Politikk, religion og samfunn Ukraina..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

Briern

Gjest

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Ha ha! Noen ganger er du bare morsom :)
    Faktum er at 800000 ukrainere har flyktet til Russland siden Porosjenko starte bombardementet i Lugansk og Donetsk området. Neste logiske spørsmål er da følgende: Hvorfor flykter de ikke til Kiev eller EU/vesten?
    Fordi de er russere.
    Hvor dum man kan bli. Jeg trodde ærlig talt de var ukrainere.
    Kjempedum!
    Etniske russere utgjør 17,3 % av Ukrainas befolkning.

B

Briern

Gjest
    Hyggelig at du er enig! Men hvor kommer de resternde 82,7 % fra? Er ikke Ukraina befolket av flere befolkningsgrupper som tilsammen utgjør staten Ukraina? Men, hvorfor flyktet de, var det bare fordi de var russere? Ble de forfulgt og i såfall av hvem?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hyggelig at du er enig! Men hvor kommer de resternde 82,7 % fra? Er ikke Ukraina befolket av flere befolkningsgrupper som tilsammen utgjør staten Ukraina? Men, hvorfor flyktet de, var det bare fordi de var russere? Ble de forfulgt og i såfall av hvem?
    75,8 % er etnisk ukrainere. I tillegg er det rutenere ca. (2 %), hviterussere (0,6 %), moldovere (0,5 %), krim-tatarer (0,5 %), bulgarer (0,4 %), ungarere (0,4 %), polakker (0,4 %), rumenere (0,3 %), jøder (0,3 %), armenere 0.2 %), grekere (0.2 %), tatarer av andre opprinnelser enn Krim (0.2 %), romani, gagauz (i Bucak-området), tsjetsjenere, georgiere og andre folk fra Kaukasus, og etniske tyskere.

Joda jeg vet jeg er dum, så heldigvis kommer du med enkle spørsmål. De flykter fordi det er krig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tyskerne hadde jo også de samme ambisjoner på 30-tallet som Russland har i dag. Å samle alle de etniske tyskerne/russerne i ett storrike.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Tyskerne hadde jo også de samme ambisjoner på 30-tallet som Russland har i dag. Å samle alle de etniske tyskerne/russerne i ett storrike.
    Ambisjonene til Stalin og Hitler var ganske like når det kom til å legge under seg andre land på den tiden. Forskjellen var at Stalin klarte det, og det varte inntil perestrojkaen.

B

Briern

Gjest
    Ambisjonene til Stalin og Hitler var ganske like når det kom til å legge under seg andre land på den tiden. Forskjellen var at Stalin klarte det, og det varte inntil perestrojkaen.
    Hvis jeg husker rett så har både Polen og Østerrike hatt samme ambisjoner. Tartarene prøvde seg vel også i sin tid.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    På tide at hakekorset blir tatt frem og lagt over EU bygningen i Brussel, nå har snart tyskerne klart det de ikke klarte i 1938 frem til 1945.

- Om noen kan utnytte sosial uro og økonomisk krise er det den ekstreme nasjonalistiske opposisjonen, sier hun

NUPI-forsker frykter ultranasjonalistiske krefter: Disse kan tjene på Putins krise - Makro og politikk - E24

Den fallende prisen på oljen og at Norge nå får en i trynet er kun pga kuppet i Ukraina skal godkjennes selv om mange av de som deltok i kuppet er reine nazister.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du trekker vidtrekkende konklusjoner som slett ikke ligger i det Wilhelmsen sier. Hvis du i tillegg leser denne, så blir ting ennå tydligere:

http://mobile.nytimes.com/2014/12/1...h-of-the-russian-oligarchs.html?referrer&_r=0

Hvor går vi da, når all pengemakt er avpolitisert og gjort avhengig av Putins nett, mens forholdene for den jevne russer forjævles, og nasjonal «stolthet» er blitt styrket av konflikten med Ukraina og anneksjonen av Krim? Hvor finner «elven» sitt utløp?

Men dette er jo uansett flott for den populistiske høyresiden i Europa, og så kan venstresiden lure på hva som skjedde der de heiet Putin frem motivert av sitt hat til Nato/EU/USA.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Hvem er mest føkka av USA og Russki med nabostater? Derom strides de lærde.
    Personlig holder jeg en knapp på USA, som har flere folk på gata og i buret enn Russki. Politi/security og fengselsarbeidere utgjør vel majoriteten av arbeidsstyrken (dersom man inkluderer burger-flipperne).
    Stormakter heter det. Historiebøkene går på repeat.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Personlig holder jeg en knapp på USA, som har flere folk på gata og i buret enn Russki. Politi/security og fengselsarbeidere utgjør vel majoriteten av arbeidsstyrken (dersom man inkluderer burger-flipperne).
    Men er det den diskusjonskonkurransen vi bedriver?

D

Desillusjonert

Gjest
    Utgjør vel? Regner med at du har tall på at dette stemmer? For du synser vel ikke...? :)
    Av to onder, så er ihvertfall jeg ikke i tvil om hvem jeg velger...

Anbefaler deg å lese linken som Dr. Dong la inn, kanskje får du en liten vekker.

B

Briern

Gjest
    75,8 % er etnisk ukrainere. I tillegg er det rutenere ca. (2 %), hviterussere (0,6 %), moldovere (0,5 %), krim-tatarer (0,5 %), bulgarer (0,4 %), ungarere (0,4 %), polakker (0,4 %), rumenere (0,3 %), jøder (0,3 %), armenere 0.2 %), grekere (0.2 %), tatarer av andre opprinnelser enn Krim (0.2 %), romani, gagauz (i Bucak-området), tsjetsjenere, georgiere og andre folk fra Kaukasus, og etniske tyskere.

Joda jeg vet jeg er dum, så heldigvis kommer du med enkle spørsmål. De flykter fordi det er krig.
    Må bare konstatere at dette var et meget enkelt svar. Hvor er fronten og hvor er russerne? Du må jo kunne bevise dine påstander. Merkelig at dagens spionsatelitter ikke kan ta bedre bilder enn det pentagon brukte som sannhetsbevis for flere måneder siden. Er det ingen av dere, som er tilhengere av Porosjenko, som kan vise meg et bilde av russiske soldater med klar stedsangivelse. Hvorfor opplyses det ikke hvem som dreper hvem? Alt er jo bare tåkeprat. Du som vet så mye- hvilke kilder bruker du?

Jeg har spurt om dette før, men ingen svar, bare vage antagelser om ditt og datt. Propagandaen, uansett hvem som måtte forfekte den, har særdeles gode vilkår for tiden.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hundrevis av prorussiske soldater fra Tsjetsjenia har reist til Øst-Ukraina for å kjempe sammen med separatistene der mot ukrainske regjeringsstyrker. En talsmann for tsjetsjenerne sier militærenheten på 300 mann heter «Døden», skriver Reuters.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Russlands statsminister Dmitrij Medvedev hevder at annekteringen av Krim-halvøya ikke er økonomisk betinget, men at det er Russlands skjebne.Uttalelsen kom onsdag under et TV-sendt intervju med den russiske statsministeren.

Det er altså skjebnen som styrer hendelsene i Ukraina.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Må bare konstatere at dette var et meget enkelt svar. Hvor er fronten og hvor er russerne? Du må jo kunne bevise dine påstander. Merkelig at dagens spionsatelitter ikke kan ta bedre bilder enn det pentagon brukte som sannhetsbevis for flere måneder siden. Er det ingen av dere, som er tilhengere av Porosjenko, som kan vise meg et bilde av russiske soldater med klar stedsangivelse. Hvorfor opplyses det ikke hvem som dreper hvem? Alt er jo bare tåkeprat. Du som vet så mye- hvilke kilder bruker du?

Jeg har spurt om dette før, men ingen svar, bare vage antagelser om ditt og datt. Propagandaen, uansett hvem som måtte forfekte den, har særdeles gode vilkår for tiden.
    Svarene er ofte enkle. Fronten er øst i Ukraina. Russerne er delvis ved grensen og over grensen. Bevis? Når ble du opptatt av slikt? Jeg er definitivt ingen tilhenger av Porosjenko. Jeg er tilhenger av demokrati, menneskerettigheter, ytringsfrihet, pressefrihet, menneskeverd og sunn fornuft, og motstander av konsentrert makt, oligarki, korrupsjon, krig, maktmisbruk, undertrykkelse, overgrep, forfølgelse, fanatisme og annet svineri.

Kildene er litt forskjellig. Nrk og Wikipedia og norske aviser er kanskje overrepresentert.

Konflikten i Ukraina - NRK Nyheter

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Russlands statsminister Dmitrij Medvedev hevder at annekteringen av Krim-halvøya ikke er økonomisk betinget, men at det er Russlands skjebne.Uttalelsen kom onsdag under et TV-sendt intervju med den russiske statsministeren.

Det har da aldri vært tvil om at Russland annekterte Krim for at den var viktig militært.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Det har da aldri vært tvil om at Russland annekterte Krim for at den var viktig militært.
    Så det er ikke skjebnen? Å ja, nei men da får de vel bare annektere rundt litt.

D

Desillusjonert

Gjest

Kanskje det er derfor Obama prøver å bli venner med Cuba igjen, de skal annektere landet?
    Og det må jo være deres fulle rett, det er jo millitært viktig.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Du trekker vidtrekkende konklusjoner som slett ikke ligger i det Wilhelmsen sier. Hvis du i tillegg leser denne, så blir ting ennå tydligere:

http://mobile.nytimes.com/2014/12/1...h-of-the-russian-oligarchs.html?referrer&_r=0

Hvor går vi da, når all pengemakt er avpolitisert og gjort avhengig av Putins nett, mens forholdene for den jevne russer forjævles, og nasjonal «stolthet» er blitt styrket av konflikten med Ukraina og anneksjonen av Krim? Hvor finner «elven» sitt utløp?

Men dette er jo uansett flott for den populistiske høyresiden i Europa, og så kan venstresiden lure på hva som skjedde der de heiet Putin frem motivert av sitt hat til Nato/EU/USA.

Nå har jeg kopiert Wilhelmsen sine egne ord ut fra artikkelen så jeg regner med at hun mener det hun sier.

Det som kommer frem i linken din har skjedd i Russland, Putin har fjernet mange folk og er en diktator, men artikkelforfatteren forenkler fakta en del.

Dette gjelder rike og mektige personer som hadde blitt det da fylliken Jeltsin styrte landet, Putin ville at oljeselskapene skulle betale høy skatt og dette nektet de.
    Disse personene hadde blitt rike mens folket sultet, nå sier jeg ikke at alt er bra i Russland i dag heller, men det er en økning i middelklassen i landet mens i USA er denne snart fjernet og over 20% av befolkningen lever på matkuponger.

Når det kommer til Mikhail Khodorkovsky, jeg mener i hvert fall at det er han, så gikk han til det største amerikanske oljeselskapet for sammenslåing mellom hans og det amerikanske selskapet, da amerikanerne ikke fikk den store majoriteten de ville ha så gikk faktisk lederen i selskapet og sladret til Putin, det var da Mikhail Khodorkovsky ble arrestert.

At det er vesten mot Russland er det da ingen tvil om, det startet i Jugoslavia og vesten har holdt på siden.

Sist redigert:
    D

Desillusjonert

Gjest
    Jeg spår AKP(m-l) en ny vår...ihvertfall i forhold til det som blir presentert her inne.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Kanskje det er derfor Obama prøver å bli venner med Cuba igjen, de skal annektere landet?
    Du skal ikke se bort i fra det, de har jo fortsatt Hawaii som de annekterte.

Men jeg tror det heller er for å hindre Russland og få innflytelse i Cuba, mener jeg leste for et par dager siden at Russland siktet seg inn på Cuba som handelspartnere.

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg spår AKP(m-l) en ny vår...ihvertfall i forhold til det som blir presentert her inne.
    Du behøver ikke å bekymre deg for det, Norge vil fortsatt bli styrt av EU og USA, folket vil fortsatt være naive og støtte terror, vil også fortsette å støtte kuppet i et land.

– Terroristene bak skolemassakre støttes fra Kabul | ABC Nyheter

[h=3]Naive[/h]På samme måte som S-seksjonen i ISI står for støtten til Taliban, støttes Tehreek-e-Taliban fra en egen seksjon i den afghanske etterretningstjenesten (NDS). De finansieres paradoksalt nok i stor grad av USA.

– Afghanerne har nok forsøkt å holde denne virksomheten skjult for amerikanerne, men det er klart at noen har visst om dette, sier Lurås.

– Men vi i Vesten er naive til tusen og lette å lure, og det gjelder amerikanerne også, legger han til.

Så sant så sant.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Russland prøver å overleve, dette har vel jeg skrevet 10-12 ganger i denne tråden, Russland er avhengig av Krim. for flåten si.

B

Briern

Gjest

Obama tenker nok mest på eksilcubanerene i USA. De kommer til å være viktige støttespillere for USA når de vender nesen hjem til Cuba. Kan hende vil de få den samme rollen som Baptistafamilien hadde før 1959.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.458
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det da umulig å tenke seg at Obama søker å normalisere forholdet til Cuba fordi det er den rette tingen å gjøre? Hvorfor må det alltid i visse hjerner ligge skumle motiver bak? Dersom det hadde vært Bush d.y, ville man jo naturligvis søke vikarierende motiver, men Obama har vist seg å være en logisk aktør. Skulle ikke forundre meg om han nå ønsker å benytte den siste delen av presidentperioden til "doing the right thing".

Forresten, hva f*en har dette med Ukraina å gjøre?

B

B

Briern

Gjest
    Er det da umulig å tenke seg at Obama søker å normalisere forholdet til Cuba fordi det er den rette tingen å gjøre? Hvorfor må det alltid i visse hjerner ligge skumle motiver bak? Dersom det hadde vært Bush d.y, ville man jo naturligvis søke vikarierende motiver, men Obama har vist seg å være en logisk aktør. Skulle ikke forundre meg om han nå ønsker å benytte den siste delen av presidentperioden til "doing the right thing".

.

B
    Likheten med Ukraina er vel at Cuba er strategisk viktig for USA som Ukraina er det for Russland. Da russerne prøvde på det samme, som USA og Nato nå bedriver i Ukraina og tidligere østblokken, så truet jo Kennedy med verdenskrig. Heldigvis har ikke Putin tenkt i de baner, men man vet jo aldri.

Når det gjelder nedskytingen av det malayiske flyet så er det jo rart at et nato land alene foretok undersøkelsen. Ulykken skjedde på ukrainsk jord så det naturlige hadde vel vært at Ukraina og Malaysia stod for etterforskningen, sammen med Nederland.

Da Hercules maskinen styrtet i Kebnekaise ble jo havarikommisjonen ledet av svenskene i tett samarbeid med norske mydigheter.

Historien om at to MIG-jagere fra Ukraina var observert i nærheten av det nedskutte flyet er velkjent.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Russland er en økonomisk dverg med en økonomi litt mindre enn Italias. Tragisk at Putin skal bruke landets verdier på å leke stormakt i stedet for å bedre fattigfolks kår.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

.

B
    Likheten med Ukraina er vel at Cuba er strategisk viktig for USA som Ukraina er det for Russland. Da russerne prøvde på det samme, som USA og Nato nå bedriver i Ukraina og tidligere østblokken, så truet jo Kennedy med verdenskrig. Heldigvis har ikke Putin tenkt i de baner, men man vet jo aldri.

Når det gjelder nedskytingen av det malayiske flyet så er det jo rart at et nato land alene foretok undersøkelsen. Ulykken skjedde på ukrainsk jord så det naturlige hadde vel vært at Ukraina og Malaysia stod for etterforskningen, sammen med Nederland.

Da Hercules maskinen styrtet i Kebnekaise ble jo havarikommisjonen ledet av svenskene i tett samarbeid med norske mydigheter.

Historien om at to MIG-jagere fra Ukraina var observert i nærheten av det nedskutte flyet er velkjent.
    Det var kald krig da. Den er over nå. Selv om Putin kanskje ikke vil innse det.

Hva flystyrten angår så er det så vidt meg bekjent ikke krig i Kebnekaise. Da er det kanskje litt enklere å etterforske.
    For øvrig etterforsker Malaysia flystyrten, sammen med Australia. Nederland etterforsket for å finne årsaken, ikke for å plassere skyld.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Tragisk at Putin skal bruke landets verdier på å leke stormakt i stedet for å bedre fattigfolks kår.
    Det er vesten som har sanksjonene og ikke Putin, det er det som gjør at Russland og folket i landet får det dårligere. Russland har hatt en økt levestandard etter at Putin kom til makten.

Russland er en økonomisk dverg med en økonomi litt mindre enn Italias.
    Nettopp, likevel så skriker folk at Russland kommer til å angripe Europa, det er kun spill for galleriet og naive folk som tror på alt det USA sier går på dette.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Tragisk at Putin skal bruke landets verdier på å leke stormakt i stedet for å bedre fattigfolks kår.
    Det er vesten som har sanksjonene og ikke Putin, det er det som gjør at Russland og folket i landet får det dårligere. Russland har hatt en økt levestandard etter at Putin kom til makten.

Russland er en økonomisk dverg med en økonomi litt mindre enn Italias.
    Nettopp, likevel så skriker folk at Russland kommer til å angripe Europa, det er kun spill for galleriet og naive folk som tror på alt det USA sier går på dette.
    Å angripe Europa er jo nettopp hva de har gjort dette året. Det er ikke å skrike ulv, ulv. Bjørnen har alt grafset til seg Krim og revet i stykker store deler av Donbas. Dra frem atlaset så ser du at Ukraina er Europas største land, med hele sitt territorium innenfor de geografiske grenser av det europeiske kontinent. I forhold til hvilke mellomstatlige forpliktelser og lover Putin har brutt så er jo sanksjonene av det milde slaget. Langt mildere enn dem Russland innførte for Georgia, etter at de invaderte landet i 2008.

Med de enorme inntektene grunnet de historisk høye råvarepriser gjennom det meste av tiden for hans regime så skulle det bare mangle at ikke også vanlige russere endelig skulle få noe bedre levekår under Putin. Hvis ikke det meste hadde blitt slomset bort på korrupsjon, nepotisme, personlige prestisje prosjekter a la Sotsji og (para)militære eskapader i Kaukasus og Øst-Europa men heller vært investert i uavhengige domstoler, demokratiske institusjoner og forsvar av grunnleggende menneskerettigheter så hadde naturligvis levestandarden (og levetiden) til russere flest på et mye høyere nivå.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.458
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du får nå tro hva du vil om Abkhazia/ Sør-Ossetia/ Georgia/ Russland-konflikten, gjennom de Putin-fargede brillene dine.

Du må ikke glemme at NATO vedtok å utsette spørsmålet om medlemsskap for Georgia (og Ukraina) pga det spente forholdet.

B

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    og så kan man jo spørre hvorfor i all verden NATO i utgangspunktet stiller spørsmålet "vil dere bli medlem, georgia og ukraina?"

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn