Ny strømforsyning til Argon HA1: Dårlig økonomi?
CDWMcInSpots skrev:
Jeg vet ikke hvor mye en ny strømforsyning til Argon HA1 vil koste, men blir ikke dette meget lett flikking på et produkt som ikke fortjener det, eller å kaste gode penger etter ikke så veldig gode?
Det må evt være dersom man har glede og moro av å tweake; sånn økonomisk er det kanskje sjelden noen god ide. Det er jo moro å holde på da, og man får da gjerne små opplevelser av forbedringer noen ganger (dessverre noen ganger det motsatte også), men når sluttregnskapet skal gjøres opp og produktet f.eks skal selges videre så vil det vel gjerne ofte være slik at tweakede (fjøsmekka) produkter har lavere annenhåndsverdi enn originale produkter. Nå stiller det seg jo litt annerledes med en ekstern psu da, men den dagen man selger sin Argon så må man ikke regne med å få en krone for en uoriginal psu..
Generelt betraktet da; for det første så er det gjerne ofte slik at et elektrisk design (som f.eks en headamp) er "i balanse" ytelsesmessig i alle ledd, og å oppgradere ett av aspektene ved ytelsen fører lett til at andre aspekter ved designen forblir flaskehalsene. Det er forresten nettopp dette med balanse i ytelsen i alle ledd som gjerne kjennetegner produkter med god ytelse til en fornuftig penge.
For det andre så betaler folk som sagt helst mindre for fjøsmekka produkter enn for urørte originaler.
Man kan sette opp et regnestykke for moro skyld, med priser tatt litt fra bruktbørsen og litt fra gjetting. Dersom man sammenlikner hva kostnader vil være ved eierskap av en ny billig og en nyere brukt dyr hodetelefonforsterker; tar utgangspunkt i hver sin ende av ytelsesskalaen av hodetelefonforsterkere (jmf produkter i testen i H&M) så finner man Argon nederst til 1.200,- og en Naim Headline/Napsc til omlag 4.000,- (ny 7.000,-).
La oss så si at man spanderer på 800,- i ny psu på denne Argonen slik at totalprisen kommer på 2.000,-. Man er etter alt å dømme fortsatt langt fra ytelsen til en Headline men prisen begynner å nærme seg.
Hva så dersom man selger etter noen få år, hva får man for sin Argon da? Jeg vil gjette 500,-. Den er så billig at folk kjøper ny heller enn å kjøpe brukt til nesten samme pris med frakt og det hele. Hva hvis man selger sin Headline? All historikk viser at disse produktene holder rundt 60% av nypris år ut og år inn, og man får gjerne noe rundt 4k. Kroner null i tap på Headline, kroner 1.500,- i tap på Argon
nok til å kjøpe enda en Argon.
Hvis Headline hadde vært ny, så er tapet 2-3k. Og det er ingen tvil om at det blir dyrere enn en Argon. Men her var det altså meningen å sammenlikne ny Argon vs brukt Headline for å komme nær i pris; og da blir det plutselig billigere å eie en Headline når evt gjensalgstap skal realiseres. Men så stor som den relative ytelsesforskjellen er så synes jeg prisdifferansen selv som ny er neglisjerbar jeg. Og hvis man vil pynte på nyprisen til en Headline så er det jo bare å kjøpe en (fortsatt super) i-Supply istedet for den mye dyrere Napsc, og med en liten velvillighetsrabatt fra forhandler så er det jammen ikke mange kronene i forskjell fra en av markedets billigste separate headamper.
Vel, det var bare en liten digresjon.