"utrolige" tweaks ?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.412
Antall liker
16.646
Sted
Østfold
Hva med en utstoppet bjørn ? - den burde vel være perfekt til å få styr på bassen, kanskje en i hvert hjørne :-/
Det er en perfekt måte å få styr på bamsen også ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.412
Antall liker
16.646
Sted
Østfold
WOW!!! dette bare må være bra!
Hør på hva de gjør med lyden:

[glb]The effect is almost like entering the concert hall where the recording was made![/glb]

Løp og kjøp!!!!!!

LMC brukte dem?
Har han også vært ung og dum?  ::)

Hahahahaha, det er noe av det minst overbevisende jeg har vært borti. Faktisk enda mindre overbevisende enn den CD-oppgraderingsbrikka.
 
R

RID

Gjest
Robert Amundsen hadde også masse av disse. Han plasserte dem rundt på høyttalerne sine. Han hadde ihvertfall som oftest meget god lyd i den tiden(noen få år siden). om det var brikkene eller ikke skal være usagt :) Han har forresten god lyd framdeles men jeg har ikke husket å se etter om han har Harmonix i bruk lenger.  
Har hørt om noen "møbelknotter" som skulle plasseres i et visst mønster i hvert hjørne av rommet.
det skulle få bukt med romproblemer.

er det samme greiene?
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.658
Antall liker
3.853
Ikke glem en ting - tweaks er moro!!

So what hvis du bruker noen hundrelapper på litt galskap. Enkelte på dette forumet synes å glemme at det viktigste ved en hobby (ja, for det er vel det det er?) er at det skal være gøy.

Et lite tankekors for skeptikerne må det jo også være at Harmonix (som lager disse små dot´ene) også lager det som alle hifi-blader mener er en av verdens beste cd-spillere (Reymio - tror det staves slik). Så noe må de altså ha skjønt.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Tror nok det er samme greia ja(Harmonix). Noen var laget til romtuning og noen til høyttalertuning. Og de var langt fra billige!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.412
Antall liker
16.646
Sted
Østfold
Ikke glem en ting - tweaks er moro!!

So what hvis du bruker noen hundrelapper på litt galskap. Enkelte på dette forumet synes å glemme at det viktigste ved en hobby (ja, for det er vel det det er?) er at det skal være gøy.

Et lite tankekors for skeptikerne må det jo også være at Harmonix (som lager disse små dot´ene) også lager det som alle hifi-blader mener er en av verdens beste cd-spillere (Reymio - tror det staves slik). Så noe må de altså ha skjønt.

Er det ikke mest moro med de tweaks som virkelig gir forbedringer? Jeg mener det bør være en fordel å tenke litt fornuftig og ikke bare tweake for tweakingen sin del men for resultatet sin del. Jeg har nemlig lyd som hobby mens enkelte faktisk har tweaks som hobby. Ikke noe galt i det, men forskjellen bør kanskje også belyses. Utifra mitt ståsted er det derfor veldig mange tweaks som er helt unyttige og derfor også koster for mye uansett hva de koster.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Kan forresten nevne at jeg åpnet en slik Harmonixbrikke en gang. Den var laget av to små meget tynne runde brikker limt sammen. De var litt ovale slik at det ble et lite hulrom imellom, inni her lå det en liten brikke utskåret med små hull som kunne se ut til å danne et slags japansk tegn.Skikkelig wodoo!
 
W

Wilson

Gjest
Re: "utrolige" tweaks ?

Er det ikke mest moro med de tweaks som virkelig gir forbedringer? Jeg mener det bør være en fordel å tenke litt fornuftig og ikke bare tweake for tweakingen sin del men for resultatet sin del. Jeg har nemlig lyd som hobby mens enkelte faktisk har tweaks som hobby. Ikke noe galt i det, men forskjellen bør kanskje også belyses. Utifra mitt ståsted er det derfor veldig mange tweaks som er helt unyttige og derfor også koster for mye uansett hva de koster.

Som regel kan man tweake og oppnå veldig bra resultater uten å kjøpe vannvittige overprisede produkter. Ting har en tendens til å være mildt sagt overpriset, fordi det står Hi-Fi på pakka.

De viktigste tweaksene er vel riktig demping av rom samt å sørge for et fornuftig underlag til høyttalere og komponenter.

Bra strømtilførsel kan også sikres med egen jordet kurs osv.

Det er bare å bruke ørene, samt litt sunn fornuft.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.454
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Re: "utrolige" tweaks ?

Hei

Siden bybee-tråden tok helt av, så tenkte jeg å starte en egen tråd med "utrolige" tweaks.
Ikke for å krangle mer, men for å få en oversikt over "sinnsyke" produkter.....

Vi lar musen starte:



Den kommer fra
http://www.energy-transformers.se/
Istede for "merke-vare-mus" til flere tusen, skal jeg til IKEA neste uke å kjøpe noen slike:
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
372
Antall liker
36
Torget vurderinger
1
Hmm mye artig her men alvorlig talt noen tweaks virker faktisk uansett hva noen forstårsegpåere mener. Jeg har soundcare under all elektronikken min. Fjerner jeg alle disse og setter det på originalføtter så høres jo det godt at noe har skjedd :-/ Bør ikke være særlig oppvakt for å høre det. Hva mener dere skeptikere om Auric illuminator da ? Selv slipper jeg ikke en cd inn i Cambridgen uten.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Denne tråden omtaler som tittelen antyder de tweakene som er nettopp "utrolige". Det kan jo tolkes på to måter. Enten utrolig at det virker, eller umulig å tro på. Jeg synes vel de fleste tingene som ikke har noen forståelig forklaring er temmelig utrolige, og da i den siste betydningen... Å utsette CDen for lys, kutting, magnetisme etc. for å bedre lyden i et drivverk som i utgangspunktet leser binære signaler feilfritt går etter min mening i den kategorien.
 
R

RID

Gjest
Hey!!!! Noen av oss sitter på jobb!!!! :-[ :-[ :-[

Var ikke helt heldig å flashe den der......... :-X
 
W

Wilson

Gjest
Kanskje ikke så rart Hi-Fi av og til blir stemplet som en ungkarshobby?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.522
Antall liker
2.979
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kanskje ikke så rart Hi-Fi av og til blir stemplet som en ungkarshobby?
Hva med å invistere i en slik, bygge inn ett par skikkelige htelementer på siden, en liten amp inni. CD- luke og batteriholder finnes jo allerede......


mvh
 
W

Wilson

Gjest
Re: "utrolige" tweaks ?

Hva med å invistere i en slik, bygge inn ett par skikkelige htelementer på siden, en liten amp inni. CD- luke og batteriholder finnes jo allerede......


mvh
Garantert en bestselger blant ghettoblastere ;D ;D ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.522
Antall liker
2.979
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva med å invistere i en slik, bygge inn ett par skikkelige htelementer på siden, en liten amp inni. CD- luke og batteriholder finnes jo allerede......


mvh
Og så er de jo helstøpt...
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Glimrende julepresang ;D
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.417
Antall liker
7.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Nei, men jeg mener at om spikens fulle funksjon skal ivaretas må noe gi etter i det punktet spiken møter underlaget. Man kunne like godt ha droppet den overgangen som eksisterer intern i feks soundcare og sveiset bunnplatten dens direkte fast i gjengestykket.
Så ved å slenge sånne myke møbelknotter man har for å ungå riper i parketten under mynten man har under spikesen så er godlyden tilbake igjen?
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Og så er de jo helstøpt...
En høyttaler med et slikt designelement på toppen kunne rett og slett fått et veldig turbulensfremmende utløp på bassrefleksporten...

Nå trodde jeg at ordet "lekshop" var forklarende nok for de fleste, før de stolt viste fram resultatet for sognepresten i bygda. For å være på den sikre siden, kjører jeg denne gangen safe:

############################################
# ADVARSEL! Følgende link kan inneholde sterke scener!!!!!!!!!!!!!!!!!! #
############################################

En alternativ utførelse:

http://www.daria.no/foto/?visid=20798
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Re: "utrolige" t

Tweak, jasså så det er det det kalles. Utrolig mye morsomt her, og for et engasjement...
Jeg ser også at det er mye jeg er blitt spart for, litt beroligende var jo det da.
Den der svarte musen var jo en artig sak, men tror den egner seg best som sacco-sekk for marsvin og hamster, muligens en måte å avlede nevnte dyr fra å gnage i stykker dyre kabler, sånn sett kan kanskje investeringen forsvares? WAF tror jeg nok er dårlig på denne, det ligger vel nok kosedyr og leker og flyter i de fleste hjem om ikke disse skulle toppe med å bli strategisk plassert øverst på høyttalerne.
Minn mann sa engang til meg (og regner med at det er vitenskapelig bevist) at kvinner faktisk har bedre hørsel enn menn. Ut ifra det vil jeg derfor foreslå en tweak som burde overgå svarte mus og grønne ringer, og ssom det er rart dere ikke har tenkt på før:
HORMONKUR!!( da selvsagt kvinnelige hormoner) Genialt??
Mulig bi-virkning kan jo være at dere faktisk vil bli fornøyd med anlegget deres, så det er jo en sjanse å ta da, men jeg tror det vil være verdt det. ;)
 
U

Uno

Gjest
Så ved å slenge sånne myke møbelknotter man har for å ungå riper i parketten under mynten man har under spikesen så er godlyden tilbake igjen?
Du kan igrunn drite i spiken. Lim en møbelknott fast på en skrue.
 
P

Parelius

Gjest
Ikke for å avspore debatten, men:

En kan jo lese om alt dill som settes under forsterkere for å bedre lyden. Muligens har vibrasjoner noe å si, men følgende tanke gjør det hele noe merkverdig. Aktive høyttalere! Hverken dempeføtter eller koner eller annet dill, bare godt boltet fast i høyttaleren. Er det noen som har hørt en ATC passiv (+ ekstern forsterker) låte bedre enn den aktive variasjonen? Når en først har begynt med aktive (som en er fornøyd med), så slapper en så herlig av; lite dilldall og null utgifter til høyttalerkabler. Jeg blir nesten litt lei meg når jeg ser folk kjøpe høyttalerkabler til halvparten av prisen jeg betalte for mine brukte aktive.
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Re: utrolige tweaks ?

Hundetweak har jeg også det. Demper refleksjoner. Her vist ved sub!
Har to hunder så det fungerer også ved stereo, ved surround får jeg desverre ikke testet før første valpekull


Hundetweak...jeg trodde det var ett Skavland-tweak...
Sjekk ut denne du Viking ...gliiiis ;D :p ;D :p
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Musene og cablewraps virker- jeg fikk de gratis som belønning for omfattende lyttetester- og skjønner du ikke virkeområdet til musene så skjønner du ikke mye i dette livet :eek: Hos meg fikk jeg bukt med noen vibrasjoner når jeg spiller høyt, kabinettvibrasjonene forsvinner men du kjenner bevegelse i "musa", så den virker rett og det er jo ikke imote noen fysiske regler av noe slag- at noen latterliggjør en ting de ikke har testet eller lest nok om er det mye av her på forumet- svært mye troing, antagelser og synsing. Lett å øatterliggjøre når man ikke skjønner en døyt.
Men.....det gjør du?
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Betal meg 1000 kr og jeg skal velsigne anlegget ditt!!!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.862
Antall liker
10.351
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Alt som har med vibrasjonskontroll å gjøre virker. Det er bla derfor delefiltre støpes inn i epoxy og vi bruker platepucker og tunge drivverk.

Men om hva som helst plassert hvor som helst hvor vi kan tenke oss at noe vibrerer gir en hørbar effekt kan absolutt diskuteres, og er vel også avhengig av det utstyret du har osv. Og om det er fornuft i at en liten dreid aluminumsdings skal koste ett par hundre kr eller at en pose med kobbersand skal koste det tilsvarende under henvisning til all "forskningen" som ligger bak er en helt annen sak. Mye charlataneri.

Underlaget på min wadia 830 påvirker lyden, det er helt utvilsomt (prøv feks å plassere den på en stiv, men svingende metallplate og jeg skal love at dere hører forskjell); men jeg har ikke funnet noen dingser som gir vesentlig bedre effekt enn å sette den direkte på murgulvet som igjen ligger direkte på sprengstein.

Pulsar Points gir en liten effekt i form av en litt lysere klang, om det er mer "korrekt" vet da pokker. Føler at det kan gi litt mere luft på enkelte innspillinger. Har valgt å beholde settet for å kunne eksperimentere litt mer men det er klart at prisingen på 750 kr for noen metalldingser som Clas Ohlson kunne solgt til 19,90 pr stk er ren spekulasjon, og dingsene bygger på vanlige mekaniske prinsipper for demping av vibrasjoner og overføring av krefter, ikke kom trekkende med noen forsknings- og utviklingskostnader her.

Om jeg derimot ble nødt til å plassere spilleren i en IKEA-hylle ville jeg definitivt prøvd meg fram med dempeplattformer.
 
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.020
Antall liker
4.463
Re: "utrolige" tweaks ?

jeg tror de skifter opp resonnansfrekvensen til flere hundre hZ; eneste stedetr de funker kanon hos meg er under bassene,som ikke spiller særlig mye over 200  (ned ca24db).under alle andre komponenter "f&(//&¤% de opp lyden
IMO
Mvh
Leif
Det høres rimelig ut. Det er i hvertfall slik de er designet for å virke. Likegyldig hva produsenter og leverandører sier.

For fullrange høyttalere så fikser spikene *kanskje* ett problem og introduserer ett annet.

Jeg skriver *kanskje* fordi mange har så mye liv i gulvet at en akustisk kopling mellom høyttaler og gulv går helt galt.
 
Topp Bunn