så dyre kabler designet for å farge lyden , men hjemmelavede grøftekabler er den nøytrale referansenDe største lydforskjellene finnes nok (som nevnt tidligere i tråden) blant dyre kabler, da disse ofte er designet for å farge lyden i en eller annen retning.
Derfor er det vel også helt naturlig at kabeltilhengere som stort sett driver og sammenligner slike kabler opplever relativt store forskjeller.
At enkelte kabeltilhengere også rapporterer om totalt kollaps i lydkvaliteten ved bruk av billige kabler, diy kabler, solidcore, multistrand eller hva det nå måtte være
kan ikke skyldes andre ting enn ett eller flere av følgende
a. Kombinasjon av hysterisk kabelfølsomme forsterkere og sære kabeldesign
b. Feil på kabelen (dårlig lodding, oksydering osv)
c. Uheldige tonale egenskaper ved selve anlegget som dukker opp når det brukes "transparente" kabler som ikke farger lyden
d. Feilkobling, f.eks. høyttaler i motfase (ikke uvanlig)
Og hvis ikke noe av det passer, så kan jo også tenkes
at det er en eller annen feil på selve personen som lytter
Har du noen gang hørt en dyr High end kabel? Det lurer jeg på.Joda dette rimer fint. Og bakkekontakten er helt utmerket, takk! (I motsetning til mange andre sin....)
Gi meg forresten én eneste grunn til at diy kabler ikke skal låte like flott som dyre high-end kabler!
Det er ikke noe teknologi inne i bildet. De som tror det har blitt lurt av tåkefyrster og glanset papir.jeg er nok ingen teknisk begavet kabelkonstruktør, det har jeg skjønt ( kansje fler burde det ?) , jeg hører ikke spesielt godt heller, det har fått verifisert sammen med andre hifi interesserte, men når forskjellene er så store er det åpenbart .
Ingen grunn til at ikke diy kabler skal låte like godt som dyre high end kabler, alle kabel konstruksjoner har sikkert en eller annen gang vært på prototype nivå, men vi må vel innse at det ER mer teknologi inne i kabelkonstruksjon og materialvalg, enn og tro at hva som helst kan brukes og allt låter likt , bare motstanden er lav nok.
snakeoil , tja statisk elektrisitet er ikke det et problem med plastmaterialer ?- mulig snake oil eller linjolje kan fjerne problemet, mange mener det.
aner noe kverulering her ? var det kimber hero mellom dac og forsterker , tror du har blitt lurt av tåkefyrster og glanset papir.Det er ikke noe teknologi inne i bildet. De som tror det har blitt lurt av tåkefyrster og glanset papir.
så dyre kabler designet for å farge lyden , men hjemmelavede grøftekabler er den nøytrale referansen
, kom ned på jorda !
tenk deg om - dette rimer ikke
Jeg synes nå en slik påstand i seg vitner om at man selv surrer rundt i tåka og tror man ser land, selvsagt er det ingen high tech, men å hevde at det ikke er en viss teknologi, vel, du om detDet er ikke noe teknologi inne i bildet. De som tror det har blitt lurt av tåkefyrster og glanset papir.
Personlig hadde jeg ca 40 % av anleggsverdien i ledninger på det verste, før jeg tenkte "men vent nå litt..." og begynte å sjekke litt grundigere om det egentlig gjorde noen forskjell. Da måtte jeg jo etter hvert innse at det gjorde det knapt, og kosteffektivt var det ihvertfall ikke.Tror faktisk ikke noen av disse kabel skeptikerene noen gang har hørt en dyr High end kabel.
...og hvordan i all verden klarer så denne magiske EQ boksen din å forbedre presisjon, oppløsning, instrumentseparasjon, "analogitet", lydbilde, "smekk" etc.?Tross alt, selv jeg kan da høre enkelte forskjeller, men jeg ser da ikke noe poeng å betale mer penger enn høyst nødvendig for litt mild EQ boksen i den ene eller andre retningen.
Har Kimber Hero jaaner noe kverulering her ? var det kimber hero mellom dac og forsterker , tror du har blitt lurt av tåkefyrster og glanset papir.
når du påstår at det ikke ligger noe teknoligi bak kabelproduksjon er du i en ekslusiv liten menighet. Så fjern fra virkeligheten tror jeg ikke du er.
Og disse har jeg, og de er ikke noe dårligere enn 2,5 kvadrat fra ClasernJepp,Monster M-1
mvh
Det begynner å bli tomt for de virkelig gode argumentene her nåbiltema - biltema oooo store - amen .. !
Du kan jo begynne med å lese deg opp på hvordan plateprodusenten legger inn mer eller mindre av de kvalitetene i innspillingen:...og hvordan i all verden klarer så denne magiske EQ boksen din å forbedre presisjon, oppløsning, instrumentseparasjon, "analogitet", lydbilde, "smekk" etc.?
Som larkus sier - det rimer helt fint - vesentlige deler av hifimarkedet er drevet av oppfatningen om at ting skal låte forskjellig. Boutique kabler er (i en del tilfeller) designet for å låte «forskjellig». En del populært HiFi-utstyr er også designet slik at det er unødvendig følsomt for tilsluttet utstyr herunder kabelurer - og dermed låter det «forskjellig».så dyre kabler designet for å farge lyden , men hjemmelavede grøftekabler er den nøytrale referansen
...
tenk deg om - dette rimer ikke
Noe av det der er forholdsvis lett å forstå. Husk at så små forskjeller som +/- 0,1 dB over et bredt frekvensbånd på en oktav eller to kan være hørbare ved kritisk lytting. Nordost har forholdsvis lite tverrsnitt og en bestemt balanse mellom induktans og kapasitans for å skape de høye signalhastighetene de skryter av. Det begrensede tverrsnittet vil fremheve frekvensbånd rundt resonansfrekvensen i høyttalerelementene, gjerne et sted rundt 25 og 80 Hz i et bassreflekssystem og et sted rett under delefrekvensen, ca 1500 - 2000 Hz for diskantelementet. Mellom de to blir det en grunn "hengekøye" med mest cut der høyttaleren har lavest impedans, et sted rundt 2-300 Hz. Signalhastigheten har ingen ting å si i seg selv, men når jeg har puttet de oppgitte verdiene for R, L og C inn i en simuleringsmodell med en effektforsterker og en to-veis høyttaler blir det en liten resonans som gir et lite løft (positivt gain!) mellom 8 og 12 kHz, sånn at det frekvensbåndet fremheves helt spesielt. Så kan du se etter selv i noen av linkene over hva som skjer med en slik EQ-profil, både med hensyn til "kropp"/"varme"/"punch" og med sånne ting som "detaljer"/"luft"/"nærvær". Når du beveger deg oppover i prisklassene hos Nordost øker tverrsnittet, sånn at det blir mindre cut ved 2-300 kHz, og subjektivt mer "kropp" osv. Det kan jo forklare en del opplevelser av at "dyrere Nordost-kabler låter bedre enn billigere Nordost-kabler", hvis man nå sitter og finlytter etter akkurat de forskjellene.Jeg har en Densen B-150+ integrert forsterker. Densen designer visstnok sine forsterkere etter samme prinsipp som Gryphon - eller omvendt... Hva er det som gjør at NordOst Frey får lydbildet til å fremstå som klarere, meir direkte, hurtigere og med større grad av mikrodetaljer enn f. eks. BM Revelation ( som også var en knallgod kabel i mitt oppsett )? NO Heimdall liknet mye på BM Rev, mens Frey altså overgår begge disse med god margin, i mine ører og med mitt oppsett. Og solid kåre- kabler får lydbildet til å kollapse, bli grøtete og med godt hørbar reduksjon i mikrodetaler, utklingninger og med mindre kontant bass. Hvorfor blir det sånn??
Hypotese: Solide kåre er vanskelig å få festa skikkelig i terminalene. Dette kan gi dårlig kontakt og lydbildekollaps....
Derimot, hvorfor lydbildet kollapser med solide kåre i anlegget - aner ikke, rett og slett. Andre sverger på at det gir bedre dynamikk og bedre bass hos dem, og andre mener like bestemt at det skaper hardhet og aggressiv diskant. Jeg har rett og slett ingen idé om hva som skjer der, men det kunne jo vært interessant å måle opp R, L og C i et par meter av den kabelen for å se hva den egentlig gjør. Det har formodentlig en naturlig forklaring, det også, og det skyldes neppe prislappen.
Flott oppsummert! og det tror jeg gjelder uansett om man er for eller imot kabler...så blir det aldri mer perfekt enn det vi tillater oss å tro....
Flott igjen, den prioriteringen gjør også jeg, og jeg håper de fleste gjør det, selv om det er rimelige eller kostbare kabler det er snakk om, men man kan jo lure noen ganger om det er en slags hifi politisk agenda som styrer noens valg i såmåte......mine nåverende kabler utgjør den forskjellen som er så viktig for meg.
Sukk! hadde bare flere tatt dette innover seg (inkl meg selv til tider)Vi må heller ikke glemme hvor forskjellige vi er. Noen hører/sanser bedre/annerledes enn andre.
Ja det er nok riktig at noen sanser , hører bedre, men det som virker rett og slett provoserende er når noen påstår at det ikke er forskjeller på kabler, når jeg selv i mange tilfeller opplever tildels store endringer, så store at alle som virkelig har forsøkt dette ut i praksis IKKE kan ha unngått å ha hørt det.Vi må heller ikke glemme hvor forskjellige vi er. Noen hører/sanser bedre/annerledes enn andre.
For min egen del har dette ført til at det er uaktellt med bare transistorforsterere i annlegget. Må ha enten rør pre, eller effekt. Den siste tiden har dette bare blitt klarere og klarere. Mest sannsynlig hornhøytt som avslører dette fenomenet for meg. Bare transistor på horna blir ikke organisk nok. Men dette blir en avsporing i denne tråden. Nuff said.
Kjøper man et hus har man en tilstandsrapport og prisstatistikk for nabolaget, kjøper man en bil vet man km stand, ytelse, forbruk, vekt, hengervekt pris osv. Det er ingen bilforhandler som hevder at bilen blir raskere hvis man velger den i rød fremfor blå.Og argumentet om "lett-lurte" hifi nerder blir lurt av sleipe selgere er for dumt... Tenk dere om anonym og dere som forfekter denne DUMSKAPEN, det meste av det du har kjøpt over en gitt prisgruppe har vært meget følelsesstyrt og ikke kun basert på objektivitet.. Det være seg bil , hus... Men det var vel igjen "sleipe" selgere som tok luven fra en...Og vi er ikke istand til å fatte egne valg hvis en selger sier noe vi ikke er enig i... Eller hur? Tynnslitt integritet du fremviser her Anonym hvis egne valg ikke er en opsjon..
Så du forholder deg kun til objektive fakta mener du når du kjøper hus ? Og det samme med bil, du ønsker ikke en gang å prøvekjøre den da du kan lese av taksten hvilken stand den er i ??Kjøper man et hus har man en tilstandsrapport og prisstatistikk for nabolaget, kjøper man en bil vet man km stand, ytelse, forbruk, vekt, hengervekt pris osv. Det er ingen bilforhandler som hevder at bilen blir raskere hvis man velger den i rød fremfor blå.
Kjøper man en hifi kabel får man ingen informasjon.
Hvem er denne/disse "noen" som påstår dette?Ja det er nok riktig at noen sanser , hører bedre, men det som virker rett og slett provoserende er når noen påstår at det ikke er forskjeller på kabler, når jeg selv i mange tilfeller opplever tildels store endringer, så store at alle som virkelig har forsøkt dette ut i praksis IKKE kan ha unngått å ha hørt det.
Mvh
Du får velge en annen selger neste gang, du kan vel knapt skylde på andre enn deg selv for at du valgte den røde fremfor den blå for at du trodde den skulle være varmere i lydenKjøper man en hifi kabel får man ingen informasjon.
ett av de visdomsord som har kommet i denne tråden !Hvem er denne/disse "noen" som påstår dette?
Ditto. Og trives rimelig godt med det- sover til og med godt om natta..Tross alt, selv jeg kan da høre enkelte forskjeller, men jeg ser da ikke noe poeng å betale mer penger enn høyst nødvendig for litt mild EQ i den ene eller andre retningen.
Hvis du hadde lest hele det innlegget du siterer fra, heller enn bare å la deg provosere av de delene du er uenige i, ville du også sett en del synspunkter om hva som gjør en forskjell. F eks tverrsnitt. Jeg tror ikke larkus hadde giddet å lage såpass omfattende DIY-prosjekter på kabling om han mente at det ikke gjorde noen forskjell, uansett. Man skal være bra selektiv for å lese det innlegget som et argument for at "det ikke finnes forskjeller". Det er det da heller ingen som mener, selv om det sikkert er bekvemt å tro det heller enn å ta inn over seg hva vi faktisk sier/skriver/mener. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt morsomt når enkelte blir så provosert at de ikke engang får med seg hva "motparten" skriver.ett av de visdomsord som har kommet i denne tråden !
" Om det er sølv eller kobber, solidcore eller multistrand har minimal eller ingen betydning
for lyden. Hva isolasjonen er laget av ( pvc. polyetylen, teflon osv.) har heller ikke noe særlig å bety,"
Dette sier jo ikke, at det ikke er forskjell på en kabels overføringsegenskaper... Man har bare luket bort det som har minst og si for kabelens egenskaper." Om det er sølv eller kobber, solidcore eller multistrand har minimal eller ingen betydning
for lyden. Hva isolasjonen er laget av ( pvc. polyetylen, teflon osv.) har heller ikke noe særlig å bety,"