Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dynaudio bruker vel også Polypropylen, gjør de ikke det da?

Bare for å gjøre det klart: Det blir W22EX og TPL-150 i drodleDipolen. It's a winning team.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er kult at det går an å drive et 4-veis delefilter og RIAA og SqueezeboxServer med en mikrolaptop til 2000,-.

Forøvrig drodles det på arkitektoniske utfordringer her. Mellomtonebaffelet må være flatt, men det er jo ikke pent.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kritisk er det at baffelen er flat egentlig? Har dipol per se med avrundet baffel (Jamo R909 replica), men vurderer sterkt den kombinasjonen du lister for mellomtone og diskant. Synes spesielt den oppmerksomheten TPL-150 i det siste har fått virker svært lovende.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Praktiske forsøk har vist Tangen og meg at avstanden fra driver til baffelkant bør være like lang foran og bak. Som om ikke Linkwitz har skrevet det før.

Men det er jo forskjell på å skjære hodet av seg og å barbere seg: Forskjellen i løpetid på Jamoen er ikke akkurat stor.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    WHAT?!?!

Kan en kjøre eksempelvis Audiolense via de billig 2K "surfe-bærbare" barnepcene?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Audiolense er etter hva jeg forstår slankere enn Console som vi har brukt.

Specen på flisa er 1.6MHz og 1GB RAM. Vi har skrelt bort det meste, så de eneste applikasjonene den kjører er:
    1) Console satt opp med 3-veis lineærfasefiltre til dipolen og et toveis minimumfasefilter mot sub, samt RIAA. (4-veis lineærfase ble for tungt).
    2) RMEs programvare og drivere for Fireface UC
    3) SC 7.3.3 (Venter med 7.4)
    4) Avast antivirus. Medfølgende Norton er tungt som faen.

CPU load ligger på 70%. Ingen problemer med varmgang.

Rettelse: Filtertyper.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.009
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Praktiske forsøk har vist Tangen og meg at avstanden fra driver til baffelkant bør være like lang foran og bak. Som om ikke Linkwitz har skrevet det før.
    Der var jeg ikke helt med. Er det avstanden fra membranens akustiske sentrum til ytterkanten på baffelen du mener, sånn at løpetiden foran og bak baffelen blir lik og kanselleringen eksakt 90 grader på hovedaksen?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp, asbjbo. Det er akkurat det jeg mener. Takk skal du ha.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.009
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er forresten litt irriterende at lokaliseringen av det akustiske sentret ikke oppgis på noe datablad for høyttalerelementer. Det går an å bruke øyemål og tommelfingerregler, eller så må man rigge seg opp med full pakke av måleutstyr. Det hadde da ikke vært så vanskelig for produsenten å oppgi dette, eventuelt som en graf over plasseringen av akustisk senter vs frekvens.

På en pappmellomtone antar jeg at senteret vil sige litt innover med økende frekvens, etter hvert som ytterkanten av elementet ikke henger med lenger og en økende andel av energien kommer fra innerste del av elementet og fra en eventuell støvkappe over spolen. På enkelte PA-elementer er det nesten bare støvkappen som gir fra seg lyd når frekvensen går oppover. Men da er den gjerne laget i karbonfiber også. Denne, f eks, ved 3000 Hz og deromkring: http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=229

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Valentino skrev:

Specen på flisa er 1.6MHz og 1GB RAM. Vi har skrelt bort det meste, så de eneste applikasjonene den kjører er:
    1) Console satt opp med 3-veis minimumfasefiltre til dipolen og et lineærfasefiler mot sub, samt RIAA. (4-veis minimumfase ble for tungt).

Hei

Ligger du stabilt på 70% CPU last...?

Hvis du ser på CPU belastningen i Console...ligger den stabilt hele tiden...?
    Bruker du Convolver...i spå fall hvor mange partisjoner kjører du i Convolver..? Hva med sync delay i Console..? Bufferstørrelse..? Samplingsfrekvens...+

Ble litt nysgjerrig - for jeg har en gangske ram PC, som sliter litt når jeg kommer opp i antall tapper - men det er vel ikke utenkelig at Audiolense filtrene på drøyt 100k tapper gir en betydelig tøffere CPU last enn rene filtre/EQ.

Ble litt avhør preg av dette, men det er godt ment! ;D

Mvh
    OMF

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Uh, OMF, det er nok Stig Erik som burde svare på det meste av dette, men akkurat nå bedriver han etterslokking etter hva jeg forstår.

Filtrene kjører på 44.1. Jeg får komme tilbake med flere detaljer når jeg har lært litt mer.

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Audiodidakt skrev:
    WHAT?!?!

Kan en kjøre eksempelvis Audiolense via de billig 2K "surfe-bærbare" barnepcene?
    Jada, Audiolense er bare i bruk ved målinger og generering av filtre, og er utelukkende en "filterfabrikk". Jeg er overbevist om at "en Mikke mus"-pc vil klare denne delen av jobben. For å benytte filtrene du har laget i Audiolense trenger du en konvolusjons-plugin. Jeg bruker Convolver VST til regnejobben, som "hostes" av Console. CPU belastningen i HTPCen (Intel Q9450 CPU) ligger på 2-3 % jevnt over med treveis aktive filtre OG romkorreksjon. Jeg har ikke prøvd oppsettet mitt på en "Mikke mus"-pc av praktiske årsaker, men Valentinos erfaringer kan tyde på at dette går utmerket.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Peter skrev:
    Valentino skrev:
    Og det med stort hell!

P
    PP også i Kef Ref 207.2 sin mellomtone og det fungerer fint her i heimen.

Mvh.KW

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    OMF skrev:
    Valentino skrev:

1) Console satt opp med 3-veis minimumfasefiltre til dipolen og et lineærfasefiler mot sub, samt RIAA. (4-veis minimumfase ble for tungt).

Hei

Ligger du stabilt på 70% CPU last...?

Hvis du ser på CPU belastningen i Console...ligger den stabilt hele tiden...?
    Bruker du Convolver...i spå fall hvor mange partisjoner kjører du i Convolver..? Hva med sync delay i Console..? Bufferstørrelse..? Samplingsfrekvens...+

Ble litt nysgjerrig - for jeg har en gangske ram PC, som sliter litt når jeg kommer opp i antall tapper - men det er vel ikke utenkelig at Audiolense filtrene på drøyt 100k tapper gir en betydelig tøffere CPU last enn rene filtre/EQ.

Ble litt avhør preg av dette, men det er godt ment! ;D

Mvh
    OMF
    Convolver brukes nok ikke i det oppsettet der, vil tippe det blir brukt Waves Q10, Waves Linear Phase EQ, og Voxengo sound delay. Et slikt oppsett krever nok mer av maskinen enn det Audiolense/Convolver gjør. Det kommer nok også ann på hvor mange plug-ins man har av de forskjellige i Console. Vil forøvrig råde dere til å prøve Bidule, fungerer mye bedre etter min mening og de jobber enda med å forbedre produktet, noe Console ikke gjør. Bidule kan også kjøre 192khz filter og ikke bare 96khz som Console. Litt rart du har problemer med Audiolense/Convolver hvis pcn er rask, hvor stor buffersize kjører du på kortet ditt?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Jeg kjører oppsettet i 88,2kHz (Fikk trøbbel med 96kHz).
    Kjører 6 kanals AL-filter med Convolver i Console, 120k tapper.

Synes det er vanskelig å finne frem til riktig antall partisjoner i Convolver - med 16 partisjoner - så peaker CPU belastningen med jevne mellomrom.
    Den ligger stabilt på 1-2% - men så skvetter den med jevne mellomrom opp til 50% - og over det også innimellom. - kanskje hver 5-10 sekund.

Hvordan påvirker de ulike innstillingene hverandre:
    Antall partisjoner?
    Tuning Rigour?
    Synchronisation delay?

Bufferen er satt til maks på 1024 sampler.

Mvh
    OMF

Mindstream

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    1
    Veldig spennende dette prosjektet ditt.

Bra at flere får ørene opp for dipol,,det er etter min mening helt overlegent kasse løsninger. ;)

Er det noen grun for at du bruker TPL-150 istedet for AMT 2340?

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Ja ok, tror nok problemet ditt ligger i at buffern på lydkortet ditt bare går til 1024 samples. Dette tror jeg er for lite når du skal kjøre en ganske kraftig GroupDelay. Når jeg kjører GD på mitt RME kort setter jeg buffern i lydkortet til 2048 eller 4096 som er maks her. Alt under her låter ikke bra med GD, men med feks Minimum Delay XO burde du klare å holde deg godt innenfor. Du kan sikkert også minske lengden på filteret for GD i Procedure Designer for å minske delayen der.

Synchronisation delay og Tuning Rigour tror jeg ikke er i Bidule.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mundorf 2340 klarer ikke å møte Seas W22EX, bwd. Eventuelt kan man si at W22EX ikke klarer å møte 2340. 1500Hz er absolutt øvre praktiske grensefrekvens for Seasen.

Mindstream

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    1
    Ja riktig, jeg blandet med de mindre Seasene du har brukt tidligere.

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Peter skrev:
    Valentino skrev:
    Og det med stort hell!

P

Troels har forbarmet seg over disse, se siste prosjekt hvor han begrunner dette på en forståelig måte.
    (og jammen en ny diskant stjerne !)
    Strømstyring: Da må du forlate ICE ?
    Nesten i mål Valentino ! (Til messias fra Løten dukker opp med noe nytt :) )

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:

Men det er jo forskjell på å skjære hodet av seg og å barbere seg: Forskjellen i løpetid på Jamoen er ikke akkurat stor.
    Har du/dere (Stig Erik) noen postede målinger på dette? Er det mulig å kompensere denne forskjellen i løpetid eller er og blir dette et problem?..dog kanskje ikke hørbart, men målbart? Ser forsåvidt poenget med å ikke tulle med dette når en bruker drivere som dette og ønsker å oppnå best mulig resultat...

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.624
    Jeg deler oppfatning med de som anser at en pingle-PC kan gjøre jobben som filtermaskin. I de fleste tilfeller er det ikke rare greiene som skal til.

Forøvrig så vil jeg oppfordre de som sliter med stabilitet med Console til å teste Bidule. Begge VST-hostene har sine særegenheter, men jeg har inntrykk av at Bidule har litt bedre kjøreegenskaper og er litt mindre kilen på ting og tank. Det ser også ut som det er litt mer liv i Bidule hva angår videreutvikling og oppgradering.

Og så går det an å snakke med mannen bak om noe skulle være galt. Han er lydhør. I hvert fall hvis dere tar det via meg.

PS: Spennende høyttalerprosjekt du har på gang Valentino. Hvis du bare får på plass en skikkelig DSP løsning så burde jo dette bli skikkelig bra 8)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    wilbur-x skrev:
    Strømstyring: Da må du forlate ICE ?
    Måtte nok det. Lite aktuelt, siden det er ICEpower Tangen leverer i sine aktive høyttalere.
    Nesten i mål Valentino !
    I denne hobbyen? Hah! ;D
    (Til messias fra Løten dukker opp med noe nytt :) )
    Dipoler var ikke Tangens idé. Han har en kompis på Elverum som hadde lyst på something completely different, og det var etter at jeg hadde hørt furuhobbyplateprototypene på dem at jeg begynte å få griller i hodet og startet denne tråden. Samtidig fikk Tangen griller i sitt hode. Så Messias? Nah, heller en slags kollektiv dille.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    SannaX skrev:
    Valentino skrev:

Har du/dere (Stig Erik) noen postede målinger på dette? Er det mulig å kompensere denne forskjellen i løpetid eller er og blir dette et problem?..dog kanskje ikke hørbart, men målbart? Ser forsåvidt poenget med å ikke tulle med dette når en bruker drivere som dette og ønsker å oppnå best mulig resultat...
    Stig Erik postet en 90o off axis-måling på DIYaudio-forumet med skrå sidevanger på mellomtonebaffelet. Ikke bra, store avvik i frekvensgangen. Så skar han sidevangene bort. Et voilá! liknet målingene en teoretisk dipol. På min var frekvensgangen ok i utslukningsvinkelen, men signalet var bare 12dB nede. Flat baffel må det være.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Hvis du bare får på plass en skikkelig DSP løsning så burde jo dette bli skikkelig bra 8)
    ;)
    Ting i riktig rekkefølge, mener nå jeg; I går hadde jeg nok en resultatløs jakt på det gardinstoffet jeg har tenkt å kle store deler av høyttaleren med. O ve! O ve!

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Valentino skrev:
    Bx skrev:
    Hvis du bare får på plass en skikkelig DSP løsning så burde jo dette bli skikkelig bra 8)
    ;)
    Ting i riktig rekkefølge, mener nå jeg; I går hadde jeg nok en resultatløs jakt på det gardinstoffet jeg har tenkt å kle store deler av høyttaleren med. O ve! O ve!
    LA MENN, VÆRE MENN!

O

Oblivion

Gjest
    Valentino skrev:
    Bx skrev:
    ;)
    Har du vært i kontakt med en møbeltapetserer?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, kwil, denne mannen er såpass interessert i estetikk at hans kvinne ikke har anledning til å diktere interiøret.

Trøbbelet er at gardinstoffet jeg har tenkt å bruke kom fra Interiørland, og de gikk konk på nyåret. Møbeltapetserertipset er notert, Oblivion, det finnes også en ganske så posh stoffleverandør på Hamar som jeg ikke har besøkt ifm. dette prosjektet.

O

Oblivion

Gjest
    Valentino skrev:
    Hehe, kwil, denne mannen er såpass interessert i estetikk at hans kvinne ikke har anledning til å diktere interiøret.

Trøbbelet er at gardinstoffet jeg har tenkt å bruke kom fra Interiørland, og de gikk konk på nyåret. Møbeltapetserertipset er notert, Oblivion, det finnes også en ganske så posh stoffleverandør på Hamar som jeg ikke har besøkt ifm. dette prosjektet.
    Skinn kan kanskje også være et alternativ til gardinstoff?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hvordan "gardinstoff" er det du skal bruke? Er på besøk i Lysekil hos en kompis som produserer blant annet Tekstil

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Valentino skrev:
    Ja, ja,var vel rimelig klar over situasjonen ;D

Følger forøvrig spent med på tråden, kan tenke meg dere er inne på et svært spennende spor her (selv om jeg selvf. fortsatt er "skepisk" til massiv dig. korr og Ice ;D)

Hva er estimatet for når det kommerlyd ut av (de manglende) boksene?

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det blir vel julekvelden, tenker jeg.
    Vi må lande kabinettkonstruksjonen. Bassbaffelet er forsåvidt klart, men bassene har ennå ikke ankommet Løten.

Vi vrir hodet på hvordan vi skal få toppseksjonen til å se bra ut samtidig som den er byggbar i en (mindre) serie og er akustisk på stell.
    Two out of three just ain't good enough.

Ang. gardinstoffsagaen: Kanskje man like gjerne kunne gå for høyttalerfrontstoff i gilde fargar á la Monopulse. Fruen ville blitt henrykt over hvit lakk og franskblått stoff, iallefall en stund.

---

Planen er at datamaskin og RME-lydkortboks ankommer heimen i dag. Da får jeg grammofon og hodetelefonforsterker igjen, hurra!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.594
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jupp, har RIAA igjen, og det er kjekt. Har også trukket 4x6m dobbelskjermet signalkabel (egentlig en Belden datakabel) til høyre høyttaler bak list og under dørterskel. Fres er gøy, men det er jaggu godt at man gjør slikt når man er gressenkepappa. Som her så ut i går kveld!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.260
    Sted
    Østfold
    Ok, jeg trodde du skulle ha en mindre diskant, men da er jeg med.

Imidlertid er jeg ikke helt enig i at W22 er ok opp til 1,5k, men meg om det...

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.130
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Imidlertid er jeg ikke helt enig i at W22 er ok opp til 1,5k, men meg om det...
    Skal det ikke deles ganske bratt, da?

Jeg mangler visst lyttekompetanse, for jeg kan ikke høre noen som helst uhumskheter fra mine W22 som er delt på 1440 Hz med 4.ordens Linkwitz-Riley (24 dB/oktav).

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Er meningen på bruke sub i tillegg til disse?
    Hva tror du kostpris blir ca på denne konstruksjonen?

Mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.260
    Sted
    Østfold
    coolbiz skrev:
    Jeg mangler visst lyttekompetanse, for jeg kan ikke høre noen som helst uhumskheter fra mine W22 som er delt på 1440 Hz med 4.ordens Linkwitz-Riley (24 dB/oktav).
    Jeg må visst være forsiktig med hva jeg skriver...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn