Utviklingstråd: Sigberg Audio Saranna - fullrange gulvstående høyttaler med kardioide

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• EDIT: Det er gjort noen justeringer underveis, og høyttaleren har nå 8" coax, se denne posten

-----

Tid for en ny utviklingstråd, og dere får være med fra start! Jeg har ikke engang bestemt navn enda. Hvis dette ender opp som en produksjonsmodell, så snakker vi nok 18-24 måneder frem i tid.

Sigberg Audio lager høyttalersystemer bestående av monitorer og subwoofere. Det er to åpenbare segmenter i markedet som ikke treffes av dagens produkter:
    1) De som ønsker gulvstående høyttalere
    2) De som ikke ønsker subwoofer.

Denne nye høyttaleren vil adressere begge punkter. Jeg starter nå utviklingen av en Sigberg Audio fullfrekvens, aktiv høyttaler med kardioide!

(Svært tidlige skisser, med forbehold om større endringer)
    1700930033218.png

1700930056804.png

Litt om høyttaleren (forbehold om endringer)
    • Stort lydbilde og fyldig og naturlig lyd (tilsvarende øvrige Sigberg Audio produkter)
    • Fullfrekvens (20-20,000hz) in-room
    • Kardioide øvre bass og mellomtone
    • 3-veis design. Coax i mellomtone/diskant. To kraftige 8" (fs:25hz) til bass og subbass.
    • Portet kabinett, med opsjon til å gjøre om til lukket med medfølgende skumplugg.
    • Som med våre andre høyttalere, vil den supportere plassering tett til bakvegg (men også lenger ut).
    • Enkle presets (knapp bakpå) for å justere bass/plassering, pluss 9-bånds EQ innebygget for å temme rommet.
    • Dedikert preset for å parre med Sigberg Audio subwoofere. Denne introduserer høypass i høyttalerne slik at de matcher SA subwoofere perfekt.perfectly.

(Veldig) Foreløpige spesifikasjoner:
    • Portet (bak) kabinett
    • 5.5" mellomtone, 1" silkedome (coax)
    • Dobbel 8" (22cm) aluminium bassdrivere
    • 107x35x32cm (HWD)
    • 28-20,000hz (+/-3dB anekoisk)
    • Typisk in-room bass respons: 20hz (-3dB)
    • Kardioide fra ~250hz
    • 3-kanals, 650W Hypex forsterker i hver høyttaler

Tidlige prototyper:
    1700927091599.png

Foreløpige målinger, forbehold om endringer, dette er også kun in-room i lytteposisjon
    Mer detaljerte målinger kommer etterhvert

I lytteposisjon i rommet over, med høyttalerne 10-15cm fra bakvegg (venstre+høyre+snitt):
    1700927168069.png

10-200hz (i lytteposisjon, ingen smoothing, ingen subwoofer).
    Merk at referansenivå er 75dB (snitt av 300-5,000hz) på denne målingen. Så relativt til det er -3dB in-room ved 22hz, og -6dB ved 16hz.
    1700927237804.png

Fortsettelse følger.. :)

Sist redigert:

Kommentarer

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Saranna står nå i stuen min, hvor jeg vanligvis har SBS.1 og Inkognito. Det er nesten større forskjell på SBS og Manta/Saranna her oppe i stua, siden akustikken er dårligere enn det dedikerte lytterommet.

Lyden generelt og vokal spesielt er tydelig klarere og "annerledes" enn SBS her oppe. Med en gang man skrur opp litt hører man at det er et eller annet spesielt med presentasjonen. Hva gjelder tonalitet så har jeg foreløpig på preseten som gir meg +2dB tilt i bassen, siden jeg stort sett hører på mer moderat nivå her, og det fungerer godt.

Jeg har ikke gjort noe med EQ enda, og opplever egentlig ikke noen store unoter i bassen eller noe feil med tonaliteten. Men spiller som sagt på moderat nivå, skal få målt etterhvert.

Tror ikke så mange hadde vært misfornøyd med denne lyden i stua. :D

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker ikke om jeg delte THD-målinger av Saranna? Dette er et par prototyper tilbake, men sannsynligvis representativt. Dette er @96dB.

Ganske bra vil jeg si. Jeg er ikke helt sikker på hva som skjer ved 1,5 kHz siden dette er et par prototyper tilbake (dog fortsatt knapt over 1%), men ellers er det under 0,5 % i mesteparten av spekteret. Også i bassen, fortsatt ikke over 1% ved 60 Hz.

Jeg er ikke sikker på hvorfor målingen ikke har registrert THD under 60 Hz, skal se på det neste gang jeg er hos Seas.

1728499717903.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo moro med andre norske bedrifter som satser innen lyd også, så jeg har bestemt meg for å benytte føtter fra @EgelandAcoustics på Saranna. :)

Hvis noen lurer så opprettholder jeg fokus på en vitenskapelig og funksjonell tilnærming. Jeg kommer med andre ord ikke til å hevde at disse føttene gir store endringer i lyden som kommer fra høyttaleren. Men avkobling fra gulv er alltid positivt, og alle våre produkter har dette allerede, riktignok med noe mindre avanserte føtter enn dette. Egeland sine ser også veldig bra ut - noe som ikke er uviktig i denne prisklassen.

Gode føtter kan gi indirekte fordeler som f.eks i min egen stue: Der er situasjonen tregulv i andre etasje, og jeg har blant annet spiler i en trapp som kan finne på å synge med hvis gulvet vibrerer mye. Dette forsvinner med myk avkobling. :)

1728983608882.png

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    467
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo moro med andre norske bedrifter som satser innen lyd også, så jeg har bestemt meg for å benytte føtter fra @EgelandAcoustics på Saranna. :)

Hvis noen lurer så opprettholder jeg fokus på en vitenskapelig og funksjonell tilnærming. Jeg kommer med andre ord ikke til å hevde at disse føttene gir store endringer i lyden som kommer fra høyttaleren. Men avkobling fra gulv er alltid positivt, og alle våre produkter har dette allerede, riktignok med noe mindre avanserte føtter enn dette. Egeland sine ser også veldig bra ut - noe som ikke er uviktig i denne prisklassen.

Gode føtter kan gi indirekte fordeler som f.eks i min egen stue: Der er situasjonen tregulv i andre etasje, og jeg har blant annet spiler i en trapp som kan finne på å synge med hvis gulvet vibrerer mye. Dette forsvinner med myk avkobling. :)

Vis vedlegget 1065845
    Tusen hjertelig takk for muligheten, spennende!

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.488
    Sted
    VestBredden
    Når jeg ser høyttaleren slik, så slo det meg for en vannvittig senterkanal det kunne blitt....
    Liggende med coax midt på istedenfor i toppen... :cool:
    Perfekt bakside uansett, og når enden er god, er vi fornøyde !! ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
7.707
Link til alle artikler
72
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio: Lagersalg Inkognito G1 og SBS.1!

Sigberg Audio: Lagersalg Inkognito G1 og SBS.1!

• 0
I forbindelse med flytting til nytt lager drar vi på litt ekstra med tilbud for å redusere mengden varer som må flyttes. :) Vi har kun 3 sorte og 3 hvite Inkognito generasjon 1 subber igjen, og...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio: Grey is the new black!

Sigberg Audio: Grey is the new black!

• 2
Vi går nå over fra svart til grå grill på hvit 10D, for å bedre matche hvit Manta (som også har grå grill). :) Vi har et veldig lite antall igjen av "gammel" hvit med sort grill, og selger ut...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio inngår samarbeid med Egeland Acoustics

Sigberg Audio inngår samarbeid med Egeland Acoustics

• 3
Det er moro med folk som satser og tør gå egne veier! Og ikke minst er det moro med norsk satsning innen lyd! @EgelandAcoustics har imponert meg med en forfriskende vitenskapelig tilnærming til...
Fortsett
Bransjenyheter
Messetilbud: Sigberg Audio SBS.1 Aktivt høyttalersystem

Messetilbud: Sigberg Audio SBS.1 Aktivt høyttalersystem

• 1
NU KJØR VI! :D :coffee: Vi freser ned mot Horten om noen timer og gleder oss til å møte masse musikkglade entusiaster! :love: Vi spiller som tidligere nevnt på SBS.1 og Inkognito hele...
Fortsett
Bransjenyheter
Fem stjerner til Sigberg Audio Manta og 10D i hifi.nl !

Fem stjerner til Sigberg Audio Manta og 10D i hifi.nl !

• 5
I couldn't be happier with Sigberg Audio’s Manta loudspeakers and 10D subwoofers offering a full-range experience. These loudspeakers are in financial reach of a larger group of music lovers and...
Fortsett
Bransjenyheter
Hortenmessen 2024: Sigberg Audio

Hortenmessen 2024: Sigberg Audio

• 6
Sigberg Audio dukker opp på Hifimessen i Horten i år også! Vi sees vel der?
Fortsett
Topp Bunn