Politikk, religion og samfunn Valget i USA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Takker.

    Krystall:

    «All through the history of democratic stability, the incomes of ordinary citizens grew rapidly. All through the history of democratic stability, a democracy has been the most powerful country in the world. And all through the history of democratic stability, democracies have been highly homogeneous.

    Over the last decades, each of these factors stopped being the case. Living standards stagnated. The rise of China is threatening American hegemony. Democracies in North America and Western Europe are more diverse than they have ever been before.»

    Mer muddy, derimot, analysen av the left:

    «The society they envisage is not one in which liberal democratic ideals are more perfectly realized than they are now—but rather one in which these ideals are sacrificed in the name of social justice.

    The most foolhardy parts of the left even go so far as to see the rise of their enemies as a strategic opportunity. Believing that things will have to get worse before they can get better, their most urgent desire is to smash up the status quo. Unwilling to recognize any real difference between the policies favored by the likes of Trump and the policies favored by the likes of Clinton, they prefer the agent of chaos, however violent, to the defender of the current political order, however decent.»

    Første avsnitt kan det kanskje være noe i - men gjelder ikke bare venstresiden (den regressive) slik jeg ser det, men ganske store deler av det politiske spekter. Siste avsnitt har jeg vanskelig for å forbinde med noe for meg kjent.

    Han antyder fokus på noen av de tre aksene i krystallavsnittet, men sier lite om den svinnende homogenitet. (I avslutningen.)

    Flott lese!
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.732
    Antall liker
    17.778
    Torget vurderinger
    2
    Satte pris på Mounks gjennomgang. Uklarheten du påpeker, Dr Dong, skyldes en uryddig formulering, slik jeg leser det. Stusset også over den delen. Første setning påpeker at "the most foolhardy" delene av venstresiden ser en strategisk mulighet i motstandernes økende gjennomslag. Resten skal leses som hva disse motstanderne ønsker å gjennomføre, ikke hva disse "foolhardy" på venstresiden har som mål. Da gir det mening.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    7.855
    Takker.

    Krystall:

    «All through the history of democratic stability, the incomes of ordinary citizens grew rapidly. All through the history of democratic stability, a democracy has been the most powerful country in the world. And all through the history of democratic stability, democracies have been highly homogeneous.

    Over the last decades, each of these factors stopped being the case. Living standards stagnated. The rise of China is threatening American hegemony. Democracies in North America and Western Europe are more diverse than they have ever been before.»

    Mer muddy, derimot, analysen av the left:

    «The society they envisage is not one in which liberal democratic ideals are more perfectly realized than they are now—but rather one in which these ideals are sacrificed in the name of social justice.

    The most foolhardy parts of the left even go so far as to see the rise of their enemies as a strategic opportunity. Believing that things will have to get worse before they can get better, their most urgent desire is to smash up the status quo. Unwilling to recognize any real difference between the policies favored by the likes of Trump and the policies favored by the likes of Clinton, they prefer the agent of chaos, however violent, to the defender of the current political order, however decent.»

    Første avsnitt kan det kanskje være noe i - men gjelder ikke bare venstresiden (den regressive) slik jeg ser det, men ganske store deler av det politiske spekter. Siste avsnitt har jeg vanskelig for å forbinde med noe for meg kjent.

    Han antyder fokus på noen av de tre aksene i krystallavsnittet, men sier lite om den svinnende homogenitet. (I avslutningen.)

    Flott lese!
    En god kronikk, men også statsvitenskapelig upolert. Antar han skriver det kulehode og rettebånd kan holde for å få ut en bok. I tilfelle vil jeg jo også anta at han får mer av variansen på plass da. For eksempel argumentet om svinnende homogenitet. Verken Sveits eller Belgia kan jo ikke akkurat sies å ha vært "highly homogenous" i hele sin historie med demokratisk stabilitet. For ikke å snakke om Polen. Etter å ha vært omtrent eneste land i Europa der arbeideres reallønninger har gått klart opp de siste ti årene, og er eller mindre uberørt av innvandring og dermed fortsatt en befolkning blant verdens desidert mest homogene, valgte polakkene altså PiS tilbake på en klar antiliberal og tildels antidemokratisk plattform, ledet fra bak det politiske forheng av Kaczyński. Og som Mounk skriver, det Orban har brukt årevis på i Ungarn har Kaczyński drevet gjennom på bare et år i Polen.

    Mounk er også i beste fall overfladisk i sin analyse av den europeiske venstrefløy. I hvert fall den ideologiske/intellektuelle venstrefløy som i de senere år absurd nok har fått utløp for tiår med programmert anti-imperialisme/amerikanisme ved å heie på en russisk autokrat med uttalte hegemoniske hensikter.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.732
    Antall liker
    17.778
    Torget vurderinger
    2
    Grunntesen til Piketty er at vi har gått fra produksjonsøkonomi til rentenistøkonomi.
    Nei. Grunntesen er at avkastningen på kapital overstiger vekstraten i økonomien, og at det er en driver for økende sosiale ulikheter over tid - med mindre man treffer politiske tiltak for å holde igjen på den utviklingen. Han skriver ingen steder at vi har gått tilbake til en rentenistøkonomi av typen som eksisterte rundt 1900. Langt ifra, gitt at middelklassen nå sitter på en mye større andel av de totale verdiene enn i 1900, men han advarer om at det ikke ser ut til å finnes noen innebyggede bremser som automatisk hindrer oss fra å komme tilbake dit etterhvert.

    Får finlese Moore også, ser jeg. :)
    Din gjennomlesing av Piketty må ha vært grunn snarere enn grundig. Kanskje et element av "slik fanden leser bibelen" med på notene.

    Merk tittelen på pdf du får link til: https://www.jku.at/icae/content/e248904/e248907/e249185/e249186/wp26.pdf

    Kanskje du ble distrahert.


    image.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.461
    Antall liker
    13.991
    Tja, Pikkety skriver også at det er en stadig mindre del av befolkningen som har kapitalinntekter som sin hovedinntektskilde. Han kaller dette "the society of traders and managers" - med det viser han til at det etter hvert har blitt (veldig) mange som har svært høy lønnsinntekt fra jobben sin. Har man en lønn på 1 million Euro i året (noe langt flere har nå enn for ikke så mange år siden) så skal man ha særdeles mye kapital for at kapitalinntekten overstiger lønnsinntekten - spesielt i disse tider med negative renter og høyt prisede aksjer. Greit nok at det de som allerede er veldig rike blir enda rikere grunnet akkumulering av og avkastning på kapital, men det er nok en stadig mindre del av verdens befolkning som lever av kapitalinntekter alene eller som har det som sin hovedinntekskilde.

    Om vi tar en godt betalt jobb i Norge innen finans/jus/ledelse/whatever som betaler la oss si 4 millioner kroner i året. Da vil man ha en skatteprosent på noen og 40 prosent normalt sett, la oss bruke 45% som eksempel. Etter skatt betaler da jobben 2.200.000 i året. Om vi antar en avkastning på kapital på 5% i året før skatt (mao høy avkastning i disse lavrentetider) må man ha en finansformue på 60 millioner kroner for å ha samme avkastning - enda mer om man tar hensyn til formueskatten. Selv med en - etter norske forhold - så høy inntekt tar det lang tid før man akkumulerer en tilstrekkelig stor finansformue til at avkastningen på den overstiger det man får ved å jobbe.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    7.855
    Odd J:
    En fireårig tømrerutdannelse hjelper lite når du skal 'konkurrere' med polakker som veksler til Zloty og opplever at kjøpekraften dermed økte fem ganger når de kommer hjem. Norvego: Er det dette som er 'rettferdig konkurranse'??

    Så lenge de polske tømrerne betaler det de skal av skatter og avgifter på det de opptjener i Norge til Norge så er det meg revnende likegyldig hva de gjør med profitten de måtte sitte igjen med. Kan ikke se hvorfor det skulle utgjøre noen forskjell om en polsk tømrer investerer eller forbruker sin profitt på eiendom og Zywiec i Polen mer enn når en norsk tømrer bruker det på ferieleilighet og sangria i Spania. Har ikke sett tall på dette for Norge men tviler på at situasjonen er så ulik den i UK der polakker og litauere uansett er nettobidragsytere til den britiske velferdsstaten.

    Saken er vel den at kapitalister og arbeidere er drevet av akkurat den samme økonomiske egeninteresse. Kapitalister tjener ikke penger på å selge til hverandre og ikke sluttbrukere og konsumenter. Så lenge norske håndverkere klager på landbrukssubsidier og drar på Harry-handel i Sverige mens norske bønder kjøper håndverkstjenester av polakker og litauere så kommer dette ikke til å endre seg nevneverdig. Med mindre du ser for deg en utvidelse av sexkjøpsloven der det blir tillatt å selge men ikke kjøpe alt av utenlandske varer og tjenester, og vi stenger grensene og utvider vareutvalget av selvforsynte produkter til å gjelde alt fra biler til bananer, så ser ikke jeg noen annen utvei enn å fortsette med å omstille oss så godt vi kan. Samt arbeide videre med internasjonale reguleringer, spesielt i vårt eget nærområde. Et stabilt og bærekraftig Norge er avhengig av et ditto Europa mer enn noe annet. Vi har derfor en egeninteresse i å ikke bare bekjempe økende forskjeller i Norge, men også bidra til det samme i Europa.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.732
    Antall liker
    17.778
    Torget vurderinger
    2
    Tja, Pikkety skriver også at det er en stadig mindre del av befolkningen som har kapitalinntekter som sin hovedinntektskilde. Han kaller dette "the society of traders and managers" - med det viser han til at det etter hvert har blitt (veldig) mange som har svært høy lønnsinntekt fra jobben sin. Har man en lønn på 1 million Euro i året (noe langt flere har nå enn for ikke så mange år siden) så skal man ha særdeles mye kapital for at kapitalinntekten overstiger lønnsinntekten - spesielt i disse tider med negative renter og høyt prisede aksjer. Greit nok at det de som allerede er veldig rike blir enda rikere grunnet akkumulering av og avkastning på kapital, men det er nok en stadig mindre del av verdens befolkning som lever av kapitalinntekter alene eller som har det som sin hovedinntekskilde.

    Om vi tar en godt betalt jobb i Norge innen finans/jus/ledelse/whatever som betaler la oss si 4 millioner kroner i året. Da vil man ha en skatteprosent på noen og 40 prosent normalt sett, la oss bruke 45% som eksempel. Etter skatt betaler da jobben 2.200.000 i året. Om vi antar en avkastning på kapital på 5% i året før skatt (mao høy avkastning i disse lavrentetider) må man ha en finansformue på 60 millioner kroner for å ha samme avkastning - enda mer om man tar hensyn til formueskatten. Selv med en - etter norske forhold - så høy inntekt tar det lang tid før man akkumulerer en tilstrekkelig stor finansformue til at avkastningen på den overstiger det man får ved å jobbe.
    Norge er vel eksempel på den typen skatteregime Piketty ønsker, nettopp for å vanskeliggjøre formuesopphopning. Slik sett er eksempelet ditt godt, men ikke representativt for problemet. Da han var i Norge kritiserte også Piketty beslutningen om fjerning/reduksjon av formuesbeskatning. Internasjonalt er skjevfordelingen av formuer et stort problem, dersom målet er et samfunn i stabilitet. Piketty ønsker beskatning av formuer og arv for å sikre mot opphopning av død kapital i en rentenistøkonomi som vil føre til større og større ulikheter. Det burde Asbjørn fått med seg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.461
    Antall liker
    13.991
    Jo, men jeg ser ikke helt at det blir et rentenistsamfunn når stadig færre har renter (eller mer presist: kapitalinntekter) som sin hovedinntektskilde. Dene ene siden av saken er at folk som har mye kapital får mer og tjener stadig mer fra kapital, den andre siden er at det er stadig færre som primært lever av kapitalinntekter siden det er langt flere som tjener svært godt på å jobbe.

    Jeg tipper det er langt større del av befolkningen som har veldig høye lønnsinntekter i andre land enn Norge, Norge har tross alt et ganske egalitært arbeidsmarked i internasjonal sammenheng.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.247
    Antall liker
    7.157
    Torget vurderinger
    4
    For ikke å spørre hvem hadde ansvaret for sikkerheten ?
    Er det ingen som reagerte på at utenriksministeren nærmest konsekvent gjennom flere år brukte en privat konto ?
    Har de ikke en IT / sikkerhetsavdeling som har ansvar for slikt ?

    Jeg vet i hvert fall at dersom jeg hadde svart kolleger og kunder med min private mailkonto så hadde reaksjonen kommet umiddelbart.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.732
    Antall liker
    17.778
    Torget vurderinger
    2
    Spektakulært tåpelig av Clinton, men i Bush-administrasjonen var det vanlig med private e-poster og de hadde tom et privat intranett, for å holde info unna offentlighetsloven. Selv reagerer jeg negativt på at en statstjenesteperson kan få operere med en privat e-konto. State Dept har dog hevdet at dette var klarert og at man hadde presedens.

    Forøvrig er det visst snakk om over 50.000 e-poster totalt. Disse 15' er de nye som er dukket opp.

    Selv har jeg over 18.000 ubesvarte/uåpnede, så det er ikke så usannsynlig.

    image.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.732
    Antall liker
    17.778
    Torget vurderinger
    2
    Min tanke også, hvordan klarer man å skrive 45.000 tvilsomme mail, i tillegg til alle de private og ikke-tvilsomme mailene? Da skriver man altså 30 tvilsomme mail om dagen i 4 år, i tillegg til alt det andre. Det høres merkelig ut...
    Nå må du tenke deg om. For det første er det ikke "45.000 tvilsomme eposter". Dette er totaltrafikken på kontoen til USAs utenriksminister, der mengder av beskjeder er orienteringer til henne, cc, osv. In-the-loop er et helvete, og ofte behøver man ikke en gang å åpne beskjedene, se skjermdumpen min over.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Min tanke også, hvordan klarer man å skrive 45.000 tvilsomme mail, i tillegg til alle de private og ikke-tvilsomme mailene? Da skriver man altså 30 tvilsomme mail om dagen i 4 år, i tillegg til alt det andre. Det høres merkelig ut...
    Nå må du tenke deg om. For det første er det ikke "45.000 tvilsomme eposter". Dette er totaltrafikken på kontoen til USAs utenriksminister, der mengder av beskjeder er orienteringer til henne, cc, osv. In-the-loop er et helvete, og ofte behøver man ikke en gang å åpne beskjedene, se skjermdumpen min over.
    Javel? Hvordan kan hun stilles personlig ansvarlig for totaltrafikken av mailer hun ikke en gang ser eller skal se?
    Dessuten er det snakk om 30.000 mailer de ga fra seg, det betyr at det er langt langt flere hun ikke ga fra seg.
    Her er det snakk om mengder som er helt usansynelige. Må jeg virkelig tenke meg om?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.732
    Antall liker
    17.778
    Torget vurderinger
    2
    Du skrev tvilsomme om 45.000. Det er ikke 45.000 tvilsomme eposter. Trey Gowdy, som ledet Kongressens gransking, fant ikke noe som var forsøkt skjult eller underslått og heller ingen tilfeller av out-of-the-loop kommunikasjon som kunne indikert at Clinton hadde et indre dept kjørende.

    Gowdy, republikaner fra South Carolina, ble selvsagt skuffet over det.

    Likevel, dette var dumt av Clinton, selv om den forrige administrasjonens toppledere gjorde det samme.

    IOKIYAR står for It's OK If You Are Republican. Clinton (elller hennes stab) skulle skjønt at dette kunne bli en belastning. Det er det også blitt.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Selvfølgelig fant de ikke noe...
    En ting er sikkert, Clinton kan være glad dette kommer opp nå, med en rav ruskende gal motkandidat og ikke tidligere i prosessen. Ellers ville det vært Sanders Trump måtte slåss mot.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.024
    Antall liker
    38.591
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min tanke også, hvordan klarer man å skrive 45.000 tvilsomme mail, i tillegg til alle de private og ikke-tvilsomme mailene? Da skriver man altså 30 tvilsomme mail om dagen i 4 år, i tillegg til alt det andre. Det høres merkelig ut...
    Alle mailer til og fra, inkludert innkommende spam, duplikater og kopier, alle mailer i tråder som hun på noe tidspunkt har fått cc på, ... det baller fort på seg.

    Dette er rådata fra FBIs gjennomgang. De fant altså ikke noe så "tvilsomt" i dem at de valgte å gå videre med saken. Det er ingen ting nytt her, annet enn en hendig avledningsmanøver fra Drumpfs nattlige twitter-anfall når handlerne prøver å få ham til å se seriøs ut på dagtid.

    Trump unleashes Twitter attack on Morning Joe hosts
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Min tanke også, hvordan klarer man å skrive 45.000 tvilsomme mail, i tillegg til alle de private og ikke-tvilsomme mailene? Da skriver man altså 30 tvilsomme mail om dagen i 4 år, i tillegg til alt det andre. Det høres merkelig ut...
    Nå må du tenke deg om. For det første er det ikke "45.000 tvilsomme eposter". Dette er totaltrafikken på kontoen til USAs utenriksminister, der mengder av beskjeder er orienteringer til henne, cc, osv. In-the-loop er et helvete, og ofte behøver man ikke en gang å åpne beskjedene, se skjermdumpen min over.
    Javel? Hvordan kan hun stilles personlig ansvarlig for totaltrafikken av mailer hun ikke en gang ser eller skal se?
    Dessuten er det snakk om 30.000 mailer de ga fra seg, det betyr at det er langt langt flere hun ikke ga fra seg.
    Her er det snakk om mengder som er helt usansynelige. Må jeg virkelig tenke meg om?
    :) Jeg nevnte det mer som en kuriositet.

    Får nesten flashbacks til Audun Lysbakkens epost-affære. Der dukket det også opp stadig flere mail.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.024
    Antall liker
    38.591
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv får jeg kanskje 100 mail om dagen, inkludert alle cc og de som går i spamfilteret, og skriver kanskje 20-30. La oss si 100 pr dag tilsammen for å ikke ta i for mye. Ganget med 250 dager i året (det er heldigvis stille noen ganger), og bare det er 25000 pr år eller 100000 på fire år. Jeg kom ut av et halvdagsmøte her forleden og fant 44 nye møteinnkallelser som hadde kommet inn i løpet av det ene møtet. Og jeg er ikke utenriksminister i et stort land, ikke engang konsernsjef i et mellomstort selskap.

    Er det rart at man avreagerer med å kverulere på kabelhjørnet, eller?
     
    Sist redigert:

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Selv får jeg kanskje 100 mail om dagen, inkludert alle cc og de som går i spamfilteret, og skriver kanskje 20-30. La oss si 100 pr dag tilsammen for å ikke ta i for mye. Ganget med 250 dager i året (det er heldigvis stille noen ganger), og bare det er 25000 pr år eller 100000 på fire år. Jeg kom ut av et halvdagsmøte her forleden og fant 44 nye møteinnkallelser som hadde kommet inn i løpet av det ene møtet. Og jeg er ikke utenriksminister i et stort land, ikke engang konsernsjef i et mellomstort selskap.

    Er det rart at man avreagerer med å kverulere på kabelhjørnet, eller?
    Men du følger vel regler som gjelder din bedrift når det kommer til dette, det er også innholdet i noen av disse mailene som er litt spesielle.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.024
    Antall liker
    38.591
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, stort sett følger jeg reglene, selv om jeg har hatt noen diskusjoner med IT-avdelingen om diskplass. Jeg har også vært nødt til å bruke gmail-kontoen unntaksvis når det har vært tekniske problemer på jobbmailen. Innenfor reglene vs å få jobben gjort? Jeg har nok skrevet på HFS fra jobbmaskinen også, til og med i arbeidstiden. Hmmm.

    Men fanden vet hva noen hadde funnet hvis man hadde gått gjennom fire års mailtrafikk (inkl backups av slettede mail) med sikte på å finne et eller annet som kan henges ut og mistenkeliggjøres. Alle LinkedIn-forespørsler, for eksempel. Jeg vet jo ikke hvilken bakgrunn og andre kontakter alle de figurene har. Jeg ignorerer og sletter alle jeg ikke kjenner in real life, men en eller annen merkelig figur kan ha sluppet gjennom når jeg bruker ca 2 sek på å slette eller godkjenne. Og kontakters kontakter - dette er en ganske liten verden, og jeg kjenner sikkert noen som kjenner noen, både på LinkedIn og i virkeligheten.

    Jeg synes det er nokså latterlig å fortsette å hale ut denne email-historien, når bare en ukes Twitter-meldinger fra motkandidaten inneholder langt mer som er "litt spesielt" enn hele Hillarys fordømte mailserver. På et eller annet punkt blir dobbeltmoralen synlig.
     
    Sist redigert:

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Ja, stort sett følger jeg reglene, selv om jeg har hatt noen diskusjoner med IT-avdelingen om diskplass.

    Men fanden vet hva noen hadde funnet hvis man hadde gått gjennom fire års mailtrafikk (inkl backups av slettede mail) med sikte på å finne et eller annet som kan henges ut og mistenkeliggjøres. Alle LinkedIn-forespørsler, for eksempel. Jeg vet jo ikke hvilken bakgrunn og andre kontakter alle de figurene har. Jeg ignorerer og sletter alle jeg ikke kjenner in real life, men en eller annen merkelig figur kan ha sluppet gjennom når jeg bruker ca 2 sek på å slette eller godkjenne. Og kontakters kontakter - dette er en ganske liten verden, og jeg kjenner sikkert noen som kjenner noen, både på LinkedIn og i virkeligheten.

    Jeg synes det er nokså latterlig å fortsette å hale ut denne email-historien, når bare en ukes Twitter-meldinger fra motkandidaten inneholder langt mer som er "litt spesielt" enn hele Hillarys fordømte mailserver. På et eller annet punkt blir dobbeltmoralen synlig.
    Som du selv skriver "Og jeg er ikke utenriksminister i et stort land", noe som kan være grunnen til at det reageres så sterkt, man bør også reagere over at hun setter prinsen i Bahrain i kontakt med sine venner i USA og for det så får Clinton Fountdaion store summer fra samme prinsen, lukter litt den.
    Good friend of ours,” Mr. Band wrote.Ms. Abedin, after expressing Mrs. Clinton’s reluctance to schedule a meeting “until she knows how she will feel,” then wrote back to Mr. Band to offer the crown prince an appointment the next morning. She encouraged Mr. Band to let the prince know, “if you see him,” though she said the State Department had also contacted him through official channels.
    Hva som ble skrevet på Twitter og hva man gjorde som utenriksminister er ikke helt det samme synes nå jeg, hva om hun gjør det samme som president, greit det også?

    Men hva som er best av en kjeltring og gal mann er ikke lett å vite.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.024
    Antall liker
    38.591
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå vil ikke Drumpf engang offentliggjøre selvangivelsen sin, langt mindre all epost, så det er ikke godt å vite hva han har holdt på med. Hvem mailet hvem om dette, mon tro? Anti-Trump operatives targeted in online 'catfishing' scheme - POLITICO

    Alle er enige om at det var idiotisk av Hillary å operere en egen emailserver, inkludert henne selv. Jeg vet ikke hvem som kom på ideen, hvorfor det ble gjort, eller hvorfor ikke noen i departementet satte ned foten mot det, men med flere års politisk fallout på saken er det åpenbart at det regnestykket er på minussiden uansett hva ideen opprinnelig var. Det er også åpenbart at republikanerne ikke har noe substans å fare med når dette er det beste/verste de greier å finne på.

    Stiftelsen er jeg ikke så sikker på. Dette er først og fremst ex-president Bills greie, hvor han kan samle inn og fordele penger til forskjellige gode formål. Clintons' personlige popularitet og kontaktnett er selvsagt helt sentralt for å få inn bidrag til stiftelsen. (Spør Jimmy Carter.) Det som gjorde det litt mer komplisert var at Hillary fortsatte i politikken som senator, utenriksminister og presidentkandidat. På et eller annet punkt kan det bli en interessekonflikt der, men det er ingen grunn til å tro at noe upassende har skjedd. De mest "tvilsomme" tingene som har kommet opp så langt er at noen har blitt introdusert til noen. Big fat deal.

    Generelt spiller penger en altfor stor rolle i amerikansk politikk. Det er nærmest satt i system at det er de som gir mye penger til valgkampanjen som får tilgang til politikeren. Offentlige verv som ambassadør gis også til de som har gitt mest penger til valgkampen. Man kan godt si at hele systemet er korrupt, men i dette tilfellet er det altså snakk om en veldedig stiftelse, ikke valgkampkassen. Hykleriet er påtagelig når dette fremheves som "most corrupt ever" av folk som så snur seg rundt og favoriserer sine bidragsytere med utnevnelser og budsjetter.

    Les linken fra Politico høyere oppe i dette innlegget og be FBI om å hente ut og offentligjøre all email fra Drumpf og kampanjen hans, så kan vi diskutere saken.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.182
    Antall liker
    3.961
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men hva som er best av en kjeltring og gal mann er ikke lett å vite.
    Dersom jeg hadde hatt stemmerett hadde det ikke vært vanskelig å velge. Det er åpenbart at jeg heller ville hatt en korrupt og løgnaktig, men samtidig fakisk kompetent president fremfor en riv ruskende gal fyr, totalt uten kompetanse, selvinnsikt eller snev av sunn fornuft i presidentstolen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    7.855
    Ja, stort sett følger jeg reglene, selv om jeg har hatt noen diskusjoner med IT-avdelingen om diskplass. Jeg har også vært nødt til å bruke gmail-kontoen unntaksvis når det har vært tekniske problemer på jobbmailen. Innenfor reglene vs å få jobben gjort? Jeg har nok skrevet på HFS fra jobbmaskinen også, til og med i arbeidstiden. Hmmm.

    Men fanden vet hva noen hadde funnet hvis man hadde gått gjennom fire års mailtrafikk (inkl backups av slettede mail) med sikte på å finne et eller annet som kan henges ut og mistenkeliggjøres. Alle LinkedIn-forespørsler, for eksempel. Jeg vet jo ikke hvilken bakgrunn og andre kontakter alle de figurene har. Jeg ignorerer og sletter alle jeg ikke kjenner in real life, men en eller annen merkelig figur kan ha sluppet gjennom når jeg bruker ca 2 sek på å slette eller godkjenne. Og kontakters kontakter - dette er en ganske liten verden, og jeg kjenner sikkert noen som kjenner noen, både på LinkedIn og i virkeligheten.

    Jeg synes det er nokså latterlig å fortsette å hale ut denne email-historien, når bare en ukes Twitter-meldinger fra motkandidaten inneholder langt mer som er "litt spesielt" enn hele Hillarys fordømte mailserver. På et eller annet punkt blir dobbeltmoralen synlig.
    Har browset gjennom en god del av disse Hillary-mailene. En ting var Hillarys dømmekraft ved å bruke privat mailserver som UM, men ser det som mer bekymringsfullt at hennes nærmeste og mest fortrolige medarbeidere ikke gjorde mer for å beskytte henne og dermed embetet. Enhver topp-politiker er jo helt avhengig av å omgi seg med rådgivere de kan stole på, fordi de må. Det mest oppsiktsvekkende rent politisk er allikevel at hun ikke benyttet anledningen nå da nominasjonen var i boks til å selv bidra til å avslutte denne følgetongen. Disse stadige dryppene er jo mat for mons for de faktaaverse konspirasjonsteoretikerne Trump-kampanjen henvender seg til.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.732
    Antall liker
    17.778
    Torget vurderinger
    2
    Når vi først snakker om meldinger. Denne ble offentliggjort da Rumsfeld fikk en FOIA på sine interne kommunikasjoner, etter at han hadde avgått. Han var berømt for sine "snowflakes" til undersåtter - de ble kalt det fordi det var så mange av dem at de dalte som snøvær.

    Denne ble avsendt av en Rumsfeld i panikk. Irak var invadert og mot alle forventninger hadde Saddam ikke brukt WMD og koalisjonen hadde ikke funnet noen. Det internasjonale samfunnet var ikke imponert. Stakkars Douglas Feith, Under Secretary of Defense for Policy, ble bikkja Rumsfeld fikk behov for å sparke etter.

    Nei, dette er ikke fra The Onion.

    image.jpeg
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.399
    Antall liker
    5.048
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    President Bill Clintons State of the Union Address, 1995. Det er noe merkelig kjent med dette, men jeg kan ikke helt sette fingeren på det. :rolleyes:

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.732
    Antall liker
    17.778
    Torget vurderinger
    2
    Det er blitt umulig å forstå Trumps kampanje. Han har en liten organisasjon, ingen "bakke-operasjon" som man kaller det, og bruker tid i delstater som aldri har hatt overvekt av stemmer for den republikanske presidentkandidaten.
    Så hva er Trumps mål? Vel, han kjenner William Lind ... og Lind ønsker seg et USA som ser ganske annerledes ut enn dagens:

    America should go back to an earlier time, withdraw from the world behind protective walls and barriers, disentangle ourselves from alliances and trade agreements even as we reindustrialize our cities and return to a simpler, ‘golden era' way of life, when nonwhite people knew their place and foreign degenerates were not everywhere among us with dangerous notions of equality before the law.

    https://en.wikipedia.org/wiki/William_S._Lind

    Over the years, however, his doctrine has focused on psychological operations, information warfare, and other nonlethal means as primary weapons of influence and power. "Television news may become a more powerful operational weapon than armored divisions," he wrote in the seminal 1989 Marine Corps Gazette article on 4GW.
    A historian and writer rather than a general, Lind has also written a novel about a second Civil War in America. His plot involves a tactical nuclear weapon exploding in downtown Atlanta, an act that forces urban black people out into the countryside, where they are coerced to resume sharecropping in the fashion of their ancestors. Lind's story centers on an all-white enclave that successfully overthrows the US government, restores Victorian values within a segregated Retroculture, and embarks on a 10th Crusade against Islam.
    Lind was a close friend of Paul Weyrich, an architect of the religious right who turned to a more radical vision of change in his later years. Eventually co-authoring a book with Lind, Weyrich's obituary in the LA Times quotes him describing the next phase of American culture conflicts as "a war of ideology, it's a war of ideas, and it's a war about our way of life. And it has to be fought with the same intensity, I think, and dedication as you would fight a shooting war."
    The Trump Campaign Makes Perfect Sense As '4th Generation Warfare' | Crooks and Liars
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vel, han kjenner William Lind ... og Lind ønsker seg et USA som ser ganske annerledes ut enn dagens:
    Guilt by Association ...

    Har ikke mye sansen for Trump, men det er ikke nødvendig å generere stråmenn for å kritisere ham. Han sier mye dumt nok helt selv. Jeg også kjenner mange folk som har helt andre meninger.

    At jeg kjenner den og den vil ikke si at jeg deler deres mål og politiske oppfatninger.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.732
    Antall liker
    17.778
    Torget vurderinger
    2
    Vel, han kjenner William Lind ... og Lind ønsker seg et USA som ser ganske annerledes ut enn dagens:
    Guilt by Association ...

    Har ikke mye sansen for Trump, men det er ikke nødvendig å generere stråmenn for å kritisere ham. Han sier mye dumt nok helt selv. Jeg også kjenner mange folk som har helt andre meninger.

    At jeg kjenner den og den vil ikke si at jeg deler deres mål og politiske oppfatninger.
    Merkelig kommentar. Artikkelen på Crooks and Liars er interessant. Mange klør seg i hodet i sine forsøk på å forstå Trumps kampanje. Linds arbeid med psyops - 4th Generation Warfare gjennom media - kan gi en forklaringsprisme. Som det står i artikkelen:

    Lind called for a Berlin-style wall on the U.S.-Mexican border, supported the Minutemen militia on the border, likened Latino and Muslim immigrants to invaders that had to be stopped, considered Muslim immigrants an imported cultural disease, and, if good immigrants came in, it was the destructive Black culture that turned them bad, and opposed Wall Street conservatives.

    Hvem har frontet disse standpunktene i sine utspill?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn