Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balticthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2005
    Antall liker
    9
    Sted
    Ålesund
    Thanks! Men det jeg tenkte på er toalettruller i flertall.. Der de kan samles,uten å ha de i skapene ;)

Balticthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2005
    Antall liker
    9
    Sted
    Ålesund
    haha! vel... :-X

Jeg er veldig godt fornøyd med denne samsung 8000 serien! Kjempedesign! Syltynn finbørstet ramme.. rart hvor liten den ser ut på bildet.. 60 tommeren dette..

Vedlegg

T

TT.

Gjest
    BalticThor skrev:
    haha! vel... :-X

Jeg er veldig godt fornøyd med denne samsung 8000 serien! rart hvor liten den ser ut på bildet.. 60 tommeren dette..
    Bytt kanal i det minste! ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg skal selge leilighet for å kunne bygge hus, og da har jeg måttet undersøke litt omkring den ene kakkelovnen min, og det jeg fant ut var interessant. Den står i lytterommet (og har klirrende messingdører som jeg demper med en serviett).

Takstmannen ville vite mer om den, så jeg gjorde noen undersøkelser. Dvs. jeg spurte kakkelovnmaker Harald Sjødalstrand, som det viste seg kjente til ovnen, og han kunne fortelle meg at dette er én av fire spesielt bevaringsverdige kakkelovner i Oslo, ved siden av en veneziansk kakkelovn som står i Rosenborggaten, en Jugendovn fra 1900 og en som står i Den røde salongen i Arbiensgate.
    I følge Sjødalstrand brukte man fem ganger vanlig årsinntekt på disse ovnene, og de var statussymbol utover 1800-tallet. Det fantes industrifremstilling av ovner, men de sjeldneste og mest bevaringsverdige var håndarbeid utfra spesialdesign.
    Jeg har sett en som ligner på min nede på Vitenskapsakademiet.

Fra et skriv hos riksantikvaren:

Speilkakkelovn i Camilla Collettsvei i Oslo. Dette er Rörstrand nr. 57a fra 1881, den såkalte "Malmøspiselen". Ovnen er forsynt med et stort bronsespeil over hyllen. Ekstra spesielt med dette eksemparet er at det i kronen er et våpenskjold som fabrikken normalt leverte blankt, mens her er bokstavene CTA brent inn i glasuren. Den er tegnet av Rørstrands sjefsarkitekt Ernst Hugo Tryggelin.

Ovnen fungerer utmerket og varmer godt, når det er knallkaldt kan jeg fyre i den på morgenen, og så stråler den varme ut i lytterommet til langt på kveld, pga det innvendige kanalsystemet som lagrer varme.
    Detalj.

Vedlegg

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.842
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Om den er pen er vel en smaksak ;)
    Men slike ting MÅ tas godt vare på, dette handler om histori
    Ta den med deg inn i ditt nye hus, med dagens isolering holder det vel med å fyrer en gang i uka ;D
    Men om den lar seg flytte er vel et spm :-\

Steinar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Best å ikke fjerne slike ting fra sin originale setting - har ikke sett husplanene dine men det ville forbause an garvet bygningsmann meget om kakkelovnen stilmessig matcher nybygget.. :eek: :eek:

Som et apropos, det lages nye kakkelovner i dag, både i gammel tradisjonell stil og helt moderne fine saker. Koster litt, men de er effektive og selvsagt et skikkelig "conversation piece"

V

vredensgnag

Gjest
    Beauty is in the eye of the beholder. Jeg ville aldri funnet på å bestille noe slikt selv, ornamentering og stil er for Kasbah for meg. Men denslags var jo meget populært på den tiden. Man innredet jo hjemmene som om det var arabiske kammer.

Det går å plukke ned slikt, har faktisk fått tilbud om det, siden ovnen ble laget til en utstilling i Sverige, og man kunne tenke seg å få den tilbake. Men jeg syns den skal stå her. Det er garantert at den får skader om den demonteres, og nå er den helt uten.

Som nevnt kan man kjøpe nye kakkelovner, og dette er visstnok det mest effektive vedovnsprinsippet vi har, så det å investere i en kunne man fundere over. Det er ganske mirakuløst hvordan noen vedkubber som forbrennes på formiddagen kan fortsette å bre varme hele dagen, til utpå kvelden.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.842
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.079
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fantastisk ovn, vredensgnag!
    Et klenodium rett og slett, enten folk syns den er pen eller ikke.
    La den stå der den er, og jeg vil tro at den vil ha en særdeles hyggelig virkning på markedsprisen på leiligheten din.
    Spesielt hvis du vet å bruke informasjonen du nå har skaffet.
    Og rent prinsipielt mener jeg man et forvaltningsansvar nå man eier sånt.
    Personlig syns jeg den er uvanlig vakker.

V

vredensgnag

Gjest
    Fint tips med moderne kakkelovn, takker for det. Det skal jeg se nærmere på. Jeg liker meget godt den varmen disse avgir.

Selv om jeg ikke ville kjøpt en ovn som kakkelovnen jeg nå har, om jeg var i markedet, står den meget vakkert der den er, og jeg har pleid ha ulike flasker med whisky og annet fristende stående på hyllen. Der tar de seg meget godt ut, og er greit tilgjengelige når jeg må forfriskes foran musikken.

Kommer sikkert til å savne den, og har forstått at den vil være med på å sminke leiligheten når den skal vises frem for fremmede!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    steinost skrev:
    Eller så kan du gå for kakkel light.
    Norsk klebersten har mange fine.
    Det er kommet mange som prøver å gjøre det samme, men de brenner ikke rett i kleberen som det de gjør.
    De har det mer som pynt.
    Jeg har denne, men med en etasje til da er den 170 cm høy.
    http://granit.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=560918&b_id=560921

Steinar.
    Jeg har lest et sted at klebersteinsovner er veldig trege å regulere? Er ikke det i tilfelle et moment i en travel hverdag?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Kakleovner er som hifi - du må sørge for å ha riktig fase! dvs. du fyrer om morran før du sleper deg avgårde til tredemøllen; så er det godt og varmt når du kommer hjem!!

Kenol

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    12
    Barbaresco skrev:
    Kunne godt tenke meg en "oksestol".

Men er den egentlig en god lyttestol, med de "horna" ute på siden?
    Ligner litt på min lyttestol,
    Stressless Jazz fra ekornes, god også å duppe av i da den kan legges helt flat ;)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.842
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt riktig.
    Når barna kommer hjem fra skolen er det fortsatt godt å varmt i huset.
    Så fyrer jeg opp igjen etter middag.

Steinar.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Det var en "snytfin" kakkelovn Vreden. Den ser også ut til å passe veldig godt i leiligheten. Dvs stor takhøyde stukatur og det hele. Å flytte den til et moderne hus blir helt feil. En slik ovn kommer kun til sin rett i et tilpasset miljø. men skal du bygge et stort hus med 3 meter++ under taket, stukatur og rosetter kunne det jo ha vært noe å tenke på. For egen del skulle jeg gladelig ha kjøpt den av deg om jeg hadde hatt et passende hus å sette den i, men det har jeg ikke. ::) Jeg tror nå likevel at den bør bidra til øket interesse for leiligheten din når den selges. Men du kan jo spørre kjøper om han har tenkt å ta vare på den. Hvis han gir det minste intrykk av at han planlegger å fjerne ovnen bør du selge til noen andre evt ta ovnen ut av salget og sende den til Sverige. Den fortjener faktisk å tas vare på så fin som den er.

O

Ole I

Gjest
    Spesaldesignet for Fat Bottomed Girls ?

Den var jo bred som ei låvedør, den der :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Prøv å sitte i en slik en, så skal du se...

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    eposhansen skrev:
    Mi lampe.... ;D
    Laget etter egne ideer.
    Flott?
    Helt ærlig?...synes den ser jævlig ut, og i mine øyne har den ingenting med vakkert design å gjøre ::)
    Bjellands synes sikkert den er kul ;)

V

vredensgnag

Gjest
    De "Flaglinestole" er dyre på bruktmarkedet, pengesluk. Er en på Lauritz nå, og den kommer helt sikkert til å nå vurderingen på 40.000 DKK.

Selv er jeg svak for denne stolen fra Wegner, og gleder meg til å begynne å innrede nytt hjem! Har allerede en del Wegner som skal inn der, men mer står for tur.

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Zomby_Woof skrev:
    @Dag1234: Den nye avataren din er i hvert fall ikke vakker design! Jeg er for gammel til helt å tilhøre ironigenerasjonen, men også gammel nok til at nakkehårene reiser seg. :eek:

http://no.wikipedia.org/wiki/Solkorset
    Jeg synes også å ha logoen til Quislings Nasjonal Samling som avatar er usmakelig.

Roy

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.446
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Selv er jeg svak for denne stolen fra Wegner, og gleder meg til å begynne å innrede nytt hjem! Har allerede en del Wegner som skal inn der, men mer står for tur.
    Syns den minner mye om Eames sin Wooden Lounge Chair, men Wegner var vel generelt endel "strammere" i uttrykket....nesten litt pietistisk, selvom det kanskje ikke er det rette uttrykket.

Den kan være ganske frekk i knallrødt :D

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er på jakt etter en spisestue med 10-12 plasser. Liker denne som ligger på Finn, men det er litt på feil side av landet i forhold til Bergen. Hvis noen har noen tips hvis de ser noe på send gjerne en PM. Blir vel å kjøpe brukt, for nye pene ting blir fort for dyrt for meg.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    De er ikke billige, Flagline, men det er en del håndtverk, og gode materialer. Flott sittekomfort også.

Her er et annet vakkert sittemøbel som har blitt svindyrt med tiden (gjelder selvsagt også brukte utgaver): Kjærholms flotte PK24 fra 1965. To slike skal i hus.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn