Valg av TV

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@Peter
Bare sånn for sikkerhets skyld, du ser at den koster 6800.- og ikke det som står i det røde feltet?
Fort gjort noe som jeg gjorde med en gang ;)
Men billig er det lell, legger bare til at sist jeg brukte litt tid på nye Elkjøp, så la jeg merke til at de aller billigste storskjermene virket noe dårligere i sortnivå, men aner ikke hvordan denne kokrete modellen virker der.

Mvh.KW

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ser prisen med moms ja.

Det jeg lurer på når sitteavstanden er 3 m, på om 42" eller 46" er riktig størrelse. Forskjellen i pris på 800,- er nesten uvesentlig.

Og har prøvd å google panelet som sitter i denne, og ser at det er samme som i G20-serien som har fått masse skryt....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Peter skrev:
Ser prisen med moms ja.

Det jeg lurer på når sitteavstanden er 3 m, på om 42" eller 46" er riktig størrelse. Forskjellen i pris på 800,- er nesten uvesentlig.

Og har prøvd å google panelet som sitter i denne, og ser at det er samme som i G20-serien som har fått masse skryt....
Pø om pø mht hva og hvordan du prioriterer, valgmuligheter mm, og det er mulig det har vært nevnt tidligere: Skal du ha «full» nytte av full HD over HD-ready, så bør skjermen dekke en synsvinkel på litt over 30 grader, eller en maksimum avstand mellom skjerm og godstolen på ca 1,7X skjermbredden, dvs ca 1,7 meter for en 46 tommer. Full nytte av HD ready begynner på en avstand til godstolen på omkring 2,7X skjermbredden. ): en full HD skjerm kan nesten ikke bli stor nok.

På den andre siden ... til prisen - 6K8 kr for 46" til Panasonic så er det ikke så mye å lure på >> «løp und kjøp».

mvh
KJ

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
S20 er ikke samme som G20. Ikke på noen helst måte.

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Man skrev:
Jeg gikk for en 42" G20E. Fikk et veldig godt tilbud fra lokal butikk!

@Man: De har samme panel, hva er forskjellen? I og med at jeg gikk for G20 er det bare min nysgjerrighet som MÅ stilles...

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.842
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Peter skrev:
Man skrev:
Jeg gikk for en 42" G20E. Fikk et veldig godt tilbud fra lokal butikk!

@Man: De har samme panel, hva er forskjellen? I og med at jeg gikk for G20 er det bare min nysgjerrighet som MÅ stilles...
S20 og G20 har ikke samme panel. Stor forskjell.
G20 er en veldig bra tv. Godt valg :)
Lurt å jobbe litt med innstillingene. Best bilde fås fra THX-moduset. Alternativt Proffesjonell-modus. Her kan du stille gamma, hvitbalanse og fargemetning.

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Fra Panasonic:

G20:
G13 Progressive Full-HD NeoPDP (Plasma Display Panel)

S20:
G13 Progressive Full-HD Plasma Display Panel with Tough Panel

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.541
Da er 42" Pana G20 bestilt. Fikk faktisk en god pris hos den lokale Expert sjappa. Gleder meg, den blir nok stor nok iforhold til den 28" CRTen jeg har hatt til nå.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.466
Sted
Trondheim
Jeg kjøpte 42" Panasonic G20 for noen dager siden. Fantastisk bildekvalitet sammenliknet med mine tidligere referanser. Også morsomt at den kan spillle mp3-filer fra SD-kort. Det er egentlig en mp3-spiller med 42" skjerm.

Lurer dog på om jeg burde gått for en 50" istedet. Den koster ikke så mye mer.

G

Gjestemedlem

Gjest
OAlex skrev:
Det er klart du burde det. Nå kommer du jo til å ergre deg i mange år fremover. Denne var riktig bra... men tenk hvor bra det kunne vært med en 50"... tsk tsk .. :'(

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.466
Sted
Trondheim
Gjestemedlem skrev:
OAlex skrev:
Det er klart du burde det. Nå kommer du jo til å ergre deg i mange år fremover. Denne var riktig bra... men tenk hvor bra det kunne vært med en 50"... tsk tsk .. :'(
Svarte! Jeg visste det..

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.466
Sted
Trondheim
OAlex skrev:
Gjestemedlem skrev:
OAlex skrev:
Svarte! Jeg visste det..
Men jeg vil sikkert behøve en TV på soverommet 8) Og ettersom prisen på 50" fortsetter å falle, og ny teknologi legges til, får jeg flere grunner til å oppgradere. -Om et års tid..

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Får håpe det ikke fins radioamatører eller andre som bruker kommunikasjonsradio i nærheten av dere med plasma-tv. Dette er noen makaløse radiostøy-generatorer som burde vært forbudt. Man kan høre støy fra en plasma-tv et par kvartaler unna, og da kan man spørre seg hvordan det er med strålingen i nærheten av disse tv-ene... Ja, jeg er radioamatør og har fått dette demonstrert. Heldigvis har jeg ikke sånt i nabolaget ennå...

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Regner med at dette var årsaken til at tuneren fra Canal digital måtte plaseres to hakk lengre ned fra TV'en for at fjernkontrollen skulle virke! Virket som TV'en totalt "jammet" ut virkningen fra fjernkontrollen på den boksen!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.342
Torget vurderinger
26
Det var interessant Aubi. Nå har ikke jeg kjøpt plasma men LED-LCD. Virker som den nye HD-dekoderen fra Get av og til henger seg opp når jeg trykker på fjernkontrollen. Det vil si, blar jeg i kanalene så hender det at den bare løper avgårde, igår løp volumet løpsk også. Tror du dette henger sammen med signal fra TV?

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
En omgang med Get boksen og TV'en av, burde gi svar på det spørsmålet ditt Fosse!

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Dette vil kunne gjenopplive den tråden om rack med innebygget skjerming/dempning. Kanskje det er noe å skjerme for/mot likevel. Det var en som ville bygge Faradaybur uten å oppgi noen god begrunnelse for behovet.

N

nb

Gjest
JanB3 skrev:
Dette er noen makaløse radiostøy-generatorer som burde vært forbudt. Man kan høre støy fra en plasma-tv et par kvartaler unna, og da kan man spørre seg hvordan det er med strålingen i nærheten av disse tv-ene... Ja, jeg er radioamatør og har fått dette demonstrert. Heldigvis har jeg ikke sånt i nabolaget ennå...
Er den eventuelle strålingen så mye verre enn strålingen fra radiosenderen til en radioamatør?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.541
JanB3 skrev:
Får håpe det ikke fins radioamatører eller andre som bruker kommunikasjonsradio i nærheten av dere med plasma-tv. Dette er noen makaløse radiostøy-generatorer som burde vært forbudt. Man kan høre støy fra en plasma-tv et par kvartaler unna, og da kan man spørre seg hvordan det er med strålingen i nærheten av disse tv-ene... Ja, jeg er radioamatør og har fått dette demonstrert. Heldigvis har jeg ikke sånt i nabolaget ennå...
Det tror jeg ikke noe på. TVene er typegodkjent og stråling er et av punktene som er i godkjenningen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.541
Aubi skrev:
Regner med at dette var årsaken til at tuneren fra Canal digital måtte plaseres to hakk lengre ned fra TV'en for at fjernkontrollen skulle virke! Virket som TV'en totalt "jammet" ut virkningen fra fjernkontrollen på den boksen!
Absolutt ikke. Fjernkontrollen bruker IR lys.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Pink_Panther skrev:
Aubi skrev:
Klar over det, men noe var det, for fjernkontrollen fungerte fint med TV'en av!

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Pink_Panther skrev:
Aubi skrev:
Hvordan kan du så absloutt avise at IR ikke påvirkes av støy fra plasma?

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Skulle noe kunne "jammes", så må det vel være funksjonen i apparatet etter at det har folatt IR nivå.

En annen mulighet er også at lyset fra skjermen forstyrrer IR bølgene på et eller annet vis. Kansje skjermen sender ut IR?

Vil også legge til at Canal digital sa at dettet var et vanlig problem med denne tuneren sammen med plasmaskjermer!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
2 cent på at evt inferens mellom TV og fjernkontroll ligger et sted etter mottakeren til fjernkontrollen. Mange IR fjernkontroller operer forresten i området omkring 35-40 KHz (modulasjonsfrekvensen for overføringen), og denne kan muligens påvirkes av scannefrekvensen på skjermen.

mvh
KJ

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.541
Pana 42" G20 hentet i dag. God TV. ;D
Advarsel i insruksjonsboken. "Denne TVen sender også ut infrarøde stråler. Dette kan påvirke funksjonene til annet utstyr."

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.842
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Godt valg ;)
Har selv 46", noe som var akkurat passe.

Puffen2

Medlem
Ble medlem
01.01.2010
Antall liker
0
Det er ikke enkelt å finne fram i jungelen av produkter. Jeg har tenkt å sørge for at nissen avlegger meg et besøk i år. Da er det en 50 " Panasonic plasma som står øverst på ønskelista. Valget er basert på egen erfaring med PP 42" i 4 år nå, samt det jeg leser bl.a. her. Den gamle har jeg tenkt å flytte over i ungdomsavdelingen.
Det er imidlertid ikke få versjoner som finnes ute i markedet. En kan self. safe ved å kjøpe den dyreste, men jeg har ikke lyst til å kaste bort penger heller.
Spørmålet er derfor hva jeg vil oppleve i forskjell med disse 2 modellene:

PANASONIC TXP50U20E 50" PLASMA TV
Full-HD Plasma med 400Hz, 2000000:1 Dynamisk kontrast og VIERA Image Viewer

PANASONIC TX-P50G20E 50"PLASMA TV.
Full-HD med 600 Hz Sub-field Drive med Intelligent Frame Creation Pro, Uendelig svart og THX-modus

Mange ord og begreper her som ikke sier meg stort, men prislappen er 2 K i forskjell.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
G20 er vel verdt 2k ekstra i det lange løp. Det er meget stor og tydelig forskjell i sortnivå.
G20 har også THX og ISF-modus som du kan småtweake videre med utgangspunkt i THX-modusen for å få et helt strøkent bilde.

Puffen2

Medlem
Ble medlem
01.01.2010
Antall liker
0
Nå ser jeg også at Elkjøp legger ut G20 til 9 995,-. Da er det vel ikke så mye mer å lure på. Utover at jeg må handle hos andre enn min faste el.pusher.

Puffen2

Medlem
Ble medlem
01.01.2010
Antall liker
0
Også har vi V20 hos klubben ? Er denne ytterligere 3 K bedre enn G20 ? ???

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.842
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nei!
En anelse enda dypere svart.
G20 er fantastisk bra, syns jeg.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Pana skal ha at de har klart å differensiere godt mellom modellene slik at prisforskjellene tilsvarer mer eller mindre det man får for pengene.
V20 er verdt det 3k mer enn V20 IMHO. Litt renere i bildet, og også tydelig mørkere også. At den er mye finere i designen teller også en smule. V20 er en fantastisk god TV, og kun rett bak en Pioneer KRP-500a i ultimativ bildekvalitet.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.842
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Etter min mening er G20 bedre enn noen av Pioneers sine plasmaer.

Puffen2

Medlem
Ble medlem
01.01.2010
Antall liker
0
Da har nissen vært her å avlevert en Panasonic 50" G20E. Fantastisk bilde. Kort og greit.
Etterpå skal jeg montere sammen nytt suround anlegg på loftet. Dette er et lavbudsjett Yamaha system fra Elkjøp, med litt ekstra midler brukt på sidehøytalerne framme, samt en Yamaha BluRay spiller.
Dette blir den kjekkeste julen på lenge.

God jul alle sammen

Topp Bunn