Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.370
    Har siklet på bestikket Skaugum en stund nå, men må få avklart om det tåler oppvaskmaskin før jeg eventuelt handler. Jeg vil ha det som dagligbestikk, men ikke nok til å vaske det for hånd hver gang... Hvit og sort går kanskje, men palisander (som jeg ønsker mest) tviler jeg på takler maskin...

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.370
    Monterte forresten 15 stk. av Ole Petter Wullums "Lille sjiraff" for en liten stund siden. Virkelig et solid møbel!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Dette er en klassiker fra Stokke. Tripp Trapp stolen.

Tuva bestikket til Hardanger er også lekkert design

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Når det kommer til flott bestikk så er dette kongen på haugen:

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    3
    epi skrev:
    Har siklet på bestikket Skaugum en stund nå, men må få avklart om det tåler oppvaskmaskin før jeg eventuelt handler. Jeg vil ha det som dagligbestikk, men ikke nok til å vaske det for hånd hver gang... Hvit og sort går kanskje, men palisander (som jeg ønsker mest) tviler jeg på takler maskin...
    Fint bestikk. Sobert. Men gaffelen er litt pinglete. Det er nå for så vidt Tiki-gaffelen jeg bruker nå også. Dette hadde mine foreldre i alle år. Du kan i alle fall glemme oppvaskmaskin. Vårt bestikk ble ganske stygt i treverket etter hvert, og det var bare med håndvask, men sannsynligvis lite vedlikehold. Så det må altså i tillegg oljes og pleies regelmessig, og gjerne vaskes uten å ligge i bløt. Det kan godt hende produsenten sier noe annet, men jeg har sett det i praksis.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    -Har dere spisekrok hjemme?

-Nei, vi spiser med kniv og gaffel.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    @Gjestemedlem; Jeg fikk av en eller annen grunn assosiasjoner til båter av den stolen der.
    Enten Riva som avbildet nedenfor eller tilsvarende med langt fordekk i stedet.. :)

Vedlegg

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.370
    Apropos pene båter... jeg spottet denne (liggende i opplag) for ikke lenge siden, på vei fra en venninne i Tvedestrand: Dolviks 33' "Saga".

G

Gjestemedlem

Gjest
    Terka skrev:
    @Gjestemedlem; Jeg fikk av en eller annen grunn assosiasjoner til båter av den stolen der.
    Enten Riva som avbildet nedenfor eller tilsvarende med langt fordekk i stedet.. :)
    Aquarama er noe av det peneste som er laget av båter. Nærmeste jeg kommer en er vel å leie en er jeg redd. I St.Tropez har de en flåte av disse man kan chartre. Forøvrig en bra plass hvis man vil titte på fine båter. En fin lørdagskveld i august er en opplevelse i så måte.

[video]tl89ttTf2Gg[/video]

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    gismo skrev:
    Barbaresco skrev:
    Googler på Davone, da kommer dette magre spøkelset frem, det som skremte oss på forsiden av HFS nylig. Huff!
    Hmmm....har hun ikke fått noe mat ennå?

;D ;D gismo
    Nå må det bli slutt på den politisk korrekte hetsingen av de som ikke har idealvekt ut fra et feministisk fotformtyrani.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye godt design i gammelt håndtverk.

Som f.eks. den nye gamle ytterdøra vår

Males idag. :)

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Laguiole-knivene er sikkert teknisk fantastiske, men i mine øyne står formgivningen langt tilbake for mere stilrene og elegante varianter. Det blir for mye bowie-kniv for meg. Eller for mye Mercedes og for lite Maserati. Jeg har ingenting det kunne benyttes sammen med heller. Egentlig under jeg over hvilket skaffetøy dette passer sammen med.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    cybervision_ skrev:
    Male på en søndag, nå er det snart ikke mer igjen...
    I en verden der jeg akkurat nå (søndag kl 1440) hører gressklippere gå, der fjellheimen fylles av kappsager og hammerslag hvilken dag som helst og når som helst på døgnet, så er maling en nesten kjærkommen og stillferdig aktivitet. Selv respekterer jeg (nesten) alltid helgefreden (hmmm, litt latskap?), men i egoismens tidsalder observerer jeg at det ikke er en gjengs oppfatning.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Antall liker
    0
    Helgefreden er et utrykk de aller fleste her i nabolaget mitt aldri har hørt om. Irriterer meg grenseløst til tider.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Snakk med bråkmakerne på en pen og høflig måte. Sinte menn og kjefting funker aldri. Jeg har vært hos naboen kl 0130 på søndag/mandag og lurt på om de kunne slutt å snekre . . . .

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    Trondmeg skrev:
    Laguiole-knivene er sikkert teknisk fantastiske, men i mine øyne står formgivningen langt tilbake for mere stilrene og elegante varianter. Det blir for mye bowie-kniv for meg. Eller for mye Mercedes og for lite Maserati. Jeg har ingenting det kunne benyttes sammen med heller. Egentlig under jeg over hvilket skaffetøy dette passer sammen med.
    Det er en ting med stil og design, en kan være sikker på at pendelen snur. Jeg håper at minimalist-tyranniet nå er kommet til sin endetid og at vi igjen kan klede oss over litt barokk eller rokokko linjeføring. Og et pent sett fra Laguiole, komplett med vinåpneren!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    cybervision_ skrev:
    Forstyrrer det helgefreden å male ei dør på en søndag? kremt-

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Barbaresco skrev:
    Trondmeg skrev:
    Det er en ting med stil og design, en kan være sikker på at pendelen snur. Jeg håper at minimalist-tyranniet nå er kommet til sin endetid og at vi igjen kan klede oss over litt barokk eller rokokko linjeføring. Og et pent sett fra Laguiole, komplett med vinåpneren!
    Jeg er ikke opptatt av trender, snarere tvert i mot. Jeg velger alltid det jeg selv liker uavhengig av hva trendsetterne måtte mene. Som født elsker av enkle og rene former synes jeg det var tragisk når den såkalte minimalismen skulle favne om alle trendslavene og lage en grandiosa-effekt av det enkle og i mine øyne mange ganger vakre. Poenget var bare at Laguiole ikke er min stil da de virker kraftig overdesignede med alt for mange detaljer og formgivningselementer. Men de er sikkert teknisk fantastiske. Og som elsker av mangfold så er det flott at de finnes. Men det er en balanse i alt.

C

Cyber

Gjest
    Trondmeg skrev:
    cybervision_ skrev:
    I en verden der jeg akkurat nå (søndag kl 1440) hører gressklippere gå, der fjellheimen fylles av kappsager og hammerslag hvilken dag som helst og når som helst på døgnet, så er maling er nesten kjærkommen og stillferdig aktivitet. Selv respekterer jeg (nesten) alltid helgefreden (hmmm, litt latskap?), men i egoismens tidsalder observerer jeg at det ikke er en gjengs oppfatning.
    Var ikke så serøst ment, men jeg mener at søndag er ikke dagen man tar frem hammer og motorsag. Ikke alle legger det samme i dagen som meg, men jeg synes generelt det er bra å ha en dag der folk tar det med ro. Hadde naboen jobbet de 6 andre dagene så helt fint, men de fleste har jo søndag som en ekstra arbeidsdag - litt styr når naboen sprer møkk men du sitter på terassen og prøver å få svidd no kjøtt ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Maling går bra det siden det er en stillferdig aktivitet. Jeg håper du ikke har tenkt å bruke sprøytepistol ;). Ellers synes jeg det viktigste er lydnivået ifm helgefreden. Klesvask og synlig aktivitet er ikke så farlig for meg så lenge det ikke er støyende. Såpass gjensidig hensyn synes jeg alle fortjener og jeg tror man tildels også trenger det.

Regner med det blir et pent dørsett i den rette fargen :). Og den rette fargen blir?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trondmeg skrev:
    Maling går bra det siden det er en stillferdig aktivitet. Jeg håper du ikke har tenkt å bruke sprøytepistol ;). Ellers synes jeg det viktigste er lydnivået ifm helgefreden. Klesvask og synlig aktivitet er ikke så farlig for meg så lenge det ikke er støyende. Såpass gjensidig hensyn synes jeg alle fortjener og jeg tror man tildels også trenger det.

Regner med det blir et pent dørsett i den rette fargen :). Og den rette fargen blir?
    Streng lyddisiplin her både vanlige søndager og alle helligdager. Ingen hammerslag eller motoriserte hjelpemidler, ikke engang den superstille Partner manuelle gressklipperen (den er virkelig helt stille, anbefales) får vise seg.
    Men male en restuarert dør tør vi, og den ble riktig fin i NCS 5020-B10G.

:)

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Ja til de over er vel bare å bemerke at fok er forskjellige og legger mangt og mye pussig i hellig/høytidsdager.

17 mai i år var den varmeste ( og beste ) siden målingene startet eller noe sikt. En nabo fant det da på tide å rydde i hagen og en annen fant fram motorisert gressklipper/plenlufter. Men det er vel straffen for å bosette seg samme nabolag som almuen ?! ;D ;D ;D

Nei seriøst, jeg synes det vitner om mangel oppdragelse, på samme måte som hagearbeid og hjulskifte på 1 mai. Uting alt sammen, men å bli "krenket" fornærmet eller noe slikt? Nei ikke f..n ! Ille nok at de bråker og oppfører seg som udannede bøfler om ikke jeg i tillegg skal tillate dem å forstyrre min sjelefred!!

Jeg "plages" ved dem kun de gangene jeg ser/hører dem, selv må de leve meg seg selv 24/7/365, det turde være straff nok. ::)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Snobberiet og arrogansen i forrige innlegg skal ikke kommenteres mer enn jeg allerede har gjort nå ;).

Tilbake til trådemnet:

Fontaine er en enkel og stilren lagervare fra den lokale glassleverandøren:

Deilig firkantet form på denne fjernkontrollen fra Viola:

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hva i alle dager er det der? :eek: (jeg ser det er en stol... ;D)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    MPT skrev:

Nettopp bestilt :)
    Hvis den i tillegg er god å sitte i så var den faktisk veldig kul. Støpt alumimium eller?

M

MPT

Gjest
    Rustfri stål og skinn. Er litt spent selv om den er god å stitte i.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    Metall armlener!!!!!! Trenger ikke prøvesitte den for å vite hva jeg mener om den slags. Kuldegys!

Mht minimalismen, så skal jeg akseptere den stilen den dagen jeg skal legges inn for kirurgi. Ikke før. Den har sine absolutte fortrinn på en operasjonsstue.

På dette tema skal jeg ta på med å matche Trondmeg i arroganse.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.120
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    For den som vil koordinere resten av interiøret etter sine KEF Muon og Ross Lovegroves organiske formgivning, :

"Go" spisebordsstol, laget i magnesium:

Spedbarnsvennlig vindeltrapp:

Det ligger et foredrag av Lovegrove på TED.com, forresten. Underlig skrue. (Vet ikke om jeg vil anbefale foredraget; mannen virker i overkant selvpromoterende og arrogant.)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn