Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Skal vi se... da har jeg notert her... E.I.A.; off the Xmas card list :p

H

Hardingfele

Gjest
    Jeg håper det er gjort noen skikkelige utregninger når det gjelder hvordan dette er "hengt opp".

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Regner med HEL har donert en 18-hjuling med Tec7

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.518
    Torget vurderinger
    4
    Spektakulært, men ikke vakkert.

Ser mest ut som en sånn dings man har poteter i for å senke ned i frityroljen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Hvor er visjonene deres karer? :D Sansen for det radikale?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Ny forståelse for begrepet "Compact Living" dette... koble til en el-bil og du kan lade både bil og bolig gratis!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.518
    Torget vurderinger
    4
    Mtp. trådens tittel har vel de der siste greiene lite her å gjøre.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.666
    Torget vurderinger
    27
    Det er kanskje ikke til hus og bolig, men har i aller høyeste grad med design å gjøre.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.518
    Torget vurderinger
    4
    Absolutt!, men jeg siktet like mye til det med vakkert, hvilket selvsagt har med øyet som ser, men som dog innebærer i det minste et snev av estetikk.

Den greia der er designet ene og alene med tanke på funksjonalitet. Ikke noe galt i det i seg selv, det kan tilmed bli riktig vakkert, men den der campingsaken kan kun kalles vakker på samme måte som en bonde kan synes en god plog er vakker. Ikke fordi den er god å se på, men fordi den funker og den representerer godt håndverk. Vakkert design er det dog ikke.

"Funksjonelt design" kunne for så vidt blitt en interessant tråd.

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok ikke Georg jensen pendel du har der Vintage :rolleyes: Nærmere bestemt en louis poulsen, Enigma 425, designet av Shoichi Uchiyama. Jeg har selv Enigma 545 i trappehuset hjemme. Er veldig fornøyd da den er diskret og samtidig gir et vel balansert lys, så er enig i at den passer i denne tråden :)

Mvh
    Gjert

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.666
    Torget vurderinger
    27
    Absolutt!, men jeg siktet like mye til det med vakkert, hvilket selvsagt har med øyet som ser, men som dog innebærer i det minste et snev av estetikk.

Den greia der er designet ene og alene med tanke på funksjonalitet. Ikke noe galt i det i seg selv, det kan tilmed bli riktig vakkert, men den der campingsaken kan kun kalles vakker på samme måte som en bonde kan synes en god plog er vakker. Ikke fordi den er god å se på, men fordi den funker og den representerer godt håndverk. Vakkert design er det dog ikke.

"Funksjonelt design" kunne for så vidt blitt en interessant tråd.
    Jeg har, feilaktig, lest tråden som godt design, ikke primært vakkert. Men om noe er svært funksjonelt så finnes det for meg noe vakkert i nettopp dét. Så skal jeg si meg enig i at disse løsningene ikke er vakre i klassisk forstand, men de er så rent funksjonelle at de heller ikke kan være stygge, slik en del rene pyntegjenstander er det.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.666
    Torget vurderinger
    27
    Har selv samme lampe Vintage Silver Pioner og er enig i at den gir svært godt lys. Litt spredning, mest direkte rettet lys, og best av alt, ikke blending. Lampa er fin, men det beste ved den er lyset. Og når det gjelder belysning så har folk en lei tendens til å bomme ved at de kjøper lamper de synes er fine uten å tenke på hva slags lys de er ute etter. Litt som å kjøpe bil uten å ha noen formening om hva man skal bruke den til.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.518
    Torget vurderinger
    4
    Så skal jeg si meg enig i at disse løsningene ikke er vakre i klassisk forstand, men de er så rent funksjonelle at de heller ikke kan være stygge, slik en del rene pyntegjenstander er det.
    DET er vi enige i !

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.175
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    I samme gate, dog ikke lamper men pærer. Skulle gjerne hatt lyspærer med dekorative glødetråder med tanke på lysekrone som skal brukes uten skjermer. Er alt slikt forbudt nå som EU kom med sine pålegg om "effektiv" belysning?
    Tror Ebay er det enkleste og billigste. Har lurt på å lage en lampe tilsvarende den Edison lampen vist tidligere i tråden. Fant noen fine pærer.
    For de som er ute etter "spesielle" lyspærer er det dukket opp en billig mulighet. Biltema har fått noen nye LED pærer med en form for "simulerte" glødetråder. har ikke sett dem "live" men det ser lovende ut på bildet i katalogen.

biltema lyspære.png

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.175
    Torget vurderinger
    0
    Må bryte sammen og tilstå at jeg ikke helt husker om jeg har lagt ut kjøkkenlampen min tidligere. det er alt for mange sider å scrolle gjennom så tilgi meg om dere har sett den før.
    Kjøpt på IKEA for småpenger: Falt for den med en gang jeg så den og da fruen også likte den var det ingen vei tilbake:
    Death Star 1.jpg

Slik ser den ut når den er lukket.
    Death Star 2.jpg

Her er den halvåpen og gir greit lys.
    Death Star 3.jpg

Helt åpen og gir arbeidslys.

Den minner meg om "Star Wars Death Star" og det var selvsagt hovedgrunnen til at den ble kjøpt inn.

Edit: Har store problemer med å få bildene til å komme riktig!!?

Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Det er nok ikke Georg jensen pendel du har der Vintage :rolleyes: Nærmere bestemt en louis poulsen, Enigma 425, designet av Shoichi Uchiyama. Jeg har selv Enigma 545 i trappehuset hjemme. Er veldig fornøyd da den er diskret og samtidig gir et vel balansert lys, så er enig i at den passer i denne tråden :)

Mvh
    Gjert

Du har helt rett ! Selvsagt er det Louis Poulsen.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.133
    Er det noe danskene kan, så er det møbeldesign og lysdesign! :) Louis Poulsen er godt representert her hjemme sammen med en del annen dansk. Smak og behag, men brukervennlighet og design går litt hånd i hånd med spisebordet :) Er i det daglige bord til seks, men i festlige lag trekkes det enkelt ut og blir til 20 :)

sm24_function.jpg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Har det bordet selv. Brukervennlig, robust, flott og fleksibelt! Godt design!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn