USA, amerikanere og massakrering

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
...........Dette er misbruk av statistikk, men det er jo velkjent at fortolkning av statistikk ikke er journalisters sterkeste side.
Eh ?? så du mener at dette er noe journalister er alene om ?

Hvis du i det hele tatt vet noe om statistikk, vil du jo vite at statistikk produseres og brukes av alle for å underbygge egne meninger. Dette er selve poenget med statistikk for de aller, aller fleste. Man kan lese ut av en statistikk akkurat det man selv ønsker, alt avhengig av hvilke spørsmål man velger å stille. (og ikke minst ikke stille)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg tjener ca 1/3 av snittlønna til de med min utdanning i USA. Uansett vil faglige og miljømessige faktorer være viktigere enn lønn ved valg av arbeidssted. Californias solkyst fremstår ikke som direkte frastøtende i så måte...
.
Ok, jeg har ikke fått med meg hva du driver med, men det høres ut som du hadde kunne tjent masse da.

Kjenner en siv ing, som driver og tar doktorgrad på ntnu, og da får han lønn for å ta doktorgrad, men det er ikke så veldig mye, faren min dreiv og med det samme, jeg tror det ligger på rundt 300 tusen nå, husker ikke helt.

Men slik jeg oppfatter det, så er det en bra lønn for å få en grad, og jeg tror ikke de som gjør det tilsvarende i USA tjener noe mer. Du gjør noe slavearbeid, eller noe spennende, muligens litt av begge deler, alt ettersom hva en får muligheten til, og får en doktorgrad på kjøpet, ingen dårlig deal spør du meg.

Når det er sagt mener jeg det er null problem i norge, å starte sitt eget firma, drive med rådgivingstjenester eller hva som helst, og tjene en million i året, hvis en er villig til å jobbe hardt.

Kjenner en annen, ferdig med doktorgraden, som jobber på colombia universitetet i NY, og der tjener de da ikke så bra i forhold til her, når en regner med helt vanvittige boutgifter i NY, så kan jeg egentlig ikke skjønne at det er så mye bedre pengemessig, pluss at en må jobbe livet av seg. Men NY er NY, og oslo eller hvilken som helst by i Norge er sikkert en stor nedtur etterpå.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Når det gjelder statistikken angående dødsfall grunnet bruk av skytevåpen er den vel omtrent som forventet.

Hvis du derimot ser på antall politisaker som involverer våpenbruk vil tallet bli et helt annet. om folk nødvendigvis dør av dette er jo en helt annen sak..

I denne debatten er jo spørsmålet om amerikanerne skyter mer på hverandre enn folk i vår del av Europa mer av interesse. Svaret er vel rimelig nok ja, antageligvis henger dette sammen med at amerikanerne har en helt annen tilgang på kompakte skytevåpen og dermed lettere bruker dette som et verktøy i en konfliktsituasjon. Salget av våpen til "home protection" er tross i alt skyhøyt i forhold til andre land det er naturlig å sammenligne med.

Nå kan man jo mene hva man vil om å skyte på hverandre som en konfliktløsning, men det er i denne sammenheng egentlig ikke så alt for interessant.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Når det gjelder statistikken angående dødsfall grunnet bruk av skytevåpen er den vel omtrent som forventet.

Hvis du derimot ser på antall politisaker som involverer våpenbruk vil tallet bli et helt annet. om folk nødvendigvis dør av dette er jo en helt annen sak..

I denne debatten er jo spørsmålet om amerikanerne skyter mer på hverandre enn folk i vår del av Europa mer av interesse. Svaret er vel rimelig nok ja, antageligvis henger dette sammen med at amerikanerne har en helt annen tilgang på kompakte skytevåpen og dermed lettere bruker dette som et verktøy i en konfliktsituasjon. Salget av våpen til "home protection" er tross i alt skyhøyt i forhold til andre land det er naturlig å sammenligne med.

Nå kan man jo mene hva man vil om å skyte på hverandre som en konfliktløsning, men det er i denne sammenheng egentlig ikke så alt for interessant.
Jeg hadde søren ikke følt meg trygg i Oslo, om alle "normale" mennesker begynte å gå rundt med skytevåpen for å beskytte seg mot kriminelle gjenger, osv..Da ville risikoen får å bli tatt av dage fra en av disse normale være langt større enn fra noen gjeng, og jeg tror det er litt det samme i USA nå.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Re: Hyggelige amerikanere

Europeere og resten av verden har vært misunnelige overfor USA i over 200 år nå. Først med demokrat, først med tale-, religions- og trykkefrihet! Undertrykte mennesker har funnet friheten i USA i 400 år nå. Fortsatt rikest og sterkest i verden. Dominerende innenfor litteratur, musikk, film og teater i 100 år. Enorm bredde i levesett og kultur. God plass og fantastisk natur. Klart vi blir litt misunnelige! At noen lar missunnelsen gå over til hat og avsky er kanskje naturlig, men selvsagt synd.
Jeg ser du har glemt at en stor andel av USA's innebyggere faktisk ble "importert" som slaver i utgangspunktet. Og at de i praksis oprettholdt segresjonslovene til langt inn i det århundre vi alle ble født.

Hvordan du mener at USA er dominerende innenfor teater og litteratur er for meg helt ubegripelig.. Men innenfor musikk og film har de jo alltid hatt en imponerende utvikling og produksjon.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
USA har i motsetning til Europa hatt vellykket integrering av muslimer, hvilket er veldokumentert. Innvandrere som sådan er en annen debatt, siden jeg antar at terrorisme ikke diskuteres her........
At Norge ikke akkurat har vært et foregangsland når det kommer til vellykket integrering kan vi vel være enige om. Men at USA har gjort en så fantastisk mye bedre jobb hva angår innvandring er jeg nå ikke så helt sikker på da..

Men siden du er slik en kar på statistikk kunne det vel også være interessant å sammenligne mengden av flyktninger i USA og Norge. For alle som har jobbet litt med integreringsproblematikken er det jo en kjent sak at en flyktning og en "økonomisk" innvandrer er to veldig ulike ting

Forøvrig er din henvisning til gjengkriminaliteten (spes fra california) i ditt tidligere innlegg ikke så relevant som du kanskje tror lenger..

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Lurer på hva som skiller borgerkrig fra enkelte sider ved det amerikanske samfunn, jeg, når jeg leser meg til at i løpet av de siste 10 år er det myrdet intet mindre enn ca 200 000 (ja, to-hundre-tusen!) mennesker over there! (og da formoder jeg at de påfølgende dødsstraffer ikke er registrert som drap!)
Selvsagt må dette sees i relasjon til antall innbyggere osv, men allikevel. Store tall vi operer med her!

Honkey

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
At Norge ikke akkurat har vært et foregangsland når det kommer til vellykket integrering kan vi vel være enige om. Men at USA har gjort en så fantastisk mye bedre jobb hva angår innvandring er jeg nå ikke så helt sikker på da..
Det spesielle med USA er landet sin mørke historie, med tanke på hvordan landet ble stjålet fra indianerne.

Går nesten an å dra en sammenligning til Israel og nybyggerne..

Som i australia er jo store deler av befolkningen etterkommere av kriminelle, mens i USA en eventyrlysten gruppe mennesker fra europa blandt annet, det var jo ikke de svakeste som dro over, men de med ressurser. Eller i russland, hvor stalin utryddet mesteparten av de "smarteste" i russland.

Jeg lurer på om slike muligens genetiske faktorer, har noen særlig innvirkning på hvordan ting er idag.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Når det gjelder motsetninger og holdninger vet jeg ikke om amerikanerne er så mye mer spesielle enn oss, det er ganske merkelig hvordan vi som er oppvokst i Norge med stort sett samme kulturelle bakgrunn, kan ha så forskjellige meninger om det meste. Det noen synes er horribelt synes andre er helt greit. De som er imot døsstraff er ofte for abort, mens de som er imot abort er gjerne for dødsstraff. Noen synes synd på en part i en sak mens andre støtter andre siden, med akkurat samme engasjement og troen på at det er deres syn på saken som er de rette.
I USA er det tross alt mye flere motsetninger enn her med mennesker med mye mer forskjellig bakgrunn.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Når det gjelder motsetninger og holdninger vet jeg ikke om amerikanerne er så mye mer spesielle enn oss, det er ganske merkelig hvordan vi som er oppvokst i Norge med stort sett samme kulturelle bakgrunn, kan ha så forskjellige meninger om det meste. Det noen synes er horribelt synes andre er helt greit. De som er imot døsstraff er ofte for abort, mens de som er imot abort er gjerne for dødsstraff. Noen synes synd på en part i en sak mens andre støtter andre siden, med akkurat samme engasjement og troen på at det er deres syn på saken som er de rette.
I USA er det tross alt mye flere motsetninger enn her med mennesker med mye mer forskjellig bakgrunn.
La meg slå fast, jeg er imot døds straff, og for selv bestemt abort. Ser overhodet ingen motsetning i det.

Jeg vil kalle det et liberalt synspunkt, mens de mer ultra konservative, gjerne ville hatt motsatt synspunkt.

Går sikkert an å finne regionale forskjeller, spesielt i kristne bastioner ville det nok være mer konservative synspunkt. Du har jo bush sine kjernevelgere, de ultra konservative, høyre ving folkene...

Ellers, så viser forskning, at de tingene faktorene, som nenvt over, med hensyn til politiske syn, er det som viser minst arvelighet overhodet, det viser faktisk ingen arvelighet, så det bestemmes stort sett av miljøet vi vokser opp i.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ok, jeg har ikke fått med meg hva du driver med, men det høres ut som du hadde kunne tjent masse da.
Jfr. IEEE tjener en gjennomsnittlig ingeniør i elektronikkbransjen i USA $100.000 årlig, sterkt økende med økende grad.

Kjenner en siv ing, som driver og tar doktorgrad på ntnu, og da får han lønn for å ta doktorgrad, jeg tror det ligger på rundt 300 tusen nå. Men slik jeg oppfatter det, så er det en bra lønn for å få en grad, og jeg tror ikke de som gjør det tilsvarende i USA tjener noe mer.
Hvis man betrakter det som lønn for å studere, så er det bra. Hvis man betrakter det som en investering, ikke så bra. Det betaler seg egentlig ikke da doktorander ikke får merkbart bedre lønn enn masterutdannede (og ofte bachelorutdannede, eller for den del bygningsarbeidere og heismontører) etter at de er ferdige. I USA får man vesentlig mindre i stipend som studerende, men belønningen når man er ferdig er desto større. Derfor flytter så mange teknokrater fra Norge og Europa til nettopp USA etter at de er ferdige med sin (offentlig finansierte) utdanning.

Når det er sagt mener jeg det er null problem i norge, å starte sitt eget firma, drive med rådgivingstjenester eller hva som helst, og tjene en million i året, hvis en er villig til å jobbe hardt.
For hver som starter firma og gjør det bra, er det tusen som går konkurs. Det overbyråkratiserte norske systemet er lite tiltalende for privat næringsliv og små og mellomstore bedrifter. Det ses av noe så enkelt som at all verdiskapning av betydning i Norge er statsdrevet.

Jeg hadde søren ikke følt meg trygg i Oslo, om alle "normale" mennesker begynte å gå rundt med skytevåpen for å beskytte seg mot kriminelle gjenger, osv..Da ville risikoen får å bli tatt av dage fra en av disse normale være langt større enn fra noen gjeng, og jeg tror det er litt det samme i USA nå.
Da jeg var i Frisco sjanglet vi rundt i alle byens deler til alle døgnets tider, også Tenderloin på nattestid, og ikke én gang følte vi oss hverken truet eller utrygge. Ikke en eneste shoot-out så langt øyet kunne se, stort sett bare vanlige folk. Omtrent som å gå ute på byen her i Norge, men varmere og billigere.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
La meg slå fast, jeg er imot døds straff, og for selv bestemt abort. Ser overhodet ingen motsetning i det.

Jeg vil kalle det et liberalt synspunkt, mens de mer ultra konservative, gjerne ville hatt motsatt synspunkt.
Javel for deg er dette det eneste rette og du ser det som selvsagt men det er mange som er uenig med deg.
Ultra (konservative), ekstremister og fundamentalister er ord man stort sett bare bruker om andre, aldri seg selv.
Det er alltid de andre som har de ekstreme meningene.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Sverige

Dessuten har de billige biler, ingen bomveier (bortsett fra et prøveprosjekt pga. rushtidstrafikken i Stockholm, boliger og mat til 1/3 av prisen i Norge osv. osv. Så hvem som betaler mest skatt blir et artig regnestykke.[/quote]

Svenskene har betydelig lavere lønn enn vi her i Norge.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Re: Fattig-Sverige

Dessuten har de billige biler, ingen bomveier (bortsett fra et prøveprosjekt pga. rushtidstrafikken i Stockholm, boliger og mat til 1/3 av prisen i Norge osv. osv. Så hvem som betaler mest skatt blir et artig regnestykke.Svenskene har betydelig lavere lønn enn vi her i Norge.
Morsomt forresten at den gjennomsnittlige svarte amerikaneren har mer å rutte med enn den gjennomsnittlige svensken.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Da jeg var i Frisco sjanglet vi rundt i alle byens deler til alle døgnets tider, også Tenderloin på nattestid, og ikke én gang følte vi oss hverken truet eller utrygge. Ikke en eneste shoot-out så langt øyet kunne se, stort sett bare vanlige folk. Omtrent som å gå ute på byen her i Norge, men varmere og billigere.
San Francisco er en annen skål enn f.eks. Los Angeles. Veldig lite kriminalitet og stor toleranse for det meste i den byen, faktisk. En av de veldig få byene i verden jeg direkte koste meg i. New York derimot, var en annen skål. Jeg var pissredd etter kl 20, hele byen endret karakter fra noe lyst og friskt til noe mørkt og alvorlig sykt.
Oslo er overhodet ikke morsom på natterstid den heller. Jeg unngår den byen etter at en dørvakt holdt på å forhindre meg i noensinne å se mine barn igjen. Det hører med til historien at jeg ikke på noen måte hadde oppført meg klanderverdig, folk som er har drevet med doping lenge nok er ikke helt som andre.

Honkey

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Jeg tjener ca 1/3 av snittlønna til de med min utdanning i USA. Uansett vil faglige og miljømessige faktorer være viktigere enn lønn ved valg av arbeidssted. Californias solkyst fremstår ikke som direkte frastøtende i så måte...
Hvis du faktisk hadde tatt steget og flyttet over dammen, hadde du nok som du sier kunne hevet en høyere lønn (forutsatt at du faktisk er flink til det du driver med) USA skiller seg jo vesentlig fra Norge ved at man kan tjene fryktelig godt (sky's the limit)

Du ville kunne eie en fet bil, spise ute hver dag osv. osv. osv. Men på mange områder ville du nok fort oppdage at du også plutselig må betale ganske dyrt for mange ting som de fleste i Norge tar som en selvfølge. Summa-sumarum ? du kan øke levestandarden på mange måter, men sannsynligheten for at du i realiteten står på stedet hvil er overhengende.. Alt avhengig av øyet som ser selvsagt.

Hvis du er dyktig i det du driver med vil økonomien din forbedre seg eventyrlig de neste 20 årene av ditt liv uansett om du jobber i Norge eller USA. Hvis du gjerne vil dra til USA for å jobbe så er jo det absolutt å anbefale, men forvent ikke å bli millionær med det første :)

Du kan jo også tenke litt over hvordan livssituasjonen er for de ganske mange fattige i USA når du rosende omtaler det fantastiske styresettet og lovene. Å komme seg ut av møkka når du er født i den, er ikke like enkelt som mange tror.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Re: USA,, land of the free

Hver fjerde amerikaner er i dag født utenfor USA. Landet har en enorm tiltrekningskraft på folk fra hele verden. Men du må finne deg en jobb og tjene penger sjøl. Dermed blir integreringen effektiv. Ikke som her, hvor du kan komme rett fra Tyrkia, få norsk trygd, gå omkring i byen med kjerringa i hijab 2 meter bak, og ikke gjøre en dritt for å lære norsk eller skaffe en jobb. Allah er stor! Drep Muhammedtegnerne!

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Det var i høyeste grad en seriøs ytring. At du ikke kan betrakte andre syn enn dine egne som legitime vitner om mangelfullt utviklet demokratisk sans fra din side.
Igjen fremmer du en selvmotsigelse. Du anser det som legitimt for deg å ytre deg, men illegitimt for andre å ha en holdning til det du skriver.

Jeg betrakter ditt syn, tar avstand fra det, og bruker min demokratiske rett til å se det som totalt uinteressant å debattere videre mot deg.

God tur til USA! ;D

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jfr. IEEE tjener en gjennomsnittlig ingeniør i elektronikkbransjen i USA $100.000 årlig, sterkt økende med økende grad.

Hvis man betrakter det som lønn for å studere, så er det bra. Hvis man betrakter det som en investering, ikke så bra. Det betaler seg egentlig ikke da doktorander ikke får merkbart bedre lønn enn masterutdannede (og ofte bachelorutdannede, eller for den del bygningsarbeidere og heismontører) etter at de er ferdige. I USA får man vesentlig mindre i stipend som studerende, men belønningen når man er ferdig er desto større. Derfor flytter så mange teknokrater fra Norge og Europa til nettopp USA etter at de er ferdige med sin (offentlig finansierte) utdanning.

For hver som starter firma og gjør det bra, er det tusen som går konkurs. Det overbyråkratiserte norske systemet er lite tiltalende for privat næringsliv og små og mellomstore bedrifter. Det ses av noe så enkelt som at all verdiskapning av betydning i Norge er statsdrevet.
Det er få firmaer som går dunken, slik  kunstig vekst vi har nå. Det er ikke 1000 som feiler for hvert som går bra, jeg vil si at de som har kompetanse, jobber hardt, og vil noe, også vil lykkes. De som drømmer om lette penger, de vil gå konk, i konkurs statistikk, som er svært lav, er det dessuten mange firmaer, som bare har fungert som skall, for entreprenørfirmaer, og lignende som har benyttet svart arbeidskraft..Altså regnskap har ikke blitt sendt inn, men penger har blitt tjent.

Men for å ta det første, om en er doktorgrad stipendiat, og tjener som jeg sa, så mener jeg at det må betraktes som lønn for å studere. I norge er det ingen vits å ta doktorgrad, fordi du kan risikere å bli sett på som en ubrukelig særing etterhvert, ihvertfall om en fortsetter å forske etter graden. Men hvis en vil bli professor, da er det jo nødvendig å ta en doktorgrad, og er det ikke det mange som tar en doktorgrad vil? Eller hvis en ønsker noe mer, og har ambisjon. Noen Sliter seg ut til de blir 40, før de endelig kan få jobb som professor på et universitet, med dårlig lønn, som lønn for strevet. Akademiske ambisjoner, faglig suksess kan ikke måles i penger..Berømmelse og faglig status for være nok lønn, hvis den da får til noe banebrytende i løpet av sin karriere :D

Nei, slik jeg ser det så har du ingen grunnt til å klage på lønn ihvertfall, og siden det slik jeg oppfatter det er kjempelett og få en doktorgrad her i landet, sammenlignet med i USA, folk kommer jo inn på doktorgrad stipender med C på hovedoppgaven, så
skjønner jeg ikke annet enn at alt er luksus og at vi har ingenting å klage over, fri utfart til USA for å jobbe og tjene fett der, hvis en skulle ønske det.. Sålenge vi ikke har samme bobleøkonomi som statene, tror jeg heller ikke vi vil få samme lønnsnivå. Den eneste måten jeg ser USA kan komme ut av gjeldsproblemene sine på, er en ganske massiv inflasjon, med en sterkt svekket dollar.

Husker jeg jobbet sammen med en siv. øk, som var på jobb intervju i det mest anerkjente meglerhuset i verden, det var syke greier, 10 intervju runder i london eller noe såndt, og masse praktiske problemstillinger, osv, litt av noen krav, og over millionen i kostnader for firmaet bare i å finne seg rett kandidat til å jobbe for seg på børsen i Oslo. De vet sikkert hva de gjør, men noen ganger lurer jeg på om papirer og utdannelse verdsettes for høyt, her var det jo ikke papirene som avgjorde, det var jo bare inngangsbillett for å konkurrere med andre på de praktiske intervjurundene, men for mange firmaer, og spesielt i staten, er papirer nok i seg selv, desverre.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Re: USA,, land of the free

Hver fjerde amerikaner er i dag født utenfor USA.  Landet har en enorm tiltrekningskraft på folk fra hele verden.  Men du må finne deg en jobb og tjene penger sjøl.  Dermed blir integreringen effektiv.   Ikke som her, hvor du kan komme rett fra Tyrkia, få norsk trygd, gå omkring i byen med kjerringa i hijab 2 meter bak, og ikke gjøre en dritt for å lære norsk eller skaffe en jobb.  Allah er stor!  Drep Muhammedtegnerne!
Og så enkelt er vel livet, går jeg ut fra? Jeg skal ikke forvirre deg med fakta, BB, det kan bli litt hardt å ta inn.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Bærtur, Honkey

New York derimot, var en annen skål. Jeg var pissredd etter kl 20, hele byen endret karakter fra noe lyst og friskt til noe mørkt og alvorlig sykt.
Honkey[/quote]

Her er du på bærtur (som vanlig). I New York spaserte jeg trygt i alle fall til kl 24 . Litt svett på subwayen en natt alene i vognen med bare høyrøstede, spansktalende unggutter med lær og kjettinger. Men, det gikk greit. Du har nok sett for mye på detektimen , Honkey.

K

knutinh

Gjest
Nei, slik jeg ser det så har du ingen grunnt til å klage på lønn ihvertfall, og siden det slik jeg oppfatter det er kjempelett og få en doktorgrad her i landet, sammenlignet med i USA, folk kommer jo inn på doktorgrad stipender med C på hovedoppgaven, så
skjønner jeg ikke annet enn at alt er luksus og at vi har ingenting å klage over, fri utfart til USA for å jobbe og tjene fett der, hvis en skulle ønske det.. Sålenge vi ikke har samme bobleøkonomi som statene, tror jeg heller ikke vi vil få samme lønnsnivå. Den eneste måten jeg ser USA kan komme ut av gjeldsproblemene sine på, er en ganske massiv inflasjon, med en sterkt svekket dollar.

Husker jeg jobbet sammen med en siv. øk, som var på jobb intervju i det mest anerkjente meglerhuset i verden, det var syke greier, 10 intervju runder i london eller noe såndt, og masse praktiske problemstillinger, osv, litt av noen krav, og over millionen i kostnader for firmaet bare i å finne seg rett kandidat til å jobbe for seg på børsen i Oslo. De vet sikkert hva de gjør, men noen ganger lurer jeg på om papirer og utdannelse verdsettes for høyt, her var det jo ikke papirene som avgjorde, det var jo bare inngangsbillett for å konkurrere med andre på de praktiske intervjurundene, men for mange firmaer, og spesielt i staten, er papirer nok i seg selv, desverre.
Ethvert firma må jo få vurdere selv hva som er nødvendig for å tjene penger. Hele poenget med markedsliberalisme er vel at staten ikke skal "legge seg borti" hva som er rasjonellt og hva som ikke er. Jeg forstår ikke den særnorske enorme misunnelsen av alle direktører eller ledere som tjener over en mill. Hvis man ønsker samme lønna, er det jo bare å gjøre seg kvalifisert (og ofre familie og fritid de neste 30 åra)...

Jeg er helt sikker på at investorer heller vil gi 500.000 i lederlønn enn 2 mill. Når de likevel gir 2 mill må det være et uttrykk for at han som krever 2 mill har en egenverdi som er minst 1.5 mill over "konkurenten"? Hvis ikke er jeg sikker på at et konkurerende firma som bruker mindre penger på lønn vil seile fort opp og gi bedre avkastning på investerte midler...

Vi hører jo stadig om inkompetente ledere i offentlige stillinger. Kanskje man burde vurdere å lønne disse også slik at man kunne lokke de få som har kapasitet, evner og prioritering som passer med en 24/7 jobb?

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
I norge er det ingen vits å ta doktorgrad, fordi du kan risikere å bli sett på som en ubrukelig særing etterhvert, ihvertfall om en fortsetter å forske etter graden.
Ikke sant. Og hva sier det om "kunnskapsnasjonen"?

skjønner jeg ikke annet enn at alt er luksus og at vi har ingenting å klage over, fri utfart til USA for å jobbe og tjene fett der, hvis en skulle ønske det..
Jeg tror ikke du helt skjønner utgangspunktet for argumentasjonen min: Jeg synes at studenter har det alt for bra i Norge, det er alt for lett å komme inn og alt for lett å komme ut. Og for de flinkeste er det som du sier mer å hente andre steder. Dette gjør at Norge kommer tapende ut av kampen om kompetanse og fremtidig verdiskapning. Jeg ser ikke på det som positivt at slike som meg kan oppnå en doktorgrad. Tvert om, jeg skulle ønske vi hadde et system hvor slike som meg ikke kunne vandret så lenge i utdanningssystemet, hvor spissutdanningen virkelig var forbehold de som besitter usedvanlige akademiske ferdigheter. Og videre at man etter endt utdanning kunne tilbudt disse konkurransedyktige rammevilkår for å bli verdiskapende i Norge. Da hadde vi hatt en fremtid. Den undergraves av "breddeuniversitetene" og den norske likhetstanken. Mennesker er ikke like, en likhetssamfunn er ikke selvbærende, hverken i den akademiske verden eller i den virkelige verden.

Jeg klager ikke over egen situasjon, jeg ville bare tjent marginalt bedre i privat næringsliv og nå får jeg attpåtil drive med det jeg har lyst til (hvilket er motivasjonen, har ingen ambisjoner forøvrig). Jeg har kommet dit jeg er i dag på grunn av et dårlig system, men det forandrer ikke min oppfatning av systemet som dårlig.

Så man kan konkludere med at det er økonomisk fordelaktig for nordmenn å flytte til f. eks: Irland, Chile, Tsjekkia, Kypros, Litauen, Estland, Armenia og Botswana.
Jaaaada!
Og dette kalles statistikk også. Deilig hva man kan benytte slikt til! :)

Honkey
Synd at du ikke engang tar deg tid til å lese hva den handler om før du harselerer med den. Forøvrig tror jeg du skal vite hva du gjør før du latterliggjør Wall Street Journal og the Heritage Foundation.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.420
Torget vurderinger
2
Det spesielle med USA er landet sin mørke historie, med tanke på hvordan landet ble stjålet fra indianerne.

Går nesten an å dra en sammenligning til Israel og nybyggerne..

Som i australia er jo store deler av befolkningen etterkommere av kriminelle, mens i USA en eventyrlysten gruppe mennesker fra europa blandt annet, det var jo ikke de svakeste som dro over, men de med ressurser. Eller i russland, hvor stalin utryddet mesteparten av de "smarteste" i russland.

Jeg lurer på om slike muligens genetiske faktorer, har noen særlig innvirkning på hvordan ting er idag.
Pøh, hva med hugersnøden i Irland ? Religiøse sekter ?
Norske husmenn ?

Hvis du med Ressursterke mennesker mener opportunister som så økonomisk potensiale i et så eksplosivt voksende samfunn, tror jeg du har rett.
Disse kom i tillegg.
Jeg har pleid å si at USA er derivatet av Europa, kompleksiteten er borte og tendensen står igjen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Synd at du ikke engang tar deg tid til å lese hva den handler om før du harselerer med den. Forøvrig tror jeg du skal vite hva du gjør før du latterliggjør Wall Street Journal og the Heritage Foundation.
Har ingen intesjon om å latterliggjøre de nevnte instanser. Det du viser til er en statistikk som henviser til noe som kalles "økonomisk frihet" På toppen ligger kriteriene som da er poengsatt, hvorpå man komer fram til en rating ved hjelp av gjennomsnittet av karakterene. Najsonene jeg nevnte ligger foran Norge på lista. Irland sågar meget langt foran.
Og ut fra den ratingen kan jeg se at gjennomsnittlig har botswaneren større økonomisk frihet enn nordmannen. Tror vi på dette, Løkken?

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Economic freedom is defined as the absence of government coercion or constraint on the production, distribution, or consumption of goods and services beyond the extent necessary for citizens to protect and maintain liberty itself. In other words, people are free to work, produce, consume, and invest in the ways they feel are most productive.

http://www.heritage.org/research/features/index/chapters/pdfs/Index2006_Chap5.pdf

Dette er ikke noen velstandsmåling; ifølge Wall Street Journal og noen av de fremste akademikere på området, så har Norge mer offentlig innblanding i privatøkonomien enn Botswana.

Jeg kjenner ikke til Botswansk innenrikspolitikk, og bryr meg ikke så mye om den, mer interessant er det at Norge havner mye lengre ned enn de øvrige nordiske land. Man diskuterer jo mye frem og tilbake om skatter i Norge kontra Sverige og Danmark, at de har høyere skatter og vi høyere avgifter. Vel, den totale offentlige innblanding i privatøkonomien er altså betydelig større i Norge enn i Danmark, Sverige og Finland.

Det er vel relevant i enhver høyre-venstre-debatt?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Ikke sant. Og hva sier det om "kunnskapsnasjonen"?
Jeg mener det er relevant å diskutere hva verdien av utdannelse egentlig er, bortsett fra som en "valuta" for å få jobb. I norge er det bondevett som gjelder. Spesielt i USA, er fasader alt, faker du det, så er det ingen som bryr seg, sålenge ting virker rett på overflaten. Du finner mennesker i USA, som er kommet så høyt opp i systemene at skraper du litt under overflaten, finner du ingenting. Derfor også det forekommer skandaler av de dimensjoner de gjør.

Det er dessuten en trend som er på vei inn her, egentlig så tar de fleste vestlige land, etter alt som er negativt i USA, sakte men sikkert.

En ting jeg syns er relevant i forhold til det med utdanning er det med praktiske ferdigheter kontra det med teoretiske.

Her i landet burde det satses mer på forskning, oljefondet burde brukes på ting som kunne gi større avkastning i fremtiden her i landet, istedet for å spekulere i alle mulige aksjer, uten å skape verdier.

Og i fremtidsfelter, trengs det da folk med nødvendige ferdigheter, også teori kunnskap på høyt nivå.

Men det trengs ikke den typen ultra skoleflinke "særinger", overalt, det er hovedsaklig innen forskning.

Dessuten, er ikke gode karakterer, ensbetydende med å være smart, se på Einstein. Videre fra Einstein, går det an å trekke inn det at halvparten av alle nobelprisvinnere er fra israel, og en spesiell mutasjon, over 80% av dem har, gjør at nevroner flytter seg på en annen måte i hjernen enn hos oss dødlige, hvilket blandt annet forklarer at intel utvikler sine CPU-er i israel.. Veldig politisk upopulært. Men snitt IQ i asia 105, israel 115, og her 100.

Og så går det an igjen og spørre hva den praktiske nytten av å være skoleflink grønnsak er, bortsett fra de få som havner innen forskning. Slik det er i USA, ser jeg for meg at mange av dem utkonkurrerer mer praktiske mennesker, som kanskje hadde gjort en langt bedre jobb, til tross for dårligere skoleferdigheter.

Var noen kinesere som forresten, var topp studenter i Kina, så kom dem hit, og på eksamen, hadde de ikke gjort annet enn å skrive av boka som de hadde memorert utenat..Det ga stryk ,men i Kina ville det gitt topp karakter..

Kreativitet, det viktigste, jeg føler det havner i bakleksa, i systemer hvor tradisjonell skoleflinkhet er det som belønnes.

K

knutinh

Gjest
Jeg tror ikke du helt skjønner utgangspunktet for argumentasjonen min: Jeg synes at studenter har det alt for bra i Norge, det er alt for lett å komme inn og alt for lett å komme ut. Og for de flinkeste er det som du sier mer å hente andre steder. Dette gjør at Norge kommer tapende ut av kampen om kompetanse og fremtidig verdiskapning. Jeg ser ikke på det som positivt at slike som meg kan oppnå en doktorgrad. Tvert om, jeg skulle ønske vi hadde et system hvor slike som meg ikke kunne vandret så lenge i utdanningssystemet, hvor spissutdanningen virkelig var forbehold de som besitter usedvanlige akademiske ferdigheter.
Jeg ser ikke noe prinsippielt galt med at en stor prosentandel har høy utdanning. Tvert imot så ser jeg det som en naturlig utvikling i et land hvor ingeniører er billige og vaskedamer rådyre. For å konkurere med andre vestlige land må vi satse på "utdanningsintensive yrker"i tillegg til oljen.

Hvis 60% av befolkningen skal ha universitetsutdanning i stedet for 2% (tatt ut av luften) så er det jo rimelig at det gjennomsnittlige nivået vil synke. Det er derimot ikke gitt at antall genier synker (heller tvert imot). Det vi kanskje kan diskutere er i hvor stor grad og hvor lenge staten skal støtte de aller svakeste. Men nå er direkte stipender til studenter ganske små utgifter, og lån skal jo som kjent tilbakebetales.

Vi kunne kanskje ha hatt et system som brukte mer ressurser på de aller flinkeste, og som gav oss "normalt utrustede" sjansen til høyere utdanning mot å jobbe hardt, bli ferdig på normert tid og mindre kostnad pr hode. I den forbindelse kan "glad-sosialistiske" tiltak som sponset hybel (gjerne fra private donasjoner for min del) slik at man kan være heltidsstudent være fordelaktig. Samfunnet har bedre nytte av deg i jobb ferdigutdannet enn som deltidsbartender under studiene.

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg tror ikke du helt skjønner utgangspunktet for argumentasjonen min: Jeg synes at studenter har det alt for bra i Norge, det er alt for lett å komme inn og alt for lett å komme ut. Og for de flinkeste er det som du sier mer å hente andre steder. Dette gjør at Norge kommer tapende ut av kampen om kompetanse og fremtidig verdiskapning. Jeg ser ikke på det som positivt at slike som meg kan oppnå en doktorgrad. Tvert om, jeg skulle ønske vi hadde et system hvor slike som meg ikke kunne vandret så lenge i utdanningssystemet, hvor spissutdanningen virkelig var forbehold de som besitter usedvanlige akademiske ferdigheter.
Jeg er usikker på om du mener du er en ganske normal nerd som for holde på med det du vil, med et slikt utsagn, men jeg tror kanskje du undervurderer deg selv da. Det er de med intresse, ikke nødvendigvis mest skoleflinke som også gjør det best.

Jeg så et program hvor en asiater var intervjuet, han sa at vi var late her, det han ville gjøre hver dag, var å gå ut å kjempe, livet var en kamp, det som da er inne i innlegget ditt da er en slags darwinistisk tankegang om at gjør det vanskeligere, tøffere, så våkner instinktene, og en henter ut det beste, eller tenk filosofen hobbes alle sin kamp mot alle, men spørsmålet da er om en vil ha det utrivelig, ha mer kamp, for å oppnå fremskrittet som ligger i å skape en situasjon der folk henter ut sitt beste, og langt flere går til grunne på veien.

Slik jeg ser det så er det mulig å se for seg at svært mange mennesker hadde ikke giddet studere så mye, så lenge, hvis forholdene ikke hadde vært lagt til rette for det, enda flere kunne studert mer, hvis det hadde vært enda gunstigere..

Jeg vil ha et samfunn der flest mulig kan lykkes, og færrest mulig går til grunne, jeg ønsker ikke størst mulig teknologisk nyvinning, osv, jeg føler selv historien har vist at ting ikke blir bedre av fremgang, tvertimot, vi mennesker er intet annet enn en pest for plateten, og desto mere vi finner opp desto værre blir det kan det virke som..Joda katalysatoren kom etter bilen, og forhåpentligvis engang i fremtiden, har miljøvennelig transport, energi, osv, fikset, før planeten har gått til grunne, og friskt kildevann og grønne trær er saga blott. Men jeg er slett ikke sikker på det..

K

knutinh

Gjest
Jeg vil ha et samfunn der flest mulig kan lykkes, og færrest mulig går til grunne, jeg ønsker ikke størst mulig teknologisk nyvinning, osv, jeg føler selv historien har vist at ting ikke blir bedre av fremgang, tvertimot, vi mennesker er intet annet enn en pest for plateten, og desto mere vi finner opp desto værre blir det kan det virke som..Joda katalysatoren kom etter bilen, og forhåpentligvis engang i fremtiden, har miljøvennelig transport, energi, osv, fikset, før planeten har gått til grunne, og friskt kildevann og grønne trær er saga blott. Men jeg er slett ikke sikker på det..
Enkelte vil hevde at graden av lykke i samfunnet er en funksjon sterkt avhengig av relativ posisjon, og svakt avhengig av alt annet. Denne tanken er deprimerende fordi det betyr i så fall at vi ikke kan gjøre noe for å øke "lykkelighetsfølelsen" for flere blant oss. Satt på spissen så er lykkelige personer lykkelige først og fremst fordi de har det bedre enn naboen, kollegaen eller andre. Hvis vi gjør det bedre for naboen så forblir summen av lykke konstant...

Samtidig sikrer denne funksjonen (hvis den er reell) at uansett absolutt velstand i et land, så vil folk alltid knive om å komme på toppen i samfunnet. I et liberalt land kan dette være å jobbe hardt og oppnå materielle goder. I et sosialistisk land kan det kanskje være å rykke opp i partiet. Uansett får vi en filtrering hvor de som har initiativ og ressurser blir vinnerne.

Dette gir egentlig mening hvis vi legger til grunn at det meste vi gjør bevisst eller ubevisst er motivert av å imponere det annet kjønn og å sikre framtiden for eventuelle avkom. Altså sitter Ivar oppe hele natta og skriver på graden sin for å stikke ned på Downtown og vifte med avhandlingen og se hvor mange damer som kommer løpende (lykke til). :)

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Dette gir egentlig mening hvis vi legger til grunn at det meste vi gjør bevisst eller ubevisst er motivert av å imponere det annet kjønn og å sikre framtiden for eventuelle avkom. Altså sitter Ivar oppe hele natta og skriver på graden sin for å stikke ned på Downtown og vifte med avhandlingen og se hvor mange damer som kommer løpende (lykke til). :)

-k
Dette med darwin, og at mye av det vi gjør er motivert av innebygde forplantningsbehov, har definitivt noe for seg, men det har like mye om hvor en kommer fra, hvordan normer det er i familien, som igjen skaper lista for å føle seg velykket, barn av velykkede foreldre i bærum, eller velykkede foreldre hvorsomhelst, vil føle mye større press på seg selv, for å svare til både egne og andres forventninger i forhold til hva de må oppnå i livet for å kunne føle seg bra med seg selv, det er urgamle mekanismer om å passe inn i en sosial gruppe som spiller inn, uten tilhørighet var en uten mulighet i steinalderen, en ønsker ikke egentlig å ta noen under sin rang, det er mye primitive saker i det, men så er det noe som heter kjærlighet da, heldigvis.

At folk i fattige land, som ikke har noe, at naboen heller ikke har noe, er ofte mer lykkelige enn oss rikinger hvordan forklarer du det?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvis 60% av befolkningen skal ha universitetsutdanning i stedet for 2% (tatt ut av luften) så er det jo rimelig at det gjennomsnittlige nivået vil synke. Det er derimot ikke gitt at antall genier synker (heller tvert imot). Det vi kanskje kan diskutere er i hvor stor grad og hvor lenge staten skal støtte de aller svakeste.
Spørsmålet, slik jeg ser det er; hvis vi alle skal studere på offentlighetens regning til fylte 30, jobbe i offentlig administrasjon og servicesektor til vi er 62 (minus de tyve prosent som er uføre, sykemeldte og deltidsarbeidende), gå av med AFP og igjen leve på offentlighetens omkostning til vi blir 120 (som jo må være målet med helsepolitikk a la Høybråten)....hvem skal da betale for herligheten? Flere studerende betyr en enda mindre arbeidsstokk og enda flere som skal leve på den. Er det hensiktsmessig hvis kun en brøkdel av disse blir konkurransedyktige internasjonalt uansett?

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.078
USA består vel stort sett av innvandrere. Fra Italia, Irland, Mexico, Norge, Sverige, Sør-Afrika........
Ja, og urbefolkningen er forlengst underkuet, skutt, hengt, jaget, sultet, alkoholisert, fortrengt, forvist og trygdet av den gloriøse middelklasse og adm. US of f....A

K

knutinh

Gjest
Ja, og urbefolkningen er forlengst underkuet, skutt, hengt, jaget, sultet, alkoholisert, fortrengt, forvist og trygdet av den gloriøse middelklasse og adm. US of f....A
Urbefolkningen har en gudegitt rett til å få tilbake sitt opprinnelige land og kaste ut inntrengere... Så lenge folket er Israelerne, inntrengerne er muslimer og fraværet er ca 2000 år.

Hvis derimot urbefolkningen er indianere, og inntrengerne er WASP og disse har vært der i ca 500 år gjelder det helt andre regler. Tommy-ball?

-k

K

knutinh

Gjest
Spørsmålet, slik jeg ser det er; hvis vi alle skal studere på offentlighetens regning til fylte 30, jobbe i offentlig administrasjon og servicesektor til vi er 62 (minus de tyve prosent som er uføre, sykemeldte og deltidsarbeidende), gå av med AFP og igjen leve på offentlighetens omkostning til vi blir 120 (som jo må være målet med helsepolitikk a la Høybråten)....hvem skal da betale for herligheten? Flere studerende betyr en enda mindre arbeidsstokk og enda flere som skal leve på den. Er det hensiktsmessig hvis kun en brøkdel av disse blir konkurransedyktige internasjonalt uansett?
Da baserer du deg på hypotesen at samfunns-kostnaden for universitetsutdanning sammen med høyere alder ved inntreden i arbeidsmarkedet overstiger gevinsten ved å ha en universitetsutdannet arbeider. Jeg er slett ikke sikker på om dett er tilfellet, og det er uansett et komplisert regnestykke. Høyt utdannede får liten lønn i norge (altså lite ekstra skatteinnbetaling). Samtidig bidrar de til å gjøre norge konkuransedyktig internasjonalt.

Det du blander inn om pensjonsalder/uførhet/offentlig sektor er som jeg ser det en helt uavhengig diskusjon som ike har noen som helst relevans for diskusjonen om utdanning. Spørsmålet er om "middels utrustede" sjeler er mest produktive for samfunnet i ufaglærte kontra høyt utdannede stillinger.

Såvidt jeg vet bruker USA mer på helse enn norge. Altså går de på den samme smellen med at en stor del av eksport-inntektene går med til å brødfø en stor helse-sektor. I denne sammenheng er privat kontra offentlig organisering mindre relevant (selv om det er interessant å måle "helse per krone" for disse to).

mvh
Knut

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Urbefolkningen har en gudegitt rett til å få tilbake sitt opprinnelige land og kaste ut inntrengere... Så lenge folket er Israelerne, inntrengerne er muslimer og fraværet er ca 2000 år.

Hvis derimot urbefolkningen er indianere, og inntrengerne er WASP og disse har vært der i ca 500 år gjelder det helt andre regler. Tommy-ball?

-k

Vi får gå foran som et godt eksempel og la samene få opprette sin egen stat der oppe i nord da.
Hvor langt sør skal vi la grensen gå?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
Såvidt jeg vet bruker USA mer på helse enn norge. Altså går de på den samme smellen med at en stor del av eksport-inntektene går med til å brødfø en stor helse-sektor. I denne sammenheng er privat kontra offentlig organisering mindre relevant (selv om det er interessant å måle "helse per krone" for disse to).
Er dette kun det som det offentlige bruker, eller er de private helseforsikringene med der?

Topp Bunn