USA, amerikanere og massakrering

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Helseforsikring for en 2-barns kjernefamilie med far og mor ca. 100.000,- i året? Da kan du velge nesten hvilken lege og hvilket sykehus, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig, du vil benytte når det blir behov for det. Det er valgfrihet det! ;)

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
45
Hvor får drapsmenn våpen fra, jo de aller fleste får det fra de kriminelle som har hatt en vansklig oppvekst. Er litt for lett å skylde på sånne ting. Jobber med ungdom som har de problemene du skriver om, men de har da noe ansvar selv også for å få det bedere( ta i mot hjelp når/om de får det. ) Men vi blir sikkert ikke enige uansett ;) Det er jo forbud mot å bære kniv, men hva hjelper forbud?? Du svarte ikke på hvorfor drap med våpen( skyte) er stigende i England, Der skulle sånne ting bli borte med et forbud. Skyttere med håndvåpen i Norge må være medlem i Norges Idrettsforbund, evt andre forbund GODKJENT av POLITIET.
Svaret på posten din er at vi mennesker er værre enn du tror og tilgjengelighet på våpen, øker en potensialet..Imidlertid de fleste normale mennesker ha størst sjangs for å begå drap i affekt, eller under nedsatt sinntilstand i en svært presset situasjon, derfor er mest mulig våpen til flest mulig en dårlig ide. Det er mange drapsmenn, som bare har vært på feil sted til feil tid. Og desto flere våpen, desto flere av dem ville det bli, normale mennesker på feil sted til feil tid.

Spesielt i FRP er det endel mennesker med dårlig selv innsikt, som vil ha langt hardere straffer for kriminelle, døds straff, osv..

Bare tull...Det er menneskelig å feile, og kriminelle er mennesker de og, og fortjener å bli tatt vare på de også. Noen kriminelle, har hatt en tøff oppvekst, i kombinasjon med et temperament som hyperaktivitet og gjerne manglende impulskontroll..Og det er her en finner gjengangere..Andre har problemer med rus, som de må finansiere..

Og jeg syns altså mange er naive i forhold til konsekvensene med økt tilgjengelighet på våpen, å tro at drapsmenn bare er noen freaker, en egen rase, noen som ble født onde med to horn i panna, det er å undervurdere sitt eget potensiale til de grader...

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
100.000? Hvor skal du opereres hen? Beverly Hills? 20-30.000 i året er et mer realistisk estimat, sjekk feks her. Forøvrig dekkes helseforsikring ofte av arbeidsgiver og de under fattigdomsgrensen beskyttes av MediCare og MedicAid. For 20-30 lakser i året får du et meget godt helseforsikringstilbud, det er langt mindre enn en gjennomsnittlig norsk familie må ut med som direkte følge av avgifter på bil. Og det er langt fra gratis å gå til doktoren her heller.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Fikk med meg et foredrag om temaet forrige uke. Der ble det også dokumentert at utgifter til helse pr. hode i USA ligger betydelig over bla. de vi har i Norge. Man hadde ingen andre forklaringer enn måten helsetjenesten er organisert på.

Som kjent, pleier ikke privateide forsikringsselskaper å dele ut almisser.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Fikk med meg et foredrag om temaet forrige uke. Der ble det også dokumentert at utgifter til helse pr. hode i USA ligger betydelig over bla. de vi har i Norge. Man hadde ingen andre forklaringer enn måten helsetjenesten er organisert på.

Som kjent, pleier ikke privateide forsikringsselskaper å dele ut almisser.
Jeg har jobbet innen helsevesenet, ting er slett ikke så ille her i landet ;D Gratis tannlegetjeneste, eller basert på en mindre egenandel, som ved legebesøk, hadde jeg hatt tro på.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Jeg har jobbet innen helsevesenet, ting er slett ikke så ille her i landet ;D Gratis tannlegetjeneste, eller basert på en mindre egenandel, som ved legebesøk, hadde jeg hatt tro på.
Våre slektninger i USA har ett tema som alltid går igjen når vi er sammen; - de berømmer vårt helsevesen! De gir uttrykk for vilje til å ofre mye dersom de kunne få et tilsvarende sosialt nettverk som vi har i bytte.

W

wurst

Gjest
Gratis tannlegetjeneste, eller basert på en mindre egenandel, som ved legebesøk, hadde jeg hatt tro på.
De har det også i oljeløse Sverige.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Du mener at de har bedre tannlegetilbud i sverige, enn i Norge?

Virkelig merkelig at det ikke er gratis, eller med egenandel i norge livet ut..

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
100.000? Hvor skal du opereres hen? Beverly Hills? 20-30.000 i året er et mer realistisk estimat, sjekk feks her. Forøvrig dekkes helseforsikring ofte av arbeidsgiver og de under fattigdomsgrensen beskyttes av MediCare og MedicAid. For 20-30 lakser i året får du et meget godt helseforsikringstilbud, det er langt mindre enn en gjennomsnittlig norsk familie må ut med som direkte følge av avgifter på bil. Og det er langt fra gratis å gå til doktoren her heller.
De jeg kjenner der borte bruker fra $600-1000 i mnd. på forsikringer. Så jeg vet ikke helt jeg. Selv bruker jeg ca. 12.500.- i året på forsikringer (inkl. bil) burde kanskje sikret meg litt ekstra med privat pensjonsforsikring, men du vet vel best Løken. Hilsen en med amerikansk arbeidstillatelse trykt inn i passet.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
40-60.000 kroner i året på alle forsikringer, det skulle tilsi en helseforsikring atskillig nærmere mitt anslag enn det andre. Jeg betaler 15k i året i forsikring, 85k i skatt, 25k på et billån hvorav 70% er lånt for å dekke avgifter og kanskje 50-60k til i moms og andre forbruksavgifter. Kunne godt byttet ut det med 1000 dollar i måneden i forsikringer. I tillegg tjener jeg under 1/3 av mine amerikanske kolleger med samme utdannelse.

Spørsmålet er imidlertid ikke hvor mye man betaler, men hvor mye man får igjen pr. krone. Jeg er hellig overbevist om at med en ineffektiv og byråkratisert statsforvaltning, så får man atskillig mindre igjen for pengene enn man ellers kunne.

Hvorfor vil jeg ikke flytte vil du sikkert spørre? Det samme spør jeg meg selv om hver dag. Ikke minst når det er drittvær, slik det jo stort sett er her. Muligheten er så absolutt til stede, men jeg er av typen som skynder meg sakte.

W

wurst

Gjest
Du mener at de har bedre tannlegetilbud i sverige, enn i Norge?

Virkelig merkelig at det ikke er gratis, eller med egenandel i norge livet ut..
Det er gratis tannlegebehandling i Sverige, hvor stor egenandelen ev. er vet jeg ikke, men det går sikkert an å finne ut.
Dessuten har de billige biler, ingen bomveier (bortsett fra et prøveprosjekt pga. rushtidstrafikken i Stockholm, boliger og mat til 1/3 av prisen i Norge osv. osv. Så hvem som betaler mest skatt blir et artig regnestykke.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
40-60.000 kroner i året på alle forsikringer, det skulle tilsi en helseforsikring atskillig nærmere mitt anslag enn det andre. Jeg betaler 15k i året i forsikring, 85k i skatt, 25k på et billån hvorav 70% er lånt for å dekke avgifter og kanskje 50-60k til i moms og andre forbruksavgifter. Kunne godt byttet ut det med 1000 dollar i måneden i forsikringer. I tillegg tjener jeg under 1/3 av mine amerikanske kolleger med samme utdannelse.

Spørsmålet er imidlertid ikke hvor mye man betaler, men hvor mye man får igjen pr. krone. Jeg er hellig overbevist om at med en ineffektiv og byråkratisert statsforvaltning, så får man atskillig mindre igjen for pengene enn man ellers kunne.

Hvorfor vil jeg ikke flytte vil du sikkert spørre? Det samme spør jeg meg selv om hver dag. Ikke minst når det er drittvær, slik det jo stort sett er her. Muligheten er så absolutt til stede, men jeg er av typen som skynder meg sakte.
Du for bli her og betale skatt ;D Og fortsette og klage..Åssen skal det gå med kompetansen her i landet om du flytter?

Mener du at du er i en stilling nå, der du tjener under 1/3 del av hva noen i en tilsvarende stilling, under samme forutsetninger ville tjent i USA?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Det er gratis tannlegebehandling i Sverige, hvor stor egenandelen ev. er vet jeg ikke, men det går sikkert an å finne ut.
Dessuten har de billige biler, ingen bomveier (bortsett fra et prøveprosjekt pga. rushtidstrafikken i Stockholm, boliger og mat til 1/3 av prisen i Norge osv. osv. Så hvem som betaler mest skatt blir et artig regnestykke.
Faktisk ikke så dumt med sverige, godeste rune rudberg bodde i sverige tror jeg, men nå begynner selv, hus i innerste granskauen i sverige og bli dyrt å ha som hytte..Lekte en stund med tanken om å kjøpe en liten tomt, sette opp en postkasse, og kjøpe en skikkelig feit bil, så ha den i fem år, mens jeg "bodde" i svenske folkeregisteret, så flytte til norge...Selge bil brukt med lite tap, flytte tilbake, kjøpe ny feit bil..

Men det hadde vel ikke funket, er vel krav til inntekt skal være i sverige, ikke i norge, osv..

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Angående Sverige så har de selvsagt ikke matpriser til 1/3 av våre. Gjennomsnittet er nok mer i retning av 20 - 30% billigere nå som krona vår er såpass sterk. De har dessuten lavere lønn og høyere skatt.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
....og enda en tragedie i frihetens hjemland: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/25/464372.html

Og hva i alle dager er det med et land som påstår å være sivilisert og samtidig har lov til å dømme 14-åringer (!) til DØDEN!!??

Honkey
Pass magesyren din på morran'. Ikke la USA-hatet ødelegge dagen. Hvis man finleser nyhetsmedia for alle land, finner man det man vil av alskens jævelskap.

Men nå begynner dette å bli patetisk, "frihetens hjemland", du er på linje med Erling Borgen, bare den amerikanske nasjonalsangen mangler.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Å jeg hater i grunn ingenting, jeg, Oddgeir. Jeg har det ikke på den måten. Derimot blir jeg ofte lei meg. Og nettopp dette med å kunne med loven i hånd drepe barn, vel, det tilligger regimer jeg ikke på noen måte kan respektere. Kan du nevne et annet "sivilisert" demokratisk land som har denne muligheten? (Og som bruker den!)
Bortsett fra det; USA har så masse at det blir fullstendig meningsløst å svartmale hele samfunnet. De er jo en hel verden for seg selv! Noe av det tiltaler meg, noe frastøter meg. Deres politiske ledelse og (mangel på) tenkning det sistnevnte.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Du for bli her og betale skatt ;D Og fortsette og klage..Åssen skal det gå med kompetansen her i landet om du flytter?
Én person utgjør nok ikke noe utslag, men dersom staten bruker penger på å utdanne folk som finner det mer attraktivt å flytte enn å bidra til verdiskapning i Norge, da er det en dårlig investering. Dårlige investeringer er imidlertid ikke akkurat noe nytt i statsforvaltningen.

Mener du at du er i en stilling nå, der du tjener under 1/3 del av hva noen i en tilsvarende stilling, under samme forutsetninger ville tjent i USA?
Jeg tjener ca 1/3 av snittlønna til de med min utdanning i USA. Uansett vil faglige og miljømessige faktorer være viktigere enn lønn ved valg av arbeidssted. Californias solkyst fremstår ikke som direkte frastøtende i så måte...

Lekte en stund med tanken om å kjøpe en liten tomt, sette opp en postkasse, og kjøpe en skikkelig feit bil, så ha den i fem år.
Jeg vet om flere som er "bilflyktninger", dvs har flyttet tii Sverige på grunn av bilprisene. Imidlertid blir disse stort sett værende der. Flere fra min hjembygd har flyttet til Sverige ene og alene fordi det gir dem muligheten til å eie drømmebilen. Det forstår jeg godt, bilprisene er et overgrep mot folket.

Og hva i alle dager er det med et land som påstår å være sivilisert og samtidig har lov til å dømme 14-åringer (!) til DØDEN!!??
Dødsstraff usivilisert? Hvorfor det? De som dømmes til døden er personer som uansett aldri ville sluppet ut i samfunnet igjen. Tenk hvor mye det koster å ha en person i fengsel et helt liv, dødsstraff er enormt ressursbesparende. Og spør du meg er det minst like humant å bli avlivet som det er å sitte i fengsel resten av sine dager. Hvis jeg hadde valget mellom dødsstraff og resten av livet i fengsel, så hadde tatt dødsstraff når som helst.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Dødsstraff usivilisert? Hvorfor det? De som dømmes til døden er personer som uansett aldri ville sluppet ut i samfunnet igjen. Tenk hvor mye det koster å ha en person i fengsel et helt liv, dødsstraff er enormt ressursbesparende. Og spør du meg er det minst like humant å bli avlivet som det er å sitte i fengsel resten av sine dager. Hvis jeg hadde valget mellom dødsstraff og resten av livet i fengsel, så hadde tatt dødsstraff når som helst.
Bare det å stille spørsmålet: Dødsstraff usivilisert? Hvorfor det? sier det meste. Om vi altså ikke aksepterer at drap er en rimelig reaksjonsform i et samfunn, så skal vi benytte nettop drap i organsisert form for å understreke at dette tolereres ikke? Tross alt er dødsstraff det best planglagte og overlagte drap man kan drømme om.
Og hva sier vi så til de etterlatte som blir igjen når vi oppdager at...upsann, der tok vi visst feil gutt, gitt.... (sett dokumentaren "14 dager i mai"? Om du fortsatt er for dødsstraff etter den filmen, vel, da er det lite håp)
At du som eventuell drapsmann heller ville ha dødsstraff enn livstids innesperring sier vel heller noe om at fengselsstraffen er bedre egnet? Å dømme noen til livet er vel tross alt bedre enn å la dem slippe, om vi først skal se dette som en avstraffelse. Uansett syn på dødsstraff vil jeg atter en gang poengtere at det å tillate drap på 14-åringer undergår så å si alt jeg kan komme på i en statsforvaltning med nogenlunne realistisk syn på livet og jusen.

Honkey

W

wurst

Gjest
Angående Sverige så har de selvsagt ikke matpriser til 1/3 av våre. Gjennomsnittet er nok mer i retning av 20 - 30% billigere nå som krona vår er såpass sterk. De har dessuten lavere lønn og høyere skatt.
For en tid siden snakket jeg med en nordmann som var flyttet til Filipstad og kjøpt en fin leilighet til 200 000 i et borettslag der det bodde omtrent bare nordmenn. Han påsto at matbudsjettet deres var nærmere en tredel av det i Norge (kanskje de handlet på REA), og hadde også anskaffet en feit Volvo 06modell til 240 k . Jaja.

W

wurst

Gjest
Uansett syn på dødsstraff vil jeg atter en gang poengtere at det å tillate drap på 14-åringer undergår så å si alt jeg kan komme på i en statsforvaltning med nogenlunne realistisk syn på livet og jusen.
Hva med å tillate drap på fostre?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Bare det å stille spørsmålet: Dødsstraff usivilisert? Hvorfor det? sier det meste.
Du svarer på et moralsk grunnlag. Imidlertid er ikke den moralske definisjonsrett din. Som diskutert i den parallelle tråden vil den moralske definisjonsrett følge den politiske makten. Et pluss for demokratiet da den politiske makten der i ganske stor grad følger folkeopinionen.

Om vi altså ikke aksepterer at drap er en rimelig reaksjonsform i et samfunn, så skal vi benytte nettop drap i organsisert form for å understreke at dette tolereres ikke? Tross alt er dødsstraff det best planglagte og overlagte drap man kan drømme om.
Straffereaksjoner som sådan er ikke en lovlig reaksjonsform i et samfunn, borgervern er forbudt. Lovens håndhevere har virkemidler som befolkningen forøvrig ikke har, hele rettsvesenet bygger på det. Om dødsstraff er en egnet reaksjonsform er omdiskutert, men jeg synes konteksten over blir noe søkt.

Og hva sier vi så til de etterlatte som blir igjen når vi oppdager at...upsann, der tok vi visst feil gutt, gitt....
Er det noe bedre å få den beskjeden etter 30 år i fengsel? Når uskyldige dømmes er det en tragedie, derfor fungerer det moderne rettsvesen etter prinsippet "uskyldig inntil det motsatte er bevist". Feil vil selvsagt forekomme, det kan ikke unngås, men igjen ser jeg ingen vesensforskjell på dødsstraff og feks en feilaktig livstidsdom i fengsel. Sistnevnte er verre spør du meg.

Ingen mulighet for gjenopptakelse er et praktisk problem med dødsstraff, men det er nettopp det, et praktisk problem. En ulempe som må veies mot eventuelle fordeler.

(sett dokumentaren "14 dager i mai"? Om du fortsatt er for dødsstraff etter den filmen, vel, da er det lite håp)
Det har jeg ikke, men ut fra ditt innlegg leser jeg at det er en dokumentar som belyser saken fra én side. Å ha slike som beslutningsgrunnlag finner jeg ikke pragmatisk.

Jeg er forøvrig hverken "for" eller "mot" dødsstraff. I Norge ser jeg ikke på det som hensiktsmessig i dag, behovet er ikke der og den folkelige tilslutning er ikke der. Imidlertid ser jeg heller ikke noen grunn til at USA bør avskaffe den da både tilslutningen og behovet finnes der. Og jeg ser ingen motsetning mellom dødsstraff og et fritt samfunn. Når du har utført handlinger som kvalifiserer til en slik reaksjon, så har du meldt deg ut av samfunnet, da har du forkastet muligheten til å være en del av det.

Et fritt samfunn må ha god rettssikkerhet, men det har ikke noe med straffereaksjonene som sådan å gjøre. I USA er rettssikkerheten god, nesten for god. Det er jo kjent som advokatenes land.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
I USA er rettssikkerheten god, nesten for god. Det er jo kjent som advokatenes land.
Din nesegruse beundring for Alt Som Er Amerikansk skinner igjen gjennom, Hr. Løkken. For en ung svart mann er rettssikkerheten elendig i USA. Eksemplene florerer.
USA er advokatenes land for de som enten har penger eller at saken kan generere penger. Alt annet er av underordnet interesse.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Synd at du må argumentere ad hominem, det tjener ikke debatten. Jeg har ingen beundring for "det amerikanske", for meg er ikke nasjonalstater noe annet enn mandatområder, nasjonal lojalitet har jeg absolutt null av. Det gjelder USA som Norge som ethvert annet land (jeg er som tidligere nevnt tilhenger av at EU blir en vesteuropeisk føderalstat og at småstatene forsvinner). Jeg er imidlertid av den oppfatning at det amerikanske styresett på mange måter er mer hensiktsmessig og mer fremtidsrettet enn det europeiske sosialdemokratiet. Basert på naturgitte ressurser har USA egentlig ingen forutsetninger for å ha oppnådd dets nåværende posisjon, det skyldes godt politisk håndtverk. Og basert på utviklingen i økonomisk vekst vil de bare styrke seg i forhold til Europa. Jeg ser derfor gjerne at Europa tar skritt i retning dette styresettet. "USA" som sådan betyr ingenting for meg, det er bare et landområde. Hvis USA faller og Europa reiser seg, vil ikke det gjøre meg noe, tvert imot. Med dagens politiske styresett tror jeg imidlertid ikke dette vil skje.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Evt ordene "skole, miljø, systematisk diskriminering etc".
LA-vitsen om å bli arrestert for "walking while black" eller "driving while black" er ikke tatt ut av luften.

Jeg elsker faktisk Amerika og er ofte i både LA & NYC og andre steder, har reist kontinentet på kryss og tvers - elsker musikken, bøkene, kunsten, filmene, vitaliteten og dynamikken, landskapet, svært ofte menneskene...som er minst like bekymret som oss for hva høyrevridde kristne fundamentalister gjør med landet.

Jeg utstår ikke politikken, klassesamfunnet(og jada, det er i høyeste grad levende) og den utrolige umodenheten USA representerer i forhold til problemløsning(våpenlover, fengselsregime, dødsstraff, bruk av militære løsninger i alle mulige sammenhenger etc). Bjørneboe`s essay er fortsatt høy-relevant(og god lesning!). Men det er en ung nasjon på alle måter, svært lite kulturell ballast og generell historieløshet, så det er håp om evolusjon og modning.

Å kalle dødsstraff for sivilisert antar jeg må være en ren provokasjon fra Doktor Ivars side. Er det noe som henger igjen fra det mest primitive i oss og feudalsamfunn generelt så er det slike holdninger. Det er et stort tankekors at de ivrigste tilhengerne av dødsstraff i USA er unge svarte uten utdannelse, som så ofte er de som blir rammet av den samme respektløse uhyrligheten. Det finnes så mange argumenter for hvorfor det er fullstendig uakseptabelt med offentlig planlagte drap, så det skal jeg ikke gå inn på. Muligheten for å dømme noen uskyldig bør være mer enn nok, og det skjer hele tiden. Å spare penger som argument for dødsstraff sier det meste om et verdisyn jeg håper jeg aldri vil dele.

Og ja, jeg er absolutt FOR selvbestemt abort!

O.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Oj.. et vanskelig tema, wurst...! Men for en egen tråd i så fall. :)

Honkey
Vel du dro det inn. Drap på barn er selvsagt alltid forkastelig. Litt underlig egentlig dette, for noen uker siden stod OJ frem og hadde mistet sitt ufødte barn og mange syntes naturlig nok synd på han. Det var et 12 uker gammelt foster, altså noe man enkelt og greit kan gå på et hvilket som helst sykehus i de fleste land og drepe om man måtte ønske.
Det er mye dobbeltmoral ute og går her. Barn bør selvsagt aldri drepes, det er bare et spørsmål om hva man definerer som et barn.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Synd at du må argumentere ad hominem, det tjener ikke debatten.
Synd, ja, men nødvendig når du helt grunnløst hevder at den generelle rettssikkerhet i USA er noe å strekke seg etter.
Skal stort sett holde meg til sak, Løkken, har ikke noe i mot deg personlig, holdningene derimot.... ::) Kanskje kunne vi til og med kommet god overens om vi treftes der ute i no mans land!? :)

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Vel du dro det inn. Drap på barn er selvsagt alltid forkastelig. Litt underlig egentlig dette, for noen uker siden stod OJ frem og hadde mistet sitt ufødte barn og mange syntes naturlig nok synd på han. Det var et 12 uker gammelt foster, altså noe man enkelt og greit kan gå på et hvilket som helst sykehus i de fleste land og drepe om man måtte ønske.
Det er mye dobbeltmoral ute og går her. Barn bør selvsagt aldri drepes, det er bare et spørsmål om hva man definerer som et barn.
Jeg dro ikke inn abortspørsmålet, nei. Men ellers er jeg enig i dine betraktninger. Diskuterer gjerne abort, men kan'ke deu lage en tråd på det, ellers flyter denne ut også.... ;) På den annen side, det er jo den herlige uforutsigbarheten med slike debatter, du vet jo aldri hvor de ender!

Honkey

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
2
Pøh, du hadde valgt fengsel, studert juss og brukt resten av livet ditt på å plage vettet av justisvesenet med forskjellige anke og benådingssøknader.

Dø skal vi alle til slutt, mennesket er utrolig tilpasningsdyktig, og jeg ville ihvertfall prøvd et liv bak murene først, kanskje fant jeg roen der ?
Skal noen ta livet mitt , blir det meg.
Kommentaren om ressursbesparelser velger jeg å lese som en spøk.

tenk Løkken, du kunne fått tid til å skrive
" The Complete And Definite Encyclopedia of Audio Elctronics" ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Skal vi plutselig måtte holde oss til tema og nå da..? ;)
Uff så kjedelig.
Du dro inn drap på barn mente jeg, og så bare fortsatte jeg i de baner...
Hvis man derimot omdefinerer 14-åringer fra barn til voksne, og i mange land er man vel regnet som voksen når man er 14, så er vel heller ikke det drap på barn, så sånn kan man løse det.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Jaja Løkken, der tapte du meg som motdebattant. Jeg ser ingen smileis og ingen ironi i innlegget ditt. Jeg velger derfor å ta det som en seriøst ment ytring fra din side.

W

wurst

Gjest
Jeg finner det litt underlig at folk har sympati/antipati i forhold til fjerne land/systemer/kulturuttrykk - ditt og datt. Stort sett er dette ting som foreligger og som vi ikke har mulighet for å ha innvirkning på, så hvorfor ikke bare ta det til etterretning og i stedet prøve å beskikke seg selv og sitt eget lokalområde? Tenk om alle hadde gjort det? - Bakdelen er at det hadde blitt mindre kverulering i tråder som dette selvsagt---

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jaja Løkken, der tapte du meg som motdebattant. Jeg ser ingen smileis og ingen ironi i innlegget ditt. Jeg velger derfor å ta det som en seriøst ment ytring fra din side.
Det var i høyeste grad en seriøs ytring. At du ikke kan betrakte andre syn enn dine egne som legitime vitner om mangelfullt utviklet demokratisk sans fra din side.

Til orientering: Norske bilpriser på EU-nivå .

Bare sånn for å understreke hvor galt vi har det her i landet vårt. ;)
Slike undersøkelser er meningsløse fordi enhver relevans forutsetter at alle tjener like mye, hvilket selvsagt ikke er tilfellet. At en norsk gjennomsnittsarbeider har høyere kjøpekraft enn en polsk ditto er åpenbart. Å på det grunnlag påstå at biler er billigere i Norge gir ingen mening overhodet. Bilen koster det den koster. Dette er misbruk av statistikk, men det er jo velkjent at fortolkning av statistikk ikke er journalisters sterkeste side.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Synes vel, wurst, at generelle meninger kan vi ha om så mangt. Pressen i hele den vestlige verden har jo sitt evige fokus på USA, et amerikansk liv er i pressens verdensbilde så uendelig mye mer verdt enn et eritreisk.
Dessuten er USA et land fullt av motsetninger, få ting er mer spennende enn nettopp slike tilsynelatende motstridende holdninger og handlinger. Dette er landet der man bruker millioner av kroner (eller dollar) for å redde en hval som er frosset fast i isen samtidig som de dreper for fote i fremmede land eller henretter unge (og uskyldige til tider) menn i sine egne fengsler. De er fulle av kristne holdninger, men viser det ved å rakke ned på svake i stedet for å bygge opp rundt fred og forsoningstanker. I sannhet et spennende land, bygget på en miks av det flotteste og det mest nedrige du kan forestille deg.

Honkey

W

wurst

Gjest
Synes vel, wurst, at generelle meninger kan vi ha om så mangt. Pressen i hele den vestlige verden har jo sitt evige fokus på USA, et amerikansk liv er i pressens verdensbilde så uendelig mye mer verdt enn et eritreisk.
Dessuten er USA et land fullt av motsetninger, få ting er mer spennende enn nettopp slike tilsynelatende motstridende holdninger og handlinger. Dette er landet der man bruker millioner av kroner (eller dollar) for å redde en hval som er frosset fast i isen samtidig som de dreper for fote i fremmede land eller henretter unge (og uskyldige til tider) menn i sine egne fengsler. De er fulle av kristne holdninger, men viser det ved å rakke ned på svake i stedet for å bygge opp rundt fred og forsoningstanker. I sannhet et spennende land, bygget på en miks av det flotteste og det mest nedrige du kan forestille deg.
Om så er, tjener det til noe at vi diskuterer det opp og ned og i mente? Det er vel illusorisk å tro at våre meninger har noen direkte innvirkning på forholdene der borte? Jaja, jeg kjenner alt dette med opinionsbygging osv., men det blir jo mest prat, eller?

W

wurst

Gjest
Ens følelsesmessige forhold til f.eks. USA har for de fleste nær sammenheng med politisk oppfatning. Er det noen her som har tenkt igjennom grunnlaget for og årsakene til at man har de politiske sympatiene/antipatiene man har?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Om så er, tjener det til noe at vi diskuterer det opp og ned og i mente? Det er vel illusorisk å tro at våre meninger har noen direkte innvirkning på forholdene der borte? Jaja, jeg kjenner alt dette med opinionsbygging osv., men det blir jo mest prat, eller?
Det blir mest prat. Noen av oss blir tvunget til å tenke over det som påståes. Jeg har lært mye av, og blitt tvunget til å lese mye om flere tema jeg ellers aldri ville ant stort om, nettopp pga gode debattanter her. Det har til og med vært delaktig i å endre mine meninger! Og jeg tror vennskapelig debatt gjør mulighetene for mellommenneskelig forståelse større. Dette er i hvert fall ikke veldig skadelig.

Honkey

W

wurst

Gjest
Det blir mest prat. Noen av oss blir tvunget til å tenke over det som påståes. Jeg har lært mye av, og blitt tvunget til å lese mye om flere tema jeg ellers aldri ville ant stort om, nettopp pga gode debattanter her. Det har til og med vært delaktig i å endre mine meninger! Og jeg tror vennskapelig debatt gjør mulighetene for mellommenneskelig forståelse større. Dette er i hvert fall ikke veldig skadelig.
Het enig, men det har altså ikke nevneverdig verdi for andre enn oss selv. Våre debatter her vil ikke forandre den amerikanske virkeligheten. Det er en viktig innsikt.

Topp Bunn