Valg av hodetelefonforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du er grundig og gjennomtenkt i dine innlegg CDW, og presenterer gode og relevante poenger; det gjør de interessante og lesverdige. Forfriskende!

Uansett; jeg tror du har rett i dette med lukkede vs åpne hodetelefoner, det var i de gater jeg hadde tenkt selv også.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vidar P skrev:
    Du er grundig og gjennomtenkt i dine innlegg CDW, og presenterer gode og relevante poenger; det gjør de interessante og lesverdige. Forfriskende!
    Takk. Jeg setter også pris på deg og dine innlegg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    CDWMcInSpots og Vidar P; Jeg har vært borte fra tråden i helga, men jeg ser at det har vært en del utgreiinger, særlig fra din side CDWMc... Jeg er ikke uenig med dere, la meg nå for all del slå det fast. Og jeg slår gjerne et slag for K701. Den er veldig bra, og til dagens pris er den et røverkjøp. Men innafor det trådstarter spurte om, og de økonomiske rammer som han skisserte, er Argon'en ikke et dårlig valg, etter min vurdering. Jeg er klar over at Argon'en kanskje ikke yter K701 rettferdighet, og at jeg bør / burde vurdere bedre hodetelefonforsterkere, men jeg er såpass fornøyd med det head-fi'en min presterer at jeg ikke har tatt dette løftet. foreløpig. Jeg har heller prioritert andre ledd i kjeden, bl.a. ny integrert forsterker. Men kanskje en dag i framtida...hvem veit?

Det er mulig at jeg kjøper en bedre trafo til HA1. Testen sa nemlig også at med en kraftigere strømtilførsel, så de ikke bort fra at HA1 kunne hevde seg godt i rekka av forsterkere som var vurdert i den runden.

mvh. VilhelmW

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lukkede vs. åpne hodetelefoner

CDWMcInSpots skrev:
    Spacelab på Head-Fi.org har skrevet noe á la: "Åpne og lukkede hodetelefoner har forskjellig type bass. Noen liker den ene typen, andre den andre typen. Jeg [dvs. Spacelab] liker bass fra lukkede hodetelefoner." Dette anser jeg som klokt. Lukkede hodetelefoner danner et trykkammer når de sitter som de skal, "forseglet" til hodet. Dette har helt klart en effekt på bassen. Åpne hodetelefoner har derimot elementer uten "bakvegg" og er dermed en del av et uendelig stort "kammer" (dvs. resten av universet). Luften som flyttes møter altså liten eller ingen motstand på baksiden av elementet. Selv synes jeg begge typer hodetelefoner/basstyper kan være bra, men altså forskjellig.
    Vidar P skrev:
    Uansett; jeg tror du har rett i dette med lukkede vs åpne hodetelefoner, det var i de gater jeg hadde tenkt selv også.
    For de som lurer på hva dette innebærer og hvordan det høres ut, anbefaler jeg et sammenligningsforsøk med nettopp de nevnte AKG K 701 og Denon AH-D5000. Det er to gode, men meget forskjellige hodetelefoner. De er begge (rimelig) lett tilgjengelig for demo i Norge. NuForce Icon HDP el.l. kan benyttes som hodetelefonforsterker.

Dessverre har mange av forhandlerne ikke passende hodetelefonforsterkere, og det kan som vanlig ofte være så som så med både innspilling og informasjon om innspillingsstatus.

Utdrag med vekt på bass og (klang)karakter fra noe av det jeg skrev om Denon AH-D5000:

CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Andre har skrevet at Denon AH-D[57]000 er det nærmeste man kommer fullrangehøyttalere eller stativhøyttalere + subwoofer. Det er det mye i. Jeg hører toner jeg ikke har hørt før eller bare hørt antydningen/toppen av i hodetelefoner.

Den kan gi en fornemmelse av å være fysisk selv på mine høyst moderate lyttenivåer. I hodet, nedover i halsen og tidvis også i øvre brystregion. Det er en del egnede eksempler på The Dali CD, Vol.2 (den hvite) inkl. 6. Holly Cole: Train Song, 7. Loreena McKennitt: The Gates of Istanbul, 13. Toto: I Will Remember og 14. Bo Stief Dream Machine: Heart.

På The Dali CD (vol. 1, den svarte) er spor 9. Terry Evans: Get Your Lies Straight god. Det er en del bunn og trøkk her som forsvinner på andre hodetelefoner og mindre høyttalere. Dette rammer da f.eks. den illevarslende undertonen i starten.

Jeg begynte å tenke litt på boksing (noe jeg meget sjelden gjør): Denon AH-D5000 er en hardtslående tungvektsbokser. beyerdynamic T 1 er rett og slett i en annen vektklasse, minst et par hakk ned.

Den kan allikevel være meget intim og varsom. Med Alison Krauss, A Hundred Miles or More: A Collection, (antagelig) spor 4. Away Down the River gav den meg en varsom, varm omfavnelse, svøpte meg i fløyel/tung silke, strøk meg varsomt på kinnet og sang god nattsang. (Tror ikke det er mange (tungvekts)boksere som ville gjort den og henne det etter)

Den tar godt vare på vokal. Meget tydelig tekst. Ofte "up close and personal"/intimt/nært. Pent, av og til savner jeg noe ruhet/tekstur el.l. som jeg vet skal være der. Altså litt polert/glattet. Alle blir en mørkere/dypere bror/søster av seg selv. Førsteinntrykket ved direkte sammenligning var at Johnny Cash var blitt tenor på beyerdynamic T 1, men det er jo ikke sant, og T 1 er jo f.eks. klart dypere/mørkere enn HD 800.
    [...]
    [...]
    Jeg tror at lukket hodetelefon er medvirkende til følgende observasjoner, spesielt "fysisk", "trøkk" og "hardtslående":
    Den kan gi en fornemmelse av å være fysisk selv på mine høyst moderate lyttenivåer. I hodet, nedover i halsen og tidvis også i øvre brystregion.
    Det er en del bunn og trøkk her som forsvinner på andre hodetelefoner og mindre høyttalere. Dette rammer da f.eks. den illevarslende undertonen i starten.
    Jeg begynte å tenke litt på boksing (noe jeg meget sjelden gjør): Denon AH-D5000 er en hardtslående tungvektsbokser. beyerdynamic T 1 er rett og slett i en annen vektklasse, minst et par hakk ned.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    VilhelmW skrev:
    Det er mulig at jeg kjøper en bedre trafo til HA1. Testen sa nemlig også at med en kraftigere strømtilførsel, så de ikke bort fra at HA1 kunne hevde seg godt i rekka av forsterkere som var vurdert i den runden.
    Det var vel ikke helt det de sa; de sa vel noe slik;

Vedlegg

tommen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    0
    Som trådstarter følger jeg diskusjonen og synes det har kommet fram mye bra. Jeg er fullstendig enig at AKG701 er en meget bra hodetelefon til den prisen, men som nevnt tidligere så synes jeg den var ubekvem med det stramme hodebåndet som andre ikke reagerer på i det hele tatt.
    Jeg hadde ikke lyst til å modifisere båndet og valgte å satse på lukkede hodetelefoner som er helt annerledes enn åpne. Derfor er det vel ikke relevant å sammmenligne en åpen mot en lukket konstruksjon.
    Jeg har tenkt å prøve en mer analytisk signalkabel fra forsterker til Creeken så får jeg se om det gir meg noe forbedring; men fortsett gjerne tråden!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har du vurdert muligheten for at ørene vil spille seg inn etterhvert som du blir vant til hodetelefonlyden?

Seriøst ment, jeg har AKG K701 og Beyer DT770 og sistnevnte har et helt annet skyv i bunn men etterhvert som jeg ble vant til det så gjør det ingenting. Føler heller ikke at jeg mister informasjon selv om det er et godt sky i bunn.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ny strømforsyning til Argon HA1: Dårlig økonomi?

Vidar P skrev:
    VilhelmW skrev:
    Jeg vet ikke hvor mye en ny strømforsyning til Argon HA1 vil koste, men blir ikke dette meget lett flikking på et produkt som ikke fortjener det, eller å kaste gode penger etter ikke så veldig gode?

En analogi:
    Hvis man har stor forskjell i beinlengde (f.eks. 3 cm), må man bygge opp sko, skøyter, ski(bindinger) osv. for å utligne høydeforskjellen for å unngå belastningsskader og vondt i ryggen. Staten dekker et antall (3?) oppbygninger per år (resten må man evt. betale selv). Selve skotøyet må personen, som alle andre innbyggere, selv betale.

Det stilles visse krav til sko som skal bygges om. Noen skomodeller er uegnet f.eks. p.g.a. sålens oppbygning. Forøvrig kan man velge hva man vil, men ikke alle valg er like smarte. En skooppbygning er håndarbeid og koster vel mellom 500 og 1000 kr.(?) Man kan (i teorien) bygge opp en syntetisk billigsko til 200 kr., men det vil alle fornuftige mennesker anse som meget dumt. Når man betaler en god del for oppbygging av en sko, bør man velge en godt laget sko med lang forventet levetid som utgangspunkt. Dette er i lengden både fornuftig og god økonomi. Mennesker som er vant til 200 kronerssko, og som plutselig får behov for oppbygging, får gjerne "noia" av slikt, mens mennesker som er vant til å kjøpe få, men ordentlige ting, finner det helt naturlig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

CDWMcInSpots skrev:
    Jeg vet ikke hvor mye en ny strømforsyning til Argon HA1 vil koste, men blir ikke dette meget lett flikking på et produkt som ikke fortjener det, eller å kaste gode penger etter ikke så veldig gode?
    Det må evt være dersom man har glede og moro av å tweake; sånn økonomisk er det kanskje sjelden noen god ide. Det er jo moro å holde på da, og man får da gjerne små opplevelser av forbedringer noen ganger (dessverre noen ganger det motsatte også), men når sluttregnskapet skal gjøres opp og produktet f.eks skal selges videre så vil det vel gjerne ofte være slik at tweakede (fjøsmekka) produkter har lavere annenhåndsverdi enn originale produkter. Nå stiller det seg jo litt annerledes med en ekstern psu da, men den dagen man selger sin Argon så må man ikke regne med å få en krone for en uoriginal psu..

Generelt betraktet da; for det første så er det gjerne ofte slik at et elektrisk design (som f.eks en headamp) er "i balanse" ytelsesmessig i alle ledd, og å oppgradere ett av aspektene ved ytelsen fører lett til at andre aspekter ved designen forblir flaskehalsene. Det er forresten nettopp dette med balanse i ytelsen i alle ledd som gjerne kjennetegner produkter med god ytelse til en fornuftig penge.

For det andre så betaler folk som sagt helst mindre for fjøsmekka produkter enn for urørte originaler.

Man kan sette opp et regnestykke for moro skyld, med priser tatt litt fra bruktbørsen og litt fra gjetting. Dersom man sammenlikner hva kostnader vil være ved eierskap av en ny billig og en nyere brukt dyr hodetelefonforsterker; tar utgangspunkt i hver sin ende av ytelsesskalaen av hodetelefonforsterkere (jmf produkter i testen i H&M) så finner man Argon nederst til 1.200,- og en Naim Headline/Napsc til omlag 4.000,- (ny 7.000,-).

La oss så si at man spanderer på 800,- i ny psu på denne Argonen slik at totalprisen kommer på 2.000,-. Man er etter alt å dømme fortsatt langt fra ytelsen til en Headline men prisen begynner å nærme seg.
    Hva så dersom man selger etter noen få år, hva får man for sin Argon da? Jeg vil gjette 500,-. Den er så billig at folk kjøper ny heller enn å kjøpe brukt til nesten samme pris med frakt og det hele. Hva hvis man selger sin Headline? All historikk viser at disse produktene holder rundt 60% av nypris år ut og år inn, og man får gjerne noe rundt 4k. Kroner null i tap på Headline, kroner 1.500,- i tap på Argon… nok til å kjøpe enda en Argon.

Hvis Headline hadde vært ny, så er tapet 2-3k. Og det er ingen tvil om at det blir dyrere enn en Argon. Men her var det altså meningen å sammenlikne ny Argon vs brukt Headline for å komme nær i pris; og da blir det plutselig billigere å eie en Headline når evt gjensalgstap skal realiseres. Men så stor som den relative ytelsesforskjellen er så synes jeg prisdifferansen selv som ny er neglisjerbar jeg. Og hvis man vil pynte på nyprisen til en Headline så er det jo bare å kjøpe en (fortsatt super) i-Supply istedet for den mye dyrere Napsc, og med en liten velvillighetsrabatt fra forhandler så er det jammen ikke mange kronene i forskjell fra en av markedets billigste separate headamper.

Vel, det var bare en liten digresjon.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    tommen skrev:
    Som trådstarter følger jeg diskusjonen og synes det har kommet fram mye bra. Jeg er fullstendig enig at AKG701 er en meget bra hodetelefon til den prisen, men som nevnt tidligere så synes jeg den var ubekvem med det stramme hodebåndet som andre ikke reagerer på i det hele tatt.
    Jeg hadde ikke lyst til å modifisere båndet og valgte å satse på lukkede hodetelefoner som er helt annerledes enn åpne. Derfor er det vel ikke relevant å sammmenligne en åpen mot en lukket konstruksjon.
    Jeg har tenkt å prøve en mer analytisk signalkabel fra forsterker til Creeken så får jeg se om det gir meg noe forbedring; men fortsett gjerne tråden!
    Bare for å gjøre meg skyld i å promotere ting som jeg selv har - mine Senneheiser HD380Pro (den er også lukket) har etter sigende en noe flatere bassrespons enn AT M50, og muligens en noe jevnere respons oppover i mellomtonen (det er vel egentlig mye av det samme). I mine ører er den rimelig tight og dyp i bassen. Dersom du er interessert i en prøvelytt og holder til i Oslo + omegn så kan du evt sende meg en PM.

Her er noen tidligere omtaler og sammenlikninger:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,34510.0.html
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,27862.100.html
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.140.html

mvh
    KJ

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    AKG K 701-komfort, Audio-Technica ATH-M50: Fartstid og problemomfang

tommen skrev:
    Jeg hadde ikke lyst til å modifisere båndet og valgte å satse på lukkede hodetelefoner
    Jeg håper du så svar #39 "AKG K 701: Kandidat til å løse problemet, komfort-/hodeproblemer" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,54313.msg1036558.html#msg1036558 der jeg siterer flere av oss som faktisk har fått vondt i hodet av AKG K 701 (ikke bare "ubekvem") beskriver våre erfaringer? Vi er altså ikke blant de som "ikke reagerer på [det stramme hodebåndet] i det hele tatt". Tvert imot var det vel hodebåndet som skapte problemer for oss alle.

tommen skrev:
    Du likte altså lyden til AKG K 701, men "synes [...] den var ubekvem med det stramme hodebåndet". Hva er grunnen til at du da plutselig går til det relativt store skrittet og velger en lukket hodetelefon med en (etter alt å dømme) helt annen karakter? Dette spranget er i beste fall langt fra opplagt. Hvis jeg ikke tar helt feil, må det finnes minst en annen bakgrunnsfaktor for dette. Dette er (for øyeblikket) vanskelig å forstå for oss andre, og derfor forsøker vi å foreslå løsninger som er i samsvar med problemet som ble presentert ved trådstart:
    tommen skrev:
    [...] synes at det til tider kan bli litt basstungt. Noen med erfaring av hodetelefon[...] som heller mot det "lyse" i klangen?
    Anonym skrev:
    Har du vurdert muligheten for at ørene vil spille seg inn etterhvert som du blir vant til hodetelefonlyden?

Seriøst ment, jeg har AKG K701 og Beyer DT770 og sistnevnte har et helt annet skyv i bunn men etterhvert som jeg ble vant til det så gjør det ingenting. Føler heller ikke at jeg mister informasjon selv om det er et godt sky i bunn.
    Dette er et godt råd.

Du har (vel) forøvrig ikke fortalt oss hvor lenge du har hatt Audio-Technica ATH-M50 og hvor mye det plager deg "at det til tider kan bli litt basstungt". Svaret på det, kan fortelle deg noe om Anonym er på rett spor, eller om vi (atter) misforstår deg.

Redigerte skrivefeil av "Audio-Technica ATH-M50"

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Vidar P skrev:
    VilhelmW skrev:
    Bra at du korrigerer, Vidar P!! Rett skal være rett... ;)

Uansett, har jeg bestilt Creek OBH 2 ekstern strømtilførsel, som skal være noen hakk bedre enn strømvorta som fulgte med HA!. Så får jeg høre med egne ører hva det kan avstedkomme. Det ender vel opp med at jeg bestiller den nyeste fra Musical Fidelity....tror jeg skal slutte å lese slike tråder som dette. Man får plutselig noen ideer inni hodet, som plutselig koster masse pæng'....

mvh. VilhelmW

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 380 Pro: Demo hos 4SOUND

KJ skrev:
    Bare for å gjøre meg skyld i å promotere ting som jeg selv har - mine Senneheiser HD380Pro (den er også lukket) har etter sigende en noe flatere bassrespons enn AT M50, og muligens en noe jevnere respons oppover i mellomtonen (det er vel egentlig mye av det samme). I mine ører er den rimelig tight og dyp i bassen. Dersom du er interessert i en prøvelytt og holder til i Oslo + omegn så kan du evt sende meg en PM.
    Sennheiser HD 380 Pro (http://4sound.no/itempg.aspx?id=68&artno=213913) selges av musikkbutikkjeden 4SOUND (for kr. 1.095,-) som har butikker og dermed demo i en del norske byer http://4sound.no/shops.aspx. Kjeden er typisk rettet mot de som spiller og lager musikk.

Jeg kjenner ikke Audio-Technica ATH-M50, men eier en Sennheiser HD 380 Pro. Den tenkte jeg overhode ikke på da jeg leste trådstartinnlegget, kun AKG K 701 som jeg også eier. AKG K 701 er definitivt en bedre hodetelefon enn Sennheiser HD 380 Pro, men så er prisen også ca. dobbelt så høy selv når AKG K 701 selges for ca. 2000 kr.

Tillegg:
    En kort omtale av Sennheiser HD 380 Pro og sammenligning med noen andre dyrere hodetelefoner:

CDWMcInSpots skrev:
    KJ skrev:
    [...]
    På mine Sennehiser HD380
    [...]
    Jeg kunne tenkt meg til å legge øret til SPL Phonitor mht cross-feed/HT-simulering, men den er litt utenfor «ramma» så det er kanskje tryggest å la vær.
    Min erfaring med Sennheiser HD 380 tilsier at det er en del divisjoner/hakk mellom dem og SPL Phonitor. SPL Phonitor er vel mer Sennheiser HD 800 og beyerdynamic T 1 m.fl.

Jeg gjorde for en stund siden et lite, uhøytidelig forsøk med flere av mine hodetelefoner og NuForce Icon HDP. Både AKG K 701 og Bose QuietComfort QC15 er (minimum) klart bedre enn Sennheiser HD 380. HD 380 opplevdes som en nedtur og under akseptabelt nivå i dette selskapet som også inkluderte Sennheiser HD 800. QC15 var derimot helt OK, også i dette feltet, selv om den fortrinnsvis er innkjøpt for lange (tog)turer med iPod el.l.

Sennheiser HD 380 har derimot virket greit med et Terratec DMX6 Fire? lydkort med 5 1/4" "break out box" med hodetelefonutgang for filmtitting. Jeg har da typisk ikke hørt på de bedre hodetelefonene like før. Den er vel dessuten en av markedets hodetelefoner med høyest passiv demping av støy utenfor hodetelefonen(?)

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    323
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    VilhelmW skrev:
    Jeg mener å huske at det stod noe om en test av større strømforsyning i et leserinnlegg i hi fi og musikk, det var bladet etter testen. Hvor de mente at det var en bra oppgradering av Argon forsterkern.

Men som jeg sa tidliger i tråden så opplevde jeg det ikke som natt og dag, men små forbedringer hele veien.

Destiny.. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den fins iallefall ikke å finne på nett (som jeg kan finne), som de fleste (alle?) av H&M's omtaler.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    323
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke noen test i selve bladet, men det var på siden for leserinnlegg, husker ikke helt om det var leser eller hi fi og musikk selv som hadde testa større strømforsyning.

Men minns å huske at det var leser som spurte, og hi fi og musikk som svarte.

Men du finner jo uansett ut av det selv nå VilhelmW når du får OBH 2.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Leserbrev og hjemmebesøk i tidsskrifter

Noen av de utenlandske tidsskriftene har gode, interessante leserbrev- og leserspørsmålsseksjoner. Sidetallet varierer fra 2 til ganske mange. Hi-Fi World har vel flest sider(?) Dette burde de norske tidsskriftene lære av.

Dessverre har jeg en tendens til å lese dem altfor sjelden, men hver gang jeg gjør det, blir jeg minnet om at de ofte er interessante og lærerike.

Hjemmebesøk kan også være interessante og lærerike. Anleggene som presenteres er ofte ganske forskjellige fra de typiske oppsettene som testskribentene benytter og rommene er (ofte) helt normale med normale kompromisser osv. Det kan være mye trøst i slikt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Nå skjønner jeg ingenting....har det stokket seg heilt her på "Sentralen"? Se på overskrifta i forrige innlegg.. ???

mvh. VilhelmW

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vedr. endring av overskrift i innlegg

Se denne overskriften da Vilhelm. Spooky…. :eek: :eek: :eek:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Passende innleggstittel

VilhelmW skrev:
    Nå skjønner jeg ingenting....har det stokket seg heilt her på "Sentralen"? Se på overskrifta i forrige innlegg.. ???

mvh. VilhelmW
    Vidar P skrev:
    Se denne overskriften da Vilhelm. Spooky…. :eek: :eek: :eek:
    Øverst i vinduet "Skriv svar" finner du feltet "Tittel". Der kan du skrive en tittel som passer for innlegget istedenfor trådtittelen. Eksempler: Se mine innlegg i denne tråden.

Denne funksjonaliteten brukes alt for lite. Jeg oppfordrer andre til å følge mitt eksempel.

Gode innleggstitler øker lesbarheten, spesielt i lange tråder med et vidt emne (eks: hodetelefontråden) og for innlegg som er litt på siden av hovedemnet (eks. i denne tråden: #57: Leserbrev og hjemmebesøk i tidsskrifter; #52: Sennheiser HD 380 Pro: Demo hos 4SOUND; #47: Ny strømforsyning til Argon HA1: Dårlig økonomi?).

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Joda.....

jeg skjønner det, men innholdet stemte heller ikke med hodetelefonforsterkertråden, så jeg lurte på om det hadde opstått systemhikke, eller noe sånt. Nå veit jeg bedre.

mvh. VilhelmW

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    En generell oppfølgingsbetraktning basert på Destinys svar

VilhelmW skrev:
    jeg skjønner det, men innholdet stemte heller ikke med hodetelefonforsterkertråden, så jeg lurte på om det hadde opstått systemhikke, eller noe sånt. Nå veit jeg bedre.
    Det var en generell oppfølgingsbetraktning basert på Destinys svar #53 og #56.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Ok....

Ser det nå - LITT treig på ettermiddagen... ;D

On topic, og til det Destiny skreiv; ja, det blir spennende å høre hva ny og bedre strøforsyning kan gjøre med Argon'en. Mulig det er gode penger etter "dårlige", men det kan jo hende at det blir bra nok for meg!

mvh. VilhelmW

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1

Vidar P skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det må evt være dersom man har glede og moro av å tweake; sånn økonomisk er det kanskje sjelden noen god ide. Det er jo moro å holde på da, og man får da gjerne små opplevelser av forbedringer noen ganger (dessverre noen ganger det motsatte også), men når sluttregnskapet skal gjøres opp og produktet f.eks skal selges videre så vil det vel gjerne ofte være slik at tweakede (fjøsmekka) produkter har lavere annenhåndsverdi enn originale produkter. Nå stiller det seg jo litt annerledes med en ekstern psu da, men den dagen man selger sin Argon så må man ikke regne med å få en krone for en uoriginal psu..
    ...
    Jeg kjøpte den Argon-saken for morroskyld i dag (brukt). Design og konstruksjon er ganske flott med tanke på prisen. Strømforsyningen den leveres med er dog en liten pinglete SMPSU sak på 24VDC 0,5A/12W. Første inntrykket av lyden er litt så der - pløsete og udefinert bass, skinger mellomtone og flisete diskant. John Campbell og Howlin Mercy er flere hakk mer slitsom en nødvendig (dog på forholdsvis høyt volum). Det er mulig den kommer seg med noe mer oppvarming, eller så kan det være missmatch til hodetelefonene mine (to stk på 50 ohm og en stk på 32, ingen høy-ohms hodetelefoner).

Den elektriske konstruksjonen er enkel og liketil, men ikke særlig fjøsmekkvennlig. Den «justerbare forsterkingen» ser det ut som er gjort som en simpel «pad» med motstander rett på inngangen. To opamper på sokkel og en volum pot er stort sett det som er liketil å gjøre noe med. Mye av det andre er overflatemonterte komponenter. OPAMPene på sokkel er en TL072 og en OPA2227. Det kan virke som TL072 driver utgangsbufferen (en enkel klasse A-buffer basert på 2 stk BD139 pr kanal) og OPA2227 er det førstetrinnet til forsterkning. Dersom dette er arbeidsdelingen så finner jeg det noe underlig, hvilket kan indikere at min antakelse her er feil (jeg har ikke nistudert kretsutlegget og har ikke kretsskjema). Det følgende er helt avhengig av funksjon og arbeidsbetingelse som jeg i beste fall har en antakelse om: Mht lydkvalitet er det først og fremst TL072 som evt kan skiftes ut til noe signifikant bedre. OPA'en er egentlig fin nok den, men den heller ikke «siste skrik» og den forvrenger antagelig godt og vel hørbart ved høye frekvenser og noe forsterking. Volumpoten er en std kullbane sak av «ordinær» kvalitet. Den er på 50K ohm som er i meste laget i kombinasjon med OPA2227 og med henblikk på god ytelse på S/N, spesielt på -6dB, jeg ville ha byttet den til 5K eller 10K av en noe bedre kvalitetssortering.

Jeg tipper Argon er grei nok for en som bruker den litt av og til på lave volumer og med «snille» hodetelefoner. Evt oppgraderinger av den er noe de som har den fra før kan vurdere, og da er ny strømforsyning (std.vare) og en ferittring et soleklart tiltak. I mangel av et kretsskjema vil jeg ikke anbefale å kjøpe den som et fjøsmekkprosjekt, med mindre det innebærer helt ny innmat - boksen er jo fin og kompakt ...

mvh
    KJ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svært lesverdig og systematisk gjennomgang KJ. Oppsummert sett en svært rimelig sak med teknisk design deretter, i en solid boks, som ikke låter spesielt imponerende i sin foreliggende form, og som da neppe vil være et godt alternativ til mer påkostede headamper? I så fall; da kan det vel kanskje være rett som postulert da at selv om psu blir mye bedre, så vil det dukke opp en rekke andre flaskehaler på veien til god ytelse?

Var vel den under ett år gamle til 600,- du kjøpte da?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Takker for svært lesverdig og systematisk gjennomgang KJ. Oppsummert sett en svært rimelig sak med teknisk design deretter, i en solid boks, som ikke låter spesielt imponerende i sin foreliggende form, og som da neppe vil være et godt alternativ til mer påkostede headamper? I så fall; da kan det vel kanskje være rett som postulert da at selv om psu blir mye bedre, så vil det dukke opp en rekke andre flaskehaler på veien til god ytelse?

Var vel den under ett år gamle til 600,- du kjøpte da?
    Jepp, det var den. Kjøpet var delvis «inspirert» av denne tråden, og tidligere anmeldelse i svenske HiFi & Musik. Jeg hadde rette og slett bare lyst til å finne ut av hva den duger til. Jeg vil understreke at det er førsteinntrykk.

Jeg har på ingen måte oversikt over hva som finnes av konkrete konkurrenter (Pro-ject har sikkert en box), eller om det gjør det bedre eller dårligere. Førsteinntrykket er at det er et relativt stor sprang til min egen HeadRoom Portable MicroAmp (ca pris importert til kongeriket var om lag 2K7 kr). Nå liker jeg MicroAmpen min ualminnelig godt, så jeg er nok en «litt» over gjennomsnittlig farget av det. MicroAmpen går også på batteri og er ikke plaget av uhumskhetene ved en billig underdimensjonert SMPSU, den forresten er heller ikke særlig fjøsmekkvennlig.

Argon er ei billig og grei løsning på et problem - mangel på hodetelefonutgang i husalteret. Dersom man eier en slik sak fra før så kan man antagelig med fordel legge noen hundrelapper i å heve den et par hakk (hypotetisk i mangel av praktik) med litt enkel fjøsmekk. Men å kjøpe den som et fjøsmekkprosjekt i den tro at det blir en «gigant killer» ... nei. jeg tro ikke helt på det. Siden det ofte er en viss avstand mellom liv og lære kommer jeg antagelig til å gjøre litt enkel fjøsmekk på den bare for å finne ut om jeg må snu på flisa, time will show.

mvh
    KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    KJ, takk for et skikkelig grundig innlegg! Sånn burde enhver omtale av et produkt, det være seg forserkere av enhver art. delefiltere i høyttalere, cd-spillere eller hva, være. Det er sånt som dette jeg så ofte savner i bl.a. Fidelity's redegjrelser på div. produkter - nemlig hva som er inni. Og kvaliteten på det som er inni.

Jeg må innrømme at min elektronikk-kunnskap / komponentkunnskap er såpass begrenset, at jeg aner ikke hvorvidt en TL072 er bedre eller dårligere enn en med en anna betegnelse. Derfor er det veldig bra at du redegjør for det. Takk for det, og gratis tips til Fidelity-redaksjonen... ;D

Jeg har aldri forventa noe annet enn at Argon HA1 er et enkelt bygg, med enkle komponenter og en kjip strømtilførsel. Dertil prisen. Jeg tror ikke på at man kan kjøpe gull for småpenger, og jeg har aldri hverken forventa eller påstått at dette er noe state-of-the-artprodukt. Til prisen synes jeg den høres grei ut. Lyden fra HA1 er mange,mange ganger bedre enn rett fra øretelefonutgangen i de fleste forsterkere og f.eks. i min tildigere Sony XA3ES cdspiller. Såpass mye kan jeg si med sikkerhet. Og jeg har blitt litt nyfiken på hva en bedre strømtilførsel kan tilføre lydbildet. Men noen konkurrent hverken til Naim eller Musical Fidelity, blir den nok aldri.

Godt å vite at det er potensial i mine K701'ere til å kunne formidle enda bedre lyd med et noe bedre forsterkeri.

mvh. VilhelmW

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    NuForce-produkter med hodetelefonforsterker som alternativ

Takk til KJ for gode, grundige innlegg. Jeg leser dem slik at hvis man ønsker noe bedre enn Argon HA1 og begynner med blanke ark (dvs. uten Argon HA1), kjøper man ikke Argon HA1 for oppgradering med f.eks. ny strømforsyning.

Jeg har tenkt litt mer ang. Argon HA1 og evt. alternativer til Argon HA1 + ny strømforsyning.

NuForce lager som tidligere nevnt flere produkter med hodetelefonforsterker. Flere av disse gir dessuten en (god) DAC på kjøpet, som kan være fint for en del brukere. NuForce selges i Norge, hvilket kan være en fordel ved reklamasjon og for forbrukerrettigheter.

Eksempelpriser fra Stilimento Audio (http://www.stilimento.no/collections/nuforce):
    Nuforce UDAC-2 koster 1095,- http://www.stilimento.no/products/nuforce-udac-2
    NuForce Icon koster 2150,- http://www.stilimento.no/products/nuforce-icon
    NuForce Icon-2 koster 2995,- http://www.stilimento.no/products/nuforce-icon-2
    NuForce Icon HD koster 2895,- http://www.stilimento.no/products/nuforce-icon-hd
    NuForce Icon HDP koster 3795,- http://www.stilimento.no/products/nuforce-icon-hdp.

Flere forumbrukere har rost Nuforce UDAC-2. Andre inkl. meg selv har rost NuForce Icon HDP. Jeg har kun hørt NuForce Icon HDP av ovennevnte produkter.

Jeg har hørt flere NuForce-forsterkere, NuForce' CD-spiller og OPPO BDP-83SE NuForce Edition (som jeg også eier) i ulike sammenhenger. De har gitt et godt inntrykk. Det jeg har lest om NuForce' produkter passer bra med det jeg selv har opplevd. NuForce lager gode produkter til prisen.

NuForce Icon er dermed antagelig et godt alternativ til Argon HA1 + oppgraderinger. Vil man spare penger, kan man prøve Nuforce UDAC-2. Hvis man vil bruke mere, er det også mulig, men da er det mere som alternativ til annet enn Argon HA1.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing

CDWMcInSpots skrev:
    Takk til KJ for gode, grundige innlegg. Jeg leser dem slik at hvis man ønsker noe bedre enn Argon HA1 og begynner med blanke ark (dvs. uten Argon HA1), kjøper man ikke Argon HA1 for oppgradering med f.eks. ny strømforsyning.
    Jeg har bestilt ny strømforsyning fra Lyric til Argon HA1. "Naturlig" sta som jeg er, må jeg bare prøve..

mvh. VilhelmW

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1

VilhelmW skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har bestilt ny strømforsyning fra Lyric til Argon HA1. "Naturlig" sta som jeg er, må jeg bare prøve..
    ...
    Om litt kan jeg kanskje også gi et hint eller to om evt. resultater ved skifte av OPAMPer. Jeg burde egentlig skaffe et kretsskjema før det skiftes, for å kunne vurdere dette konkret ift funksjon og arbeidsbetingelser i forsterkeren ... men den som intet våger intet vinner ... eller no i den duren. Jeg tror jeg legger inn en bestilling hos elfa i dag, så det blir kanskje en oppdatering til helgen.

mvh
    KJ

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Oppgradering av Argon HA1 vs. begynne med blanke ark

VilhelmW skrev:
    CDWMcInSpots skrev:

mvh. VilhelmW
    ;)

Dessuten begynner du ikke med blanke ark (dvs. uten Argon HA1), og er dermed i en annen situasjon.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing

KJ skrev:
    ]

Om litt kan jeg kanskje også gi et hint eller to om evt. resultater ved skifte av OPAMPer. Jeg burde egentlig skaffe et kretsskjema før det skiftes, for å kunne vurdere dette konkret ift funksjon og arbeidsbetingelser i forsterkeren ... men den som intet våger intet vinner ... eller no i den duren. Jeg tror jeg legger inn en bestilling hos elfa i dag, så det blir kanskje en oppdatering til helgen.

mvh
    KJ
    Du må fortelle meir om dette, KJ. Hvis dette er oppgraderinger som har noe for seg, er det stor sannsynlighet for at jeg satser på en "modding", jeg også. Nå er ikke jeg noen DIY-dude sjøl, så jeg må nok sette bort jobben til en som kan!

Hva slags hodesett er det du bruker på Argon'en? Jeg kjenner ikke heilt igjen beskrivelsen som du ga i ditt tidligere innlegg. Greit nok at det ikke er allverdens kraft i HA1, men "flisete diskant osv.." Jeg synes diskanten er helt ok, jeg. Det er ikke der jeg savner forbedringer.

Ja, CdwMc..jeg har HA1, så det er heilt riktig; jeg starter ikke med blanke ark. ;D

mvh. VilhelmW

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1

VilhelmW skrev:
    ...
    Du må fortelle meir om dette, KJ. Hvis dette er oppgraderinger som har noe for seg, er det stor sannsynlighet for at jeg satser på en "modding", jeg også. Nå er ikke jeg noen DIY-dude sjøl, så jeg må nok sette bort jobben til en som kan!
    Utskifting av OPAMPer kan gjøres av alle som har lekt med Lego i barndommen. OPAMP-soklene på Argonen er forresten av en «disproporsjonalt» god kvalitet, sammenliknet med resten, så de har muligens tenkt litt på pillfingre og fjøsmekk i produksjonen av denne. Jeg er usikker på den konkrete funksjonaliteten og arbeidsbetingelsene til de to er aktuelle å skifte, så helt hva som funker og evt ikke funker skal jeg prøve å finne ut av. Opdatering på dette kommer.

...
    Hva slags hodesett er det du bruker på Argon'en? Jeg kjenner ikke heilt igjen beskrivelsen som du ga i ditt tidligere innlegg. Greit nok at det ikke er allverdens kraft i HA1, men "flisete diskant osv.." Jeg synes diskanten er helt ok, jeg. Det er ikke der jeg savner forbedringer.
    ...
    Førsteinntrykkene mine var muligens litt krasse og «karikerte», og må kanskje modereres noe. Hodetelefonene er Sennheiser HD380Pro, eH 2270, og PX100. Primært HD380 Pro og i sammenlikning med min HeadRoom Portable MicroAMP. CDWMcInSpots er etter det jeg forstår ikke imponert over HD380, men jeg regner med at han også har et erfarings-/referansegrunnlag på headfi som er et par klasser over mitt. Selv liker jeg komboen MicroAmp og HD380 veldig godt, og det er i mine ører en utmerket reisestereo.

Under nattlyttingen i går/dag syntes jeg at det ble mer sammenhengende og mindre slitsomt, spesielt bassen ble mindre pløsete, men fortsatt ikke helt «definert». Men det jeg oppfatter som skinger mellomtone og flisete diskant ble det ikke mye bedre. Jeg ble etter hvert mer oppmerksom på en viss betoning av tape-hiss, sssh og spytte lyder ... «fnidder» som de muligens sier på dansk. Det er mer «todimensjonalt» og «flatt» enn tillvant, på sett og vis en «tynnere» stofflighet og «tekstur» i lydbildet >> mere pappfigur enn kropp og sjel. Som sagt er det meget mulig at det er en missmatch med hodetelefonene. Jeg spilte også på et forholdsvis høyt lydvolum (som stort sett fungerer utmerket med microampen), og det kan være et volum-/lastavhengig moment med Argon. Lydvolumet ble forsåvidt valgt for å presse/provosere Argonen. Jeg tror en del av det jeg opplever av «lyden» fra Argon kan skyldes HF-støy fra nettadapteret, og å snu ledningen noen runder rundt en ferittring på ledningen kan muligens fungere veldig godt.

EDIT jeg ser at Hifi & Musik har en merknader vedr. at Argon ikke fungerer like godt med lavohmige hodetelefoner som med ditto høyohmige. Det kan med andre ord godt hende at jeg rett og slett presset den/strømforsyningen «for hardt». 500 mA er tross alt ikke all verden, spesielt ikke når utgangstrinnet opererer i klasse A (ukjent hvor ved hvilke effekter og impedanser).

mvh
    KJ

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    323
    Torget vurderinger
    1

En ny sak fra Argon!

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 380 Pro vs. annet

KJ skrev:
    CDWMcInSpots er etter det jeg forstår ikke imponert over HD380, men jeg regner med at han også har et erfarings-/referansegrunnlag på headfi som er et par klasser over mitt.
    Den faller dessverre igjennom i selskap/sammenligning med mine øvrige hodetelefoner, men den er da også den nest rimeligste jeg har (Koss Porta Pro er enda rimeligere):
    Nivå 1: beyerdynamic T 1, Sennheiser HD 800 og Stax OmegaII SR-007 Mk1.
    Nivå 2: AKG K 701 og muligens Stax SR-Lambda (normal bias), men jeg vet foreløbig ikke hvor Stax SR-Lambda hører hjemme
    Nivå 3: Bose QuietComfort QC15
    Nivå 4: Sennheiser HD 380 Pro
    Nivå 5: Koss Porta Pro, men jeg har egentlig hørt så lite på denne at jeg ikke helt vet hvor den hører hjemme

Det kan godt tenkes at det bør opprettes nivåer mellom disse. Kanskje nivå 2 må deles, og kanskje Denon AH-D7000 ville trenge et nivå mellom nivå 1 og 2.

CDWMcInSpots skrev:
    Jeg gjorde for en stund siden et lite, uhøytidelig forsøk med flere av mine hodetelefoner og NuForce Icon HDP. Både AKG K 701 og Bose QuietComfort QC15 er (minimum) klart bedre enn Sennheiser HD 380. HD 380 opplevdes som en nedtur og under akseptabelt nivå i dette selskapet som også inkluderte Sennheiser HD 800. QC15 var derimot helt OK, også i dette feltet, selv om den fortrinnsvis er innkjøpt for lange (tog)turer med iPod el.l.

Sennheiser HD 380 har derimot virket greit med et Terratec DMX6 Fire? lydkort med 5 1/4" "break out box" med hodetelefonutgang for filmtitting. Jeg har da typisk ikke hørt på de bedre hodetelefonene like før. Den er vel dessuten en av markedets hodetelefoner med høyest passiv demping av støy utenfor hodetelefonen(?)
    Bose QuietComfort QC15 fungerer forøvrig utmerket for lange (tog)turer med iPod el.l., selv på høyst moderate lyttenivåer. Clouet er at den senker støyterskelen betydelig slik at man hører mye mer av musikken og slipper å skru opp volumet. Koss Porta Pro ble innkjøpt til dette formålet, men det var dessverre helt mislykket (ingen demping av omgivelsesstøy). Deretter forsøkte jeg Sennheiser HD 380 Pro (basert på noen testomtaler jeg hadde lest), men jeg tror ikke den er helt egnet for drift rett ut av en iPod Classic. Det virket som om den trengte mere strøm eller spenning enn iPoden komfortabelt kunne levere, og batteriets varighet ble vel kort. Jeg har kun opplevd gult batterisymbol på iPod Classic med Sennheiser HD 380 Pro, og fant vel ingen symbolforklaring hverken i bruksanvisningen eller på internett.

Videre lesning:
    (En del av mine) innlegg i AKG K 701- og hodetelefontråden
    Stax: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,54457.msg1039032.html#msg1039032

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Sennheiser HD 380 Pro vs. annet

o.t.
    CDWMcInSpots skrev:
    ... Deretter forsøkte jeg Sennheiser HD 380 Pro (basert på noen testomtaler jeg hadde lest), men jeg tror ikke den er helt egnet for drift rett ut av en iPod Classic. Det virket som om den trengte mere strøm eller spenning enn iPoden komfortabelt kunne levere, og batteriets varighet ble vel kort. Jeg har kun opplevd gult batterisymbol på iPod Classic med Sennheiser HD 380 Pro, og fant vel ingen symbolforklaring hverken i bruksanvisningen eller på internett.
    ...
    Denne kjenner jeg med ikke helt igjen i, dvs iPod Classic vs HD380 og strømforbruk/-indikator og batteritid. Batteritiden på iPoden ble lengre med forsterker i mellom, men ikke dramatisk.

Bevares ytelsen av HD380 rett i Classic er noen hakk under hodetelefonforsterklern min, og det maskimale lydtrykket og tilgjengelig volumregulering er for knapt. Noen andtydninger til forvregning/resonans i øvre mellomtone/nedre diskant ble også mindre framtredende med hodetelefonforsterker i mellom. Jeg er dog enig i at HD380 antagelig er ganske glad i både spenning og strøm i «rikelige» mengder, den er muligens en tand bedre på høye lydvolumer enn på lave - kanskje lit Dynaudio-aktig i den forstan at man gjerne skal dra på litt før det «løsner», men det fordrer et forsterkeri som ikke forvrenger alt for mye med høye nivåer.

mvh
    KJ

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 380 Pro til iPod Classic vs. annet

KJ skrev:
    o.t.
    CDWMcInSpots skrev:
    ... Deretter forsøkte jeg Sennheiser HD 380 Pro (basert på noen testomtaler jeg hadde lest), men jeg tror ikke den er helt egnet for drift rett ut av en iPod Classic. Det virket som om den trengte mere strøm eller spenning enn iPoden komfortabelt kunne levere, og batteriets varighet ble vel kort. Jeg har kun opplevd gult batterisymbol på iPod Classic med Sennheiser HD 380 Pro, og fant vel ingen symbolforklaring hverken i bruksanvisningen eller på internett.
    ...
    Denne kjenner jeg med ikke helt igjen i, dvs iPod Classic vs HD380 og strømforbruk/-indikator og batteritid. Batteritiden på iPoden ble lengre med forsterker i mellom, men ikke dramatisk. Bevares ytelsen av HD380 rett i Classic er noen hakk under hodetelefonforsterklern min, og det maskimale lydtrykket og tilgjengelig volumregulering er for knapt. Noen andtydninger til forvregning/resonans i øvre mellomtone/nedre diskant ble også mindre framtredende med hodetelefonforsterker i mellom. Jeg er dog enig i at HD380 antagelig er ganske glad i både spenning og strøm i «rikelige» mengder, den er muligens en tand bedre på høye lydvolumer enn på lave - kanskje lit Dynaudio-aktig i den forstan at man gjerne skal dra på litt før det «løsner», men det fordrer et forsterkeri som ikke forvrenger alt for mye med høye nivåer.
    OK. Det var nå det jeg (tror) opplevde (hvis jeg ikke misforstod alt for mye), og som førte til at jeg faktisk noe skuffet og motvillig søkte videre etter en hodetelefon for lange (tog)turer med iPod, selv på høyst moderate lyttenivåer. Jeg hadde virkelig håpet at Sennheiser HD 380 Pro skulle gjøre jobben.

Jeg forsøkte AKG K 518 LE og AKG K 450 med min iPod i en relativt støyfylt butikk. Disse får mye ros for sin passive støydempning, men jeg ble ikke overbevist. AKG K 518 LE tror jeg dessuten kan bli ukomfortabel ved lengre tids sammenhengende bruk. AKG K 450 virket derimot komfortabel og var absolutt på kandidatlisten. Jeg tror begge går godt sammen med iPod Classic siden de er lettdrevne, spesielt AKG K 450.

Jeg var altså høyst usikker på om den passive støydempningen i AKGene var tilstrekkelig for meg og mitt bruk (høyst moderate lyttenivåer på (tog)tur). Jeg er dessuten glad i hodetelefoner som går rundt ørene istedenfor å ligge oppå dem. Jeg hadde utelukket ørepropper av flere grunner etter å ha lest en del: Vedlikeholdsbehov, ørevoks, ubehag/sårhet ved lengre tids sammenhengende bruk m.m.

Jeg begynte derfor etterhvert å se på hodetelefoner med aktiv støydempning, og fikk et godt inntrykk av det jeg leste om Bose QuietComfort QC15. Jeg prøvde dem med min iPod i den samme støyfylte butikken og likte dem. Deretter fikk jeg et pristilbud jeg syntes var bra nok og kjøpte dem.

Det hadde vært helt utmerket om jeg hadde likt/klart meg med Koss Porta Pro, AKG K 450 eller Sennheiser HD 380 Pro, men slik gikk det altså dessverre ikke. Heldigvis er jeg fornøyd med Bose QuietComfort QC15, selv om det ble dyrere og prosessen lengre enn jeg hadde håpet og ønsket.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.079
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos ørepropper, jeg er godt fornøyd med mine Etymotic ER4P. Jeg fikk støpt tilpassede ørepropper i silikon. De demper bakgrunnsstøy med 40-50 dB og er fortsatt komfortable etter 8 timer i et fly. Det var litt ubehag de første gangene jeg brukte dem, men det gikk seg til ganske fort. Jeg har dem alltid med meg på reise sammen med 48 GB FLAC-filer og en Nationite S:Flo2 avspiller. :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tilpassede ørepropper og ørevoks

Asbjørn skrev:
    Apropos ørepropper, jeg er godt fornøyd med mine Etymotic ER4P. Jeg fikk støpt tilpassede ørepropper i silikon. De demper bakgrunnsstøy med 40-50 dB og er fortsatt komfortable etter 8 timer i et fly. Det var litt ubehag de første gangene jeg brukte dem, men det gikk seg til ganske fort. Jeg har dem alltid med meg på reise sammen med 48 GB FLAC-filer og en Nationite S:Flo2 avspiller. :)
    Hvordan fungerer tilpassede ørepropper i forhold til ørevoks?

Jeg tror jeg har en god del ørevoks. Jeg må skylle ørene non ganger i året (4?) for å unngå at øre(gange)ne tetner. Det er forøvrig meget ubehagelig med tette øreganger. Ørevoksen som kommer ut ved skylling, minner meg mye om (stivt) smørefett for smøring av landbruksmaskiner o.l.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn