Valg av hodetelefonforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    323
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk den
    til en meget hyggelig pris, så da får vi håpe at den funker etter hensikten.

Det blir spennende.

Destiny.. :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Sitter og lar tiden fly med en god kopp kaffe og god musikk. Sistnevnte formidlet av Burson HA-160D. Har ikke hørt denne DAC/headamp før, kun lest mange gode ord. Får anledning til å legge øre til denne pga. et vennlig forummedlem. :) Den kan mye, bortsett fra å lage kaffe.

Vedlegg

ralex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Åh, se der er komboen jo. Fikk mine HD800 i dag, og har vært i kontakt med Moiz ang. HD160. Kan du fortelle hvordan du synes den komboen er?
    Jeg bruker i dag Harmony Design Ear 90 og det låter meget bra på HD800, selvom HD800 jo er uinspilt. Er bare noe ved Burson som tiltrekker meg. Macbook Pro, HD800 og Burson. Hmm, lekkert sammen vil jeg tro :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skal ikke si så mye da dette er første dagen jeg har fått anledning til å matche en lånt og innspilt 160D til mine HD800 (som er innspilt). Det jeg kan si i nåværende eufori er at synergien mellom disse er svært god (f. eks. artikkulert bass, flyt, rockefot og utenom lydkvaliteten må eiergleden være stor da den ser ut og føles som $$$).

Nyanser utover det må jeg komme tilbake til. Gjør noen notater underveis, og vil for egen del trekke noen sammenligninger av subjektive inntrykk av ulike hodetelefonforsterkere / DAC-er om et par uker.

M

Morpheus

Gjest
    Gleder meg til å få høre mer om inntrykkene til både Burson og Johnblue etterhvert :). Har selv Johnblue JB-3 høytalere. Har også UD1 dac fra Kingrex, men den gikk fløyten da jeg byttet om transformer fra 12 til 24 volt ved et misstag :p.

Må bare legge til at jeg liker bloggen din Loevhagen :)!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.631
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Loevhagen skrev:
    Jeg skal ikke si så mye da dette er første dagen jeg har fått anledning til å matche en lånt og innspilt 160D til mine HD800 (som er innspilt). Det jeg kan si i nåværende eufori er at synergien mellom disse er svært god (f. eks. artikkulert bass, flyt, rockefot og utenom lydkvaliteten må eiergleden være stor da den ser ut og føles som $$$).

Nyanser utover det må jeg komme tilbake til. Gjør noen notater underveis, og vil for egen del trekke noen sammenligninger av subjektive inntrykk av ulike hodetelefonforsterkere / DAC-er om et par uker.
    Er spent på dine inntrykk av Burson her ;)
    Kjenner ikke HD800 men vet at du har 702 var det vel? Sitter med 701 og Burson så hadde vært artig om du kunne testet og sagt noe om denne komboen :)

gismo

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    gismo skrev:
    [...]
    Sitter med 701 og Burson så hadde vært artig om du kunne testet og sagt noe om denne komboen :)
    Jeg siterer meg selv som henviser til mteinum:

CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Hodetelefonforsterker
    Du skal benytte Burson Audio HA-160. Kombinasjonen AKG K 702 (og dermed K 701) har mteinum omtalt og anbefalt i svar # 1 (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50162.msg937731.html#msg937731). Han skrev litt mer om denne kombinasjonen og spesielt Burson Audio HA-160 rundt midnatt (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1081398.html#msg1081398).
    [...]

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    gismo skrev:
    Er spent på dine inntrykk av Burson her ;)

Kjenner ikke HD800 men vet at du har 702 var det vel? Sitter med 701 og Burson så hadde vært artig om du kunne testet og sagt noe om denne komboen :)

gismo
    I dag har jeg kun benyttet K702 på Burson 160D (high gain utgangen), som er en fantastisk match. Bass, lydscene og driv som NÅ er i K702 viser med klarhet at K702 ikke blomstrer før man treffer rett forsterker (som det sikkert er mange av, men ikke alle).

enkelte partier i enkelte sanger kan det av og til bli litt mye energi i toppen når ting tas helt ut, men i de resterende 99.9% av sangene så er det nettopp den tilførte energien som gjør kombinasjonen såpass god og hørverdig. NuForce spiller på K702 litt mer laid back, og litt kjedeligere i forhold. Imidlertid så er "slammet" i den minste tassen overraskende god når man forer den med 160D som standalone DAC og lytter til HD800.

Prismessig forskjell mellom disse headamp/DAC-ene gjør at sammenligning blir kunstig. Men, har man budsjett til Burson HA-160D; løyp og kjøyp dersom du vil ha det som bor i K70x ut og inn i øra.

PS: Nevnte jeg at Burson HA-160D og K702 spiller vanvittig flott sammen? Gjorde jeg det, ja. Ok.

ralex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Gleder meg til inntrykk du får av HD800 og Burson da :)
    Sitter på gjerdet og avventer noe med å bestille den mens jeg spiller inn HD800.
    38t 45m loggført nå hehehe. Det er 39 timer siden jeg fikk de ;)

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    323
    Torget vurderinger
    1
    Ja da har John Blue forsterkern blitt henta og kobla opp ;D Det visuelle inntrykket er veldig bra, et solid kabinett på 2,8kg gir et veldig godt inntrykk av god kvalitet.

Har også rukket en liten lytt på den, den er da helt rå og trenger sikkert en del timer med innspilling.

Men her kan vi virkelig snakke om natt og dag kontra Argon forsterkern som jeg hadde, selv med creek obh 2 strømforsyning, musikken kommer til live på en helt annen måte, vokal og instrumenter står frem med klart mer kjøtt og blod, og kraft og dynamikk? en helt annen verden.

Bassen er klart tørrere, og puster på en helt annen måte, inntrykk av rom atmosfære er klasser bedre, dette skal bli morro og teste mere fremover. Det kommer egne bilder i morra.

Bart

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Antall liker
    59
    Destiny skrev:
    Ja da har John Blue forsterkern blitt henta og kobla opp ;D Det visuelle inntrykket er veldig bra, et solid kabinett på 2,8kg gir et veldig godt inntrykk av god kvalitet.

Har også rukket en liten lytt på den, den er da helt rå og trenger sikkert en del timer med innspilling.

Men her kan vi virkelig snakke om natt og dag kontra Argon forsterkern som jeg hadde, selv med creek obh 2 strømforsyning, musikken kommer til live på en helt annen måte, vokal og instrumenter står frem med klart mer kjøtt og blod, og kraft og dynamikk? en helt annen verden.

Bassen er klart tørrere, og puster på en helt annen måte, inntrykk av rom atmosfære er klasser bedre, dette skal bli morro og teste mere fremover. Det kommer egne bilder i morra.

Gratulerer...

Et vennlig råd: Hva med å poste i en tråd og henvise til den fra de andre?

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    323
    Torget vurderinger
    1
    Ja hvis det virker ryddigere, så kan jeg godt gjøre det slik Bart :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    ralex skrev:
    Sitter på gjerdet og avventer noe med å bestille den mens jeg spiller inn HD800.
    Vurdert Lehmann BCL?

Er så heldig at Burson HA-160D og Lehmann BCL er i hus samtidig takket være svært kjekke forum-medlemmer. :)

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.631
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Loevhagen skrev:
    I dag har jeg kun benyttet K702 på Burson 160D (high gain utgangen), som er en fantastisk match. Bass, lydscene og driv som NÅ er i K702 viser med klarhet at K702 ikke blomstrer før man treffer rett forsterker (som det sikkert er mange av, men ikke alle).

PS: Nevnte jeg at Burson HA-160D og K702 spiller vanvittig flott sammen? Gjorde jeg det, ja. Ok.
    Mener du nevnte det ;D ;D
    Takk, (har også lest mteinum fra før) så dette begynner å bli seriøst lovende :eek:
    Da hører jeg altså riktig her hjemme også da :p

gismo

ralex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Hei.
    Jo, har jo sett på den også og mange skryter jo av den, men Burson ser jo råere ut, er litt billigere så spiller den like godt så teller jo det estetiske litt også, i alle fall for meg ;D

Beste hadde vært å høre begge, men siden jeg ikke får gjort det, så får man jo bruke forum for alt det er verd slik at vi kan lese om inntrykk fra dere som har mulighet for å teste :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Dersom jeg orker å realisere alle inntrykkene i en sammenligningsartikkel, så skal jeg poste den her. :)

Burson billigere? Nja. ;)

Burson HA-160D koster ca. 10.000.
    Burson HA-160 (uten DAC) koster ca. 6.000
    Lehmann BCL koster ca. 7.000 uten USB, og ca. 9.000 med USB

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    323
    Torget vurderinger
    1

Baksiden av John Blue Hydra.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    323
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns at John Blue Hydra lyder veldig bra, og det jeg da har å sammenligne med er Rega Ear, Musical Fidelity X can V3, og Argon HA 1 med og uten Creek OBH 2 strømforsyning.

Regner med at Burson forsterkern er enda et snepp opp på stigen, men jeg tror at John Blue Hydra er god nok til meg, den klart beste jeg har hatt i hus!

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Destiny skrev:
    Jeg syns at John Blue Hydra lyder veldig bra, og det jeg da har å sammenligne med er Rega Ear, Musical Fidelity X can V3, og Argon HA 1 med og uten Creek OBH 2 strømforsyning.

Regner med at Burson forsterkern er enda et snepp opp på stigen, men jeg tror at John Blue Hydra er god nok til meg, den klart beste jeg har hatt i hus!

For ordens skyld og i beste mening:

Hvis jeg husker rett, mottok du JohnBlue Hydra etter at Argon HA1 og Creek OBH-2 var solgt og hadde forlatt deg. Stemmer det?

Har du fremdeles de andre du nevner, eller dreier det seg (kun) om sammenligning basert på hukommelsen?

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    323
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    Destiny skrev:

For ordens skyld og i beste mening:

Hvis jeg husker rett, mottok du JohnBlue Hydra etter at Argon HA1 og Creek OBH-2 var solgt og hadde forlatt deg. Stemmer det?

Har du fremdeles de andre du nevner, eller dreier det seg (kun) om sammenligning basert på hukommelsen?
    Det blir på hukommelsen ja,men jeg er rimelig sikker når jeg sier at John Blue Hydra/Denon AHD 2000 spiller bedre enn Sennheiser HD 650/Musical Fidelity X can V3!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    KJ skrev:
    Neste eksperiment er å skifte ut begge OPAMPene til drit-billige men gode NE5532 (NOK 2X 5,85 + mva) => hørbart mindre støy (spesielt omkring halvt volum), mindre fnidder i øvre mellomtone/diskant, vesentlig bedre «steely-ness», TSCH, spyttelyder og cymbaler er vesentlig mindre markert. Endelig høres Steel gitar ut som en steel gitar, med rike overtoner. Kantene i musikken tror jeg har blitt en god del tydeligere og «lettere» (mindre tzzzzing).
    Interessant. :)

Violectric benytter NE5532 i sine hodetelefonforsterkere, og disse omtales nettopp i de hovedtrekk du lister opp her.

Har fått en anbefaling om å prøve LT1363. Har du kjennskap / prøvd den?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    KJ skrev:
    Neste eksperiment er å skifte ut begge OPAMPene til drit-billige men gode NE5532 (NOK 2X 5,85 + mva) => hørbart mindre støy (spesielt omkring halvt volum), mindre fnidder i øvre mellomtone/diskant, vesentlig bedre «steely-ness», TSCH, spyttelyder og cymbaler er vesentlig mindre markert. Endelig høres Steel gitar ut som en steel gitar, med rike overtoner. Kantene i musikken tror jeg har blitt en god del tydeligere og «lettere» (mindre tzzzzing).
    Interessant. :)

Violectric benytter NE5532 i sine hodetelefonforsterkere, og disse omtales nettopp i de hovedtrekk du lister opp her.

Har fått en anbefaling om å prøve LT1363. Har du kjennskap / prøvd den?
    Nei, jeg kjenner ikke LT1363 - http://www.linear.com/product/LT1363

Den støyer dog en del, CMRR & PSRR er ikke helt på topp og den har en del offset på utgangen.

Jeg tipper LM4562/LME49710 kan passe vel så bra i mange tilfeller (dvs med lave impedanser omkring inngangene).
    http://www.national.com/pf/LM/LM4562.html

mvh
    KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Loevhagen skrev:
    ralex skrev:
    Vurdert Lehmann BCL?

Er så heldig at Burson HA-160D og Lehmann BCL er i hus samtidig takket være svært kjekke forum-medlemmer. :)
    Hvordan vil du vurdere disse to opp mot hverandre? Altså, hva er etter din oppfatning plusser og ( eventuelle ) minuser med disse to, og hvilken liker du best?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    BCL gir et fantastisk detaljeringsnivå og innsikt, samt er mer underholdende på musikk med "fart og temp". Burson 160D passer generelt bedre til den musikken jeg hører mest på, så jeg kjøpte en Burson HA-160D.

Mens jeg venter på den, så bruker jeg Audeze LCD-2 + Violectric V200. Denne låter veldig lite "head-fi", og er vel den kombinasjonen som er mest atypisk av det jeg har hørt. :)

Spent på LCD-2 på 160D. Hvordan de passer finner jeg vel ut sånn ca. om 2-3 uker.

Og, et par uker deretter så lander en Schiit Lyr og jeg forventer å være mett på nye ting innen head-fi en liten stund.

Skal da gjøre meg opp en bred mening, så tar jeg det derfra. :)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Mett? Du virker da unektelig til å ha et nesten uendelig magemål på headfi, Tiger? I aller beste mening, forøvrig.... :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.631
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Loevhagen skrev:
    Burson 160D passer generelt bedre til den musikken jeg hører mest på, så jeg kjøpte en Burson HA-160D.
    Gratulerer med en god headamp ;)

gismo

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk, gismo. :)

De fleste av oss har et magamål. Jeg er bare litt digital av natur (i.e. av / på).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg kryssposter denne relativt sene oppfølgeren om Lehmannaudio Black Cube Linear Pro som har XLR-innganger.

CDWMcInSpots skrev:
    Loevhagen skrev:
    [...]
    Ingen av disse har balanserte inn/utganger, for de som vektlegger det.
    [...]

Lehmannaudio Black Cube Linear Pro, som (så vidt jeg vet) er Lehmannaudio Black Cube Linear for det profesjonelle markedet, leveres med XLR-innganger.
    • http://www.synthax.de/media/files/lehmann_audio/Lehmann-Katalog-E-web.pdf
    • http://www.synthax.de/en/lehmann-audio/linear-pro.html
    • http://www.synthax.de/en/lehmann-audio.html

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn