Snickers-is skrev:
Coolbiz, jeg er veldig nysgjerrig på Orion, og jeg føler ikke akkurat noen grunn til å betvile at den låter bra. På samme tid tror jeg verken du eller Linkwitz føler noen grunn til å tenke at det over hodet ikke finnes forbedringspotensiale i Orion.
Jeg er usikker på hvordan den siste setningen der skal leses, men SL er vel ganske klar på hvilke kompromisser han har gjort i Orion og at flere av dem helt eller delvis kan unngås dersom høyttalerelementer som er bedre eller mer egnede etter hvert kommer på markedet.
Forstår jeg drodleDipolenTM rett, så har bedre forvrengningsdata i diskantområdet blitt prioritert fremfor den
uniform polar response som SL vektlegger. Jeg er nysgjerrig på hvordan dette slår ut i praksis.
Snickers-is skrev:
Det jeg ser på som testens største svakhet er at 1440Hz ikke nødvendig vis treffer en frekvens med et problem. Det kan være at det skjer noe på 1470, på 988 eller på 1231Hz. Poenget er bare at man bør teste med sveip for å kartlegge ulike frekvensavhengige artifakter.
Som sagt var formålet med testen å sjekke at jeg hadde bygget delefilteret korrekt, ikke å validere elementvalg eller andre konstruksdetaljer. Hva spredningskarakteristikk angår, syntes jeg likevel det var interessant og litt overraskende at jeg ikke hørte forskjeller, med tanke på at dette var i et vanlig, relativt lite dempet oppholdsrom. I et lyddødt rom hadde jeg vel vært mindre overrasket.
Testtonene, tonesveipene og de andre testsignalene på den test-CDen som følger med Orion er forresten tiltenkt deteksjon av byggefeil og romresonanser, så dersom jeg i et anfall av
audiophilia nervosa skulle finne på å gå på jakt etter mellomtoneoppbrytningsfenomener eller andre uhumskheter, må jeg nok bruke andre verktøy.
@Snickers: Ville en mellomtonedom vært ditt foretrukne element for å dekke det området der du mener W22 har svakheter og hvordan ville du i så fall implementert den i en åpen baffel dipol à la drodleDipolenTM?