Utstyr - opplevelse - kompetanse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så kontroversielt.
    Vi innbiller oss ting.

Halvparten av dem som gifter seg innbiller seg at de skal leve sammen livet ut, og at de har funnet den perfekte partneren. Siden det er 50% skilsmisser (mer, faktisk), skjønner vi at innbilningskraften kan være i stand til å forvrenge virkeligheten så det holder.

;D

Mye av det jeg tror innen ulike områder er innbilning. Jeg brukte vel sjakksett som analogi tidligere. Jeg har et pent sjakksett, håndskåret tre - jeg innbiller meg at dette er laget av en engelsk eller italiensk artisan, som har brukt lang tid på å velge ut og kurere tresortene, og som har skapt settet vha tradisjoner som hans familie har utviklet over generasjoner.
    Sannheten er nok en annen - men jeg lar være å grave i det. Innbilningen gir flyttingen av brikkene en tilleggsdimensjon. Konjakkglass i den ene hånden, italiensk treskjærerkunst i den andre - det gir stemning.

Samme innen hifi. Vi ønsker innbilningen som en faktor i opplevelsen, og strir imot når denne imøtegås.

Her er en ganske omfattende studie omkring emnet. Kan kjøpes - men her er sammendraget, en fin oppsummering:

Golden Ears and Meter Readers
    The Contest for Epistemic Authority in Audiophilia
    Marc Perlman

Brown University, Marc_Perlman@Brown.edu

Scientific claims to knowledge and the uses of technological artifacts are both inherently contestable, but both are not usually contested together. Consumers of ‘specialty’ audio equipment (known as the ‘high end’), however, connect both forms of resistance. These ‘audiophiles’ construct their own universe of meaning around their equipment; they cultivate a distinctive vocabulary and set of attitudes. In this they resemble other groups of users dedicated to supposedly antiquated technology. But they also engage in controversy to defend themselves against knowledge-claims that would delegitimize their universe of meaning. These debates concern recording formats or media (the relative merits of the compact disk [CD] and long-playing record [LP]), user ‘tweaks’ of purchased equipment, and the supposed audibility of differences between different brands of amplifiers, cables, or CD players. In all of these cases, audiophiles resist the claims of audio engineering by privileging their personal experiences, and they argue against scientific methodologies that seem to expose those experiences as illusory. Some of these patterns of epistemic contestation resemble those in non-musical domains (such as biomedicine). But audiophiles also make epistemic use of values crucial to their identity as music-lovers. They appeal to a common understanding of music as an exemplary locus of subjectivity, emotion, and self-surrender, in order to ward off the criticisms directed at them from a science they construe as objective, detached, and dispassionate

Key Words: absolute sound • alternative medicine • digital versus analog • double-blind testing • experimenter’s regress • listening

Social Studies of Science, Vol. 34, No. 5, 783-807 (2004)
    DOI: 10.1177/0306312704047613

Skulle man ha lyst til å blåse USD 25: http://sss.sagepub.com/cgi/reprint/34/5/783

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Vi innbiller oss ting.
    Kanskje det blir litt bråk når noen hevder at ALT er innbildning?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    orso skrev:
    impulse skrev:
    Blindtester er ikke svaret på alt, orso. Det hadde du forstått om du hadde deltatt i noen av dem. Vi utfører blindtester i Fidelity,og gruppetesten av kabler høsten 08 ble utført blindt. Noen som har fått med seg det ?
    Har dere fulgt ABX metoden?
    Er dere villige til å stille opp en i en arrangert blindtest?

Metoden er redegjort for i Fidelity og her inne tidligere. Jeg bruker enormt mye tid på å skrive, lytte og kvalitetssikre som det allerede er.

V

vredensgnag

Gjest
    topline skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vi innbiller oss ting.
    Det er det ingen som har gjort. Det er mengder av områder innen hifi der forskjellene er påtagelige, virkelig til "å ta og føle på" - men vi har et par områder der påstander om forskjell og påvist forskjell renner ut i sanden. Interessant nok et område der det selges produkter til utrolige priser, spesielt tatt i betraktning hva det må ha kostet å lage dem. (Bare les kommentartråden til Blix' artikkel, vedr. audiofile Cat5 connects for å forstå hva folk syns.)

I andre tråder her inne diskuterer vi om CDen er i ferd med å dø, om hele hobbyen er truet. HiFi-blader legges ned, og produsenter lukker.
    Jeg vil faen banne påstå at dersom bransjen hadde vært flinkere til å fokusere på virkelige forskjeller ville tilstanden vært en annen. Da ville folk opplevd disse, og prioritert annerledes.

Min datter har en studievenninne på 20. Hennes kjæreste har nettopp kjøpt seg kabler for 30.000, til et anlegg som koster det samme (kilde/forsterker/høyttaler).
    Bransjen graver sin egen grav på denne måten.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    topline skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vi innbiller oss ting.
    Min datter har en studievenninne på 20. Hennes kjæreste har nettopp kjøpt seg kabler for 30.000, til et anlegg som koster det samme (kilde/forsterker/høyttaler).
    Litt usikker på hvor du vil her. Men det du kanskje mener er at han heller burde brukt 29900 kroner mer på høyttalerne eller akustikktilak, eller bare brukt pengene på noe helt annet enn hifi??

Det er selvsagt alternativer.
    Et annet alternativ er at anlegget han kjøpte passer perfekt til rommet, musikksmaken hans, og låter dritbra. Og at å bruke 29500 mer på høyttalere (eller en annen komponent) ikke nødvendigvis ville gitt noe bedre lyd. Og at faktisk kablene i dette tilfelle er med på å skape totalresultatet. Jeg vet ikke, men det gjør kanskje du?

Angående bransjen så er vel den optimale forhandler som dette:
    Du kommer inn i en butikk for å kjøpe anlegg til en gitt pris. Forhandleren starter med å komme hjem til deg for å se på rommet ditt, måle det opp og finne mulige akustiske problemer. Han setter opp tiltak som fikser det via DaaD's eller annen romtuning, dette legges innenfor prisrammen. Så velger han komponenter som passer musikksmaken din. Når du har handlet blir han med hjem for å sette opp anlegget og romtuningen slik at du får det optimale ut av de kronene du har lagt ut.
    Det ville vært service. Hvorfor er det ingen som gjør slikt mon tro?

V

vredensgnag

Gjest
    Denne nye gullfiskbollen, der vi later som om resten av verden ikke eksisterer, kan vi nok ha utbytte av å svømme rundt i. Men problemer oppstår når personer som Blix tar for seg hva som bør prioriteres i et anlegg, og hva som bør regnes som tvilsomme påstander.
    Hvordan får man bukt med ham?

Eller er han også vitlaus i gjerningsøyeblikket?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    topline skrev:
    vredensgnag skrev:
    topline skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vi innbiller oss ting.
    Litt usikker på hvor du vil her. Men det du kanskje mener er at han heller burde brukt 29900 kroner mer på høyttalerne eller akustikktilak, eller bare brukt pengene på noe helt annet enn hifi??

Det er selvsagt alternativer.
    Et annet alternativ er at anlegget han kjøpte passer perfekt til rommet, musikksmaken hans, og låter dritbra. Og at å bruke 29500 mer på høyttalere (eller en annen komponent) ikke nødvendigvis ville gitt noe bedre lyd. Og at faktisk kablene i dette tilfelle er med på å skape totalresultatet. Jeg vet ikke, men det gjør kanskje du?

Angående bransjen så er vel den optimale forhandler som dette:
    Du kommer inn i en butikk for å kjøpe anlegg til en gitt pris. Forhandleren starter med å komme hjem til deg for å se på rommet ditt, måle det opp og finne mulige akustiske problemer. Han setter opp tiltak som fikser det via DaaD's eller annen romtuning, dette legges innenfor prisrammen. Så velger han komponenter som passer musikksmaken din. Når du har handlet blir han med hjem for å sette opp anlegget og romtuningen slik at du får det optimale ut av de kronene du har lagt ut.
    Det ville vært service. Hvorfor er det ingen som gjør slikt mon tro?
    Jeg synes det ganske opplagt at de pengene kunne vært lagt i bedre høyttalere, muligens noe bedre eletronikk, to subwoofere, akustiske tiltak (finnes mye pent som kan gli inn i en stue nå) eller lydkorreksjon av en proff.

Helt enig med ditt siste eksempel. Det finnes også de som gjør det. Både Tangen AV Design og Midgard Audio gjør slikt i Norge.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Denne nye gullfiskbollen, der vi later som om resten av verden ikke eksisterer, kan vi nok ha utbytte av å svømme rundt i. Men problemer oppstår når personer som Blix tar for seg hva som bør prioriteres i et anlegg, og hva som bør regnes som tvilsomme påstander.
    Hvordan får man bukt med ham?

Eller er han også vitlaus i gjerningsøyeblikket?
    I likhet med alle oss andre så ser han også verden utfra sitt eget ståsted, og han prioriterer deretter.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    vredensgnag skrev:

Nettopp dette har jeg påpekt years ago. Ser ikke forhandlere/selgere galskapen i dette? Er det kun kortsiktig profitt som teller?

Mvh. RS

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.214
    Torget vurderinger
    1
    R.Solhaug skrev:
    Nettopp dette har jeg påpekt years ago. Ser ikke forhandlere/selgere galskapen i dette? Er det kun kortsiktig profitt som teller?
    Ja, dette er jo en trist historie. Hvorfor er det blitt slik? Hvorfor nedlegger ikke forhandleren et betydelig arbeide i å skolere kunden, og i å hjelpe kunden på rett vei? Hvorfor agerer ikke forhandleren langsiktig?

Fordi lojaliteten er i ferd med å viskes ut. Forhandleren er ikke lojal. Kunden er ikke lojal. Det er så mange tilbydere og stadig færre hi-fi kunder. Partene blir ikke godt nok kjent. Etter en lang og fruktbar demosession hos forhandleren, går kunden kanskje rett hjem og bestiller på internett. Gjerne på postordre fra USA. Jeg ser det er mange her inne som ivrer for det. Noen av dem er de samme som beklager seg over bransjens utvikling...

-----

Hi-Fi bransjen fungerer veldig bra og gjør en rederlig jobb der hvor man klarer å knytte bånd til kunden. Dette ser du i spesialforretninger, hvor begge parter setter av tid og utviser en grad av fair play. Jeg har inntrykk av at slike nisjeforhandlere bare øker i antall, og at mange av medlemmene her på Hifisentralen frekventerer disse.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Det er ingen hemmelighet at det er størst profitt på ledninger. Man tjener m.a.o på kort sikt men undergraver markedet på sikt.

Mvh. RS

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Ja, dette er jo en trist historie. Hvorfor er det blitt slik? Hvorfor nedlegger ikke forhandleren et betydelig arbeide i å skolere kunden, og i å hjelpe kunden på rett vei? Hvorfor agerer ikke forhandleren langsiktig?

Fordi lojaliteten er i ferd med å viskes ut. Forhandleren er ikke lojal. Kunden er ikke lojal. Det er så mange tilbydere og stadig færre hi-fi kunder. Partene blir ikke godt nok kjent. Etter en lang og fruktbar demosession hos forhandleren, går kunden kanskje rett hjem og bestiller på internett. Gjerne på postordre fra USA. Jeg ser det er mange her inne som ivrer for det. Noen av dem er de samme som beklager seg over bransjens utvikling...

-----

Hi-Fi bransjen fungerer veldig bra og gjør en rederlig jobb der hvor man klarer å knytte bånd til kunden. Dette ser du i spesialforretninger, hvor begge parter setter av tid og utviser en grad av fair play. Jeg har inntrykk av at slike nisjeforhandlere bare øker i antall, og at mange av medlemmene her på Hifisentralen frekventerer disse.
    Kjekt å se at vi kan være enige pedal. Her er vi helt på linje.

Når det gjelder interernett kjøp, så handler jeg primært kabler der p.g.a. useriøsiteten som finnes i hifi butikker. I tillegg kan ønsket lengde, tversnitt, ønsket farge o.l. spille inne. Men jeg hadde glatt støttet en lokal hifi butikk som oppfylte disse kravene samtidig som de drev helt seiøst og ikke prøvde å prakke på meg kvantifysikk og dyre greier. Når de ikke gjør det, boikotter jeg de på det området. Slikt er ikke tillitsvekkende. Og Monster styrer jeg unna p.g.a. de saksøker alle og enhver.....

N

nb

Gjest
    Selvsagt er det frekt å utnytte forhandlerenes tid og utstyr for demo for deretter handle brukt eller et annet sted.

Men det må være et stort problem at annenhåndsprisene på HiF er latterlig lave. Det dreier seg om saker omtrent uten bevegelige deler som varer år ut og år inn i de aller, aller fleste tilfeller, likevel er prisen kjapt halvert så snart noen har tatt den med seg ut av butikken. Det frister ikke så veldig til nykjøp akkurat. Med mindre man har veldig sære preferanser og må ha sakene akkurat NÅ, så er de fleste standardprodukter til salgs flere ganger i året på ymse bruktbørser.

Og dersom man vet hva man skal ha, så er det jo rasjonelt å kjøpe det der det er billigst, det er ofte ved egenimport fra utlandet. Å være selvassurandør er lite risikabelt, tingene holder som regel langt utover garantitiden uansett.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn