Og det med stort hell!Valentino skrev:Dynaudio bruker vel også Polypropylen, gjør de ikke det da?
Der var jeg ikke helt med. Er det avstanden fra membranens akustiske sentrum til ytterkanten på baffelen du mener, sånn at løpetiden foran og bak baffelen blir lik og kanselleringen eksakt 90 grader på hovedaksen?Valentino skrev:Praktiske forsøk har vist Tangen og meg at avstanden fra driver til baffelkant bør være like lang foran og bak. Som om ikke Linkwitz har skrevet det før.
HeiValentino skrev:Audiolense er etter hva jeg forstår slankere enn Console som vi har brukt.
Specen på flisa er 1.6MHz og 1GB RAM. Vi har skrelt bort det meste, så de eneste applikasjonene den kjører er:
1) Console satt opp med 3-veis minimumfasefiltre til dipolen og et lineærfasefiler mot sub, samt RIAA. (4-veis minimumfase ble for tungt).
2) RMEs programvare og drivere for Fireface UC
3) SC 7.3.3 (Venter med 7.4)
4) Avast antivirus. Medfølgende Norton er tungt som faen.
CPU load ligger på 70%. Ingen problemer med varmgang.
Jada, Audiolense er bare i bruk ved målinger og generering av filtre, og er utelukkende en "filterfabrikk". Jeg er overbevist om at "en Mikke mus"-pc vil klare denne delen av jobben. For å benytte filtrene du har laget i Audiolense trenger du en konvolusjons-plugin. Jeg bruker Convolver VST til regnejobben, som "hostes" av Console. CPU belastningen i HTPCen (Intel Q9450 CPU) ligger på 2-3 % jevnt over med treveis aktive filtre OG romkorreksjon. Jeg har ikke prøvd oppsettet mitt på en "Mikke mus"-pc av praktiske årsaker, men Valentinos erfaringer kan tyde på at dette går utmerket.Audiodidakt skrev:WHAT?!?!
Kan en kjøre eksempelvis Audiolense via de billig 2K "surfe-bærbare" barnepcene?
PP også i Kef Ref 207.2 sin mellomtone og det fungerer fint her i heimen.Peter skrev:Og det med stort hell!Valentino skrev:Dynaudio bruker vel også Polypropylen, gjør de ikke det da?
P
Convolver brukes nok ikke i det oppsettet der, vil tippe det blir brukt Waves Q10, Waves Linear Phase EQ, og Voxengo sound delay. Et slikt oppsett krever nok mer av maskinen enn det Audiolense/Convolver gjør. Det kommer nok også ann på hvor mange plug-ins man har av de forskjellige i Console. Vil forøvrig råde dere til å prøve Bidule, fungerer mye bedre etter min mening og de jobber enda med å forbedre produktet, noe Console ikke gjør. Bidule kan også kjøre 192khz filter og ikke bare 96khz som Console. Litt rart du har problemer med Audiolense/Convolver hvis pcn er rask, hvor stor buffersize kjører du på kortet ditt?OMF skrev:HeiValentino skrev:Audiolense er etter hva jeg forstår slankere enn Console som vi har brukt.
Specen på flisa er 1.6MHz og 1GB RAM. Vi har skrelt bort det meste, så de eneste applikasjonene den kjører er:
1) Console satt opp med 3-veis minimumfasefiltre til dipolen og et lineærfasefiler mot sub, samt RIAA. (4-veis minimumfase ble for tungt).
2) RMEs programvare og drivere for Fireface UC
3) SC 7.3.3 (Venter med 7.4)
4) Avast antivirus. Medfølgende Norton er tungt som faen.
CPU load ligger på 70%. Ingen problemer med varmgang.
Ligger du stabilt på 70% CPU last...?
Hvis du ser på CPU belastningen i Console...ligger den stabilt hele tiden...?
Bruker du Convolver...i spå fall hvor mange partisjoner kjører du i Convolver..? Hva med sync delay i Console..? Bufferstørrelse..? Samplingsfrekvens...+
Ble litt nysgjerrig - for jeg har en gangske ram PC, som sliter litt når jeg kommer opp i antall tapper - men det er vel ikke utenkelig at Audiolense filtrene på drøyt 100k tapper gir en betydelig tøffere CPU last enn rene filtre/EQ.
Ble litt avhør preg av dette, men det er godt ment! ;D
Mvh
OMF
Peter skrev:Og det med stort hell!Valentino skrev:Dynaudio bruker vel også Polypropylen, gjør de ikke det da?
P
Har du/dere (Stig Erik) noen postede målinger på dette? Er det mulig å kompensere denne forskjellen i løpetid eller er og blir dette et problem?..dog kanskje ikke hørbart, men målbart? Ser forsåvidt poenget med å ikke tulle med dette når en bruker drivere som dette og ønsker å oppnå best mulig resultat...Valentino skrev:Praktiske forsøk har vist Tangen og meg at avstanden fra driver til baffelkant bør være like lang foran og bak. Som om ikke Linkwitz har skrevet det før.
Men det er jo forskjell på å skjære hodet av seg og å barbere seg: Forskjellen i løpetid på Jamoen er ikke akkurat stor.
Måtte nok det. Lite aktuelt, siden det er ICEpower Tangen leverer i sine aktive høyttalere.wilbur-x skrev:Strømstyring: Da må du forlate ICE ?
I denne hobbyen? Hah! ;DNesten i mål Valentino !
Dipoler var ikke Tangens idé. Han har en kompis på Elverum som hadde lyst på something completely different, og det var etter at jeg hadde hørt furuhobbyplateprototypene på dem at jeg begynte å få griller i hodet og startet denne tråden. Samtidig fikk Tangen griller i sitt hode. Så Messias? Nah, heller en slags kollektiv dille.(Til messias fra Løten dukker opp med noe nytt )
Stig Erik postet en 90o off axis-måling på DIYaudio-forumet med skrå sidevanger på mellomtonebaffelet. Ikke bra, store avvik i frekvensgangen. Så skar han sidevangene bort. Et voilá! liknet målingene en teoretisk dipol. På min var frekvensgangen ok i utslukningsvinkelen, men signalet var bare 12dB nede. Flat baffel må det være.SannaX skrev:Har du/dere (Stig Erik) noen postede målinger på dette? Er det mulig å kompensere denne forskjellen i løpetid eller er og blir dette et problem?..dog kanskje ikke hørbart, men målbart? Ser forsåvidt poenget med å ikke tulle med dette når en bruker drivere som dette og ønsker å oppnå best mulig resultat...Valentino skrev:Praktiske forsøk har vist Tangen og meg at avstanden fra driver til baffelkant bør være like lang foran og bak. Som om ikke Linkwitz har skrevet det før.
Men det er jo forskjell på å skjære hodet av seg og å barbere seg: Forskjellen i løpetid på Jamoen er ikke akkurat stor.
Bx skrev:Hvis du bare får på plass en skikkelig DSP løsning så burde jo dette bli skikkelig bra 8)
LA MENN, VÆRE MENN!Valentino skrev:Bx skrev:Hvis du bare får på plass en skikkelig DSP løsning så burde jo dette bli skikkelig bra 8)
Ting i riktig rekkefølge, mener nå jeg; I går hadde jeg nok en resultatløs jakt på det gardinstoffet jeg har tenkt å kle store deler av høyttaleren med. O ve! O ve!
Har du vært i kontakt med en møbeltapetserer?Valentino skrev:Bx skrev:Hvis du bare får på plass en skikkelig DSP løsning så burde jo dette bli skikkelig bra 8)
Ting i riktig rekkefølge, mener nå jeg; I går hadde jeg nok en resultatløs jakt på det gardinstoffet jeg har tenkt å kle store deler av høyttaleren med. O ve! O ve!
Skinn kan kanskje også være et alternativ til gardinstoff?Valentino skrev:Hehe, kwil, denne mannen er såpass interessert i estetikk at hans kvinne ikke har anledning til å diktere interiøret.
Trøbbelet er at gardinstoffet jeg har tenkt å bruke kom fra Interiørland, og de gikk konk på nyåret. Møbeltapetserertipset er notert, Oblivion, det finnes også en ganske så posh stoffleverandør på Hamar som jeg ikke har besøkt ifm. dette prosjektet.
Ja, ja,var vel rimelig klar over situasjonen ;DValentino skrev:Hehe, kwil, denne mannen er såpass interessert i estetikk at hans kvinne ikke har anledning til å diktere interiøret.
Snickers-is skrev:Har du bestemt deg for mellomtoner ennå?
Valentino skrev:Bare for å gjøre det klart: Det blir W22EX og TPL-150 i drodleDipolen. It's a winning team.
Skal det ikke deles ganske bratt, da?Snickers-is skrev:Imidlertid er jeg ikke helt enig i at W22 er ok opp til 1,5k, men meg om det...
Jeg må visst være forsiktig med hva jeg skriver...coolbiz skrev:Jeg mangler visst lyttekompetanse, for jeg kan ikke høre noen som helst uhumskheter fra mine W22 som er delt på 1440 Hz med 4.ordens Linkwitz-Riley (24 dB/oktav).