Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Anbefalingen tiltredes.

O

Ole I

Gjest
    pengesluk skrev:
    Anbefalingen tiltredes.
    Har du lagt merke til hvor lave summer de opererer med når de blir spurt om hva det kostet, til syvende og sist?
    Her er det nok mye bløff. Husker ett hus spesielt. Det ble ombygget fra fabrikk til bolig og hvor HiFi anlegget alene må ha kostet opp mot 10% av den totale oppussingssummen de oppgav (200.000 pund)..... SÅ billig er et vel ikke å bygge om i England?

V

vredensgnag

Gjest
    Det er faktisk ganske billig å bygge, spesielt om man planlegger godt, i forhold til hva man tror det koster. Deretter handler det om hvor mange mellommenn man har i prosessen, og hva slags styring man har på innfall mens det pågår.

Jeg har fulgt den serien i mange år, og leser også en god del på Channel 4s nettsider omkring Grand Design. Det er ingen grunn til å tro at de underdriver kostnadene, og jeg har også inntrykk av at de innrømmer når det har gått over. Enkelte er så beskjemmet at de ikke vil tilstå hvor galt det gikk, men da er programleder gjerne ganske skånselsløs.

Dagens omsetningspriser på hus og leiligheter gir oss et feil inntrykk av hva det koster å bygge nytt.

Svenske Arkitekthus leverer f.eks. nøkkelferdig "ovan grund" til overraskende lave priser, med full teknisk innredning og inventar, og vil man ha "totalentrepenad" med tomtearbeid er det ikke store påslaget i forhold til hva man forventer. Så er det noe annet om man vil bo slik.
    http://arkitekthus.se/ladda-ner.php

Prisliste nederst til høyre. Og dette er bare ett av mange overraskende eksempler.

Hadde Baufritz levert til Norge hadde jeg ikke nølt ett sekund. De har ett selskap som preparerer tomten, og et annet som setter opp huset på nulltid. Man kan bestille all innredning/teknisk/veggarbeid/gulv, og da gjenstår bare å bære inn møblene når man får nøkkelen i hånden.

(Fint tips om bøker).

O

Ole I

Gjest
    Så du programmet jeg tenker på? Så du hvilken anlegg han hadde kjøpt fordi kona hadde gått litt berserk i valg av dusjløsning og materialvalg? Det hang ikke helt på greip at det da totalt sett kostet 200.000 pund (+råbygg/tomt) for alt - dusj&hifi inkludert.

Nåvel - det er prosessen, arkitektur og materialvalg som er mest interessant og tema for tråden. Beklager min digresjon.

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    Så du programmet jeg tenker på? Så du hvilken anlegg han hadde kjøpt fordi kona hadde gått litt berserk i valg av dusjløsning og materialvalg? Det hang ikke helt på greip at det da totalt sett kostet 200.000 pund (+råbygg/tomt) for alt - dusj&hifi inkludert.

Nåvel - det er prosessen, arkitektur og materialvalg som er mest interessant og tema for tråden. Beklager min digresjon.
    Jeg syns det er interessant, ingen digresjon, fordi man nå ser en utvikling i retning personlige uttrykk på hus, der man før fikk store byggefelt med identiske bygg. Og jeg tror program som Grand Design kan ha bidratt til at typehusleverandører åpner for langt større grad av skreddersøm, men likevel tilbyr lavere pris.

Akkurat det programmet ringer ikke en klokke. Kan du huske hvilken sesong?

Min favoritt gigaoverskridelse er fortsatt de to sør-afrikanerne som bygde seg en shopping mall i Spania, som de skulle trekke seg tilbake på, samt damen som fikk det for seg at hun skulle bygge "a large manor house," mens mannen gradvis går mer og mer i svart i bakgrunnen mens hun utvider utover byggeriet.

Vi bør huske at vi er i verdens dyreste land. Min datter studerer i UK, og er slått av de enorme prisforskjellene der og her.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    OT men dog; Norge har snart spilt fallitt på dette området, også. Svindyrt, alle skal bli millionærer og det er kun forståelse for Beito Edition, smårutet og rånekopistilarter. 1.200 m2 laftet "hyttekopi" på Bygdøy er så feil at jeg blir helt kvalm av å se det. Ikke bare designblemme men totalt konseptbommert.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    [ _________________________________________Det er faktisk ganske billig å bygge, spesielt om man planlegger godt, i forhold til hva man tror det koster. Deretter handler det om hvor mange mellommenn man har i prosessen, og hva slags styring man har på innfall mens det pågår. /quote]

du blir nødt til å definere utsagnet "billig å bygge" Har man et snev av vyer og et ønske om å bygge noe med litt størrelse på en A tomt som ikke naboen har, må man nok regne 30-35 tusen pr m2. En normal str enebolig ligger på drøye 200-250 m2.

Skal man bygge, så bygg skikkelig! Vannbåren varme, balansert ventilasjon, 30 cm tykke vegger, 3 lags glass, fjernstyrte el punkter, smart styring og intergrering av lys o.l

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Som en designkyndig franskmann ville uttalt det; "Pitåån!"

Ikke ofte at designkopier blir like bra eller bedre enn utgangspunktet. Mange har prøvd.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ole I skrev:

Jeg syns det er interessant, ingen digresjon, fordi man nå ser en utvikling i retning personlige uttrykk på hus, der man før fikk store byggefelt med identiske bygg. Og jeg tror program som Grand Design kan ha bidratt til at typehusleverandører åpner for langt større grad av skreddersøm, men likevel tilbyr lavere pris.

Min favoritt gigaoverskridelse er fortsatt de to sør-afrikanerne som bygde seg en shopping mall i Spania, som de skulle trekke seg tilbake på, samt damen som fikk det for seg at hun skulle bygge "a large manor house," mens mannen gradvis går mer og mer i svart i bakgrunnen mens hun utvider utover byggeriet.

Vi bør huske at vi er i verdens dyreste land. Min datter studerer i UK, og er slått av de enorme prisforskjellene der og her.
    Jeg aner ikke hvilken sesong VOX har av programmet akkurat nå. Det var vel for 14 dager-3 uker siden sånn omtrent. En firkantet, 2 etasjers mustensbygning som ble omgjort fra fabrikk til bolig. Bl.a. ved hjelp av en rimelig stort stålkonstrukjon i kjernen av huset, fikk man til en løsning hvor midten av huset var åpent helt opp til taket.

Har ikke orket å lese gjennom denne episodeoversikten:
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Grand_Designs_episodes

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for gode tips om Grand Designs !
    Gode gutter er dere.
    Må passe litt på her, kona kan begynne å like dere for godt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    ottone skrev:
    Takk for gode tips om Grand Designs !
    Gode gutter er dere.
    Må passe litt på her, kona kan begynne å like dere for godt.
    Hehe... introduser henne for meg, så er DEN bekymringen over!!

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ole I skrev:

Jeg aner ikke hvilken sesong VOX har av programmet akkurat nå. Det var vel for 14 dager-3 uker siden sånn omtrent. En firkantet, 2 etasjers mustensbygning som ble omgjort fra fabrikk til bolig. Bl.a. ved hjelp av en rimelig stort stålkonstrukjon i kjernen av huset, fikk man til en løsning hvor midten av huset var åpent helt opp til taket.

Har ikke orket å lese gjennom denne episodeoversikten:
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Grand_Designs_episodes
    Så den episoden, han satt inn et digert Quad-anlegg med 989-høyttalere. Mulig han hadde dette fra før, det var ikke akkurat siste modeller.

V

vredensgnag

Gjest
    En tanke. Jeg har vært i nye Holmenkollen.

Jeg skjønner hvorfor man har tegnet bakken slik man har gjort, men hele dramatikken ved et skihopp er blitt borte. Man ser såvidt hopperen, denne kjører i en grop, henger i luften og svupper ned i unnarennet.
    Så her syns jeg at behovet for å lage noe som skal ses på avstand, stort belyst (som det ble snakket mye om) har tatt livet av selve opplevelsen.

Før stod hopperen midt i luften, kjørte ned et smalt spor, og hang rett foran øynene oss - der hopperen nå ligger nede i en fure, hele veien.

Joda - man har fått bukt med vindkastene, men tatt livet av dramatikken i samme slengen.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Dramatikken nå, Vredens, ligger i billettprisene!! Det var jo ikke en kjeft på lektene i går...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Herrejemini!! Det der bragte fram minner fra en svunnen tid.

"Den gang da" syntes jeg faktisk det var råtøfft da jeg fikk innrede noenlunde lignende.

Gjør nok ikke det i dag, men det var et artig gjennsyn.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Helt andre ting i "må ha" klassen der, ja...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    BTW, salg på Illums, det berømte "Egget" er på tilbud (i stoff), satt ned fra 34.000,- til 25.000,-

Vedlegg

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    pengesluk skrev:
    BTW, salg på Illums, det berømte "Egget" er på tilbud (i stoff), satt ned fra 34.000,- til 25.000,-
    Utopia Retro på Majorstua har en flott vintage en i vinduet i den flotteste fargen, har ikke turt å spørre om pris men ;)

MOWE

Medlem
    Ble medlem
    09.05.2003
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Wegner PP68.

Etter min mening en av de flotteste spisestuestolene, 100% håndlaget i Danmark (til forskjell fra f.eks Y-stolen som etterhvert kun blir montert hos Carl hansen). Super sittekomfort også.

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Handlet inn noen slike for en tid siden. Brukte og fine.
    Passer perfekt med Shaker bordet.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.511
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer Doc. !

Det er to klassikere som kler hverandre flott. Selv er jeg ikke så glad i bordflater av glass, selvom det ser flott ut, men Noguchi er lekkert.
    Jeg har hatt min Lounge i ca 10 år nå, og det er såvidt man ser på læret at den er brukt. Tar jo altfor lang tid å sitte inn den fine patinaen ;D

Du har kjøpt deg møbler for livet.

PS! Du husket Ottomanen ? Den ser litt ensom ut på bildet uten ottomanen.....

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Trane skrev:
    Gratulerer Doc. !

Det er to klassikere som kler hverandre flott. Selv er jeg ikke så glad i bordflater av glass, selvom det ser flott ut, men Noguchi er lekkert.
    Jeg har hatt min Lounge i ca 10 år nå, og det er såvidt man ser på læret at den er brukt. Tar jo altfor lang tid å sitte inn den fine patinaen ;D

Husket Ottomanen ja :)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.042
    Trane skrev:
    Gratulerer Doc. !

Vurderer å anskaffe en lounge med ottoman, hvor handler man best slike om dagen?

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:
    Trane skrev:
    Gratulerer Doc. !

Vurderer å anskaffe en lounge med ottoman, hvor handler man best slike om dagen?

Vitras forhandlere i Norge: http://www.vitra.com/en-no/dealers/no/all/

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.511
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig trist !

Da gjelder det kanskje å sikre seg en Spinnaker mens det fortsatt er mulig.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Hadde jeg hatt mer penger og færre unger skulle jeg nok materialisert vesentlig bedre smak enn hva som synes i hjemmet i dag. Men, jeg vil heller beholde ungene, enn så lenge. Bare 10-15 år igjen nå..

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Antall liker
    17
    Det er sikkert på ingen måte korrekt, men jeg synes denne sofaen fra Brunstad er relativt snasen,

WEBBIG_35107_1.eps.jpg
    Ble bildet plutselig mikroskopisk nå, vel vel.

Nein!

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn