V
vredensgnag
Gjest
;D
Hei,Valentino skrev:RIAA, EQ og delefiltre i software.
SPDIF-signalet kommer fra Transporters effektloop-utgang inn i RME Fireface UC USB-lydkortet.
Pickupsignalet kommer inn på RMEens mikrofoninngang. På bildet er RIAAen slått av. Grammofonen går utenom SqueezeboxServer.
Boksene under RIAAen er til målesignalinnganger. Her kan RoDa koble til XTZ-stæsjet sitt, f.eks.
Etter delefiltre går kanal 1-6 (sub, bass, mellomtone) til 6 DAC-kanaler i RMEen, mens diskantsignalet rutes på SPDIF tilbake til effektloop-inngangen i Transporter.
Enkelt, ikke sant?
okei,Valentino skrev:Jøss, liv her!
Jeg har jo egentlig bare to kilder, så de har en fjernstyrt digital volumkontroll hver.
For alt unntatt grammofon er det volumkontrollen i Squeezebox Touch (Transporteren er solgt) som styrer lydnivået.
Grammofonvolumet styres i RME-lydkortets software, det er digital attenuator etter ADC på micinngangene (Jeg spiller grammofon med laptop i fanget). Jeg spiller grammofon 3% av tiden.
den er 24 bit.oyvine skrev:okei,Valentino skrev:Jøss, liv her!
Jeg har jo egentlig bare to kilder, så de har en fjernstyrt digital volumkontroll hver.
For alt unntatt grammofon er det volumkontrollen i Squeezebox Touch (Transporteren er solgt) som styrer lydnivået.
Grammofonvolumet styres i RME-lydkortets software, det er digital attenuator etter ADC på micinngangene (Jeg spiller grammofon med laptop i fanget). Jeg spiller grammofon 3% av tiden.
jeg lurer på å gå i samme retning selv. Jeg er litt redd for å kaste bort dynamisk område. Derfor har jeg et lite knippe ekstraspørsmål
- Dytter Squeezeboxen ut 24 bit data over spdif eller er man låst til 16 bit?
-14 til -25 dB, alt etter hvor mye dynamikk det er i opptaket- Hva slags volumnivå på squeezeboxen bruker du som 'normalnivå'?
Nei. Lydkort og DSP tar seg av gainmatchingen.- Har du justerbar gain på effekt-trinnene?
Er ikke det 26 dB tro? Sjekk ASX2-litteraturen hos B&O ICEpower- Hva slags gain har du på effekt-trinnene?
Beklager sent svar denne gangen.Takk for kjapt svar forresten!
hilsen,
Øyvin
Kurert meg her og kurert meg derValentino skrev:Audiofil angst er jeg kurert for.
nfwAdvarsel: Dette er minst 120 dager siden siste innlegg i dette emnet ble skrevet.
Hvis du ikke er sikker på at du vil skrive et svar, bør du vurdere å i stedet starte et nytt emne.
Er det ikke akkurat det han har vektlagt hele tiden? At off-axis lyden skal være mest mulig lik direkte lyden.Mr-T skrev:Sig'ern har vel omsider innsett at power response faktisk har noe å si. Orion er ikke helt best i klassen der er jeg redd.
En underlig påstand. Power response er jo helt sentralt i hele hans høyttalerfilosof, og har vært det lenge. Man kan selvfølgelig diskutere hvorvidt SL's løsninger er de optimale. Det punktet han har endret mening om, er hvilken frekvensrespons som er det beste kompromisset, totalt sett.Mr-T skrev:Sig'ern har vel omsider innsett at power response faktisk har noe å si.
Det kommer vel an på hva man vektlegger. Er det noe spesielt du tenker på?Mr-T skrev:Orion er ikke helt best i klassen der er jeg redd.
Ikke mine....coolbiz skrev:Du får ha meg unnskyldt at jeg stoler mer på SL's publiserte målinger enn på dine tommelfingerregelbetraktninger.
Ingen såre tær her. Ville bare korrigere evt. misforståelser. Selvfølgelig er det snakk om kompromisser. Pick your poison.Mr-T skrev:Det var ikke meningen å tråkke noen på tærne her ang Orion, men konstruksjonen er som alt annet et kompromiss. Ett av de kompromissene er direktiviteten i diskanten siden baffelet er veldig bredt og det er to separate diskanter med en viss avstand mellom seg. Jeg har lett etter målinger på Orion, men har ikke klart å finne noen som viser noe annet enn ekkofri respons on-axis. Off-axis samt in-room response hadde vært veldig interessant å se.
Dette punktet synes generelt å være mindre godt forstått, og det er heller spinkelt med teoretisk grunnlag å støtte seg til. Å postulere at gunstigheten av diskantshelvingen skyldes romintegrasjonsproblemer, er "a bit of a strech". Merk at Linkwitz gjør den samme shelvingen i Pluto, som er en tilnærmet punktkilde.Mr-T skrev:"dD" er også equalizet ned i nivå ved høyere frekvenser på samme måte som Orion pga de samme utfordringene med integrasjon i rommet.
Godt spørsmål, uten noe godt svar... Det "beste" jeg har sett er B&G Neo3 med avsagde kanter samt Mundorf AMT 2340. Sistnevnte brukes i Valentino sine dipoler. Det finnes smalere diskanter, men de er ikke dipoler.totte skrev:Angående dette med å få dipolvirkning helt opp til 20kHz: Er det noen som lager en ren bånddiskant (ikke extended mellomtone) som er så bred som f.eks en finger, eller blyant? Om ikke: Hvilken er den slankeste?
Har prøvd å komme gjennom hele tråden din. Dette virker meget profft. Basskassen under. Er det en dobbel H-Frame med en bass hver vei? Hvilke basser har du?Valentino skrev:Ferdig blir man aldri.
Venstre: Jeg hang enhetene opp i strikk og kapellstropper for et par uker siden.
Høyre: Hvorfor ikke kjøre mellomtonene i push-pull slik som bassene? 2. harmonisk-utnulling er fine greier for oss som ikke er på SET-kjøret.
Ikke "offisielle", men The Audio Critic foretok noen som synes å bekrefte det du sier. http://theaudiocritic.com/plog/index.php?op=ViewArticle&articleId=33&blogId=1. (Rigtignok in-room, om jeg forstår det riktig.)Mr-T skrev:Det er nok en god grunn til at vi ikke har sett noen offisielle off-axis målinger på Orion.
Ligger polarresponsen på nettsiden hans da? Jeg har ikke greid å finne den. Det er jo i høyeste grad relevant informasjon. Og hvis han ikke har publisert slik data, hva skulle grunnen være?coolbiz skrev:Du insinuerer at Linkwitz holder tilbake relevant informasjon. Da har vi nok svært ulike oppfatninger om mannen og hans formål med LinkwitzLab.com.
Hvor dypt går denne konstruksjonen?Mr-T skrev:Det er to Beyma 12P1000Nd, hver sin vei i et felles H-baffel.
skal jeg gjette, så går den vel maks ned til rundt 40hz, men så tar jo subbene over etterhvert.HEL skrev:Hvor dypt går denne konstruksjonen?Mr-T skrev:Det er to Beyma 12P1000Nd, hver sin vei i et felles H-baffel.
Ikke vet jeg, men Geddes' målinger har vært diskutert både på LinkwitzLab forumet og og på DIYaudio, og det synes å være bred enighet om at de ikke er korrekte.orso skrev:Jeg fant jeg fant.
Polarrespons av Orion og Geddes Nathan. Ser ut til å være målt av Earl Geddes himself.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/103872-geddes-waveguides-440.html#post2230616I measured a pair of Orions a few years back. The response of the Orion on axis was nothing like you present. The behavior at 2k was much smoother and there was no drop in the tweeter response at higher frequency. Assuming your measurements are correct (I have no reason to believe otherwise) there has to be something wrong with the system you measured.
I retrospekt burde nok forsterkermodulene sittet i eksterne kabinetter og ikke i høyttaleren. Skulle jeg bytte måtte jeg også lagt høyttalerkabler fram til dem og laget nye terminaler. Det blir ikke bytte med det første. Skulle jeg gjøre noe som helst nå måtte det bli en fjongere DAC.orso skrev:Vurdert forsterker bytte?
Ikke vet jeg heller. Hvis man leser videre i linken på diyaudio, så ser man at Geddes fant en feil og at han rettet den. Men har ikke skjønt hvor han har publisert disse. Den som jeg la ut her fant jeg i tråd hos Parts-Express. Vet ikke om det var den oppdaterte eller ikke.coolbiz skrev:Ikke vet jeg, men Geddes' målinger har vært diskutert både på LinkwitzLab forumet og og på DIYaudio, og det synes å være bred enighet om at de ikke er korrekte.orso skrev:Jeg fant jeg fant.
Polarrespons av Orion og Geddes Nathan. Ser ut til å være målt av Earl Geddes himself.
Tilogmed John K., mannen bak NaO, hevder det samme:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/103872-geddes-waveguides-440.html#post2230616I measured a pair of Orions a few years back. The response of the Orion on axis was nothing like you present. The behavior at 2k was much smoother and there was no drop in the tweeter response at higher frequency. Assuming your measurements are correct (I have no reason to believe otherwise) there has to be something wrong with the system you measured.
EDIT: Det er forresten morsomt at den lille 2-veis Behringer TRUTH B2030A måler best av alle.