Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.998
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Svanen er en ufattelig komfortabel stol. Det er Egget også. Men så var det prisene da.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.262
    Sted
    Sørlandet
    ^Svanen er en ufattelig komfortabel stol. Det er Egget også. Men så var det prisene da.
    Er du seriøs? Det finnes knapt nok en mer ukomfortabel stol og dem er heller ikke laget for å være komfortabel. I disse skulle man sitte mens man ventet i lobbyen. Våre står mest til pynt og bry når jeg skal lytte på musikk.

-BB-

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.575
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er avhengig av kroppsfasong. Jeg har lang rygg og sitter veldig godt i Svanen, kan sitte i timer. Men en venn som har "normal" rygglengde (jeg har også bavianlange armer) sitter ikke godt.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    137
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Hvor kjøper man Hay-stolene? Finner ikke helt noen sjapper her rundt om... (Down South)
    Kanskje Olivias Hus (Kristiansand)? Ellers Møbelgården (Skien), vil jeg tro. Går an å ringe og høre om den er på utstilling der. Hay har en annen høy modell, Uchiwa, som likner mer på Umage stolen, og i samme prisleie som AAL (About A Lounge Chair). Denne har jeg dog ikke prøvesittet, men er den på utstilling et av stedene også, kan du jo teste den selv.

C

Cyber

Gjest
    Hvor kjøper man Hay-stolene? Finner ikke helt noen sjapper her rundt om... (Down South)
    Kanskje Olivias Hus (Kristiansand)? Ellers Møbelgården (Skien), vil jeg tro. Går an å ringe og høre om den er på utstilling der. Hay har en annen høy modell, Uchiwa, som likner mer på Umage stolen, og i samme prisleie som AAL (About A Lounge Chair). Denne har jeg dog ikke prøvesittet, men er den på utstilling et av stedene også, kan du jo teste den selv.
    Takk!

Northman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Antall liker
    97
    Vi prøvde ca 30-40 stoler under hus byggingen vår.. Fra 60.000 ned til 5000 pr stol.

Havnet på Stressless Wing til slutt... mest komfortable stolen av alle vi prøvde.
    Tok 5 sek fra vi satt oss i den til vi var enige om at denne skulle vi ha..
    Nå har vi to stykker midt i stuen..
    Farlig å sitte i den.. sovner svært lett :)

Vi gikk for ullstoff.. istedenfor skinn.

Wing_batickblack_signaturblack_2.jpg

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.386
    Torget vurderinger
    2
    Hotel Joaquin, Laguna Beach har vinyl og Klipsch i tillegg til flott uttrykk:

-BB-
    Hjelper ikke noe med platespiller hvis man ikke har noe ordentlig mykvare, men det ser ut som om det er på stell det og, Serge, Zep og Joni såvidt jeg kan se..

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.386
    Torget vurderinger
    2
    Vi var og prøvde ca 30-40 stoler under hus byggingen vår.. Fra 60.000 ned til 5000 pr stol.

Havnet på Stressless Wing til slutt... mest komfortable stolen av alle vi prøvde.

Men er den vakker ?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.998
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Wegners gyngestol er praktfull. Selv leser jeg i en gyngestol med spiralfjærer under sitteflaten fra femtitallet; den er også lyttestol, eller på sengen til jeg sovner. Går kvikt.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.395
    Torget vurderinger
    4
    Vi var og prøvde ca 30-40 stoler under hus byggingen vår.. Fra 60.000 ned til 5000 pr stol.

Men er den vakker ?
    Jeg tror man i det minste sover vakkert i den....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.575
    Torget vurderinger
    2
    Enig når det gjelder Wegners gyngestol. Var så heldig (smart) at jeg raidet en del Wegner-møbler noen år tilbake, før de ble dyre -- nå er min daybed på Drammen museum. Den brukte jeg som lyttestol og lesestol, men den var litt for stor oppe på garden og fikk et nytt og sannsynligvis meget permanent hjem i museets samling over skandinavisk møbeldesign.
    .
    Anbefales om man finner en.

Skjermbilde 2019-01-07 kl. 18.22.55.jpg

Ellers kommer Delta med gyngemeier, men den regulérbare ryggen gjør stolen utrolig komfortabel å sitte i og om jeg kunne gynge i tillegg tror jeg ikke jeg hadde kommet særlig mange sider inn i en bok før jeg slumrer hen.
    De meiene er vel heller ikke noe videre pene, syns jeg.

Skjermbilde 2019-01-07 kl. 18.18.15.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.957
    Torget vurderinger
    23
    Sluket må sitte helt rolig på hendene sine :(:(

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    137
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Nanna Ditzel ND83.jpg

På de fleste bilder gjør den ikke så mye vesen av seg, ND83 fra Nanna Ditzels hånd (1952), men designet/konstruksjonen fungerer veldig bra i virkeligheten. Den er så pass rommelig, at den innbyr til mange forskjellige sittestillinger, og viktigere er det at man også sitter bra i disse stillingene. I tillegg gjør dypden (67) og bredden (75) den ganske plasseringsvennlig.

Selv om sete og rygg på bildene her er samme farge, fungerer det nesten bedre visuelt som to-farget, har selv to ND83 med mørkere varmgrå (Hallingdal 376) på sete og lysere varmgrå (Hallingdal 227) på rygg. Ditzel har forøvrig også designet Hallingdal-stoffet (1964) som nå brukes på mange klassikere, både restaurerte og gjenlanserte, og stoffet har faktisk vært i uavbrudt produksjon siden lanseringen i 1965.

Prisen er dessuten ikke avskrekkende i forhold til andre danske/norske klassikere. Selv om ND83 er mer lounge stol enn lenestol, kan den fint fungere som lesestol, fordi man sitter bra i forskjellige stillinger. Det er ikke mitt inntrykk, at Ditzel er så veldig kjent i Norge, så tenkte jeg ville gjøre litt PR. Jeg vet ikke om det finnes norske forhandlere, men stolene mine importerte jeg fra Danmark uten problemer.

ND 83 loungestol - Nanna Ditzel - Designer - snedkergaarden

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.957
    Torget vurderinger
    23
    Herlig fargekombinasjon på den øverste til venstre.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.262
    Sted
    Sørlandet
    Rimelig til tvangssalgs i Norge. Her har det ikke blitt spart en eneste krone og prisforlangende er ikke i nærheten av å engang dekke materialkostnadene. Tegnet av Schjelderup Trondal Arkitekter AS:

https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=137507114

Hva hadde prisen på denne vært hadde den vært plassert i Geilo, Hemsedal, Trysil, Hafjell.........?

-BB-

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Jeg var i området der i sommer. Flott plass og absolutt aktuelt for sørlendinger og telemarkinger. Fin hytte!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det var da opptil flere flater som er riktig pene. Resten juster man inn.

flutex-7s.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.395
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan like deler av det. Kan like et ite 701-talls-hint med paneler på noen vegger, (men ikke i en smal gang). Men, jeg sliter med alle de fancy greiene som sloss mot hverandre og om oppmerksomheten. Som gullgitter ved alkovene. Stjerne/rute/nettingmønsteret på kjøkkenet gjør meg helt svimmel og tar fullstendig luven av utsikten fra de store vinduene. Og på dører. Og veggen i alkovene. Og mot feskebeinmønster i parketten.
    En interiørkonsulent med for stort budsjett som har gått amok ?
    Mye kunne vært fint hadde man ikke vært så opptatt av å imponere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.957
    Torget vurderinger
    23
    Et rimelig korrekt syn, TM. Ikke rare hyttefølelse/kos (sic) heller.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Troféhytte i mine øyne. Ikke noe særpreg, ikke noe trivsel, for mye av alt og alt for stor og vulgær, men perfekt med en hvit GLC coupe eller X6 foran. Jeg er sikkert bare misunnelig (sic.....)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.957
    Torget vurderinger
    23
    Må være ille å våkne opp til trofekjerring som krever skilsmisse, trofehytte som må selges og trofebil som brått falt sine 4-500' i pris ved forsøk på salg....

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Troféhytte i mine øyne. Ikke noe særpreg, ikke noe trivsel, for mye av alt og alt for stor og vulgær, men perfekt med en hvit GLC coupe eller X6 foran. Jeg er sikkert bare misunnelig (sic.....)
    Tror heller avvikende smak i forhold til 99% av resten av befolkningen passer bedre.
    Så lenge man er klar over det, er det vel greit?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.957
    Torget vurderinger
    23
    Fra de Slukske samlinger... stor bolle ( 47 cm. ) i eik med lærbesetning, engelsk kunstner.

Øremerket Slukoteket Revised.

da3.jpg

da2.jpg

da1.jpg

da4.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.957
    Torget vurderinger
    23
    :D Ja, kaldt i dag! Du må kle på deg litt mer!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn