Valg av TV

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Strekk deg opp til G20 modellen, endel mere utstyr på den. Er vel et annet panel også, mener jeg.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.871
Antall liker
20.631
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Investerte i en 46" G20E i sommer. Helt utrolig bra tv! Slipper de vanlige problemene med reflekser fra skjermen, nydelige farger og fantastisk skarphet og dybde. Bruk tid på å kalibrere proff-innstillingene. Det har du igjen for :)
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Panasonic dumper nå TX-P46Z1 modellen! Der er det mulig å få seg en heftig TV uten å betale tusen kroner tommen som var tiltenkt.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.871
Antall liker
20.631
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Lurer på om ikke G20 likevel er en bedre tv.
Men,klart pris har noe og si :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.423
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Men hvorfor kjøpe 46" nå i 2010? Jeg mener 50" er minimun ved kjøp av ny tv i dag.
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.065
Antall liker
1.456
Sted
Trondheim
Anonym skrev:
Men hvorfor kjøpe 46" nå i 2010? Jeg mener 50" er minimun ved kjøp av ny tv i dag.
Har ikke dette med hvor langt ifra TVn du skal sitte?

Mvh Ola (som tenker kjøpe Panasonic 42" G20 en av de nermeste dagene)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.474
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Anonym skrev:
Men hvorfor kjøpe 46" nå i 2010? Jeg mener 50" er minimun ved kjøp av ny tv i dag.
Kan det være så enkelt at det avhenger av rommet tro?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.423
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
OAlex skrev:
Anonym skrev:
Men hvorfor kjøpe 46" nå i 2010? Jeg mener 50" er minimun ved kjøp av ny tv i dag.
Har ikke dette med hvor langt ifra TVn du skal sitte?

Mvh Ola (som tenker kjøpe Panasonic 42" G20 en av de nermeste dagene)
Joda men man kan sitte ganske nærme før det blir for stort.

Skjerm Betraktningsavstand
26? 1,0 – 1,65 m
32? 1,2 – 2,0 m
37? 1,4 – 2,35 m
40? 1,5 – 2,5 m
46? 1,75 – 2,9 m
52? 2 – 3,3 m
58? 2,2 – 3,65 m
65? 2,45 – 4,1 m
70? 2,67 – 4,5 m

Kilde:http://www.vg.no/innstikk/samsung/2009/11/19/slik-plasserer-du-tv-en-riktig/
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.423
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
Anonym skrev:
Men hvorfor kjøpe 46" nå i 2010? Jeg mener 50" er minimun ved kjøp av ny tv i dag.
Kan det være så enkelt at det avhenger av rommet tro?
De fleste sitter vel > 2 meter fra tv'en?
 
F

fjellvåk

Gjest
Anonym skrev:
OAlex skrev:
Anonym skrev:
Men hvorfor kjøpe 46" nå i 2010? Jeg mener 50" er minimun ved kjøp av ny tv i dag.
Har ikke dette med hvor langt ifra TVn du skal sitte?

Mvh Ola (som tenker kjøpe Panasonic 42" G20 en av de nermeste dagene)
Joda men man kan sitte ganske nærme før det blir for stort.

Skjerm Betraktningsavstand
26? 1,0 – 1,65 m
32? 1,2 – 2,0 m
37? 1,4 – 2,35 m
40? 1,5 – 2,5 m
46? 1,75 – 2,9 m
52? 2 – 3,3 m
58? 2,2 – 3,65 m
65? 2,45 – 4,1 m
70? 2,67 – 4,5 m

Kilde:http://www.vg.no/innstikk/samsung/2009/11/19/slik-plasserer-du-tv-en-riktig/
Kan fort bli kiropraktorbesøk etterhvert med slike avstander....
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.065
Antall liker
1.456
Sted
Trondheim
Det ser ut til at Samsung er kilde til denne tabellen. De ønsker vel å selge så dyre apparater som mulig.

Forøvrig lurer jeg på om TV og film etterhver vil tilpasses de stadig større skjermene folk har i huset. Tenker på regi ol..
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.423
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
fjellvåk skrev:
Anonym skrev:
OAlex skrev:
Anonym skrev:
Men hvorfor kjøpe 46" nå i 2010? Jeg mener 50" er minimun ved kjøp av ny tv i dag.
Har ikke dette med hvor langt ifra TVn du skal sitte?

Mvh Ola (som tenker kjøpe Panasonic 42" G20 en av de nermeste dagene)
Joda men man kan sitte ganske nærme før det blir for stort.

Skjerm Betraktningsavstand
26? 1,0 – 1,65 m
32? 1,2 – 2,0 m
37? 1,4 – 2,35 m
40? 1,5 – 2,5 m
46? 1,75 – 2,9 m
52? 2 – 3,3 m
58? 2,2 – 3,65 m
65? 2,45 – 4,1 m
70? 2,67 – 4,5 m

Kilde:http://www.vg.no/innstikk/samsung/2009/11/19/slik-plasserer-du-tv-en-riktig/
Kan fort bli kiropraktorbesøk etterhvert med slike avstander....
Selv med de avstandene vil en ikke ha behov for å flytte på hodet.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.474
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Anonym skrev:
Fosse skrev:
Anonym skrev:
Men hvorfor kjøpe 46" nå i 2010? Jeg mener 50" er minimun ved kjøp av ny tv i dag.
Kan det være så enkelt at det avhenger av rommet tro?
De fleste sitter vel > 2 meter fra tv'en?
Og hva så? Det kan da vel være flere faktorer som spiller en rolle. Poenget mitt er bare at første uttalelsen din er unyansert.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Det kommer litt an på hva du hovedsakelig skal bruke skjermen til, men jeg syns den aldri kan bli for stor.
46 tommer på 2.5 meter var optimalt for meg denne gangen!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.474
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Poenget mitt er at uttalelsen "50 tommer er et minimum" er en unyansert påstand og blir for enkel.

Hva om 50" er for stort i forhold til kunst på vegg, synslinjer i forhold til peis, takkonstruksjoner, møblering etc. Kanskje man rett og slett synes stor TV er stygt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvor godt bildet er og hvor høy oppløsning det har er vesentlig for nærme man kan sitte.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Du må/bør nok gå for en 60" Fosse, uansett hvor lite du liker en stor skjerm i stua di ::)

Selvfølgelig er det subjektivt hvor stor skjerm den enkelte ønsker å ha.

Hva en bruker den til/ser på, hvor mye/ofte f.eks.
Brodern gikk (til min store overaskelse) for en Sony 32 tommer da han kjøpte sin første flatskjerm for 2-4 år siden, og sitter da ganske nære.
Han har vel noen ideer om at slikt ikke skal dominere i stua, men for meg blir det ganske så sært all den tid han faktisk må betegnes som TV slave.

Altså, vi bor der vi bor og der skal vi virke og være, for meg blir det da av betydning å prioritere det jeg skal drive med i de respektive rom.

Neste gang jeg (blir nok en stund til) skal ha ny skjerm blir det minst 50" mot 43 idag.
Ny teknikk med mindre strømforbruk og dermed mindre varmeavgivning så hadde jeg ikke hatt noe mot 60 heller, da altså ikke plasma som jeg pr. idag ville valgt (på nytt).
Større enn det så blir det lerret og annet rom for min del og da eventuelt for film som første prio.

Inntil videre funker det helt fint med 43 " for meg, selv om jeg vet at det hadde gått fint med større skjerm på 3,5 meter som er min avstand.

Bedre oppløsning gjør jo sitt til at reglene for avstand nok er andeledes i dag enn før for CRT tv.
Jeg gikk fra 29 " Sony som i praksis på film ble en 26 tommer, til 43 og det var ganske uvant helt i starten.
Det meste går seg til og jeg vet ikke om det finnes noen fornuftige regler for avstand kontra skjermstørrelse uavhengig av oppløsning, men mer tenkt på hodebevegelse og overblikk.

Mvh.KW
 
U

utgatt60135

Gjest
KW skrev:
Bedre oppløsning gjør jo sitt til at reglene for avstand nok er andeledes i dag enn før for CRT tv.
Men det hjelper ikke om ikke TV -signalet er av topp kvalitet.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
KW skrev:
Bedre oppløsning gjør jo sitt til at reglene for avstand nok er andeledes i dag enn før for CRT tv.
Men det hjelper ikke om ikke TV -signalet er av topp kvalitet.
Det er de hos meg ;)
Tenker du derimot på selve originalsignalkvaliteten (gamle opptak/filmer) så kan nok det være et poeng de få gangene det skjer.

Mvh.KW
 
U

utgatt60135

Gjest
KW skrev:
Lyngen skrev:
KW skrev:
Bedre oppløsning gjør jo sitt til at reglene for avstand nok er andeledes i dag enn før for CRT tv.
Men det hjelper ikke om ikke TV -signalet er av topp kvalitet.
Det er de hos meg ;)
Tenker du derimot på selve originalsignalkvaliteten (gamle opptak/filmer) så kan nok det være et poeng de få gangene det skjer.

Mvh.KW
TV kvaliteten er variabel. Det første jeg så på i mitt nye hjem var Skavlan og jeg grøsset litt over dårlig kvalitet og tenkte jeg ikke kunne ha større enn 42". Men heldigvis viste det seg at det først og fremst var det programmet som gjorde det.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
KW skrev:
Lyngen skrev:
KW skrev:
Bedre oppløsning gjør jo sitt til at reglene for avstand nok er andeledes i dag enn før for CRT tv.
Men det hjelper ikke om ikke TV -signalet er av topp kvalitet.
Det er de hos meg ;)
Tenker du derimot på selve originalsignalkvaliteten (gamle opptak/filmer) så kan nok det være et poeng de få gangene det skjer.

Mvh.KW
TV kvaliteten er variabel. Det første jeg så på i mitt nye hjem var Skavlan og jeg grøsset litt over dårlig kvalitet og tenkte jeg ikke kunne ha større enn 42". Men heldigvis viste det seg at det først og fremst var det programmet som gjorde det.
Jeg så nylig på Skavlan og kan ikke si at jeg reagerte på dårlig signal/bilde, kan heller ikke si at jeg syntes det var helt topp, da jeg ikke så etter slikt.
Derimot forundrer det meg at et studioopptak (som nå til dags pleier å være av topp kvalitet) ikke skulle være nettopp det, også Skavlan ::)
Sikker på at alt er i orden i din nye heim, rent signal og strømmessig.
Jeg har i mange år brukt et støyfilter (litt eldre type nå) fra PS Audio, og selv om jeg ikke har sjekket med og uten nesten siden starten, så husker jeg at det var verdt investeringen den gang, da får jeg også strømmessig et skille melom tvutstyr og anlegget som er på samme kurs.
TV går på PS Audiofilteret det andre uttaket går videre til ei padde fra Supra som på sin side i tillegg virker som et svakt støyfilter, derfra henter jeg strøm til Tvtuner,Pioneer HDDVD/opptager og TVdecoder.

Skal følge med bedre på neste Skavlan, men har vanskelig for å forstå at dagens studiosendinger i utgangspunktet skal være av dårlig kvalitet, men dette vet nok du mer om enn meg ;)

Mvh.KW
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.474
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Anonym skrev:
KW skrev:
Du må/bør nok gå for en 60" Fosse, uansett hvor lite du liker en stor skjerm i stua di ::)
+1 ;)
Skjønner det er en del som ikke har greie på det de snakker om her ;D
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Har selv kjøpt Panasonic tx-p50s20e. Denne tv har veldig mye av det G20 har. Forskjellen er "motoren" og innebygget dekoder. Panelet er det samme. Da jeg kjøpte mitt tv mente de at det er minimal forskjell mellom disse. Men dersom det skiller marginalt er det bare å gå for G20 uavhengig av størrelsen.

Lykke til! :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Anonym skrev:
KW skrev:
Du må/bør nok gå for en 60" Fosse, uansett hvor lite du liker en stor skjerm i stua di ::)
+1 ;)
Skjønner det er en del som ikke har greie på det de snakker om her ;D
Hva mener du med de´a ;D
Dersom du eventuelt skal ha en flatskjerm der reisetv´n din står nå ;D
så mener jeg å huske at du om du vil, kunne ha en ganske bred flatskjerm som strekker seg litt lengre til venstre enn nå, likevel vil jeg (nå husker jeg jo ikke alt for godt da) mene at de tre innerste plassene i sofaen vil se hele bildet.
Nå er dere to og jeg kjenner dere såpass at dere nok ikke ser på tv ved besøk ;)
Avstandsmessig så er det vel som hos meg 3,5 meter kanskje mer?
Da snakker jeg om TV bruk på nivå med hva noen sysler med når det gjelder lyd ::)

Ser man sjelden på film og dok/natur, men mest på debatt/nyheter så kan hende en 37 tommer holder såvidt, dersom det viktigste er å få med seg hva som blir sagt og hvem som sier det ;)

Det er i blant kjekt å kunne lese teksten også, ikke alle er like langsynte som meg.

Dersom det ikke er den estetiske og fysiske størrelsen som er problemet, så vil de fleste raskt venne seg fra reisetv til storskjerm, det tok ikke lange tida for meg, noe som er mot normalen ;D

Før så var det en gyllen regel at en knyttet hånda og holdt den strakt foran seg og da skulle den dekke skjermen, jeg vil mene at en godt kan bruke begge knyttnevene i dag.

Her jeg sitter og skriver nå på min 24 " iMac må jeg bruke begge nevene for å dekke ca. halve skjermen, uten sammenligning forøvrig.

Ikke vær i tvil om en 50" dersom du kan leve med en såpass dominerende flatskjerm i ditt miljø, 50" blir ikke for stort rent bruksmessig dersom du skal ha samme plassering som i dag, dersom jeg nå ikke bommer stygt med denne pipa di.
Geir Amundsen på netsidene til Aftenposten har grundige tester/omtaler av mange skjermer, så langt jeg vet bruker han alltid innleid proff hjelp til kalibrering av de bl.a.

Mvh. tvilling.............bror som ble født et kvart århundre før deg, skal ikke kimse av erfaringen til de gamle vøtt. Jeg kan hjelpe deg jeg med å handle riktig flatskjerm
 
U

utgatt60135

Gjest
KW skrev:
Skal følge med bedre på neste Skavlan, men har vanskelig for å forstå at dagens studiosendinger i utgangspunktet skal være av dårlig kvalitet, men dette vet nok du mer om enn meg ;)

Mvh.KW
Nei, i utgangspunktet er studiopptakk førsteklasses, men det skjer mye lengre utover i kjenden. Tenkte det kunne være noe med overføring fra Stockholm. Alle bilder forringes ganske mye i forhold til opptakskvalitet. Dette vet jeg jo ;).
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.817
Antall liker
7.866
Begriper ikke helt dette med at Panasonic plasma skal være slik en ikkehjerner i alle sammenhenger...
 
U

utgatt60135

Gjest
noruego skrev:
Begriper ikke helt dette med at Panasonic plasma skal være slik en ikkehjerner i alle sammenhenger...
Mange liker at de glatter litt over "kanter" (svakheter med signalet) akkurat slik som med HiFi. I tillegg er de gode på sortnivå. Men når jeg studerte TV´er i dag så er de beste LCD/LED TV´ene overlegne Plasma. Men de er nå langt dyrere, så man får mye for pengene med plasma.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.871
Antall liker
20.631
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Lyngen skrev:
noruego skrev:
Begriper ikke helt dette med at Panasonic plasma skal være slik en ikkehjerner i alle sammenhenger...
Mange liker at de glatter litt over "kanter" (svakheter med signalet) akkurat slik som med HiFi. I tillegg er de gode på sortnivå. Men når jeg studerte TV´er i dag så er de beste LCD/LED TV´ene overlegne Plasma. Men de er nå langt dyrere, så man får mye for pengene med plasma.
Syns du det?
Jeg syns derimot at LCD er bortimot ubrukelig. Ingen dybde, grått og trist. Led er bedre, men plasma er fortsatt best. G20 er en svært bra tv.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
lars_erik skrev:
Jeg syns derimot at LCD er bortimot ubrukelig. Ingen dybde, grått og trist. Led er bedre, men plasma er fortsatt best. G20 er en svært bra tv.
Jeg har G20 og er veldig fornøyd med den.
SD kunne kanskje vært bedre og det er en svak summing fra apparatet men jeg tror jeg er veldig følsom for slik "støy", mange andre hører det ikke.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.736
Antall liker
1.247
Sted
Siggerud
Valgte en 40'' LED LCD fra Sony og synes bildet på denne er tilnærmet like bra som min nå avdøde LG 42'' plasma. Sonyen kan naturlig nok en del mer, nyere som den er. ID-TV, trådløs nettilgang m.m.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@Fosse og andre.
Jeg var på nye Elkjøp.......hele andre etage på Smart club Slependen, fy flate for en lekker butikk Elkjøp nå har fått seg.
Her Fosse bør du ta deg en tur om du nå er i farta for ny flatskjerm og rent design messig så tror jeg at Samsung har noe som vil vekke din interesse........ ja, jeg er tilnærmet sikker ;)

De(Elkjøp) har også den største skjermen (plasma) jeg til nå har sett, en 103 tommer Panasonic........................
til den nette sum av en del over 600K husker ikke detaljene ;D

Jeg for min del var innom for å kikke nærmere på en i den helt andre størrelsesorden, nemlig en 21,5 tommer fra Phillips, til den nette sum av 1795.- passe storleik til kjøkkenet og eventuelt medbrakt andre steder.
Det viste seg at det var en monitorskjerm som phillips hadde bygget inn en tvtuner i.
Så ikke så verst ut i mine øyne der og da.
Lekkert utseende og en imo svært gunstig pris, mindre skjermer under 32" er forholdsvis dyre synes nå jeg og det kommer nok av færre bygde (trur eg)
26 tommer hadde passet best størrelsesmessig, men de hadde ingen i gunstig prisklasse som jeg samtidig likte.

Mange ganske så billige store skjermer, men så langt jeg noe overfladisk kunne ense, så hadde de ofte dårlig sortnivå og sortnivået er av ganske stor betydning.

Mvh.KW
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.871
Antall liker
20.631
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Class skrev:
lars_erik skrev:
Jeg syns derimot at LCD er bortimot ubrukelig. Ingen dybde, grått og trist. Led er bedre, men plasma er fortsatt best. G20 er en svært bra tv.
Jeg har G20 og er veldig fornøyd med den.
SD kunne kanskje vært bedre og det er en svak summing fra apparatet men jeg tror jeg er veldig følsom for slik "støy", mange andre hører det ikke.
Prøv med en dedikert strømkabel. Isotek eller Nordost.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
1.057
Antall liker
637
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Først og fremst må jeg si at jeg har ikke lest tråden, så kanskje jeg finner mitt svar her, men spørsmålet mitt er:

Skal kjøpe TV, minimum 42" men helst 46". Har ikke oversikt i det hele tatt over markedet, men hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bruke mer enn 6-7 tusen, helst billigere.

Har surfet litt, men det er et utall av modellbetegnelser, hvilke spesifikasjoner skal vektlegges? Jeg skal bruke den til TV og film fra DVD (på sikt BR), ingen spilling eller internett etc. Sitter 3m fra vegg som den skal henges på, så kanskje 42" er nok? Ellers kommer det mye sol inn i rommet - og direkte på TV-vegg, men har utvendige persienner som kan brukes til å blinde ved mye sol. Skjerm med lite reflekser?

Kan godt kjøpe brukt, men bor i Bergen...

Anbefalinger?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.798
Antall liker
10.290
Med en utviklingen som er på TVer så glem brukt, såfremt du ikke får en ett år gammel toppmodell grisebillig.
Det er sant at det er en mengde modellbetegnelser, kjedene har sjelden gode priser på toppmodellene. Finn en uavhengig forhandler som ikke har 4750 skjermer på veggen og gjør dine sammenligninger der. Lett å gå seg bort i kjedejungelen.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.951
Antall liker
630
Finn også en forhandeler som ikke har flimrende lysrør i lokalet!
 
Topp Bunn