Asbjørn
Rubinmedlem
Jeg har ikke opplevd noen problemer med det. Disse går langt inn i øregangen, så de drar med seg litt ut hver gang ved bruk. Dette vil nok være ganske individuelt.
CDWMcInSpots skrev:Hvordan fungerer tilpassede ørepropper i forhold til ørevoks?Asbjørn skrev:Apropos ørepropper, jeg er godt fornøyd med mine Etymotic ER4P. Jeg fikk støpt tilpassede ørepropper i silikon. De demper bakgrunnsstøy med 40-50 dB og er fortsatt komfortable etter 8 timer i et fly. Det var litt ubehag de første gangene jeg brukte dem, men det gikk seg til ganske fort. Jeg har dem alltid med meg på reise sammen med 48 GB FLAC-filer og en Nationite S:Flo2 avspiller.
Jeg tror jeg har en god del ørevoks. Jeg må skylle ørene non ganger i året (4?) for å unngå at øre(gange)ne tetner. Det er forøvrig meget ubehagelig med tette øreganger. Ørevoksen som kommer ut ved skylling, minner meg mye om (stivt) smørefett for smøring av landbruksmaskiner o.l.
Det gjør visst både ørevoksen og tuppen på skylleballongen også.Asbjørn skrev:Jeg har ikke opplevd noen problemer med det. Disse går langt inn i øregangen, så de drar med seg litt ut hver gang ved bruk. Dette vil nok være ganske individuelt.
Helt korrekt observert! Det er akkurat hva det er - brukt smøremiddel!! ;DCDWMcInSpots skrev:Ørevoksen som kommer ut ved skylling, minner meg mye om (stivt) smørefett for smøring av landbruksmaskiner o.l.
ELFA var ikke så kjappe på labben som håpet, så Argon HA1 KJs SuperSpecialSignatureFjøsmekkEdition lar vente på seg til neste uke.KJ skrev:Utskifting av OPAMPer kan gjøres av alle som har lekt med Lego i barndommen. OPAMP-soklene på Argonen er forresten av en «disproporsjonalt» god kvalitet, sammenliknet med resten, så de har muligens tenkt litt på pillfingre og fjøsmekk i produksjonen av denne. Jeg er usikker på den konkrete funksjonaliteten og arbeidsbetingelsene til de to er aktuelle å skifte, så helt hva som funker og evt ikke funker skal jeg prøve å finne ut av. Opdatering på dette kommer.VilhelmW skrev:...
Du må fortelle meir om dette, KJ. Hvis dette er oppgraderinger som har noe for seg, er det stor sannsynlighet for at jeg satser på en "modding", jeg også. Nå er ikke jeg noen DIY-dude sjøl, så jeg må nok sette bort jobben til en som kan!
....
Destiny skrev:Skal ikke dra noe natt og dag her, men som ellers ved bedre strømforsyninger, så syns jeg at nesten allt blir litt bedre: litt bedre kontroll i bassen, litt mere kraft og kropp i lyden, litt bedre dynamikk, litt bedre klarhet i lydbildet.
"Mer av "alt"" i betydningen 1 mm mere, 1 cm mere, 1 dm mere eller enda mere? Jeg vet det kan være vanskelig å bedømme/beskrive, men jeg leser dere som om du hører større forskjeller/forbedringer enn Destiny.VilhelmW skrev:Førsteinntrykket er at du har heilt rett, Destiny. OBH 2 tilfører Argon HA1 mer av "alt".
Veldig bra at du er fornøyd med OBH2 VilhelmW Jeg mener at den gir en liten forbedring av lyden i henhold til LITT mer kontroll av bassen, LITT mer kraft og kropp i lyden.VilhelmW skrev:DA er 1 stk. Creek OBH 2 så vidt kommet på plass. Jeg har bare rukket å høre gjennom Leonard Cohen's fabelaktige "Sisters of Mercy" fra hans Live in London konsert. Og Terje Nilsens siste cd, "Møte". Med Bodø Sinfonietta. Også den en knakende god innspilling. Hør spor 7 "Far sin hatt"...
Førsteinntrykket er at du har heilt rett, Destiny. OBH 2 tilfører Argon HA1 mer av "alt". Kreftene blir såpass bedre at på disse låtene, hvor jeg før brukte volumrattet på stilling "klokka 1 eller 2", er det nå meir enn nok med "klokka 11". De nevnte låtene, har begge kraftige mannsvokaler. Disse står fjellstøtt i lydbildet, med nok "trøkk" og passe råhet. Oppløstheten og utklingningene på "Sisters of Mercy" er fullt ut godkjent i mine ører. Ikke briljante, men gode nok.
Jeg gleder meg til fortsettelsen, for dette tror jeg blir bra!
mvh. VilhelmW
Ja for egen del så er det som sagt ingen revolusjon, ingen NATT-DAG opplevelse, men derimot en liten forbedring av nesten alt.CDWMcInSpots skrev:Det var jo hyggelig at du er fornøyd med kjøpet. Det motsatte er alltid surt.
Destiny skrev:Skal ikke dra noe natt og dag her, men som ellers ved bedre strømforsyninger, så syns jeg at nesten allt blir litt bedre: litt bedre kontroll i bassen, litt mere kraft og kropp i lyden, litt bedre dynamikk, litt bedre klarhet i lydbildet."Mer av "alt"" i betydningen 1 mm mere, 1 cm mere, 1 dm mere eller enda mere? Jeg vet det kan være vanskelig å bedømme/beskrive, men jeg leser dere som om du hører større forskjeller/forbedringer enn Destiny.VilhelmW skrev:Førsteinntrykket er at du har heilt rett, Destiny. OBH 2 tilfører Argon HA1 mer av "alt".
Jeg har ikke noe problem med det jeg har klippet vekk.VilhelmW skrev:[...]
Og samtidig må jeg jo få lov til og forsvare Argon HA1 en smule; vi snakker om en sak til i underkant av 2K med Creek strømforsyning. De headfi-forsterkerne som den sammenliknes med oppi huene våre, koster jo 3 - 4 ganger meir. Så da skulle det kanskje bare mangle? Det er vel ingen som forventer at en Hegel skal spille som en MarkLevinson?
CDWMcInSpots skrev:Jeg har tenkt litt mer ang. Argon HA1 og evt. alternativer til Argon HA1 + ny strømforsyning.
NuForce lager som tidligere nevnt flere produkter med hodetelefonforsterker. Flere av disse gir dessuten en (god) DAC på kjøpet, som kan være fint for en del brukere. NuForce selges i Norge, hvilket kan være en fordel ved reklamasjon og for forbrukerrettigheter.
Eksempelpriser fra Stilimento Audio (http://www.stilimento.no/collections/nuforce):
Nuforce UDAC-2 koster 1095,- http://www.stilimento.no/products/nuforce-udac-2
NuForce Icon koster 2150,- http://www.stilimento.no/products/nuforce-icon
NuForce Icon-2 koster 2995,- http://www.stilimento.no/products/nuforce-icon-2
NuForce Icon HD koster 2895,- http://www.stilimento.no/products/nuforce-icon-hd
NuForce Icon HDP koster 3795,- http://www.stilimento.no/products/nuforce-icon-hdp.
Flere forumbrukere har rost Nuforce UDAC-2. Andre inkl. meg selv har rost NuForce Icon HDP. Jeg har kun hørt NuForce Icon HDP av ovennevnte produkter.
Jeg har hørt flere NuForce-forsterkere, NuForce' CD-spiller og OPPO BDP-83SE NuForce Edition (som jeg også eier) i ulike sammenhenger. De har gitt et godt inntrykk. Det jeg har lest om NuForce' produkter passer bra med det jeg selv har opplevd. NuForce lager gode produkter til prisen.
NuForce Icon er dermed antagelig et godt alternativ til Argon HA1 + oppgraderinger. Vil man spare penger, kan man prøve Nuforce UDAC-2. Hvis man vil bruke mere, er det også mulig, men da er det mere som alternativ til annet enn Argon HA1.
Musical Fidelity M1 HPA er relativt ny (ca. 1/2 år?), og Musical Fidelity har hatt dårlig og ustadig distribusjon i Norge.Så får jeg se om det dukker opp noe attraktivt på "Brukt'en", eller om fristelsen til å gå for f.eks. Musical Fidelity M1 HPA blir for stor. Jeg spurte forøvrig om noen her på Sentralen har erfaringer med den, men fikk ingen tilbakemelding. Den er kanskje for ny?
Det var da noe overstadig.VilhelmW skrev:Argon HA1 er MYE tøffere..... ;D Du må ha tanke for hele opplevelsen, både følelse, syn, hørsel og lukt! ;D ;D
Loevhagen skrev:Mine inntrykk av NuForce HDP dersom andre vurderer denne lille saken.
NuForce Icon HDP
Kjøttpudding eller Kinderegg?
Produsert i California, USA. Feit lyd? Tja, det spørs hva man legger i begrepet. Her er mine inntrykk etter å ha benyttet den i eget anlegg ganske lenge på ulike måter.
Etter å ha eid hodetelefonene AKG K701 og spilt på de via Naim Headline forsynt med norsk vannkraft via Naim PSU (aka Naim NAPSC), så var jeg litt frelst på lyden, nærheten og særegenhetene med såkalt head-fi. Men, med fokus på stereo så ble all head-fi solgt. Etter et drøyt år så fant jeg ut at det var en tabbe. Tabbe fordi jeg ønsker fordelene head-fi gir, men denne gangen skulle jeg være mer spesifikk i valg av komponenter. Jakten på en kompetent hodetelefonforsterker var initiert. Smertefull prosess. Mye å lese. Mange teoretiske inntrykk å fordøye. Forvirringen kan lett ta overhånd. Og etter den kommer resignasjonen. Stamina, for svarte!. Jeg brukte lang tid og hadde denne gangen stamina nok til å gjøre ordentlig research. Og det er sjelden en dårlig ting. Og, utfallet ble overraskende. Svært overraskende.
Kravene til ny hodetelefonforsterker var at den måtte ha USB-inngang. Jeg ville selvsagt at den inngangen skulle takle 24bit/192kHz. Asynkron. The latest and greatest. Og. dersom den hadde optisk inngang så var det flott da man i så fall fikk et elektrisk skille mellom PC og forsterker for hodetelefonene. Statisk elektrisitet er ikke bra. Hvem har ikke vært ikledd f. eks, en fleecegenser og tatt på en stereokomponent? Ikke du. Prøv da vel, men på eget ansvar selvsagt. Coaxinngang? Tja, hvorfor ikke. Pris? Akseptabel. Så bar det ut på den store verdensveven, igjen. Var det lett å finne en kandidat? Ja. Var det lett å finne en kandidat der andre brukere rapporterte en lydsignatur jeg presumptivt likte. Nei. Det var med andre ord tid for å inngå kompromiser, som man ofte må. Lydsignaturen var viktigere enn alle andre krav. Hva fant jeg? Jo, jeg fant NuForce Icon HDP. Srajan Ebaens omtale på www.6moons.com var dråpen som vippet produktet fra hylla og ned i handlekurven. Ei snau uke etterpå så var den mottatt.
HDP har tre digitale innganger; USB og S/PDIF (en elektrisk; coax og en optisk; TOS-link). Inngangen til den optiske delen kan enten gjøres via en optisk kabel med 3.5mm plugg eller en overgang som medfølger. NuForce tilbyr en såkalt oppgradert strømforsyning. Jeg kom i kontakt med NuForce sin support / sales avdeling om den strømforsyningen da den originale veggvorta tok kvelden noen uker etter at den var ny. Jeg spurte NuForce om det var noen gevinst i å gå for det større adapteret de tilbyr som såkalt ekstrautstyr. De svarte kjapt (svært kjapt) at det egentlig var svært liten gevinst å benytte en annen strømadapter enn den originale. De sa eksakt dette "The 42W power supply when used with HDP doesn't offer any improvement, in fact, a few reviewers thought the 42W make the HDP sounded 'un-balanced'." Wow. Det er hva jeg kaller ærlighet. Om det er sant vet jeg ikke. Men at jeg tolker det som ærlighet; ja.
Hodetelefonforsterker
Jøss, så liten og nusselig den er. Og så vanvittig stor esken er i forhold. Hallo! Skal dette være en hodetelefonforsterker, DAC og forforsterker av god kvalitet? Hm.
Da jeg etter min forrige head-fi periode bestemte meg for å gi opp åpne øreklokker (utelukkende fordi jeg vil spille i samme rom som andre i familien benytter), så falt valget mer eller mindre kvalifisert på et sett AKG K271 mkII fra ei lokal 4Soundsjappe etter arbeidstid en ordinær ukedag for en stund siden. Disse er anerkjente studioklokker. Nøytral lyd, har pads av både skinn og velour, så brukeren kan velge hva man foretrekker. Jeg tok av skinnpadene og satte på de av velour. Langt mer behagelig og ikke like "svett opplevelse" etter mange timer på ørene.. Kabelen kan byttes ut til noe annet da det er en mini-XLR kontakt ved den venstre "øremuffen". Størrelsemessig er mkII av K271 like store som K701.
Den medfølgende USB-kabelen ble koblet til mellom HDP og en MacBook, som er arbeidshesten min. I OSX (Macs operativsystem) så omtales ikke HDP ikke som generisk "USB Audio Device", men titteleres med fult navn "NuForce Icon HDP DAC" kapabel til å gjengi opptil 96kHz/24-bit fra USB. Benytter man coax eller TOS-link så strekker dette seg til 192kHz/24-bit. Hirezfiler av den siste typen har jeg ikke testet. Det gikk mest i 96/24 og 44.1/16. Helt i starten var lyden fra HDP litt edgy, så jeg benyttet Abrahamsens A-DAC som USB DAC, og HDP som forforsterker til hodetelefonene. Men etter noen uker, så kunne jeg kutte ut A-DACen, som maler lydscenen med litt bred pensel. HDP hadde blitt innspilt og den kantete presentasjonen var en saga blott. Deilig bass med nyanser, samt flott diskantforbedring, var egentlig de største forskjellene på HDP fra den var helt ny til den hadde fått 300-350 timer innspilling.
Via AyreWave, Audirvana eller Pure Music så velger man selvsagt "Exclusive Access" (hog mode) og ved å velge å la programmet justere samplingsfrekvensen automatisk så switches lydinnspillingene i OSX tilsvarende. Dvs. når man spiller en sang med 44.1/16 til 96/24 så slipper man å justere dette manuelt i lydoppsettet. Ingen av programmene justerer imidlertid 16-bit til 24-bit når det kreves.
Forforsterker
Inngangsvelger settes til "A" (analog inngang). Koblet opp HDP til en originalt oppgradert Abrahamsen effektforsterker (V4.0UP) via RCA/XLR-adaptere, som medfølger ved kjøp av V4.0UP. Utgangsimpedansen fra HDP er 100ohm, mens inngangimpedensaen fra V4.0UP er tilpasset det. Med andre ord; ingen teoretisk mismatch. Tvertimot. Let´s play some music. Ble jeg tatt på sengen? Oh, yes. Dette var ikke bare morro. Det låt for tusan svært bra. Driv i musikken. Pinpointing. Stort lydbilde. Kunne dette skyldes at en hodetelefonforsterker MÅ gi et fantastisk lydbilde for å være akseptebel? Er det slik at de egenskapene som gjør en hodetelefonforsterker god, automatisk gjør den god som forforsterker? Aner ikke. Jeg har ikke nok teoretisk kompetanse til å vurdere akkurat det der om jeg så hadde hatt designprint på stuebordet. Årsaken er interesant, men underordnet. Nøkternt sagt ville jeg sagt at dette låt flott, og da holder jeg virkelig igjen inntrykkene. Det var (selvsagt) en ulempe. Er det ikke alltid en eller annen ulempe? Jo, og det er at HDP ikke har fjernkontroll for volumjustering. Nå er jo volumjustering via datamaskin en uting. I alle fall i teorien. Gjerne i praksis også. Bursons 160D har heller ikke fjernkontroll. Burson mener selv på sin hjemmeside at det å implementere en slik funksjon bare ville degradert lydkvaliteten til det nyeste produktet deres. Nå skal jeg ikke sammenligne NuForce HDP med Burson. Det har jeg ingen forutsetninger for å gjøre. Andre har imildertid gjort den sammenligningen. Blant annet 6moons.
Digital-til-analog-konverter (DAC)
Inngangsvelgeren settes enten til "U" (USB) eller "D" (digital fra coax / TOS-link). Jeg var nysgjerrig på hvordan HDP ville fungere som standalone DAC, og hvordan den ville presentere musikken til de samme forsterkerne som Abrahamsens V6.0 DAC, som har en god mellomtone. Bassen er litt lite stram, men det merker man ikke før man hører en annen DAC med bedre egenskaper. I diskanten så er V6.0 insmigrende åpen. Med NuForce HDP koblet inn som DAC ble inntrykkene av V6.0 litt anderledes. Amerikaneren er bedre på enkelte parametre enn nordmannen, og minst like god på andre. V6.0 presenterer et lydbilde det er lett å like. V6.0 er bygd som en stridsvogn, som enkelte andre omtaleforfattere fremhever som et viktig moment. Skjønner ikke hvorfor det skal være signifikant. De om det. V6.0 har tilsynelatende god bass. Den er likeså oppløst i de øvre registrene. Det er inntrykk man gjerne kan ha til man hører NuForce HDP, som strammer opp bassen og bassen går minst like dypt. Mellomtonen er like flott på en litt annen måte. I det øverste frekvensregisteret blir HDP nesten aldri pågående selv om den presenterer de samme detaljene i musikken som V6.0. Alt dette fra en puslete boks som må drives fra ei veggvorte. V6.0 kobles rett til strømnettet via en standard strømkabel. Det vil si den har innebygd strømomformer. Det er alltid et pluss i mine øyne. Men, nå var det imidlertid ørene som var i førersetet. NuForce wins. Hands down. Og prisforskjellen? Den er 200 kroner i NuForce sin favør. Med andre ord så konkurrerer disse to i samme prissegment.
Jeg har prøvd HDP som standalone DAC på følgende forsterkere; Abrahamsens integrerte forsterker V2.0, Electrocompaniets nyeste integrerte ECI-5 mkII, Coplands rørforsterker CTA-405, Abrahamsens separate komponenter (V3.0UP og V4.0UP) og nylig Primares helt nye I32. Med NuForce sine 100ohm i utgangsimpedans så passer den teoretisk til alle. Copland har f. eks. 50kOhm i inngangsimpedans. Det gir et forhold mellom inngangs- og utgangsimpedans på 5000:1. Det er mye og skal teoretisk sikre god dynamikk. Hvorvidt man føler man må ha balanserte utganger blir en personlig smaksak. For noen er dette uhyre viktig og for resten av oss så spiller det de facto liten rolle. Lyden er like god med RCA i begge ender, i et normalt oppsatt system.
Separat DAC fra NuForce?
I og med at HDP gjør en såpass eksepsjonell jobb i anlegget så er jeg selvsagt nysgjerrig på hva en "ekte" standalone DAC fra samme selskap kan tilby av lydkvalitet. Man blir klok av skade, sies det. Man blir like klok av spørsmål, så jeg spurte NuForce om deres planer for en standalone DAC. De svarte "Thanks for your mail. We're still working on DAC-9 and it is still under R&D, so we are not sure the release date for now." Den mailen var datert 18. november i fjor. Jeg har ikke fulgt opp siste status når det gjelder DAC-9, men you bet, det skal jeg etterhvert.
Konklusjon
Feit amerikansk lyd? Nei, men NuForce spiller fett! Srajan Ebaens på 6moons var like overrasket. Som hodetelefonforsterker er den fantastisk. Ikke rett ut av esken. Heller ikke etter ei uke eller to med sporadisk bruk. Men, gir man den tid. Oh yes. Igjen kan man egentlig si at hastverk er lastverk. Beholdt jeg denne? Gjett. Nei, jeg bare tuller. Selvsagt beholdt jeg den. For 3795 blanke kroner; who wouldn´t. De som er ute etter godlyd og fleksibilitet; ikke mye mer å tenke på. Kom deg bare forbi modningsprosessen. Som en god rødvin. Kantete, skarp og endimensjonal på enkelte områder i starten, men moden, distinkt og som fløyel etter en stund. Den fungerer glimerende som standalone DAC. Og, jaggu fungerer den ikke også svært godt som forforsterker. Hadde HDP hatt mulighet for fjernkontroll til preamp-delen ville den vært et ekte Kinderegg. Nå er den bare "two out of three", og det "ain´t bad" (Meatloaf "Bat out of Hell", 1977).
Fordelen med saklig og seriøst er at man unngår mange misforståelser, sinne, flåseri, sarkasmer, ironi, misforstått humor osv. Det er det jo en god del for mye av her på Hifisentralen.VilhelmW skrev:Joda, CDWMc, det var meninga å være litt overstadig. Blir fort så veldig seriøst og "tungt" her på forumet... ;D
Jeg vet intet om hvordan Argon HA1 + AKG K 701 låter med original- eller Creek-strømforsyning.VilhelmW skrev:Ikke uenig i det!
Synes Argon HA1 ble veldig mye bedre på akustisk musikk med den nye psu'en. Eller så er det at også den trenger innspillingstid? Eller rett og slett dagsformen. Lyden i headfi'en er i alle fall hørbart bedre i dag enn for to dager siden!
slotdriver skrev:[...]
Så vidt jeg skjønner skal hodetelefonforsterkeren kobles i tape out.
[...]
Du kan også benytte (hoved)forsterkerens pre-ut. Fordelen med dette kan være at du kan benytte forsterkerens fjernkontrollregulerte volumkontroll hvis du sitter et stykke unna, og kanskje t.o.m. benytter en av Grados hodetelefonforlengerkabler.Loevhagen skrev:Riktig. Benytter du tape-out (eller også kalt rec-out) så trenger du ikke en hodetelefonforsterker med DAC.
Du kan vel ikke benytte den foreslåtte fremgangsmåten, hvis du samtidig er avhengig av å "mute" forsterkeren, slik at gulvhøyttalerne ikke gir lyd fra seg? Jeg bruker tape-out, eller kanskje den heter "line out"....tror jeg. Volumknappen på LehmannAudio'en står for det meste på kl. 10 eller 11.CDWMcInSpots skrev:slotdriver skrev:[...]
[...]Du kan også benytte (hoved)forsterkerens pre-ut. Fordelen med dette kan være at du kan benytte forsterkerens fjernkontrollregulerte volumkontroll hvis du sitter et stykke unna, og kanskje t.o.m. benytter en av Grados hodetelefonforlengerkabler.Loevhagen skrev:Riktig. Benytter du tape-out (eller også kalt rec-out) så trenger du ikke en hodetelefonforsterker med DAC.
Når du mater hodetelefonforsterkeren fra pre-ut på denne måten, setter du volumkontrollen på hodetelefonforsterkeren på en fast posisjon, f.eks. kl. 12.
Dette fungerer forøvrig utmerket.
Det varierer nok mellom forsterkermodeller. McIntosh MA7000 har utgang 1 og 2 som kan kobles inn og ut uavhengig av hverandre. 1 er normalt høyttalerutgangene (selv om pre 1 og effekt kan splittes) og 2 er (normalt) (ekstra) pre ut. Når jeg benytter MA7000s innebygde hodetelefonutgang, må jeg typisk koble ut utgang 1, mens utgang 2 normalt (allerede) er utkoblet.VilhelmW skrev:Du kan vel ikke benytte den foreslåtte fremgangsmåten, hvis du samtidig er avhengig av å "mute" forsterkeren, slik at gulvhøyttalerne ikke gir lyd fra seg? Jeg bruker tape-out, eller kanskje den heter "line out"....tror jeg. Volumknappen på LehmannAudio'en står for det meste på kl. 10 eller 11.CDWMcInSpots skrev:slotdriver skrev:[...]
[...]Du kan også benytte (hoved)forsterkerens pre-ut. Fordelen med dette kan være at du kan benytte forsterkerens fjernkontrollregulerte volumkontroll hvis du sitter et stykke unna, og kanskje t.o.m. benytter en av Grados hodetelefonforlengerkabler.Loevhagen skrev:Riktig. Benytter du tape-out (eller også kalt rec-out) så trenger du ikke en hodetelefonforsterker med DAC.
Når du mater hodetelefonforsterkeren fra pre-ut på denne måten, setter du volumkontrollen på hodetelefonforsterkeren på en fast posisjon, f.eks. kl. 12.
Dette fungerer forøvrig utmerket.
Gratulerer med snasen forsterker, mr. rognlien! Noen åpenbare grunner til at du valgte å gå for rørbasert? Jeg spør av rein uvitenhet, bare så det er sagt. Hvilken Beyer er det du bruker? Som du kanskje har sett, har jeg nettopp fått T 1 inn i stua; de ligger her og spilles inn. Det kan virke som om LehmannAudio BCL er bra match til disse. Den får i alle fall K-701'erne til å bli svært så vellydende!Haakon_Rognlien skrev:Har kjøpt denne...
...til test av hodetelfoner for Fidelity. Kommer nok til å supplere med en Sennheiser HD 650 etter hvert, i tillegg til mine Beyer samt litt diverse annet. Ulempen med OTL som denne er at de ikke er like brutalt stabile ved lave impedanser, men kraftreservene på denne er tross alt såpass, at de ikke gjør seg bort på ned mot 50 Ohm, heller.
TECH DESCRIPTION:
- OTL - transformer outless tube amplifier
- Dual mono construction
- Alps volume control
- 1 pair 6,3 mm stereo jacket for headphones
- Tubes: 4 * PCL 805 (PCL 85 or 18 GV 8 - german old TV "vertikal" ampl. tube )
- Power output: each channel 3 watt SINUS, ( between 100 to 400 ohm loads )
- bandwidth: 15 - 100 000 hz
- Damping 3600 !
- Distortion 0,002 % at 1 Watt-200 Ohm load
- Max. output voltage 80V
- Sens. 0dBm
- IC - full autom. - controlled bias
- Class - a
- Power consumption min. 60 watt
Size 360*200*120 mm (d.w.h.)
Weight 6kg
Patent full automatic servo tube biasing
Mvh
Håkon Rognlien
VilhelmW skrev:Gratulerer med snasen forsterker, mr. rognlien! Noen åpenbare grunner til at du valgte å gå for rørbasert? Jeg spør av rein uvitenhet, bare så det er sagt.
Ja selvsagt er det åpenbare grunner til det! Fordi det låter best! Nuff said!
Hvilken Beyer er det du bruker? Som du kanskje har sett, har jeg nettopp fått T 1 inn i stua; de ligger her og spilles inn. Det kan virke som om LehmannAudio BCL er bra match til disse. Den får i alle fall K-701'erne til å bli svært så vellydende!
Bruker en 770 Pro, 80 Ohm. Egentlig innkjøpt til studiobruk, men den gjør foreløpig nytte også som hi-fi. Jeg har forresten også en DT 131, og det er pokker ikke grenser for hva Audio Valve'n kan trylle ut av de typiske billig-telefonene; og det enda den er lavimpedant som f...!
Så da kan vi trofaste abbonenter se fram til meir head-firelatert stoff i Fidelity's kommende utgivelser?
Kan'ke garantere noe, det er ikke jeg som er redaktør. Men det skal ikke stå på meg, i hvert fall.
Jeg synes de to siste utgivelsene av svenske HiFi & Musik har vært oppløftende i så måte - men jeg lurer på om de prøver ut hvilke forsterkere som er skikkelig god match når de tester, og om hodetelefonene som prøves ut, er skikkelig innspilte? K-701 forandra seg betydelig, fra å virke snerpete, svært så analytisk, kjølig og...tam ( ? finner ikke bedre ord ) rett ut av eska, til å fremstå som svært så åpen, med evne til å gjenskape rom på en svært så realistisk måte, dynamisk, med et vell av mikrodetaljer og med skikkelig god plassering av utøverne etter 300 - 500 timers bruk. Jeg synes K-701 er i ferd med å bli kraftig undervurdert - til prisen er den rett og slett glitrende, imo!
Skal forsøke å spille inn alt jeg tester. Som jeg gjør i dag, for øvrig. Og takk for tipset.
Håkon
Da får vi håpe + signalisere intenst til redaktør Vadseth. Leser han Hifisentralen, eller i hvert fall Fidelity #XX-trådene?Haakon_Rognlien skrev:VilhelmW skrev:[...]
Så da kan vi trofaste abbonenter se fram til meir head-firelatert stoff i Fidelity's kommende utgivelser?
Kan'ke garantere noe, det er ikke jeg som er redaktør. Men det skal ikke stå på meg, i hvert fall.
Mine rimelig kontrollerte forsøk og erfaringer med innspilling av hifiutstyr er beskrevet i "Innspilling av komponenter?" svar #21-22. Høyttalerfabrikanten Mirage' anbefalinger for innspilling av "OM DESIGN SERIES, OMNIPOLAR Speaker System" er gjengitt i svar #23.Jeg synes de to siste utgivelsene av svenske HiFi & Musik har vært oppløftende i så måte - men jeg lurer på om de prøver ut hvilke forsterkere som er skikkelig god match når de tester, og om hodetelefonene som prøves ut, er skikkelig innspilte? K-701 forandra seg betydelig, fra å virke snerpete, svært så analytisk, kjølig og...tam ( ? finner ikke bedre ord ) rett ut av eska, til å fremstå som svært så åpen, med evne til å gjenskape rom på en svært så realistisk måte, dynamisk, med et vell av mikrodetaljer og med skikkelig god plassering av utøverne etter 300 - 500 timers bruk. Jeg synes K-701 er i ferd med å bli kraftig undervurdert - til prisen er den rett og slett glitrende, imo!
Skal forsøke å spille inn alt jeg tester. Som jeg gjør i dag, for øvrig. Og takk for tipset.
Håkon
CDWMcInSpots skrev:[...]
Jeg er uenig i at følgende beskrivelse (se sitat nedenfor) er en nedsettende omtale av ("disser") AKG K 701. Jeg anser derimot omtalen som objektiv og nøytral. En ren hallelujaomtale er derimot ikke det. Den er tvertimot villedende og uredelig. Jeg burde dog ha inkludert at en del mennesker finner AKG K 701 ukomfortabel, ubehagelig eller endog smertefremkallende, mens andre finner den meget komfortabel.
[...]CDWMcInSpots skrev:[...]
AKG K 701
AKG K 701 er en god hodetelefon til 2000,- og kanskje også til 4000,- med noen velkjente forbehold. Den må ha god og egnet forsterker og lang innspillingstid (typisk anbefales ca. 500 timer). Den er det motsatte av et bassmonster. K 701 kan spille bass, men bassen er slank og lett, og uten (særlig) trøkk. Den regnes som studiomonitornøytral. Den er antagelig best på mindre akustiske ensembler, gjerne med strenginstrumenter. Jeg tror akustisk gitar er et paradeeksempel.
Sammenlignet med Sennheiser HD 800 (uten blikk på pris) er AKG K 701 en nedtur. Det er mindre av alt. K 701 oppleves som stusselig hvis man først lytter til HD 800 og deretter bytter til K 701. Det opplevde "fallet" varierer med musikk- og ensembletype. Når man justerer for pris, blir ligningen en annen. Enhver må selv vurdere om ytelsesforskjellen er verdt prisforskjellen, generelt og for egen bruk: bruksmengde, musikktype, ...
[...]
Thumbs up. Head-fi gir en ekstra dimensjon til oss lydnerder. Kjekt å se at head-fi nå kan bli en tilleggsdimensjon i et ellers utmerket blad.Haakon_Rognlien skrev:Har kjøpt denne...
Mvh
Håkon Rognlien
Den ble sendt fra Moiz i dag, blir spennende å høre om den kan sparke liv i mine Denon hodetelefoner.VilhelmW skrev:På B-150+ må jeg benytte "mute"-funksjonen, som sikkert er det samme som å slå av høyttalerutgangen.
Destiny; spennende med ny hodetelefonforsterker! John Blue er jo en flott sak. Har du fått den i hus? Du må dele dine inntrykk med oss andre vitebegjærlige!!
Det var vanskelig å finne særlig mye informasjon om JohnBlue Hydra.Destiny skrev:Da ser det ut som jeg ender opp med denne
[Bilde]
til mine denon 2000 hodetelefoner.
Destiny..
Ingen informasjon om effekt ved ulike impedanser.Finn.no
JohnBlue Hydra hodetelefonforsterker
Pris: kr 3 995,-
Beskrivelse
Man skal ikke la seg lure av tekniske data, for det som ser ut til å være i skjønneste orden på papiret, kan i praksis være en liten katastrofe. For selv om man allerede har en hodetelefonutgang på forsterkeren eller CD-spilleren, er det slett ikke sikkert at lydkvaliteten fra den holder mål. I hvert fall ikke på de mest påkostende og forfinede hodetelefonene. Mange forsterkere har ingen egen hodetelefonforsterker, og lydsignalet man får fra hodetelefonutgangen er gjerne et vanlig uskjermet linjesignal som er koblet til en volumkontroll.
Forsterkeren er testet med forskjellige hodetelefoner i alle prisklasser, Sennheiser HD650/Beyerdynamic DT990 /DT990 pro/ GRADO SR80/ ATH1000/ AKG 601 /Ultrasone 2500
Og la det ikke være tvil, JohnBlue hydra forbedret lydkvaliteten i samtlige hodetelefoner.Johnblue Hydra har
Praktfull lydkvalitet og Superb gjennomsiktighet. På merkelig vis klarer den å fremvise en
silkeglatt og gylden mellomtone.
Hos våre forhandlere kan du teste,kjøpe og eventuelt låne produktene for evaluering.
HYDRA headphone amplifier
Specification
1.S/N ratio>=100dB
2.Total Harmonic Distortion ==96dB
4.Frequency Response 5Hz 20KHz
5.One RCA input
6.One Ear phone output
7.One AC input AC+/-15v
8.One transformer AC input AC 230V/50HZ or 120V/60HZ
9.The ALPS RK27 style knob is used to adjust volume
10.Independent left/right channel design.
11.Two BB2134 OPA
12. Solid ally made volume
Er vel enda en "no name" Kina amp. som JohnBlue har satt sitt klistremerke på.CDWMcInSpots skrev:...
Det var vanskelig å finne særlig mye informasjon om JohnBlue Hydra.
...
ø...nei. Hydra er Tommy Wu's krets og amp.Bart skrev:Er vel enda en "no name" Kina amp. som JohnBlue har satt sitt klistremerke på.CDWMcInSpots skrev:...
...
Jeg foretrekker å kjøpe kinesiske varer fra kinesere, uten fordyrende amerikanske eller europeiske mellomledd
Men hva med informasjonen jeg etterlyste i svar #114? Jeg trodde du var rette mann.NEVATON skrev:ø...nei. Hydra er Tommy Wu's krets og amp.Bart skrev:Er vel enda en "no name" Kina amp. som JohnBlue har satt sitt klistremerke på.CDWMcInSpots skrev:...
...
Jeg foretrekker å kjøpe kinesiske varer fra kinesere, uten fordyrende amerikanske eller europeiske mellomledd
Men lykke til videre
ø... takk.NEVATON skrev:ø...nei. Hydra er Tommy Wu's krets og amp.Bart skrev:Er vel enda en "no name" Kina amp. som JohnBlue har satt sitt klistremerke på.CDWMcInSpots skrev:...
...
Men lykke til videre