Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    oslo

    Selv som bergenser må jeg si Oslo endelig begynner å bli en hovedstad man kan være bekjent av, også etter å ha bodd i fem veldig forskjellige millionbyer. Tenker ikke spesielt på arkitekturen, det har vel aldri i seg selv vært noen grunn for å besøke langt mindre bo der.

    Men det begynner å likne en skikkelig storby for oss som liker og trives i den slags, med mange kvalitative tilbud urbant samt i rimelig umiddelbar nærhet, om kanskje ikke skikkelige fjell, som Weld vel påpekte.

    Alt som har blitt bygget og er under oppføring i sjøkanten kunne sikkert ha blitt gjort bedre fra et arkitektonisk perspektiv. Men for Oslo som levende og levelig hovedstad var det riktig å fortette boområdene også fra sjøsiden vil jeg tro.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Grei kommentar fra min datter i dag. Vi så på Munch-museet og Nasjonalmuseumet for kunst:

    "Synd at adgangen til å skape monumentale signalbygg sammenfalt med en mørketid for arkitekturen."

    Atomdeponiet ved Vestbanen er simpelthen ikke til å tro.
    Nå har de satt opp en erstatning for "lyshallen" på taket, som fascinerte juryen. Ser ikke ut.

    Har vært snill. Plasserte meg så jeg skulle få mest mulig gjenskinn i platene.

    Vis vedlegget 572204
    Nuvel, noen har bestemt seg for å bygge en ny "Führerbunker"! Sieg He...............!


    Stygt, ferdig snakka!
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    888
    Torget vurderinger
    1
    Grei kommentar fra min datter i dag. Vi så på Munch-museet og Nasjonalmuseumet for kunst:

    "Synd at adgangen til å skape monumentale signalbygg sammenfalt med en mørketid for arkitekturen."

    Atomdeponiet ved Vestbanen er simpelthen ikke til å tro.
    Nå har de satt opp en erstatning for "lyshallen" på taket, som fascinerte juryen. Ser ikke ut.

    Har vært snill. Plasserte meg så jeg skulle få mest mulig gjenskinn i platene.

    Vis vedlegget 572204
    Nuvel, noen har bestemt seg for å bygge en ny "Führerbunker"! Sieg He...............!


    Stygt, ferdig snakka!
    Forventer snart at Judge Dredd kjem ut derfrå😁
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Har vært ute og tittet etter ny stol til hjemmekontoret. Ble en HÅG Capisco.

    Over hva jeg hadde planlagt å bruke penger på, men likte både utforming, materielle kvaliteter og viktigst; den leverte umiddelbar setevelvære.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    D166566C-6742-4FEC-80D6-EE24E1BC210F.png

    Dette er virkelig bra formgiving. Ergonomisk innertier. Min stol de siste 7-8(?) åra.

    Som jeg lærte av en fysioterapeut den gangen jeg drev med kontrollromdesign; den beste sittestillingen er den neste.

    På denne stolen kan man sitte på mange forskjellige måter.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Dette er virkelig bra formgiving. Ergonomisk innertier. Min stol de siste 7-8(?) åra.

    Som jeg lærte av en fysioterapeut den gangen jeg drev med kontrollromdesign; den beste sittestillingen er den neste.

    På denne stolen kan man sitte på mange forskjellige måter.
    Ditto den !

    Har brukt en slik på jobb de siste årene.
    Funker fint sammen med heve-/senkebord.
    Har oftest bordet hevet til nesten ståhøyde og stolen slik at jeg halvveis sitter, halvveis står. Det ender med at jeg sitter/står/havveis ligger i ørten variasjoner gjennom dagen. Og jeg sitter stort sett aldri "korrekt".

    Forresten er det merkelig hvor overrasket de fleste utenlandske gjester er når de ser at man står på kontoret.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.473
    Antall liker
    990
    Fantastiske stoler . Kjøpte en når jeg startet for meg selv i 2007 og har aldri angret. Ei heller at jeg la i litt ekstra for mikrofibertekstil fra danske Gabriel.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har brukt en Capisco i 19 år da dem er standardvare på kontoret. Absolutt den beste kontorstolen jeg noen gang benyttet. Funker fint i lengden og spesielt når man kombinerer den med å stå. Vi er ikke skapt for å sitte på røven så jeg forsøker å sitte/stå annenhver dag.

    -BB-
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.756
    Antall liker
    21.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Ditto, superhkm. Beste kontorstolen jeg noen gang har brukt. I tillegg ser den bra ut. FFF.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HÅG Capisco er et mesterverk av en kontorstol.
    Jeg har brukt en sånn med høy stamme i 15 år på jobb. Ingen over, ingen ved siden.
    Ser etter en brukt til hjemmekontoret nå som denslags blir mer aktuelt.

    Design? Peter Opsvik, selvfølgelig.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nettopp, Balans, Capisco og Tripp Trapp. Nok til en hel karriere.
    Kan legge til design som Gravity og Globe Garden, og mange andre.
    Opsvik har skjønt at hovedproblemet er at vi sitter for mye i ro.
    Mange karrierer har blitt hjulpet av hans design.

    Her kom en Capisco rullende inn på hjemmekontoret idag, endelig.
    Jeg tuller ikke, den vil gjøre forskjell for både helsa og jobben min framover.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    På sidelinjen .. og kanskje bare coronaen men wtf, I dont care anymore.

    Om ikke annet se på noen fine bilder...

    Edouard Cortes: A collection of 220 paintings


    quiz time: er dette elg i solnedgang eller Van Gogh?
     
    Sist redigert av en moderator:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Njah. Fin musikk, men jeg så ikke så langt, det blir litt snilt det hele.

    Allikevel, det jeg tenker om elg og solnedgang er at noen må ha malt det for første gang. Var det kitsch da ?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.756
    Antall liker
    21.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig! Tusen takk!

    Så på programmet, kikket på høyttalerne mine og tenkte at «Du er også i disse, Rams».
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Dieter Rams er enig med meg, noen har stjålet desginbegrepet og gitt det "forskjønnelse" som mening.

    Jeg bruker "formgiving".


    Takk for link.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Dieter Rams er enig med meg, noen har stjålet desginbegrepet og gitt det "forskjønnelse" som mening.

    Jeg bruker "formgiving".


    Takk for link.
    Jeg hiver meg på. «Designleilighet» tror jeg er omtrent det verste ordet jeg vet om.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.756
    Antall liker
    21.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forresten. Hififreaken i meg sier at noget muligens ikke er helt riktig i dette oppsettet:

    rams_still7.0.jpg

    Man kan jo håpe at eieren ved lytting har kommer fram til at det låter best med uspeilede Lautsprecher zu Hause.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Forresten. Hififreaken i meg sier at noget muligens ikke er helt riktig i dette oppsettet:

    Vis vedlegget 579502

    Man kan jo håpe at eieren ved lytting har kommer fram til at det låter best med uspeilede Lautsprecher zu Hause.
    Tenkte det samme - underlig at Rams, med sin hang til symmetri, lot dem stå slik. :)

    "Weniger, aber besser."

    Likte hans svar på hvorfor han ikke hadde arbeidet for bilindustrien.

    Noen av mine tidligere kolleger, som formgir alt fra hus og biler til møbler og kjøkkenutstyr, hater misbruket av ordet design.

    https://www.etymonline.com/word/design
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Mye fint her, mye ikke så fint også. men 32mill for 168m2 ? , selv ikke i Homansbyen ...

    Men så så jeg dette:

    "Ved prisantydning inkluderes, privat P-plass, kunst og innbo etter eget ønske."

    Et slags totalkonsept altså. Hva gjør man så med det man flytter fra ?

    Konstaterer at platespiller nå er et så trendy interiørobjekt at du ikke trenger høyttalere engang..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "Kjetil Rolness

    Hva er dette? En filmkulisse? En scene fra et eventyr? Nei, det er bare et av de to badene i en bolig på Skotfoss utenfor Skien som nå er til salgs. Her snakker vi ikke bare om "historisk sus". Men en veritabel fønvind av fordums herskapelighet - i alle 31(!) rom. Kanskje det mest gjennomførte interiøret jeg noensinne har sett på Finn. Alt ser nytt ut. Og alt, absolutt alt, er i overdådig antikvarisk stil. Inkludert ventilasjonsluken på badet. Jeg tar av meg hatten, i ærbødighet for menneskets grenseløse evne til å skape sin egen private verden, uavhengig av tid, sted, og alle normale begrensninger."

    https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=172620442

    -----

    Tror bruken av HDR innendørs skaper litt av illusjonen. Det var heslig nok uten, men nå må jeg si meg litt enig med KR .. nesten kunst. Beundringsverdig diorama.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    De bildene burde vært lagt ut i sort/hvit
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    I grell kontrast... heldigvis. Naturen er fortsatt verdens beste designer.. Vårsol kl. 05:30 i dag.
    Forgyller dagen i hjemmekontoret. Følelsen av rom og uendelighet er nesten uendelig

    morgensol.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    "Kjetil Rolness

    Hva er dette? En filmkulisse? En scene fra et eventyr? Nei, det er bare et av de to badene i en bolig på Skotfoss utenfor Skien som nå er til salgs. Her snakker vi ikke bare om "historisk sus". Men en veritabel fønvind av fordums herskapelighet - i alle 31(!) rom. Kanskje det mest gjennomførte interiøret jeg noensinne har sett på Finn. Alt ser nytt ut. Og alt, absolutt alt, er i overdådig antikvarisk stil. Inkludert ventilasjonsluken på badet. Jeg tar av meg hatten, i ærbødighet for menneskets grenseløse evne til å skape sin egen private verden, uavhengig av tid, sted, og alle normale begrensninger."

    https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=172620442

    -----

    Tror bruken av HDR innendørs skaper litt av illusjonen. Det var heslig nok uten, men nå må jeg si meg litt enig med KR .. nesten kunst. Beundringsverdig diorama.


    Etter taffelet ( "middag" for plebeiere! ) reiser man seg og utbringer Dronning Victorias skål ;)


    Det var et fantastisk gjennomført interiør, det skal de ha poeng i margen for. Om jeg ville overtatt det slik det er?? Vetta fan? Men prisen virker ikke så helt borti skogen da.

    Synes det er flott at noen gidder legge så mye arbeid og penger i et slik prosjekt. Kudos for det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    ja, nå har vi altså kommet dit hen at vi roser smakløsheten.
    Smakløst?? Totalt uenig. Meget gjennomført og smakfullt! Dog ikke min smak men det betyr ikke at det er smakløst!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Man kan si mye pent om dette bilmerket, men kvalitet er vel ikke det de er kjent for? Eller var det ironi?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Han/henne har/hadde interesse for lyd også, står et par Infinity kappa 9 i en av stuene:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn