Evt ordene "skole, miljø, systematisk diskriminering etc".
LA-vitsen om å bli arrestert for "walking while black" eller "driving while black" er ikke tatt ut av luften.
Jeg elsker faktisk Amerika og er ofte i både LA & NYC og andre steder, har reist kontinentet på kryss og tvers - elsker musikken, bøkene, kunsten, filmene, vitaliteten og dynamikken, landskapet, svært ofte menneskene...som er minst like bekymret som oss for hva høyrevridde kristne fundamentalister gjør med landet.
Jeg utstår ikke politikken, klassesamfunnet(og jada, det er i høyeste grad levende) og den utrolige umodenheten USA representerer i forhold til problemløsning(våpenlover, fengselsregime, dødsstraff, bruk av militære løsninger i alle mulige sammenhenger etc). Bjørneboe`s essay er fortsatt høy-relevant(og god lesning!). Men det er en ung nasjon på alle måter, svært lite kulturell ballast og generell historieløshet, så det er håp om evolusjon og modning.
Å kalle dødsstraff for sivilisert antar jeg må være en ren provokasjon fra Doktor Ivars side. Er det noe som henger igjen fra det mest primitive i oss og feudalsamfunn generelt så er det slike holdninger. Det er et stort tankekors at de ivrigste tilhengerne av dødsstraff i USA er unge svarte uten utdannelse, som så ofte er de som blir rammet av den samme respektløse uhyrligheten. Det finnes så mange argumenter for hvorfor det er fullstendig uakseptabelt med offentlig planlagte drap, så det skal jeg ikke gå inn på. Muligheten for å dømme noen uskyldig bør være mer enn nok, og det skjer hele tiden. Å spare penger som argument for dødsstraff sier det meste om et verdisyn jeg håper jeg aldri vil dele.
Og ja, jeg er absolutt FOR selvbestemt abort!
O.