Interessant at du vet så mye om sølv. Jeg vet ikke hva slags sølv som er i disse kablene, men det kan jo dreie seg om andre sølvkvaliteter enn de du lager smykker o.l. av. Det dreier seg i hvert fall om to ulike kvaliteter som gir merkbar forskjell i lyden. Roald har forøvrig sagt minimalt om hva som er inni kablene, etter hvilke prinsipper de er konstruert, om de tekniske data og slikt, så "kvasiforklaringer fra kabelprodusent" er jeg i hvert fall ikke utsatt for.
Hadde du lest det jeg skrev, istedet for å automatisk gå i forsvarsmodus, så hadde du kanskje sett hva jeg faktisk uttalte om Roalds kabelkonstruksjoner. Synes heller ikke at du skulle være så redd for å spørre Roald om hva slags trådkvaliteter han bruker. Rimelig sikker på at han ikke har problemer med å svare deg, da han synes å ha en svært fornuftig tilnærming til materialbruken. (Lite hokus pokus)
Når det gjelder mine kunnskaper om sølv, så er det en fordel å kunne litt om materialer man daglig skal arbeide med. Slik at man ikke hemmes av egenskaper man
tror er til stede, men som faktisk ikke er der, eller omvendt.
En gang i tiden var gullsmedfaget (som mange andre) et rent praktisk fag, med mye tro, overtro, ritualer og lite teoretisk kunnskap.
Heldigvis har man etter hvert forstått at en basis i metallurgi, er en forutsetning for å kunne gjøre kvalifiserte valg av legeringer og materialkvaliteter.
Mange "hobbyprodusenter" innen HiFi og elektronikk kunne nok ha hatt stort utbytte av å utveksle litt kunnskap og erfaringer med råvare leverandører som Dansk/Hollandsk, NOGUSRA og K. A. Rasmussen.
Noe innsikt i tema som kornstruktur og bruk av "kime", ville nok ryddet bort en del skryte-begreper som
monokrystalinsk-tråd og alt pjattet om renhetsgrad på sølv og kobber.
Å tilegne seg kunnskap trenger ikke å gjøre en hobby mindre spennende, men man blir i stand til å løfte blikket litt og finne nye spennende (betydningsfulle) aspekter å jobbe med. Vi har da evig nok av utfordringer i jakten på "godlyden" om vi ikke skal kave rundt i blinde etter den "perfekte" kabelens velsignelse.
Tar en innover seg at en hver kabels egenskaper er lik summen av kabelen og de komponenter den forbinner, blir de fleste kabelanbefalinger meningsløse, om de ikke er basert på en test av aktuell kabel med aktuelle komponenter.
Tar man i tillegg innover seg at en og samme kabel gjerne omtales av mange med svært forskjellige anlegg, som å ha like egenskaper i alle disse oppsett, så får man vel egentlig bare bekreftet at folk hører det de vil høre. Noe som er ganske naturlig, da kabelforskjeller er små. (Forutsatt at kabelen har et fornuftig forhold mellom lengde, tverrsnitt og avstand mellom lederne.)