Er absolutt enig i at vi har et system som står "trygt" på ett ben. Det er aldri en god idé, for å si det forsiktig.
Disqutabel
Det er nettopp dette som utgjør "kompleksiteten" som bidrar til handlingslammelse blant politikerne. Samfunnet er så innfløkt og skal levere til så mange forventninger, at selv små justeringer får uønskede utslag som skaper opposisjon og bidrar til at politikerne lar være å ta støyten.
For hvert forslag finnes minst ett motforslag; for hvert tiltak finnes minst én advarsel om hvor galt det kan gå. Dermed ender vi opp med "politikere" i anførselstegn, som egentlig er administratorer og vedlikeholdspersonale, mer enn ledere. Og det er kanskje helt i orden, siden samfunnet er så komplisert at det krever kontinuerlig vedlikehold og påpasselige vedlikeholdere.
De færreste har gjort den tankeøvelsen det er å forsøke å begripe den altovergripende samfunnskompleksiteten vi har gjort oss avhengige av, og faktisk tar for gitt. Hvorvidt den står på ett ben eller ei vedkommer ikke saken, så lenge det er rent vann i kranen, lyset kommer på når jeg vender bryteren, drift av skole og sykehjem skjer forskriftsmessig, veien er brukbar, broene står, flyene ikke går i en fjellvegg og det er et stort utvalg mat å finne i butikkene.
Jeg tror - utfra samtaler med politikere - at de blir overrasket når de brått får ansvaret for en del av denne kompleksiteten. Ønsket om radikale endringer utfordres i møtet med virkeligheten. De blir tvunget til å sette seg ned og vurdere kompleksiteten de visste var der, men ikke har brukt lupe på før.
Det betyr ikke at man skal la være å forsøke å få til endring, spesielt ikke i vår tid når endring er av kritisk betydning på mange områder. Men mange undervurderer omfanget av utfordringen og hva som står på spill. Det er lett for en MDGer (jeg stemmer på MDG) å si at "vi må stenge ned olje- og gassproduksjonen". Det er til og med rasjonelt fornuftig og sannsynligvis nødvendig å gjøre det -- men har du sagt A bør du også være i stand til å si B: hvordan gjør vi det, uten at moren min (din) dør fordi hun ikke får (råd til) de varene og tjenestene hun trenger for å opprettholde livet?
Derfor er jeg skeptisk til outsidere som er fulle av løsninger og idealisme, uten å ha tenkt gjennom konsekvensene av det de brenner for. Som dem som vil ha borgerlønn til alle, og som i fullt alvor mener at det er gjennomførbart uten enorme politiske sverdslag og radikal transformasjon.
Om dere vil ha et godt bilde på hvor dumt idealister kan tenke, utfra et 100% rasjonelt ståsted, anbefaler jeg at man kikker litt på det som kalles Fully Automated Luxury Communism. Et stort utvalg idioter, deriblant en del akademikere og forskere, mener at vi med automatisering kan få en tilstand der "alle" kan få alle varene de ønsker seg, uten at det skal koste stort.
De har, om du vil tro det, til og med en egen reklamefilm, som viser hvor fint det blir når vi ikke lenger må holde på med dagens slitsomme jobber:
Aron Bastani, en av "lederne" i bevegelsen, mener at vi kan få "Montblanc for the masses, Chanel for all" ved at nøytrale maskiner klarer å fordele verdier bedre enn mennesker klarte det under idealet tll kommunismen.
We Don't Need More Austerity: We Need Luxury Communism | VICE | United Kingdom
Dette er like frikoblet fra virkeligheten som det meste av det vi hører fra Donald Trump … men jammen er han ikke blitt presidentkandidat!