coolbiz skrev:
eiv skrev:
coolbiz og valentino; hva er det med åpen baffel som er bedre enn lukket/bassrefleks? Og hva er evt baksiden ved å ha åpen?
I beste mening
o Mindre restenergi og resonans-fenomenter fra kabinett
o Redusert eksitering av romresonanser
o Potensielt lineær off-axis frekvensrespons
Spesielt det siste punktet mistenker jeg er en sterkt undervurdert egenskap i en høyttaler.
Stort sett enig, men enda et par ting:
Hos dipoler riktig plassert i rommet peker kanselleringsretningen (vinkelrett på hovedaksen) mot førsterefleksjonspunktene på sidene, sånn at disse forsvinner ut av akustikken. Det gjør en hel del for stereoperspektivet.
Hvis man i tillegg har et par meter bakover til reflekterende vegg i forlengelsen av hovedaksen blir refleksjonen derfra forsinket såpass mye at øret (dvs hjernen) registrerer den som "ambience" heller enn noe som har med plasseringen av lydkilden å gjøre. Det er ikke noe absolutt magisk tall for hvor lang avstanden skal være, siden det både avhenger av forsinkelse og nivå. Lengre forsinkelse og lavere nivå er bra. Linkwitz sier minst 1 meter. Lang forsinkelse og høyt nivå er slapback ekko
ko ko ko, og det vil man nok ikke ha.
Da står det bare igjen å ha høyt under taket, eller en egnet akustisk diffusor der oppe, så har man noe som kan gjengi opptaksrommet med ekstrem presisjon. Jeg ville ikke dempet gulvet for mye, kanskje bare et persisk teppe eller noe slikt, ettersom den refleksjonen hjelper hjernen med å forankre det hele i rommet.
Ikke rart at Vadseth fikk bra resultat med Jamo-høyttalerne i siste Fidelity, sånn som den stua ser ut og slik som han plasserer høyttalere. Den er nærmest som skapt for å få det beste ut av dipoler. Se og lær.