Utviklingstråd: Sigberg Audio Saranna - fullrange gulvstående høyttaler med kardioide

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EDIT: Det er gjort noen justeringer underveis, og høyttaleren har nå 8" coax, se denne posten


    -----

    Tid for en ny utviklingstråd, og dere får være med fra start! Jeg har ikke engang bestemt navn enda. Hvis dette ender opp som en produksjonsmodell, så snakker vi nok 18-24 måneder frem i tid.

    Sigberg Audio lager høyttalersystemer bestående av monitorer og subwoofere. Det er to åpenbare segmenter i markedet som ikke treffes av dagens produkter:
    1) De som ønsker gulvstående høyttalere
    2) De som ikke ønsker subwoofer.

    Denne nye høyttaleren vil adressere begge punkter. Jeg starter nå utviklingen av en Sigberg Audio fullfrekvens, aktiv høyttaler med kardioide!

    (Svært tidlige skisser, med forbehold om større endringer)
    1700930033218.png

    1700930056804.png



    Litt om høyttaleren (forbehold om endringer)
    • Stort lydbilde og fyldig og naturlig lyd (tilsvarende øvrige Sigberg Audio produkter)
    • Fullfrekvens (20-20,000hz) in-room
    • Kardioide øvre bass og mellomtone
    • 3-veis design. Coax i mellomtone/diskant. To kraftige 8" (fs:25hz) til bass og subbass.
    • Portet kabinett, med opsjon til å gjøre om til lukket med medfølgende skumplugg.
    • Som med våre andre høyttalere, vil den supportere plassering tett til bakvegg (men også lenger ut).
    • Enkle presets (knapp bakpå) for å justere bass/plassering, pluss 9-bånds EQ innebygget for å temme rommet.
    • Dedikert preset for å parre med Sigberg Audio subwoofere. Denne introduserer høypass i høyttalerne slik at de matcher SA subwoofere perfekt.perfectly.

    (Veldig) Foreløpige spesifikasjoner:
    • Portet (bak) kabinett
    • 5.5" mellomtone, 1" silkedome (coax)
    • Dobbel 8" (22cm) aluminium bassdrivere
    • 107x35x32cm (HWD)
    • 28-20,000hz (+/-3dB anekoisk)
    • Typisk in-room bass respons: 20hz (-3dB)
    • Kardioide fra ~250hz
    • 3-kanals, 650W Hypex forsterker i hver høyttaler

    Tidlige prototyper:
    1700927091599.png


    Foreløpige målinger, forbehold om endringer, dette er også kun in-room i lytteposisjon
    Mer detaljerte målinger kommer etterhvert



    I lytteposisjon i rommet over, med høyttalerne 10-15cm fra bakvegg (venstre+høyre+snitt):
    1700927168069.png



    10-200hz (i lytteposisjon, ingen smoothing, ingen subwoofer).
    Merk at referansenivå er 75dB (snitt av 300-5,000hz) på denne målingen. Så relativt til det er -3dB in-room ved 22hz, og -6dB ved 16hz.
    1700927237804.png


    Fortsettelse følger.. :)
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Laptoppen er permanent koblet til en periode, så jeg raskt kan gjøre små justeringer etterhvert som jeg hører gjennom kjent materiale. Kommer til å veksle mellom å måle og lytte fremover, og gjør justeringer underveis i begge faser.

    1708610306505.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Snitt av 0-15-30 grader (250-20,000hz på ca 0.5m avstand) etter endel justeringer siste par dager. Begynner å smake fugl nå!

    Den nye coaxen virker veldig lovende. Opplevde den helt initielt som litt tilbakelent, men begynner nå å få luket ut sprut og energi uten at det virker hardt eller skarpt. Litt annen lydkarakter enn coaxen som er brukt i SBS.1 og Manta, men ikke nødvendigvis i negativ forstand.

    1708693087551.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    (Alle målinger er foreløpig grove innendørsmålinger)

    Tester ut delefrekvenser i dag, deler nå så lavt som mulig mellom coax og basser for å få kardioiden så langt ned som mulig.

    Deling på 130hz mellom basser og coax:
    1708863014968.png


    0-30-60-90 off-axis (300-20,000hz):
    1708863040598.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For referanse: Hvor bra ble Manta til slutt?
    (Ja jeg skal huske at dette er innendørs.)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    På tide å dele noen subjektive lytteinntrykk fra den nye prototypen med 8" coax og kompresjonsdriver. :)

    Den tonale balansen / lydsignaturen er nå ikke så langt unna Manta med subwoofere. Rytmisk og kompleks musikk som rock og metal fungerer glimrende! Det låter rent, fett og med masse trøkk snarere enn tynt og rotete (som med alt for mange høyttalere). Bassen er tight og dyp, og midbassen punchy. Gitarer og rockevokal er hes, raspete og tøff uten å bli ubehagelig.

    Kompresjonsdriveren imponerer med ren, åpen lyd og null dynamisk kompresjon uansett hvor høyt man spiller. Jeg var litt spent på hvordan denne ville fungere, men her er ingen hardhet eller mangel på presisjon og oppløsning!

    En låt som Space Oddity-coveren til Passenger gir et tredimensjonalt lydbilde, klingende guitarer, rene basstoner, tight perkusjon og vakker vokal som flyter mellom høyttalerne. Videre til Lost Without You av Freya Ridings så får man umiddelbart bekreftet at kvinnelig vokal også låter fantastisk. Pianoproduksjonen på denne låten er litt "larger than life"; og slik låter det også.

    Bassdriverne er de samme som før, men designet på bassporten er justert. Tuningen på porten er 27-28hz. Sleng på noe elektronika, og bassen, vel, jeg har en 10D sub koblet til dette anlegget, og la oss bare si at jeg har gått bort mer enn en gang for å sjekke at den faktisk er av. :) Bassdriverne er i øyeblikket delt av ved ~140hz, og coaxen ruller av relativt bratt for å minimere utslag på coaxen.

    Avslutter med et lite bilde (av det som åpenbart fortsatt er en grov prototype mtp fit og finish)


    1709228023115.png
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    654
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Basselementene har finere innfestningsring enn coax'en. Burde vært like?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Basselementene har finere innfestningsring enn coax'en. Burde vært like?
    Skjønner hva du sier når man ser på dette bildet, men oppleves ikke like "forskjellig" i virkeligheten, og det er to forskjellige produsenter. I produksjonsutgave så vil også driverne være innfelt i baffelen, så da vil det bli et litt annet inntrykk. Nå stikker de jo ikke like langt ut fra baffelen engang, men det vil de gjøre da. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dagens måling: ~15 grader off-axis, 100-20,000hz (kulen ved 2-300hz er rommet). Eksperimenterer for tiden i området 1-6khz for å se hvor mye energi jeg kan ha her uten at det blir slitsomt på "dårlige" innspillinger.

    1709716217788.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    I går ble disse rakkerne introdusert i signalveien. En passiv delefilterkomponent! :eek: Helligbrøde??

    1709815973670.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.885
    Antall liker
    10.717
    Torget vurderinger
    10
    Det ser (visuelt) ut for meg som at det er litt lys, metallisk og blank lyd fra diskanten i midten? 🤭 og total mangel på «sort bakgrunn» i HF området? Støy rett og slett 🙄
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men jeg fortrenger det. Også har aludomer ofte gitter 😎
    Poenget med dustcap er jo at man ikke skal se dusten? Fritt oversatt, er litt rusten i engelsk 🤭
    Tror det er meningen at de skal beskytte for støv utenfra, ikke beskytte sarte sjeler fra å se duster som sitter på innsiden. :D
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    916
    Antall liker
    289
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Med støvhette = 2 duster i 1 smekk.


    Vurder seriøst å bruke, både for det visuelle og for risikoreduserende tiltak 😎
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gjør frontstoffet til en del av designet mener nå jeg da. Invers KEF og heia Klipsch.

    Så dere det? Jeg skrev Heia Klipsch.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Med støvhette = 2 duster i 1 smekk.


    Vurder seriøst å bruke, både for det visuelle og for risikoreduserende tiltak 😎
    Ja, den er jo tatt av nettopp for det visuelle da, så det er litt forskjellig smak ute og går :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.885
    Antall liker
    10.717
    Torget vurderinger
    10
    Jeg vil samtidig benytte anledningen for å slå et slag for «støvhettens renessanse» 👏 helt sånn uten behov for å blande meg for mye inn altså 🤭
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.885
    Antall liker
    10.717
    Torget vurderinger
    10
    Da skal jeg gå tilbake til tema her og si jeg gleder meg til å få komme på inspeksjon, har virkelig trua på disse 😊

    Kompresjonsdriver rett implementert i en mer «ordinær» kassehøyttaler med normal størrelse gir mange hakeslepp når det gjelder renhet og ikke minst kapasitet. Troels Gravesen sa jo noe sånt som at The Loudspeaker var noe av det beste han hadde laget! Og da brukte han for første gang horn (XT1086 & 18Sound 1 tommer)

    Så heia heia 👏

    IMG_9611.png

    Veldig pent med dustcap
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Lav kveldssol i dag, i dette lyset er fasepluggen i kompresjonsdriveren synlig helt fra lytteposisjon. Ser ganske kult ut. Låter ganske kult og! :D

    NB: Dette er så klart fortsatt en tidlig prototype. Kabinettet vil ikke bli seende helt slik ut, og så klart få profesjonell finish.

    1709916871376.png

    1709916879219.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    For de som reagerer på driveren så er det også verdt å nevne at dette er en sample av en custom versjon av driveren. Produksjonsvarianten vil ikke ha synlige ledningsfester og ha sort ring rundt hornet istedenfor dagens brunrøde farge. Blir antagelig noe ala dette:

    1710521344409.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.885
    Antall liker
    10.717
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke meningen å mase altså 🤭
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.885
    Antall liker
    10.717
    Torget vurderinger
    10
    Fra spøk til revolver.

    Hva med en baffel utenpå som skjuler kanten og skruefestene? Hvis baffelen er faset svært flatt så vil det bli em smooth forlengelse av kuvingen på membranet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.885
    Antall liker
    10.717
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenker at store drivere i seg selv kan se litt grovt ut. For folk flest som ikke har dedikerte lytterom må målet for deg å gjøre disse så delikate som mulig.

    For konseptet her er helt supert, endelig mulig å få et ryddig lydbilde, med stor kapasitet og dyp bass på kjøpet. Et Kinderegg som er «litt» umulig.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at store drivere i seg selv kan se litt grovt ut. For folk flest som ikke har dedikerte lytterom må målet for deg å gjøre disse så delikate som mulig.

    For konseptet her er helt supert, endelig mulig å få et ryddig lydbilde, med stor kapasitet og dyp bass på kjøpet. Et Kinderegg som er «litt» umulig.
    På prototypen så er jo ikke driverne nedsenket engang da, så det vil jo hvertfall gjøre litt. Det er jo ellers en ganske stor høyttaler med tre åttetommere, så det blir jo en høyttaler for de som vil ha noe som er litt røslig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.680
Link til alle artikler
61
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Vi introduserer Sigberg Audio Inkognito Generation 2

Vi introduserer Sigberg Audio Inkognito Generation 2

  • 0
Den originale Inkognito startet Sigberg Audio-eventyret da den ble lansert i 2020! Inkognito har fått strålende tilbakemeldinger fra både kunder og anmeldere - og så hvorfor fikse noe som funker...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Topp Bunn