Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.512
    Antall liker
    106.578
    Torget vurderinger
    23

    Regnes som en av de tre vakreste broene i Japan

    Shinkyo broen over elven Dayia.

    1720915416681.png


    Kintaikyo, min favoritt. Hele konstruksjonen er i tre. pprinnelig fra 1600-tallet,
    skadet og gjenoppbygget flere ganger.

    1720915761581.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.777
    Antall liker
    23.825
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1720940219136.png
    Bakke bro i Lund kommune. Norges eldste hengebro (1844). Foto: Jarle Vines

    Bakke bro oppleves best som avslutning på veien over Tronåsen, som vel er mer spektakulær enn vakker. De gikk på skogen på vest/oppoversiden med motorsag for noen år siden slik at den er synlig fra E39 igjen. Nå er de 1300 m oppoverbakke ikke lenger et grønt moseglattslimete helvete å sykle opp. Nå er den bare et helvete å sykle opp.
    1720940570404.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.777
    Antall liker
    23.825
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det første bildet i boligannonsen er hatten av til Villa Tugendhat.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    511
    Antall liker
    1.752
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Ikke plettfritt, men dette huset har saktens flere kvaliteter.

    Flott hus, barndomshjemmet til en jeg var mye sammen med i ungdomsåra, husker godt anlegget hans i kjelleren, Dali 18 og noen NAD forsterkere:)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.156
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    2
    Ikke plettfritt, men dette huset har saktens flere kvaliteter.

    Absolutt kvaliteter, flott tomt, store rom som slipper ute inn, og materialer som står seg.
    Bortsett fra henvendelsen finner jeg lite pent å si om planløsningen, rommene er stablet, trappa mangler retning og trafikklinjene er ikke doblet med skaprekker/ lagring som ellers var vanlig for denne perioden, og veldig effektivt.
    Hva megler mener med høy kvalitet her er jeg usikker på. De fleste vil renovere bad og kjøkken, og med de (originale ?) vinduene og taket er jeg alvorlig bekymret for fyringskostnadene. Er det gulvvarme ?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Sunnmøre
    Familien min verka totalt uinteressert i å leggja opp ferien for å sjå på europeisk modernisme, så det vart veldig lite interessant å sjå.

    Uansett, siste stopp før ca 800 km E6 var i Malmö. Fin by, nydeleg vegetarisk meze til kvelds, koseleg vandrarheim. Men nabohuset var kledd i sitrongule fliser. Hot or not?

    IMG_1038.jpeg


    Eg likte det ganske godt, andre meinte det såg ut som eit bad (det er litt sant). Kanskje eg berre likte det fordi det låg ein italiensk kafé på gateplan, og det var ein slik varm sumarkveld.
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.156
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    2
    Familien min verka totalt uinteressert i å leggja opp ferien for å sjå på europeisk modernisme, så det vart veldig lite interessant å sjå.

    Uansett, siste stopp før ca 800 km E6 var i Malmö. Fin by, nydeleg vegetarisk meze til kvelds, koseleg vandrarheim. Men nabohuset var kledd i sitrongule fliser. Hot or not?

    Vis vedlegget 1039919


    Eg likte det ganske godt, andre meinte det såg ut som eit bad (det er litt sant). Kanskje eg berre likte det fordi det låg ein italiensk kafé på gateplan, og det var ein slik varm sumarkveld.
    Fortjener en vask.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.777
    Antall liker
    23.825
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen til @ragwo.


    Det var ikke aktuelt å kjipe på inngangspartiet, vi måtte lete en stund før vi fant noen som kunne levere en kopi av originalen uten at huset måtte selges for å finansiere gildet. Ble frejo i stedet for bærekraftig teak, ble anbefalt det av kvalitetsmessige årsaker.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.997
    Antall liker
    91.321
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Kan en "trillebår" bli kul?

    IMG_8132.png IMG_8131.png

    mer info her

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.373
    Antall liker
    17.116
    Torget vurderinger
    2
    Hører det til her, tro? Ble forfulgt på facebook av et firma som selger videostativ med påsatt plate. Egentlig en fin løsning. Siden jeg har et slikt stativ bestilte jeg en ekstra kameraplate. (Scandinavian Photo skulle ha over 800, mens Temu skulle ha 46. Den fra Temu var helt topp, identisk med originalen til stativet fra Benro).

    Skjermbilde 2024-08-02 kl. 19.25.56.png

    Skar til en kryssfinérplate, påmonterte kameraplaten og fikk brått ny anvendning for videostativet. Kjøpte en quick release kameraplate i samme dimensjon som den stativet kom med. Topp utførelse fra Bexin.

    Kanskje ikke vakkert, men jævlig praktisk og komfortabelt, og flyttbart skrivebord. Og stativet som ellers brukes en gang i blant, har nå fått permanent anvendelse.

    IMG_4272.JPG


    Forbildet, fra facebook, viser festet.


    Skjermbilde 2024-07-26 kl. 17.10.08.png

    Forbildet, fra facebook.



    Skjermbilde 2024-08-02 kl. 19.31.20.png
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    13.239
    Sted
    Sørlandet
    Bra artikkel i D2 om bevaring av klassisk design og "nedpussing"


    Vi ønsket å bevare mest mulig, og at det vi tilførte skulle se ut som om det alltid hadde vært her. Det handler om å ikke ødelegge husets sjel og alt det som gjør det spesielt. Vi ville ivareta det som er godt tenkt, og tror ikke at vi tenker bedre enn det Knut Knutsen har gjort, sier Borge. – Hvorfor skulle vi forandre på noe som har fungert i så lang tid, og som fortsatt fungerer perfekt?

    1722848307535.png

    1722848395250.png

    1722848347123.png

    1722848367030.png
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.159
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    1
    Rart at ikke noen har malt det hvitt...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Sunnmøre
    Rart at ikke noen har malt det hvitt...
    Det står vel i ingressen at dette er første eigarskifte … men du har rett. Eller i det minste prøvde seg med pigmentlut (-ish, veit ikkje kva det heiter). Då vert det jo fint og lyst, men all patina forsvinn.

    Edit: Rota fram artikkelen. Det er ikkje veldig mykje som står der, men eg likte veldig godt tankane til fargekonsulenten som snakka om «nedpussing».
     
    Sist redigert:

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    550
    Antall liker
    1.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Alt for mange bor i boliger som er forsøkt omgjort til det de vil ha, alt for få bor i boliger de vil ha som de er.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.309
    Antall liker
    2.220
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det er vel fordi de færreste har råd til å bygge et hus som er slik de vil ha det. Og ofte er det jo regler og div som kommer i veien
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Sunnmøre
    Alt for mange bor i boliger som er forsøkt omgjort til det de vil ha, alt for få bor i boliger de vil ha som de er.
    Det gjeld vel dei fleste av oss, også dei som flytter inn i nye hus :)

    I ein episode av «Arkitektens hjem» besøker dei Arild Eriksen, som snakkar varmt om å bu seg inn i huset, leva med det slik det er tenkt. Ja, takk-skal-du-ha, Eriksen, du der i atrium-modernismen på Ammerud.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.777
    Antall liker
    23.825
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi malte hvitt vi, men burde latt takene være i fred. Men vi satte opp noen kule fondvegger da, og typehuset fra 1976 er mer praktisk nå enn da det var nytt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Sunnmøre
    Vi malte hvitt vi, men burde latt takene være i fred. Men vi satte opp noen kule fondvegger da, og typehuset fra 1976 er mer praktisk nå enn da det var nytt.
    Vanskeleg å vera heilt kategorisk her, då. Det er slett ikkje alle hus der interiørflatene, eller ein gong romløysinga, er like bevaringsverdig som i villaen over.

    Mange hus er heller ikkje “autentiske”, men meir eller mindre pussa opp og bygd ut i etappar. Eit bad pussa opp på 1970-talet med teppegolv er ikkje nødvendigvis heilt optimalt, og ikkje eit 1950-talsbad på 2 kvm heller.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    550
    Antall liker
    1.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg mente er at de fleste hus bygges etter etterspørsel av masser, så de fleste forsøker jo å tilpasse en form for norm til det de skylle ønske de kunne hatt.
    De heldige få, kan bo der alt er som de drømmer om.
    Men selv de med masse penger gjør masse feil når de bygger sin «drømmebolig» - så dette med å endenopp i en bolig som passer sine behov og drømmer er virkelig et unntak
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.553
    Antall liker
    1.169
    Professoren vi leide av i Trondheim hadde latt bygge en flott enebolig pennet av en Trepris-vinnende arkitekt. Visstnok andre boligen de hadde fått bygget til seg selv. «Den første bygger man til sin fiende, den andre til sin venn og den tredje til seg selv» sa han, så selv der var de nok ikke helt i mål.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.156
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    2
    Alt for mange bor i boliger som er forsøkt omgjort til det de vil ha, alt for få bor i boliger de vil ha som de er.
    Det finnes en universell forklaring, dette med å lære seg å like det man har framfor å streve mot noe man ( tror man ) ønsker seg.

    I tilfellet boliger kan dette kanskje oversettes til at man skal kjenne og dyrke de kvalitetene som ligger i huset og ikke prøve å gjøre det om til noe som ligner på bildene i det glansede magasinet man kjøpte på Narvesen. ( eller mer oppdatert; på Pinterest / Instagram.. )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn