Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Her er en annen "ofte" sett Kjærholm klassiker, den lille stolen PK22, samme designkonsept som chaiseloungen, og de samme materialer. Begge kan fås i hud også. Den som ikke har kjent, følt og holdt disse produktene har noe i vente. Ekstrem kvalitet.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    En Sluket klassiker til glede for nye lesere; Kjærholm's fantastiske kjøkken/spisestuestol PK11. Sanseløs kvalitet, rått design. Det blir ikke barskere enn dette.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Her er en fin lyttestol for en-to personer, fra Rolf Benz. Prøvde den i Hamburg, deilig sittekomfort (og ligge... 8) 8))

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Her er en annen "ofte" sett Kjærholm klassiker, den lille stolen PK22, samme designkonsept som chaiseloungen, og de samme materialer. Begge kan fås i hud også. Den som ikke har kjent, følt og holdt disse produktene har noe i vente. Ekstrem kvalitet.
    Kvaliteten er ypperlig, men det er mye stell med dem. Jeg har eid akkurat de stolene, i lyst flettverk (peddikrør).

De må fuktes hver uke, så flettverket ikke tørker ut, og jeg syns stolene er for lave, så jeg lot dem gå til den som overtok mitt forrige hus. (Ev. må man passe bedre på fuktigheten i stuen enn man gjør for et flygel).

De ser forrykende ut, men vurdér materialvalget, eller øv på å flette inn ny peddik.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Fullt klar over det du sier, har eid slike i 30 år selv! Jevnlig fukting OG faktisk litt furunål grønnsåpe så holder flettverket seg smidig og fint. Og det lukter så godt når du dusjer de samtidig med plantene... ;D ;D

Edit; Tar gjerne det lille merarbeidet ved dette, eirgleden mer enn oppveier slikt. Nesten alt av møbler etc. trenger litt stell/ettersyn, men så lever de lenge også! Alternativet er lakkert treverk eller plast.... Altså ikke noe alternativ!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    pengesluk skrev:
    Her er en fin lyttestol for en-to personer, fra Rolf Benz. Prøvde den i Hamburg, deilig sittekomfort (og ligge... 8) 8))
    Er den lang nok til å strekke ut beina uten å få knekk på leggen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Å jada - denne er stor. Mine stutte påler rakk vel ikke utenfor en gang... Hadde kjøpt den stolen den gangen men fargen var ikke helt i tråd med hva som kunne passe!

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Dette er etter min oppfatning eksempler på vakkert design.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    realist skrev:

Beito Edition ;D ;D Glimrende eksempel på den kjente (og i Norge meget anvendte) stilretningen "lackof-Design"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Der var det MYE interessant for en ant-blonde mann som meg.. Og et langbord som bare MÅ hete BeitoTech ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Utekjøkken Alshus? Den MÅ jeg ha. Passer DØNN til hus & hage. Den stolen der er farlig like de jeg har fra Natal, i rustfritt stål/teak.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Stiller opp på middag jeg, Sluket. ;)

Hadde jeg hatt bedre plass, ville jeg nok hatt noen artikler herfra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje dugnadshornet gjaller når det skal bygges utekjøkken...

V

vredensgnag

Gjest
    En finsk arkitekt det ser ut til at jeg skal samarbeide med, i forbindelse med en aktivitet Stora Enso skal i gang med, har utviklet et ferdighuskonsept som er meget interessant. En russer gikk spinnvill med konfiguratoren og lagde seg et hus på 700 kvm. Det ble betalt i forskudd, levert FOB på fabrikkens tomt, ble hentet over en weekend etter å ha stått der en stund, og befinner seg nå et sted i Russland. Produsenten håper på bilder av ferdig oppsatt hus ... !

http://www.plushuvilat.fi/

Konfiguratoren:
    http://www.plusarkkitehdit.fi/plushuvilat/?page=mallisto&language=en

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.797
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    pengesluk skrev:
    realist skrev:

Beito Edition ;D ;D Glimrende eksempel på den kjente (og i Norge meget anvendte) stilretningen "lackof-Design"
    Norsk natur må da være en meget god designer vel ::)

gismo

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    vredensgnag skrev:
    En finsk arkitekt det ser ut til at jeg skal samarbeide med, i forbindelse med en aktivitet Stora Enso skal i gang med, har utviklet et ferdighuskonsept som er meget interessant. En russer gikk spinnvill med konfiguratoren og lagde seg et hus på 700 kvm. Det ble betalt i forskudd, levert FOB på fabrikkens tomt, ble hentet over en weekend etter å ha stått der en stund, og befinner seg nå et sted i Russland. Produsenten håper på bilder av ferdig oppsatt hus ... !

Konfiguratoren:
    Den bygningen er GRISEGROM og er også vist/omtalt i siste utgave av boka "Scandinavian Houses" - husker ikke om det er nr. 2 eller 3 Anbefales.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    gismo skrev:
    pengesluk skrev:
    realist skrev:

gismo
    Nei nei nei..... her må jeg nok en gang si som Hellstrøm vs. Grandiosa'en; Fytterakker'n - få det vekk!!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.797
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    pengesluk skrev:
    gismo skrev:
    pengesluk skrev:
    realist skrev:

gismo
    Nei nei nei..... her må jeg nok en gang si som Hellstrøm vs. Grandiosa'en; Fytterakker'n - få det vekk!!
    ;D

gismo

Bildene forfølger deg sluket 8) 8)

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    vredensgnag skrev:

Veldig smart konsept, og nesten ikke til å tro priser.

Konfiguratoren:
    Den bygningen er GRISEGROM og er også vist/omtalt i siste utgave av boka "Scandinavian Houses" - husker ikke om det er nr. 2 eller 3 Anbefales.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Enig når det gjelder den hytten, Alshus. Det er forferdelige hytter som bygges rundt omkring i landet, helt utilgivelig stygge ting, men bra at det også bygges slik.

Claesson, Koivisto og Rune har tenkt i tilsvarende baner som finnen.

Vedlegg

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    pengesluk skrev:
    Jeg var heldig nok til å finne to PK22 sist sommer til god pris. De er fantastiske både å se på og å sitte i. En, eller to PK24 står nå på listen. (trenger ny bolig først)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    C. Alshus skrev:
    Fin den, Vreden.

Har alltid likt Ålhytta, kanskje fordi jeg er vokst opp med en slik. Herlig befriende fra alle de smårutete hyttene rundt omkring.

http://www.dn.no/eiendom/article1984122.ece
    Det året det var Lillehammer -OL var Slukets DUMMESTE år, muligens... En kollega ville selge meg Ål-hytta, 80m2, nesten ikke brukt, øverst i Snertingdalen, flott beliggenhet med fin utsikt utover, siste hytta akkurat i skogbrynet. Med Skikkelig trefase strøm innlagt, sommervann til veggen, hytta var 12 år gammel. Dødsstrøken, pirk de luxe som eide den. Fullt Krogenes møblement både til kjøkken, spis og tre sofa/bord, flott stor kleberstensovn osv. + alt annet innbo - de ville ikke ha hytte mer.

Prisen? 190.000,-

:'( :'( :'(

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.925
    pengesluk skrev:
    C. Alshus skrev:
    Fin den, Vreden.

Har alltid likt Ålhytta, kanskje fordi jeg er vokst opp med en slik. Herlig befriende fra alle de smårutete hyttene rundt omkring.

http://www.dn.no/eiendom/article1984122.ece
    Det året det var Lillehammer -OL var Slukets DUMMESTE år, muligens... En kollega ville selge meg Ål-hytta, 80m2, nesten ikke brukt, øverst i Snertingdalen, flott beliggenhet med fin utsikt utover, siste hytta akkurat i skogbrynet. Med Skikkelig trefase strøm innlagt, sommervann til veggen, hytta var 12 år gammel. Dødsstrøken, pirk de luxe som eide den. Fullt Krogenes møblement både til kjøkken, spis og tre sofa/bord, flott stor kleberstensovn osv. + alt annet innbo - de ville ikke ha hytte mer.

Prisen? 190.000,-

:'( :'( :'(
    Du har vel vurdert innleggelse....? (Og da tenker jeg ikke på hifi-asylet)

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Hehe. :) Jaja, kanskje du investerte i bra anlegg?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Anlegg var allerede på plass, og jeg kjøpte en leilighet for 400' som ble solgt noen år senere for 3.000' så det er ikke det med investeringer som rir meg, mer det faktum at hytta var fin og i fornuftig avstand fra byen og ikke dyrere enn at du kunne kjøpe og "glemme hele greia" - ikke noe pes med en millioninvestering du "må" bruke... Hører alt for mange slike kommentarer.

Jeg er forsåvidt ikke noe hyttemenneske, men denne typen hytte tiltalte meg veldig, med den åpne designen, hele ene gavelveggen var glass, åpen hems, skyvedører til alle rom osv., toalett og stor bod var under samme tak men allikevel adskilt fra hovedbølet.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.925
    Genial konstruksjon Deph!

Når du ellers bare ville ramlet bakover, skyver denne deg samtidig under bordet. ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Apropos vakkert design - fikk en båtlast med bøker i går, deriblant to som omhandler en av mine amerikanske favorittarkitekter, Tom Kundig i Seattle. Dette er to bøker vel verdt å eie dersom du bare har et SNEV av interesse for god design (integrert med huset) og tidløs arkitektur med evige materialer. Dessuten er bøkene å få på tilbud, koster hhv. $36.00 og $ 24.00 sån ca.

Begge bøkene er storformat, tykke fine saker med utmerket trykk, og voldsomt med illustrasjoner. Value for money = excellent.

Her er bok nr. 1:

Med et selektert utvalg av hva du finner inn:

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Her er bok nr. 2:

Igjen et lite utvalg av innhold:

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Trondheim
    pengesluk skrev:
    Apropos vakkert design - fikk en båtlast med bøker i går, deriblant to som omhandler en av mine amerikanske favorittarkitekter, Tom Kundig i Seattle. Dette er to bøker vel verdt å eie dersom du bare har et SNEV av interesse for god design (integrert med huset) og tidløs arkitektur med evige materialer. Dessuten er bøkene å få på tilbud, koster hhv. $36.00 og $ 24.00 sån ca.
    Godt tips. Skal kjøpe.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn