inne i manualen, soundscape, så dette er unødvendig - men sjekk at tallerkenopphenget flyter fritt på bladfjærene. Det skal ikke være i kontakt med øvrig chassis, kun hvile på bladene. Flere justeringsmuligheter. Har alt å si for svart bakgrunn.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Du er sikkert dypt inne i manualen, soundscape, så dette er unødvendig - men sjekk at tallerkenopphenget flyter fritt på bladfjærene. Det skal ikke være i kontakt med øvrig chassis, kun hvile på bladene. Flere justeringsmuligheter. Har alt å si for svart bakgrunn.

    Takk for tips. Jeg har klådd litt på en Beogram 4002 tidligere , har en ganske strøken med en liten funksjonsfeil som bør være lett å fikse. Prosjekter med hus og hage fremover gjør nok at vintage utstyr må settes på vent til høst / vinter igjen. Uansett - alle tips er verdifulle og mottas med stor takk !

    Her er min 4002 :

    4002.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har nettopp kjøpt en platespiller med en interessant tonearm - kjøpte den grunnet armen. Noe som kjenner til denne ?

    Audio Technica AT-1010 (Bilder og tekst hentet på nettet)


    The AT-1010 is a DTS (Dynamic Tracing System) tonearm that blends an original design with new materials. Also, the tracing performance of universal tonearms has been totally reconsidered in this new design. Development efforts were aimed at improving the overall tracing performance of the dynamic system with a cartridge mounted. This results in improvement in auditory sensitivity and elimination of resonance.
    One of the most obvious features of the AT-1010 is to stabilize stylus force in dynamic variations which conventional, general arms
    inevitably have, caused by the change in the velocity of the modulated record groove. For this purpose, the front pipe is set at a far higher location than the pivot bearing. Also the AT-1010 is equipped with f 0 damping mechanism to damp low frequency resonance. As a result, this tonearm gives a tracing performance that is in no way interior to an integrated arm.
    In addition, the AT-1010 tonearm offers improvement in sound quality through magnesium alloy Q-damped head shell.
    A strong alloy pipe specially heat treated, an elaborate rotating antiskating device, and many other unique features.

    AT-1010 technical data
    Effective Length: 240 m/m
    Total Length:331 m/m
    Overhang Adjustment: 15 m/m
    Tracking Error: 1.5 deg (maximum)
    Hight (Tone arm mounting surface to finger top) maximum: 64 m/m minimum: 30 m/m adjustable: 34 m/m (maximum)
    Cartridge Weight for Balance: 4 - 14 g
    Tracking Force Adjustment: 0 - 2.5 g (0.1 g step)
    Antiskating Device: 0 - 2.5 g with stylus type selector weight
    Head Shell: AT-MS (10 g)

    audio_technica_at1010_top.jpg

    451965-rare_nos_audiotechnica_at1010_dts_tonearm_silver_wiring.jpg

    451966-rare_nos_audiotechnica_at1010_dts_tonearm_silver_wiring.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn