Valg av Høyttalerkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    De største lydforskjellene finnes nok (som nevnt tidligere i tråden) blant dyre kabler, da disse ofte er designet for å farge lyden i en eller annen retning.
    Derfor er det vel også helt naturlig at kabeltilhengere som stort sett driver og sammenligner slike kabler opplever relativt store forskjeller.

    At enkelte kabeltilhengere også rapporterer om totalt kollaps i lydkvaliteten ved bruk av billige kabler, diy kabler, solidcore, multistrand eller hva det nå måtte være
    kan ikke skyldes andre ting enn ett eller flere av følgende

    a. Kombinasjon av hysterisk kabelfølsomme forsterkere og sære kabeldesign
    b. Feil på kabelen (dårlig lodding, oksydering osv)
    c. Uheldige tonale egenskaper ved selve anlegget som dukker opp når det brukes "transparente" kabler som ikke farger lyden
    d. Feilkobling, f.eks. høyttaler i motfase (ikke uvanlig)
    Og hvis ikke noe av det passer, så kan jo også tenkes
    at det er en eller annen feil på selve personen som lytter:cool:
    så dyre kabler designet for å farge lyden , men hjemmelavede grøftekabler er den nøytrale referansen

    , kom ned på jorda !

    tenk deg om - dette rimer ikke
     

    RokyRox

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    38
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Joda dette rimer fint. Og bakkekontakten er helt utmerket, takk! (I motsetning til mange andre sin....)
    Gi meg forresten én eneste grunn til at diy kabler ikke skal låte like flott som dyre high-end kabler!
    Har du noen gang hørt en dyr High end kabel? Det lurer jeg på.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    jeg er nok ingen teknisk begavet kabelkonstruktør, det har jeg skjønt ( kansje fler burde det ?) , jeg hører ikke spesielt godt heller, det har fått verifisert sammen med andre hifi interesserte, men når forskjellene er så store er det åpenbart .

    Ingen grunn til at ikke diy kabler skal låte like godt som dyre high end kabler, alle kabel konstruksjoner har sikkert en eller annen gang vært på prototype nivå, men vi må vel innse at det ER mer teknologi inne i kabelkonstruksjon og materialvalg, enn og tro at hva som helst kan brukes og allt låter likt , bare motstanden er lav nok.

    snakeoil , tja statisk elektrisitet er ikke det et problem med plastmaterialer ?- mulig snake oil eller linjolje kan fjerne problemet, mange mener det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    jeg er nok ingen teknisk begavet kabelkonstruktør, det har jeg skjønt ( kansje fler burde det ?) , jeg hører ikke spesielt godt heller, det har fått verifisert sammen med andre hifi interesserte, men når forskjellene er så store er det åpenbart .

    Ingen grunn til at ikke diy kabler skal låte like godt som dyre high end kabler, alle kabel konstruksjoner har sikkert en eller annen gang vært på prototype nivå, men vi må vel innse at det ER mer teknologi inne i kabelkonstruksjon og materialvalg, enn og tro at hva som helst kan brukes og allt låter likt , bare motstanden er lav nok.

    snakeoil , tja statisk elektrisitet er ikke det et problem med plastmaterialer ?- mulig snake oil eller linjolje kan fjerne problemet, mange mener det.
    Det er ikke noe teknologi inne i bildet. De som tror det har blitt lurt av tåkefyrster og glanset papir.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Det er ikke noe teknologi inne i bildet. De som tror det har blitt lurt av tåkefyrster og glanset papir.
    aner noe kverulering her ? var det kimber hero mellom dac og forsterker , tror du har blitt lurt av tåkefyrster og glanset papir.

    når du påstår at det ikke ligger noe teknoligi bak kabelproduksjon er du i en ekslusiv liten menighet. Så fjern fra virkeligheten tror jeg ikke du er.
     

    RokyRox

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    38
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Tror faktisk ikke noen av disse kabel skeptikerene noen gang har hørt en dyr High end kabel.
     
    M

    musicus

    Gjest
    så dyre kabler designet for å farge lyden , men hjemmelavede grøftekabler er den nøytrale referansen

    , kom ned på jorda !

    tenk deg om - dette rimer ikke

    Egentlig er det bare å overse slike kommentarer fra den kanten, mannen har våknet og det sprenger for å misjonere igjen, om man finner en pinsevenn på speed interessant å følge, har vi tilsvarende her på kabel fronten når det gjelder lignenede påstander, alt annet enn SC er dritt og bortkastet tid, må jo faktisk være litt sånn merkelig deilig å kunne sveve sånn i sin egen kabel boble:)

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Det er ikke noe teknologi inne i bildet. De som tror det har blitt lurt av tåkefyrster og glanset papir.
    Jeg synes nå en slik påstand i seg vitner om at man selv surrer rundt i tåka og tror man ser land, selvsagt er det ingen high tech, men å hevde at det ikke er en viss teknologi, vel, du om det :rolleyes:

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror faktisk ikke noen av disse kabel skeptikerene noen gang har hørt en dyr High end kabel.
    Personlig hadde jeg ca 40 % av anleggsverdien i ledninger på det verste, før jeg tenkte "men vent nå litt..." og begynte å sjekke litt grundigere om det egentlig gjorde noen forskjell. Da måtte jeg jo etter hvert innse at det gjorde det knapt, og kosteffektivt var det ihvertfall ikke.

    Når først magien var borte og jeg begynte å behandle de ledningsstumpene som ledningsstumper, uavhengig av hva de hadde kostet meg i butikken, så lærte jeg plutselig en hel del. Den øvelsen anbefales. Nå ligger det en lett blanding av Nordost, Transparent, komfyrledning, Goertz, Black Magic, lakkisolert kobbertråd, Supra, Monster, no-name coax, gratislakris som fulgte med diverse utstyr, koblingstråder, Cat 5e og billig lampettledning i den nedstøvede kabelesken i kjelleren. Det er sikkert enda to-tre andre merker som jeg har glemt. En dag skal jeg rydde, så inventarlisten finner dere nok på bruktbørsen etterhvert. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Dog

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Tross alt, selv jeg kan da høre enkelte forskjeller, men jeg ser da ikke noe poeng å betale mer penger enn høyst nødvendig for litt mild EQ boksen i den ene eller andre retningen.
    ...og hvordan i all verden klarer så denne magiske EQ boksen din å forbedre presisjon, oppløsning, instrumentseparasjon, "analogitet", lydbilde, "smekk" etc.?
     

    RokyRox

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    38
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Hahaha ja den øvelsen må jeg prøve. Nei her kan man gi opp verre gjeng skal man lete lenge etter.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    28.850
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger nok mye i frekvensbetoning, det der. Det er overraskende hvor mye lyden forandrer seg med litt eq- ratting. Ofte er 0.5 dB i et lite frekvensområde nok til å forandre lydsignaturen svært så merkbart.

    mvh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    aner noe kverulering her ? var det kimber hero mellom dac og forsterker , tror du har blitt lurt av tåkefyrster og glanset papir.

    når du påstår at det ikke ligger noe teknoligi bak kabelproduksjon er du i en ekslusiv liten menighet. Så fjern fra virkeligheten tror jeg ikke du er.
    Har Kimber Hero ja :)
    Ja, jeg har blitt lurt flere ganger. Har ikke noe problem med å innrømme det, har tidligere hatt fullt sett med Wireworld kabler, kjøpt dedikert cd drivverk, gikk for AES/EBU XLR istedenfor BNC mellom drivverk og dac +++

    Men det at jeg har blitt lurt av tåkefyrster, glanset papir og egen usikkerhet betyr ikke at jeg ikke kan advare andre mot å gå i samme fella.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    biltema - biltema oooo store - amen .. !
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg (tror) jeg skjønner det du skriver, Asbjørn. Og bildet av Transparent-strømkabelen som du har "slaktet", er jo illustrativt nok. Forstå meg riktig; jeg er ikke i tvil om at det er massevis av lurium "der ute", og kanskje særlig blandt kabler, isolatorer osv. Det er sikkert mange som i likhet med meg, ikke har noen dyptgående elektro-kompetanse.

    Jeg har en Densen B-150+ integrert forsterker. Densen designer visstnok sine forsterkere etter samme prinsipp som Gryphon - eller omvendt... Hva er det som gjør at NordOst Frey får lydbildet til å fremstå som klarere, meir direkte, hurtigere og med større grad av mikrodetaljer enn f. eks. BM Revelation ( som også var en knallgod kabel i mitt oppsett )? NO Heimdall liknet mye på BM Rev, mens Frey altså overgår begge disse med god margin, i mine ører og med mitt oppsett. Og solid kåre- kabler får lydbildet til å kollapse, bli grøtete og med godt hørbar reduksjon i mikrodetaler, utklingninger og med mindre kontant bass. Hvorfor blir det sånn??

    PS: Jeg er også en av de som foretrekker forsterker uten tonekontroller, eller i det minste med mulighet til å bypasse tonekontrollene..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...og hvordan i all verden klarer så denne magiske EQ boksen din å forbedre presisjon, oppløsning, instrumentseparasjon, "analogitet", lydbilde, "smekk" etc.?
    Du kan jo begynne med å lese deg opp på hvordan plateprodusenten legger inn mer eller mindre av de kvalitetene i innspillingen:
    Awesome EQ Settings Guide
    Equalization: A basic overview | EMusicTips
    Using the Audio Equalizer in Your Music Production
    Songstuff: EQ Frequencies

    I tillegg er det noen fordeler med et digitalt delefilter før D/A-konvertering, forsterkere og høyttalere. Det reduserer muligheten for intermodulasjonsforvrengning gjennom hele kjeden. Med så bratte filterflanker som opptil 300 dB/oktav (med lineær fase!) er det også mulig å klippe vekk sånt som oppbrytningen i Excel-elementene og resonansen i Revelator-diskantene ved å legge et nesten loddrett filter mellom dem. I praksis er 50-60 dB/oktav bratt nok til å kutte vekk det meste av forvrengning fra høyttalerelementer som tvinges til å arbeide utenfor de frekvensene de er best til. Det gjør ganske mye for renhet og oppløsning.

    Du kan jo også lese den Fidelity-artikkelen fra hjemme hos meg en gang til (#42, s 92). RoDa ble litt overrasket av at ting låt mer og mer analogt og organisk etter hvert som jeg slo på flere og flere funksjoner i prosessoren, og jeg brukte bare fjernkontrollen uten å bytte en eneste ledning.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    så dyre kabler designet for å farge lyden , men hjemmelavede grøftekabler er den nøytrale referansen
    ...
    tenk deg om - dette rimer ikke
    Som larkus sier - det rimer helt fint - vesentlige deler av hifimarkedet er drevet av oppfatningen om at ting skal låte forskjellig. Boutique kabler er (i en del tilfeller) designet for å låte «forskjellig». En del populært HiFi-utstyr er også designet slik at det er unødvendig følsomt for tilsluttet utstyr herunder kabelurer - og dermed låter det «forskjellig».

    Transparente kabler låter likt og ikke vesentlig forskjellig fra en direkte kobling uten kabel (selvfølgelig avhengig av arbeidsbetingelser o.l.). Jeg foretrekker at kabler er transparente - dvs at det ikke er lydlig forskjell mellom det som dyttes inn og det som ramler ut av kabeluren, og at tilkobling av kabeluren i seg selv ikke gir noen hørbar effekt utav av utstyret.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en Densen B-150+ integrert forsterker. Densen designer visstnok sine forsterkere etter samme prinsipp som Gryphon - eller omvendt... Hva er det som gjør at NordOst Frey får lydbildet til å fremstå som klarere, meir direkte, hurtigere og med større grad av mikrodetaljer enn f. eks. BM Revelation ( som også var en knallgod kabel i mitt oppsett )? NO Heimdall liknet mye på BM Rev, mens Frey altså overgår begge disse med god margin, i mine ører og med mitt oppsett. Og solid kåre- kabler får lydbildet til å kollapse, bli grøtete og med godt hørbar reduksjon i mikrodetaler, utklingninger og med mindre kontant bass. Hvorfor blir det sånn??
    Noe av det der er forholdsvis lett å forstå. Husk at så små forskjeller som +/- 0,1 dB over et bredt frekvensbånd på en oktav eller to kan være hørbare ved kritisk lytting. Nordost har forholdsvis lite tverrsnitt og en bestemt balanse mellom induktans og kapasitans for å skape de høye signalhastighetene de skryter av. Det begrensede tverrsnittet vil fremheve frekvensbånd rundt resonansfrekvensen i høyttalerelementene, gjerne et sted rundt 25 og 80 Hz i et bassreflekssystem og et sted rett under delefrekvensen, ca 1500 - 2000 Hz for diskantelementet. Mellom de to blir det en grunn "hengekøye" med mest cut der høyttaleren har lavest impedans, et sted rundt 2-300 Hz. Signalhastigheten har ingen ting å si i seg selv, men når jeg har puttet de oppgitte verdiene for R, L og C inn i en simuleringsmodell med en effektforsterker og en to-veis høyttaler blir det en liten resonans som gir et lite løft (positivt gain!) mellom 8 og 12 kHz, sånn at det frekvensbåndet fremheves helt spesielt. Så kan du se etter selv i noen av linkene over hva som skjer med en slik EQ-profil, både med hensyn til "kropp"/"varme"/"punch" og med sånne ting som "detaljer"/"luft"/"nærvær". Når du beveger deg oppover i prisklassene hos Nordost øker tverrsnittet, sånn at det blir mindre cut ved 2-300 kHz, og subjektivt mer "kropp" osv. Det kan jo forklare en del opplevelser av at "dyrere Nordost-kabler låter bedre enn billigere Nordost-kabler", hvis man nå sitter og finlytter etter akkurat de forskjellene.

    BM Revelation har forholdsvis grove enkeltledere, som formodentlig har større tverrsnitt (dvs lavere seriemotstand) og høyere induktans enn Nordost. Det er litt gjetting fra min side, siden Paul ikke oppgir elektriske parametre for kablene sine. (Har spurt...) I så fall vil den EQ-profilen som følger impedanskurven til høyttaleren bli grunnere, med mindre nivåtap ved 2-300 Hz, og avrullingen i toppen starter tidligere, sånn at den lille resonansen rundt 8-10 kHz forsvinner og erstattes av et lite nivåtap derfra og opp. Og så kan du se etter hva som skjer med en slik EQ-profil på en innspilling. Det er ingen grunn til å tro at den subjektive opplevelsen skulle bli annerledes om eq-profilen legges på ved avspilling i stedet.

    Derimot, hvorfor lydbildet kollapser med solide kåre i anlegget - aner ikke, rett og slett. Andre sverger på at det gir bedre dynamikk og bedre bass hos dem, og andre mener like bestemt at det skaper hardhet og aggressiv diskant. Jeg har rett og slett ingen idé om hva som skjer der, men det kunne jo vært interessant å måle opp R, L og C i et par meter av den kabelen for å se hva den egentlig gjør. Det har formodentlig en naturlig forklaring, det også, og det skyldes neppe prislappen.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får en bedre lyd av å betone lyden med eq eller med passive komponenter ? Er ikke begge deler en risiko siden en ikke vet hvordan miksen på plata er ment å lyde...Og jeg ser ikke noen lydteknikere i denne tråden. Teknokrater, misjonærer og entusiaster av ulike meninger og mål.... Denne diskusjonen har ingen fasit, siden det vi hører er en blek kopi av virkeligheten...Om en søker å "farge" på den ene eller andre måten, bevisst eller ubevisst, så blir det aldri mer perfekt enn det vi tillater oss å tro..Uavhengig bruk av kabler, eq mm.


    Og argumentet om "lett-lurte" hifi nerder blir lurt av sleipe selgere er for dumt... Tenk dere om anonym og dere som forfekter denne DUMSKAPEN, det meste av det du har kjøpt over en gitt prisgruppe har vært meget følelsesstyrt og ikke kun basert på objektivitet.. Det være seg bil , hus... Men det var vel igjen "sleipe" selgere som tok luven fra en...Og vi er ikke istand til å fatte egne valg hvis en selger sier noe vi ikke er enig i... Eller hur? Tynnslitt integritet du fremviser her Anonym hvis egne valg ikke er en opsjon..
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    ...
    Derimot, hvorfor lydbildet kollapser med solide kåre i anlegget - aner ikke, rett og slett. Andre sverger på at det gir bedre dynamikk og bedre bass hos dem, og andre mener like bestemt at det skaper hardhet og aggressiv diskant. Jeg har rett og slett ingen idé om hva som skjer der, men det kunne jo vært interessant å måle opp R, L og C i et par meter av den kabelen for å se hva den egentlig gjør. Det har formodentlig en naturlig forklaring, det også, og det skyldes neppe prislappen.
    Hypotese: Solide kåre er vanskelig å få festa skikkelig i terminalene. Dette kan gi dårlig kontakt og lydbildekollaps.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok riktig at det finnes 'kabelfornektere' som aldri har hørt en såkalt highend kabel. Hvorfor kan man jo lure på.

    Nå er det blitt slik at vi som har oppdaget hva en god kabel, (ikke nødvendigvis dyr) betyr for lyden, ikke gidder å skrive om det her inne lenger. Ett godt eksempel på dette fikk jeg bekreftet for en stund siden.

    Vedkommende det gjelder har lang fartstid og er også en rutinert diy'er. Han kunne fortelle meg at det var en kar i nærområdet som stadig tok kontakt og ville låne ut ett sett kabler han hadde oppdaget. Den rutinerte diy'er hadde selvfølgelig laget seg egne kabler som han var strålende fornøyd med. Etterhvert ble han så lei masingen til den ivrige medentusiasten at han takket ja til ett lån. Om ikke annet for å få slutt på maset. Overraskelsen var desto større når det viste seg at lyden ble bedre over hele fjøla.

    Dette forteller meg at det finnes kabler som kan utgjøre det lille ekstra som gjør musikken og innlevelsen enda ett hakk bedre. Har også laget mye forskjellig selv,bla Larkus varianten. Men for min egen del måtte jeg bite i det sure og bla opp mer enn planlagt da mine nåverende kabler utgjør den forskjellen som er så viktig for meg.
     
    M

    musicus

    Gjest
    ...mine nåverende kabler utgjør den forskjellen som er så viktig for meg.
    Flott igjen, den prioriteringen gjør også jeg, og jeg håper de fleste gjør det, selv om det er rimelige eller kostbare kabler det er snakk om, men man kan jo lure noen ganger om det er en slags hifi politisk agenda som styrer noens valg i såmåte...

    mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vi må heller ikke glemme hvor forskjellige vi er. Noen hører/sanser bedre/annerledes enn andre.

    For min egen del har dette ført til at det er uaktellt med bare transistorforsterere i annlegget. Må ha enten rør pre, eller effekt. Den siste tiden har dette bare blitt klarere og klarere. Mest sannsynlig hornhøytt som avslører dette fenomenet for meg. Bare transistor på horna blir ikke organisk nok. Men dette blir en avsporing i denne tråden. Nuff said.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Vi må heller ikke glemme hvor forskjellige vi er. Noen hører/sanser bedre/annerledes enn andre.

    For min egen del har dette ført til at det er uaktellt med bare transistorforsterere i annlegget. Må ha enten rør pre, eller effekt. Den siste tiden har dette bare blitt klarere og klarere. Mest sannsynlig hornhøytt som avslører dette fenomenet for meg. Bare transistor på horna blir ikke organisk nok. Men dette blir en avsporing i denne tråden. Nuff said.
    Ja det er nok riktig at noen sanser , hører bedre, men det som virker rett og slett provoserende er når noen påstår at det ikke er forskjeller på kabler, når jeg selv i mange tilfeller opplever tildels store endringer, så store at alle som virkelig har forsøkt dette ut i praksis IKKE kan ha unngått å ha hørt det.

    Når en da ute i debatten vedgår at det er forskjeller, har en feil utstyr som er " overfølsomt" for kabler og en har da altså både feil kabel OG forsterker/ høyttaler !

    Og hvis du holder på ditt utstyr og liker dine kabler er du en lettlurt idiot som lar seg lure av knapper og glansbilder.

    normalt sett består et stereoanlegg av en forsterker og ettpar høyttalere og dette kjøper en gjerne først, ( ikke kabelen) , hvis en så får bedre resultat med en dyr kabel, skal en da holde på kabelen og bli stemplet som en tosk med for mye penger , eller skal en selge forsterkeren og høyttalerne fordi de er for følsomme for " gode hjemmelagede kabler ?

    Mvh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Og argumentet om "lett-lurte" hifi nerder blir lurt av sleipe selgere er for dumt... Tenk dere om anonym og dere som forfekter denne DUMSKAPEN, det meste av det du har kjøpt over en gitt prisgruppe har vært meget følelsesstyrt og ikke kun basert på objektivitet.. Det være seg bil , hus... Men det var vel igjen "sleipe" selgere som tok luven fra en...Og vi er ikke istand til å fatte egne valg hvis en selger sier noe vi ikke er enig i... Eller hur? Tynnslitt integritet du fremviser her Anonym hvis egne valg ikke er en opsjon..
    Kjøper man et hus har man en tilstandsrapport og prisstatistikk for nabolaget, kjøper man en bil vet man km stand, ytelse, forbruk, vekt, hengervekt pris osv. Det er ingen bilforhandler som hevder at bilen blir raskere hvis man velger den i rød fremfor blå.

    Kjøper man en hifi kabel får man ingen informasjon.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjøper man et hus har man en tilstandsrapport og prisstatistikk for nabolaget, kjøper man en bil vet man km stand, ytelse, forbruk, vekt, hengervekt pris osv. Det er ingen bilforhandler som hevder at bilen blir raskere hvis man velger den i rød fremfor blå.

    Kjøper man en hifi kabel får man ingen informasjon.
    Så du forholder deg kun til objektive fakta mener du når du kjøper hus ? Og det samme med bil, du ønsker ikke en gang å prøvekjøre den da du kan lese av taksten hvilken stand den er i ?? :cool:

    Kjøper en hifi kabel får en all informasjon en trenger... Bare en lytter med egen ører i eget oppsett... Men dette er kanskje ikke et faktum du er enig i ?
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Ja det er nok riktig at noen sanser , hører bedre, men det som virker rett og slett provoserende er når noen påstår at det ikke er forskjeller på kabler, når jeg selv i mange tilfeller opplever tildels store endringer, så store at alle som virkelig har forsøkt dette ut i praksis IKKE kan ha unngått å ha hørt det.

    Mvh
    Hvem er denne/disse "noen" som påstår dette?
     
    M

    musicus

    Gjest
    Kjøper man en hifi kabel får man ingen informasjon.
    Du får velge en annen selger neste gang, du kan vel knapt skylde på andre enn deg selv for at du valgte den røde fremfor den blå for at du trodde den skulle være varmere i lyden ;)


    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hvem er denne/disse "noen" som påstår dette?
    ett av de visdomsord som har kommet i denne tråden !

    " Om det er sølv eller kobber, solidcore eller multistrand har minimal eller ingen betydning
    for lyden. Hva isolasjonen er laget av ( pvc. polyetylen, teflon osv.) har heller ikke noe særlig å bety,"


    osv osv,

    hadde håpet på en slags konstruktiv diskusjon, mulig jeg ikke har bidratt til dette selv heller - vet ikke .

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    dette har blitt en total avsporing - en diskusjon uten mål og mening, jeg mener jeg selv har gitt uttrykk for mine meninger , de er basert på praktiske erfaringer - flere kabel typer / flere anlegg.

    Tydelig at andre har gjort seg andre erfaringer, jeg tror vi kan bli enige om at vi er uenige på dette punktet , det positive er jo at jeg slipper å betale dine kabler, og du mine, derved står jeg fritt til og handle det jeg liker best basert på lyd og ikke fordommer.

    Jeg legger inn årene i denne tråden , dette begynner mer og mer å ligne en krangel og det er vi jo ikke tjent med noen.

    En liten ting til trådstarter ; du søkte kabelråd - til bl.a. b&w 805; jeg foreslår at du gjør et forsøk med kimber monocle-x eller forsmann sine liknende kabler.

    ha en fortsatt trivelig dag !

    mvh
    per morten
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tross alt, selv jeg kan da høre enkelte forskjeller, men jeg ser da ikke noe poeng å betale mer penger enn høyst nødvendig for litt mild EQ i den ene eller andre retningen.
    Ditto. Og trives rimelig godt med det- sover til og med godt om natta..
    Mild EQ gjøres også lettere via fjernkontroll enn å bakse bak forsterkere og høytalere ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ett av de visdomsord som har kommet i denne tråden !

    " Om det er sølv eller kobber, solidcore eller multistrand har minimal eller ingen betydning
    for lyden. Hva isolasjonen er laget av ( pvc. polyetylen, teflon osv.) har heller ikke noe særlig å bety,"
    Hvis du hadde lest hele det innlegget du siterer fra, heller enn bare å la deg provosere av de delene du er uenige i, ville du også sett en del synspunkter om hva som gjør en forskjell. F eks tverrsnitt. Jeg tror ikke larkus hadde giddet å lage såpass omfattende DIY-prosjekter på kabling om han mente at det ikke gjorde noen forskjell, uansett. Man skal være bra selektiv for å lese det innlegget som et argument for at "det ikke finnes forskjeller". Det er det da heller ingen som mener, selv om det sikkert er bekvemt å tro det heller enn å ta inn over seg hva vi faktisk sier/skriver/mener. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt morsomt når enkelte blir så provosert at de ikke engang får med seg hva "motparten" skriver.

    En gang til, langsomt: Det finnes forskjeller. Noen av de forskjellene kan være hørbare under enkelte omstendigheter, vanligvis i form av en mild equalizing som fremhever enkelte frekvenser på bekostning av andre, med de subjektive opplevelsene som følger av dette. Det er egenskaper ved komponentene som avgjør om utslagene blir så store at de er hørbare eller ikke. Et eksempel på det er forholdet mellom utgangs- og inngangsimpedans på hver side av en kabeloverføring. Hvis en kombinasjon av en effektforsterker og en høyttaler er slik at forskjellene kan bli hørbare, vil tverrsnittet (dvs seriemotstanden) på høyttalerkabelen være den viktigste egenskapen ved denne. Noen ganger kan andre egenskaper som kapasitans og induktans også ha betydning. For en signalkabel vil kapasitans og skjerming være de viktigste egenskapene. Disse egenskapene avhenger mest av den geometriske oppbygningen av kabelen. Det er ingen grunn til at dette skal koste mye penger. Mange av de egenskapene man leser om i kabelpoesien, f eks superrene ledermetaller, har ingen praktisk betydning annet enn som et argument for å skru prisene i været. Dyre kabler er ofte konstruert slik at de bevisst farger lyden i en eller annen retning ved hjelp av grunnleggende elektriske egenskaper for at det skal låte "forskjellig", mens de argumentene som fremheves i salgslitteraturen er rene avsporinger. Tilsvarende farging kan oppnås med andre og billigere virkemidler. Med dagens priser for glorifiserte ledningsstumper vil det i de fleste tilfeller være en bedre, billigere og mer forutsigbar vei til bedre lydkvalitet å legge pengene i bedre komponenter i stedet. Da vil jeg anbefale å velge komponenter som er robuste mot kabelforskjeller, slik at man slipper å bekymre seg om bagateller, og koble dem sammen med standard metervare som man terminerer selv. Merker som Belden, Klotz og Neutrik fra proff-segmentet vil være bra valg.

    Det er det begrunnede rådet som svar på spørsmålet som reises i denne tråden. Jeg har vanskelig for å se hva som skal være så provoserende med det, annet enn om noen sitter med en nagende følelse av at en egen pengebruk kanskje ikke var så genial likevel. Ever so sorry, men jeg kommer ikke til å begynne å skrive det motsatte av hva jeg mener av den grunn. Det ville ihvertfall ikke være noe konstruktivt bidrag.
     
    Sist redigert:

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    " Om det er sølv eller kobber, solidcore eller multistrand har minimal eller ingen betydning
    for lyden. Hva isolasjonen er laget av ( pvc. polyetylen, teflon osv.) har heller ikke noe særlig å bety,"
    Dette sier jo ikke, at det ikke er forskjell på en kabels overføringsegenskaper... Man har bare luket bort det som har minst og si for kabelens egenskaper.

    Tverrsnitt, lengde og innbyrdes avstand mellom lederne har (*mye) større påvirkning på kabelens egenskaper i et (ikke optimalt) oppsett.
    Det pussige er derfor at de fleste kabelkonstruktører i høyere prisklasse, elegant hopper bukk over de parametre som er av betydning og til en hviss grad gir forutsigbare egenskaper, når de skal argumentere for sine "superkablers" fortreffelighet. I stedet legger de ut i det vide og brede om detaljer som har så ufattelig lite betydning for en kabels egenskaper at det hele fremstår som uredelig.

    *relativt sett.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn