Ikke sant. Og hva sier det om "kunnskapsnasjonen"?
Jeg mener det er relevant å diskutere hva verdien av utdannelse egentlig er, bortsett fra som en "valuta" for å få jobb. I norge er det bondevett som gjelder. Spesielt i USA, er fasader alt, faker du det, så er det ingen som bryr seg, sålenge ting virker rett på overflaten. Du finner mennesker i USA, som er kommet så høyt opp i systemene at skraper du litt under overflaten, finner du ingenting. Derfor også det forekommer skandaler av de dimensjoner de gjør.
Det er dessuten en trend som er på vei inn her, egentlig så tar de fleste vestlige land, etter alt som er negativt i USA, sakte men sikkert.
En ting jeg syns er relevant i forhold til det med utdanning er det med praktiske ferdigheter kontra det med teoretiske.
Her i landet burde det satses mer på forskning, oljefondet burde brukes på ting som kunne gi større avkastning i fremtiden her i landet, istedet for å spekulere i alle mulige aksjer, uten å skape verdier.
Og i fremtidsfelter, trengs det da folk med nødvendige ferdigheter, også teori kunnskap på høyt nivå.
Men det trengs ikke den typen ultra skoleflinke "særinger", overalt, det er hovedsaklig innen forskning.
Dessuten, er ikke gode karakterer, ensbetydende med å være smart, se på Einstein. Videre fra Einstein, går det an å trekke inn det at halvparten av alle nobelprisvinnere er fra israel, og en spesiell mutasjon, over 80% av dem har, gjør at nevroner flytter seg på en annen måte i hjernen enn hos oss dødlige, hvilket blandt annet forklarer at intel utvikler sine CPU-er i israel.. Veldig politisk upopulært. Men snitt IQ i asia 105, israel 115, og her 100.
Og så går det an igjen og spørre hva den praktiske nytten av å være skoleflink grønnsak er, bortsett fra de få som havner innen forskning. Slik det er i USA, ser jeg for meg at mange av dem utkonkurrerer mer praktiske mennesker, som kanskje hadde gjort en langt bedre jobb, til tross for dårligere skoleferdigheter.
Var noen kinesere som forresten, var topp studenter i Kina, så kom dem hit, og på eksamen, hadde de ikke gjort annet enn å skrive av boka som de hadde memorert utenat..Det ga stryk ,men i Kina ville det gitt topp karakter..
Kreativitet, det viktigste, jeg føler det havner i bakleksa, i systemer hvor tradisjonell skoleflinkhet er det som belønnes.