Utstyr - opplevelse - kompetanse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lydarne

    Gjest
    Igen du aner ikke hvad du snakker om Orso har du top elektronik og højtalere der ikke basere sig på basrefleks eller dipoler osv har du ikke brug det, men for at rette kompromiser op har du brug for det, plus EQ. og du for aldrig top lyd ved brug af rumkorrektion hvis elektronikken er dårlig, der kan være så meget forskel på middelmådig elektronik og top elektronik at du nogen gange faktisk kan være i tvivl om det er samme nummer du afspiller, undtagen når det er Krall og Baber KKV osv de kan altid kendes på grund af det elektroniske fodaftryk, komprimering sminke osv.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lydarne skrev:
    Igen du aner ikke hvad du snakker om Orso har du top elektronik og højtalere der ikke basere sig på basrefleks eller dipoler osv har du ikke brug det, men for at rette kompromiser op har du brug for det, plus EQ.
    Nå aner jeg ikke hva du mener. Tror du har misforstått meg.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.341
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    En effektforsterker som er transparent* ved resistiv last trenger ikke være det når den må drive en høyttaler.

    ...

    *Transparent etter KJs definisjon
    Ikke nødvendigvis resistiv men representativ ... jeg mener det er en ikke helt ubetydelig forskjell der.

    mvh
    KJ
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Neida - tenker på ev. ulemper med materialet, men det å bygge absorbsjon inn i vegger er smart.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men apropos refleksjoner vs. direkte lyd. Det er fryktelig mye mer spennende å utforske ulike høyttaler prinsipper og ulike akustiske fremgangsmåter enn den evige jakten på elektronikk. Det er her jeg opplever det virkelig er noe å hente og skulle gjerne sett at debatten på sentralen dreide seg mer i den retningen.

    Spørsmål som:
    Hvilke type høyttaler bør jeg bruke i dette rommet?
    Baffel, lukket kasse eller dipol?
    Diffusjon, refleksjon eller absorpsjon på sideveggene til slike høyttalere?
    Absorpsjon eller diffusjon i lite rom?
    Lydkorreksjon eller akustiske tiltak?
    Kan en Behringer EQ løse disse problemene?
    Små høyttalere med sub eller store gulvstående i rommet mitt?

    Istedet handler det mye om hvilke ditt og datt DAC, kabler, forsterker man skal kjøpe. Ikke uvesentlig, men synes det burde komme i annen rekke når man vet hvor mye høyttaler/rom betyr.

    Man skal f.eks ikke se bort ifra at en høyttaler med et prinsipp kan spille mye bedre totalt sett i et rom enn en høyttaler som koster det tredoble med et annet prinsipp. Savner litt mer fokus på slikt jeg.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.545
    Antall liker
    25.493
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    Valentino skrev:
    En effektforsterker som er transparent* ved resistiv last trenger ikke være det når den må drive en høyttaler.

    ...

    *Transparent etter KJs definisjon
    Ikke nødvendigvis resistiv men representativ ... jeg mener det er en ikke helt ubetydelig forskjell der.

    mvh
    KJ
    Sant det.
    Jeg liker godt når Atkinson kjører rørforsterkere i dummylasten sin. Jysla dekorativ frekvensgang på mange.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Blir for enkelt, Orso - og i tillegg byr det på et problem.
    Siden man med slike tiltak faktisk hører vesentlige endringer i lyden - instrumenter både drukner og dukker opp, alt etter hva man gjør -- så blir det for tydelig at det ikke skjer stort ved bytte av andre komponenter. (Hvorfor forsvant bass/treble fra high-end?)

    Den linken til Tom Nousaines test, tidligere i tråden, ble pent forbipassert. Skal man tro hva som står der er det grunn til en komplett revisjon. Men den er "for gammel, feltet har gått videre nå."

    Tom Nousaine ble forøvrig innhentet av Boston Audio Society for å holde foredrag. Under dette ble det diskusjon med eieren av Transparent Cables, Jack Summer, som endte med at Tom Nousaine ble invitert til å gjennomføre en blindtest av Transparent mot andre kabler, i Transparents eget lytterom.
    Da BAS dukket opp sammen med Nousaine ble det ikke noe av den testen. Summer nektet for å ha invitert Nousaine, selv om BAS hadde et brev fra Summer der han inviterte Nousaine og BAS.

    "Men det er så lenge siden, og kabelteknologien er kommet videre."
    http://www.vxm.com/21R.64.html

    Det jeg tror skjer i disse tilfellene (Pear, Transparent, Fremer), er at man er så totalt overbevist om kabelens overlegenhet at man ikke kunne tenke seg at den ikke var overlegen. I likhet med Lavigne går man inn i utfordringer skråsikker på utfallet. For når man lytter i eget lytterom så hører man forskjell - "ikke sant? du hører helt klart hvor mye bedre X er?"
    Men så - siden man skal være med på en blindtest - gjennomfører man en prøveblindtest i eget lytterom. Og plutselig er man ikke like interessert i å ta opp hansken. Lavigne gjorde det fordi det ikke falt ham inn å ta en prøvetest først - og uansett var han fast bestemt på å ta testen, og rapporterte at han hørte forskjell seende, så han var sikker på at utfallet ville bli det han var overbevist om.

    Denne innbilningseffekten betyr ikke at seende lytting ikke er viktig - som hjernestudier viser så trigges spesielle områder når man kjenner avsender til et stimuli, mens hjernen forblir passiv når man ikke kjenner avsender. Og om hjernen ikke trigges, så frigjøres ikke stoffene som bidrar til nytelse!
    I kommentaren om Hatto som Roberten linket til i klassisk-tråden skriver The Guardians journalist at historien bak musikken er det som gjør musikken - og derfor ble Hattos "versjon" bedre enn akkurat samme musikk spilt av musikeren som faktisk spilte den inn. Hattos historie var bedre.
    Og det forklarer hvorfor samme anmelder slakter den opprinnelige innspillingen, men blir lyrisk når han skal beskrive den som utført av Hatto. Han anmelder historien, ikke det han hører.

    Fra New Yorker artikkelen om Joyce Hatto. Det handler altså om et 70-tall innspillinger som ble stjålet fra andre pianister, og utgitt som hennes.
    Flere anmeldere hadde anmeldt originalene, ofte meget negativt - og ble lyriske når de anmeldte Hattos "versjon":

    The recrimination directed at the critics who had been duped was both understandable and overwrought. In 1992, in Gramophone, the critic Bryce Morrison found that Yefim Bronfman’s Rachmaninoff Third Concerto lacked “the sort of angst or urgency that has endeared Rachmaninov to millions” and that “Bronfman sounds oddly unmoved by Rachmaninov ’s intensely slavonic idiom. In the sunset coda of the Adagio his playing is devoid of glamour and in the finale’s fugue he lacks crispness and definition.”
    Fifteen years later, he wrote of Hatto’s release of the same recording: “stunning . . . truly great . . . among the finest on record . . . with a special sense of its Slavic melancholy.” Ates Orga and Jeremy Nicholas were taken to task for not having demanded more extensive documentation from Hatto. The various sources cited by Orga in his lengthy profile on MusicWeb had an uncanny tendency (a) to be no longer alive or (b) to originate and terminate at the intersection of Hatto and Barrington-Coupe.

    Read more: http://www.newyorker.com/reporting/2007/09/17/070917fa_fact_singer?currentPage=all#ixzz0Xm2806X0
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    orso skrev:
    Lydarne skrev:
    Igen du aner ikke hvad du snakker om Orso har du top elektronik og højtalere der ikke basere sig på basrefleks eller dipoler osv har du ikke brug det, men for at rette kompromiser op har du brug for det, plus EQ.
    Nå aner jeg ikke hva du mener. Tror du har misforstått meg.
    Jeg tror ikke jeg misforstå dig, men muligvis misforstår du mig, du kan spille med et piano i en hotel hall fuldt med glas marmor gulve osv alligevel lyder det piano mere ægte end noget stereoanlæg gør, og du er ikke et sekund i tvivl om det er den ægte vare på trods af de dårlige akustiske forhold, du kan spille med en violin i en undergrundsbane, alligevel lyde den mere naturligt end noget stereoanlæg gør, Uanset om anlægget er med EQ eller der er tisset på det ved fuldmåne.

    Tror du ikke problemet ligger et andet sted, jo der er meget at hente i optagelseses fasen ingen tvivl om det, men der er også masser andre ting at tage fat på.

    Jeg har lige været på hifi messe hvor de udover hi-fi også var øf øf influenza opdagede jeg, når man jeg gik rundt.
    Flere af standene af havde EQ og nogen havde ikke, der var ingen mærkbar forskel anlæggende imellem uanset om de havde EQ eller ikke, jeg ville ikke umidlbart kunne gætte hvem der brugte EQ og hvem der ikke brugte det.

    Det var stadigvæk alle de problemer i at når noget der lignede naturtro gengivelse som der altid har været, og det bedste gennemsnitlige anlæg (som man måske kunne for råd til) brugte ikke EQ.

    Alle topanlæg ( dem almindelige mennesker aldrig for råd til + millionen) var klasser over de gennemsnitlige anlæg, og alle topanlæg kørte vist uden EQ, men hæng mig ikke op på det, men igen man kunne ikke umiddelbart høre hvem der gjorde det og hvem der ikke gjorde det.

    Jeg er godt klar over når man selv sider i det hele så hører man enorme
    forbedringen, jeg spurgte en kammerat der fornylig var på besøg om han ikke kunne hører at anlægget var blevet meget bedre hvad jeg jo selv synes, (sidst han var på besøg var for ca 3/4 år siden) nej det lød faktisk nogenlunde som han huskede det, og ja det var jo også samme klang samme perspektiv, men det hele var bare strammet op, og klangen var blevet lidt bedre, men det lagde min kammerat ikke umiddelbart mærke til, jeg har lagt mærke til at jeg reagere stort set på samme måde når jeg er på besøg hos nogen vist de da ikke har skiftet det hele ud. Ja så er det sådan ca nogenlunde som sidst jeg var på besøg.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    orso skrev:
    Lydarne skrev:
    Frekvensgangen betyder naturligvis noget i højtaleren, men i elektronikken er den altid ret som en snor ellers er der noget galt, det er kun afrulningerner der er forskellige,
    Det er da ikke vanskelig å høre forskjell på en Electrocompaniet EMC-1 Up CD spiller og et RME/Lynx lydkort. Jeg anser de sistnevnte for å være i nøytral leiren.
    Da er det sikkert lett å ta dette også i abx?
    Altså at det er mulig å høre forskjell på de to? (Statistisk holdbart og reproduserbart må vite) Jaja, godt nok for kritikerne her på HFS er poenget mitt. :D

    Lykke til. ;)

    R
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.545
    Antall liker
    25.493
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt vanskelig i heimen det det med å gjøre ting publiserbart for JAES, men jeg skule tro at det er større forskjell mellom de orso nevner og Transporter og DAD AX24, som jeg har skilt blindt i en hjemme-ABX.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.341
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    Lydarne skrev:
    ...
    Tror du ikke problemet ligger et andet sted, jo der er meget at hente i optagelseses fasen ingen tvivl om det, men der er også masser andre ting at tage fat på.
    ...
    Det aller meste av begrensninger ligger i opptaksteknikken og på produksjonssiden, foruten «umuligheten» av å gjenskape et akustisk miljø innenfor rammene av et annet akustisk miljø (som ikke er et 100% lyd-dødt rom). Men lydproduksjonen slik den er representert i kildematerialet må vi uansett ta for gitt, enten det er skitt eller kanel. Vi kommer uansett ikke nærmere «virkeligheten» enn det som ligger i lydproduksjonen. Nå er vi så heldige at det digitale kildematerialet er deterministisk definert, slik at det ikke er noen stor grunn til å lure på hva det er. Så kan vi velge om hvordan vi ønsker kildematerialet presentert og gjenskapt: med sminke og kulør eller nøytralt og «kjedelig»? Den største usikkerheten og feilkilden i «vår» del av reproduksjonskjeden er knyttet interaksjonen mellom HT, lytterom og lytter og hvordan dette reflekterer kildematerialet.

    mvh
    KJ
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke vi er uenige Lydarne. Jeg tror EQ vil være postivt i mange anlegg, men enig at det ikke nødvendigvis er den beste løsning og at det er bedre å ta ting ved roten. Men mulig jeg har misforstått deg.

    RoDa:
    Jeg antar at det skulle være greit å skille en godt farget kilde fra en transparent en i en ABX test.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener vi snakker om to forhold. For å polarisere vil jeg beskrive de som makro og microbetydning for lydgjengivelsen. Høyttaler/akustikk/EQ faller inn under begge kategoriene. Mens elektronikken, kabler, tweaks, format, og sikkert mer faller inn under micro(om man skal polarisere ordentlig.)

    Noen er veldig opptatt av macroforholdene av gjengivelsen. Dette er de forhold som gjerne lett ses i en frekvenskurve. Herunder romrespons og interaksjonen med høyttaler. Jeg mener at en flott kurve ikke er det samme som god lyd. Det blir for enkelt.

    Jeg har også hørt systemer som garantert ikke måler bra på frekvensrespons som jeg subjektivt syns låt supert. Et eksempel på et slikt system var Klipsch Horn med JJ 300B rørforsterker uten noen form for EQ. Systemet hadde ikke spesielt god tonalitet i bassen, men det fløt alikevel for å si det beskjedent. Denne personen var meget opptatt av microforhold, og det kunne man høre på lyden.

    De små forskjellene(microforholdene) betyr hele forskjellen for meg. Det er det som er poenget med Hi-Fidelity for min egen del.

    Prøver Orso med flere å si at sine prioriteringer er bedre enn andre sine?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.421
    Antall liker
    6.830
    mutz skrev:
    Jeg mener vi snakker om to forhold. For å polarisere vil jeg beskrive de som makro og microbetydning for lydgjengivelsen. Høyttaler/akustikk/EQ faller inn under begge kategoriene. Mens elektronikken, kabler, tweaks, format, og sikkert mer faller inn under micro(om man skal polarisere ordentlig.)

    Noen er veldig opptatt av macroforholdene av gjengivelsen. Dette er de forhold som gjerne lett ses i en frekvenskurve. Herunder romrespons og interaksjonen med høyttaler. Jeg mener at en flott kurve ikke er det samme som god lyd. Det blir for enkelt.

    Jeg har også hørt systemer som garantert ikke måler bra på frekvensrespons som jeg subjektivt syns låt supert. Et eksempel på et slikt system var Klipsch Horn med JJ 300B rørforsterker uten noen form for EQ. Systemet hadde ikke spesielt god tonalitet i bassen, men det fløt alikevel for å si det beskjedent. Denne personen var meget opptatt av microforhold, og det kunne man høre på lyden.

    De små forskjellene(microforholdene) betyr hele forskjellen for meg. Det er det som er poenget med Hi-Fidelity for min egen del.

    Prøver Orso med flere å si at sine prioriteringer er bedre enn andre sine?
    Tror du nærmer deg sakens kjærne nå.
    Jeg er veldig enig i dine betraktninger.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.545
    Antall liker
    25.493
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje sakens kjerne ikke er at det er orso som har gjort valget?

    Og jeg mener at mikroforholdene betyr nada om ikke makroforholdene er på plass. Jeg vil gå så langt som å si at endel av mikroforholdene betyr nada uansett. YMMW.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    mutz skrev:
    Prøver Orso med flere å si at sine prioriteringer er bedre enn andre sine?
    Tror du nærmer deg sakens kjærne nå.
    Sakens kjerne er nok at folk føler seg støtt når man hevder sine meninger. Mener jeg at å prioritere dyre kabler er tull? Ja. Mener jeg at akustikk, plassering og ulike høyttaler prinsipper bør vektlegges mer enn elektronikk? Ja.
    Beklager at hvis noen føler seg støtt av det jeg sier, men dette er tross alt et diskusjons forum.

    Det er godt dokumentert at frekvensgang er det viktigste. At man har hørt et anlegg man likte som ikke hadde god frekvensgang rokker ikke ved det. Slik jeg ser det, betyr det bare at det kunne ha blitt enda bedre.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.421
    Antall liker
    6.830
    orso skrev:
    BT skrev:
    mutz skrev:
    Prøver Orso med flere å si at sine prioriteringer er bedre enn andre sine?
    Tror du nærmer deg sakens kjærne nå.
    Sakens kjerne er nok at folk føler seg støtt når man hevder sine meninger. Mener jeg at å prioritere dyre kabler er tull? Ja. Mener jeg at akustikk, plassering og ulike høyttaler prinsipper bør vektlegges mer enn elektronikk? Ja.
    Beklager at hvis noen føler seg støtt av det jeg sier, men dette er tross alt et diskusjons forum.

    Det er godt dokumentert at frekvensgang er det viktigste. At man har hørt et anlegg man likte som ikke hadde god frekvensgang rokker ikke ved det. Slik jeg ser det, betyr det bare at det kunne ha blitt enda bedre.
    Jeg synes det er helt i orden og helt forståelig å mene at dyre kabler er tull, men jeg synes ikke noe om at man ser på folk som har dyre kabler som tullinger, og nærmest ønsker å sette dem bort til overformynderiet.

    Det er mye mer enn rett frekvenskurve som er viktig for å få god lyd.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.341
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    Det er ingen tvil om at vi i stor grad «debatterer» rundt om kring hverandre, noe av det er «debattteknikk» og retorikk. En inndeling i micro- og makroforhold er for enkelt, noe av utfordringen er kanskje at det fort blir fryktelig omfattende å gjøre det litt mer komplisert. En annen kompliserende faktor er forkjellen mellom «god lyd» og «korrrekt» reproduksjon av lyd. Dette kompliseres ytterligere av at de fleste av oss vektlegger litt ulike ting i avvikene fra korrekt reproduksjon av lyd. En annen faktor i det hele er at vi er rykende uenige om hva som er gode metoder for å identifisere og evt. bedømme levt. lydlige forskjeller mellom skitt og kanel. Poenget er kanskje ikke å klassifisere prioriteringer i husalteret som gode eller dårligere, men bl.a. 1) å erkjenne at prioriteringene i husalteret skyldes svært mange andre forhold i tillegg til det lydlige, 2) en subjektiv bedømming av god lyd kan avvike tildels ganske mye fra god lydreproduksjon og har ofte begrenset overføringsverdi til andre.

    EDIT illusjonen om den reproduserte musikken er kanskje målet for de fleste av oss, men er illusjon også et virkemiddel?

    mvh
    KJ
     
    M

    musicus

    Gjest
    mutz skrev:
    Jeg mener vi snakker om to forhold. For å polarisere vil jeg beskrive de som makro og microbetydning for lydgjengivelsen. Høyttaler/akustikk/EQ faller inn under begge kategoriene. Mens elektronikken, kabler, tweaks, format, og sikkert mer faller inn under micro(om man skal polarisere ordentlig.)

    Noen er veldig opptatt av macroforholdene av gjengivelsen. Dette er de forhold som gjerne lett ses i en frekvenskurve. Herunder romrespons og interaksjonen med høyttaler. Jeg mener at en flott kurve ikke er det samme som god lyd. Det blir for enkelt.

    Jeg har også hørt systemer som garantert ikke måler bra på frekvensrespons som jeg subjektivt syns låt supert. Et eksempel på et slikt system var Klipsch Horn med JJ 300B rørforsterker uten noen form for EQ. Systemet hadde ikke spesielt god tonalitet i bassen, men det fløt alikevel for å si det beskjedent. Denne personen var meget opptatt av microforhold, og det kunne man høre på lyden.

    De små forskjellene(microforholdene) betyr hele forskjellen for meg. Det er det som er poenget med Hi-Fidelity for min egen del.

    Prøver Orso med flere å si at sine prioriteringer er bedre enn andre sine?
    Meget gode poenger mutz, enig i mye her...

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    BT skrev:
    orso skrev:
    BT skrev:
    mutz skrev:
    Prøver Orso med flere å si at sine prioriteringer er bedre enn andre sine?
    Tror du nærmer deg sakens kjærne nå.
    Sakens kjerne er nok at folk føler seg støtt når man hevder sine meninger. Mener jeg at å prioritere dyre kabler er tull? Ja. Mener jeg at akustikk, plassering og ulike høyttaler prinsipper bør vektlegges mer enn elektronikk? Ja.
    Beklager at hvis noen føler seg støtt av det jeg sier, men dette er tross alt et diskusjons forum.

    Det er godt dokumentert at frekvensgang er det viktigste. At man har hørt et anlegg man likte som ikke hadde god frekvensgang rokker ikke ved det. Slik jeg ser det, betyr det bare at det kunne ha blitt enda bedre.
    Jeg synes det er helt i orden og helt forståelig å mene at dyre kabler er tull, men jeg synes ikke noe om at man ser på folk som har dyre kabler som tullinger, og nærmest ønsker å sette dem bort til overformynderiet.

    Det er mye mer enn rett frekvenskurve som er viktig for å få god lyd.
    Her var det også mye å være enig i.....

    mvh
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    Det pudsige er at også kabel og komponent udskiftninger bruges som en salgs EQ, men uden at ændre frekvensgangen, kun afrulning bliver påvirket det påvirker så igen flere andre parameter, støj THD, impulsgengivelse , og så er der sikkert tale om materialelyd, som måske i selve kernen er afrulning, støj, THD.
     

    ElvisRuler

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Innlegg
    132
    Antall liker
    2
    EQ som ikke endrer frekvensgang kun avrulning - løp og kjøp!
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    ElvisRuler skrev:
    EQ som ikke endrer frekvensgang kun avrulning - løp og kjøp!
    Ja ElvisRuler man lære noget nyt hver dag , og her har du endda lært noget man ikke kan læse om i de tykke bøger.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.545
    Antall liker
    25.493
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nok språkvansker. Jeg trodde avrulning var EQ; En pol eller flere ved en frekvensfløy.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Her fremragende illustrert i et gammelt målediagram utført av Gramophone i september 1968.



    Men HiFi er kommet langt siden den tid, og gamle begreper betyr vel helt nye ting.
     

    Vedlegg

    L

    Lydarne

    Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg har nok språkvansker. Jeg trodde avrulning var EQ; En pol eller flere ved en frekvensfløy.
    Jeg taler om en relativ EQ, du hører det som EQ . man kan så diskutere om det er EQ men afrulning bliver ændret
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når vi er inne på det som kalles transparent lyd. Det kan virke som utifra undersøkelser som er gjort, at de to viktigste ingrediensene for en troverdig og mest mulig reell musikkgjengivelse er mulitkanal (minst 7) og hard/mye demping. Sikkert mye elektronikk som vil duge.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Med multikanal blir det viktig å absorbere og dempe lydenergien for å unngå refleksjoner - mao i kontrast til to-kanalsavspilling etter prinsipper der man utnytter primærrefleksjonene for å kle tonene, for å skape en illusjon av musikalsk transparens tilsvarende den som oppstår med rørforsterkere.

    Vi er nødt til å skille mellom teknisk transparens og musikalsk transparens. Er anlegget ikke teknisk transparent, vil det med stor sannsynlighet ikke kunne slippe gjennom den musikalske ditto på innspillingen, dersom denne er god.

    Dette er årsaken til at man sannsynligvis ikke er tjent med å spille topp-innspillinger når man vil vurdere et anlegg, siden innspillingen kan tilsløre tekniske feil. Man imponeres av kilden, ikke anlegget.
    Heldigvis er det flere som er i gang med å utnytte hva de syv kanalene kan brukes til, i audiofil sammenheng, utover å sette høyttalerne rundt lytter. Men uansett om man bruker dem for å bygge et mer presist stereobilde, eller lager kringlyd, så vil man i slike setups ha større utfordringer med demping om man vil ha optimalt resultat.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Med multikanal blir det viktig å absorbere og dempe lydenergien for å unngå refleksjoner - mao i kontrast til to-kanalsavspilling etter prinsipper der man utnytter primærrefleksjonene for å kle tonene, for å skape en illusjon av musikalsk transparens tilsvarende den som oppstår med rørforsterkere.
    Skal man bruke primærefleksjonene på måten du skisseres krever vel det god avstand til vegger? Hos meg låter det helt ræv uten demping av siderefleksjonene. Det er først når disse dempes at høyttalerne begynner å forsvinne og musikken overtar. I tillegg får jeg jevnere og penere frekvensgang når kamfilter effekt reduseres.

    Kan du utdype denne illusjonen som oppstår med rørfosterkere?
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    Ok Ja ja Jeg mener at man relativt ændre klangbalancen uden det kan ses i frekvenskurven andet end måske afrulningen er blevet påvirket lidt.

    Jeg er ikke så stiv i alle de begreber og jeg er også i den grad ligeglad. Men man kan da ser her på forummet at det er der mange der kan for uendelig lange diskussioner ud af, og sikkert også bruge uendelig lang tid på at læse om. Ja Ja og det skal de nok for meget bedre lyd af. SL siger SO siger bla bla, brug dog jeres ører i stedet for
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    MBL ordner det med innebygde refleksjonselementer - Radialstrahlerne. B&O bruker veggene. Olive har jo kommentert dette, bl.a. på avsforum.
    Linkwitz bruker store glassvinduer. Avstanden til vegger må være såpass at man oppnår tidsseparasjon stor nok til at øret er i stand til å skille direktelyd og førsterefleksjon. Hvis ikke blir det grøt.
    Rent formelt er produktet en målrettet forvrengning av direktelyden, tilsvarende hva som skjer med hornhøyttalere (en tredje måte å gjøre dette på.)
    En årsak til at mange foretrekker lyden av rørforsterkere kan være at den forvrengningen disse innfører har samme effekt i sluttleddet ut av bl.a. tradisjonelle apekister. Jeg liker også hva slike forsterkere gjør, bare så det er sagt.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.421
    Antall liker
    6.830
    Den største utfodringen med 7-kanals lyd er kansje at man får 71 % mindre av budsjettet å bruke på hver høyttaler og forsterker.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Linkwitz sier > 6ms, orso. Én meter eller mer.
    Har ikke erfart at det er nok med apekister.

    Det er ikke så lett kombinere multikanals musikk med surround heller. Plasseringen av høyttalerne er forskjellig. Surroundhøyttalere i filmoppsett skal plasseres 90-110° ved siden av/bak lytter og være 30-90cm over ørehøyde. De skal helst ikke vinkles rett mot lytteren (i alle fall hvis de plassere bak). Det skaper ambient følelse.
    Til multikanal skal bakhøyttalerne slik jeg forstått det plasseres 120° bak lytter, i ørehøyde og peke rett mot lytter. Plassering av de andre høyttalerne er også ulik.
    Ideelt sett skulle man derfor hatt to ulike anlegg.....
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    MBL ordner det med innebygde refleksjonselementer - Radialstrahlerne. B&O bruker veggene. Olive har jo kommentert dette, bl.a. på avsforum.
    Linkwitz bruker store glassvinduer. Avstanden Til vegger må være så stor at man oppnår tidsseparasjon stor nok til at øret er i stand til å separere direktelyd og førsterefleksjon. Hvis ikke blir det grøt.
    Rent formelt er produktet en målrettet forvrengninf av direktelyden, tilsvarende hva som skjer med hornhøyttalere (en tredje måte å gjøre dette på.)
    En årsak til at mange foretrekker lyden av rørforsterkere kan være at den forvrengningen disse innfører har samme effekt i sluttleddet ut av tradisjonelle apekister. Jeg liker også hva slike forsterkere gjør, bare så det er sagt.
    Man kan også gøre sådan for at fjerne første refleksion, sider man korrekt så høres stort set kun direkte lyd, et problem er at det hele kan blive for dødt i lyden. Ps og det er igen Steen Duelund der står bag ideerne.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn