Vanlige lyspærer blir forbudt

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
656
OMF skrev:
Det er vel ingen overraskelse at jeg synes det er positivt med overføringskabler til andre land. Det gjør at vi får markedspris på strøm i Norge.

(Jeg synes forøvrig bensinprisen kunne være høyere også - det er veldig lite som tyder på at folk synes det er dyrt med bensin)

Mvh
OMF
Ja, bare se på all den tullete båttrafikken, der går det mye bensin. Men det hjelper vel ikke hvor dyr den blir, luksusbehov vil alltids dekkes. Og høyere priser går ut over den jevne mann med transportbehov ute på bygda. Så vi får leve med den prisen vi har.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Barbaresco skrev:
OMF skrev:
Det er vel ingen overraskelse at jeg synes det er positivt med overføringskabler til andre land. Det gjør at vi får markedspris på strøm i Norge.

(Jeg synes forøvrig bensinprisen kunne være høyere også - det er veldig lite som tyder på at folk synes det er dyrt med bensin)

Mvh
OMF
Ja, bare se på all den tullete båttrafikken, der går det mye bensin. Men det hjelper vel ikke hvor dyr den blir, luksusbehov vil alltids dekkes. Og høyere priser går ut over den jevne mann med transportbehov ute på bygda. Så vi får leve med den prisen vi har.
Tull.....Luksubehovet for bensin er ikke det som drar mest.

For de som kjører biler som bruker omternt 1liter/mila - så har man lavere drivstoffkostnader med en dieselpris på 40kr/litern - og en ny småbil.

Med en ny bil som bruker 0,5liter på milen - så har vel en vanlig familie med 15 000km i året drivstoffutgifter på under 10k. Så kan man da sammenligne det med hva avskrivninger, kapitalbinding, service, vask i automat, forsikring, årsavgift og de nsedvanlige bulken som må rettes i ny og ned - så vil man nok se at bensinprishysteriet i Norge er utrolig overdrevet!

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
Det er et lite paradoks å legge ned verdens reneste smelteverk i Norge for å bygge et enormt stort et basert på gasskraft i Quatar.

hadde industrien fått fortsatt gode og langsiktige avtaler om subsidiert strøm hadde vi hatt meget konkurransedyktig strømkrevende industri her på berget.
Synes vel ikke dette er så stort paradoks.
Gass er billig når du slipper og transportere det, elektrisitet er veldig anvendelig og dyrt.

Ser ingen grunn til at vi skal subsidiere et sånnt verk. Da er det bedre at vi subsidier grønn kraft i form av grønne sertifikater.
Også kan man heller avgiftslegge forurensninig - slik at rene smelteverk i Nroge får bedre rammevilkår...

Mvh
OMF

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Bensinprishysteri?

Lurer på .......................................

hvem

......................som

........er................en......... av
...........de

største.......................................

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Anonym skrev:
Det er et lite paradoks å legge ned verdens reneste smelteverk i Norge for å bygge et enormt stort et basert på gasskraft i Quatar.

hadde industrien fått fortsatt gode og langsiktige avtaler om subsidiert strøm hadde vi hatt meget konkurransedyktig strømkrevende industri her på berget.
Synes vel ikke dette er så stort paradoks.
Gass er billig når du slipper og transportere det, elektrisitet er veldig anvendelig og dyrt.

Ser ingen grunn til at vi skal subsidiere et sånnt verk. Da er det bedre at vi subsidier grønn kraft i form av grønne sertifikater.
Også kan man heller avgiftslegge forurensninig - slik at rene smelteverk i Nroge får bedre rammevilkår...

Mvh
OMF
Hvis du ser globalt på det så er det helt klart mer miljøvennlig å ha smelteverk i Norge enn i Quatar.
Regner med at du snakker om å avgifter til nasjonal forurensende industri for å så la de rene norske bedriftene slippe avgifter. Globalt så hjelper ikke det noe når de flagger ut grunnet tilgang til billig energi alle steder.

De skulle hatt avtaler om f. eks 10 øre pr KWh de neste 30 årene så kunne den norske industrien kommet med et positivt bidrag til miljøet globalt sett.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Skal man ha avgifter på forurensing som rammer globalt - må også avgiftene være globale.
Men det er i mine øyne veien å gå.

Jeg ser det vel heller ikke som åpenbart at at det er mer miljøvennlig med et elektrisk smelteverk i Norge - som gjør at mye gasskraft fra Oslo regionene skal overfører med store linjetap til smelteverk andre steder i landet. Før produktet skal skipes halve verden for å nå kundene.

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Skal man ha avgifter på forurensing som rammer globalt - må også avgiftene være globale.
Men det er i mine øyne veien å gå.

Jeg ser det vel heller ikke som åpenbart at at det er mer miljøvennlig med et elektrisk smelteverk i Norge - som gjør at mye gasskraft fra Oslo regionene skal overfører med store linjetap til smelteverk andre steder i landet. Før produktet skal skipes halve verden for å nå kundene.

Mvh
OMF
Men nå er det jo pr dags dato ikke noe globalt avgiftssystem som fungerer.

Forøvrig er det lenge siden det var snakk om store linjetap i nettet her i landet.
Og med det kraftoverskuddet vi har er det jo heller ikke snakk om å bruke gasskraft.

Nå ligger Quatar mindre sentralt til enn Norge mht markedene i Europa.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Får man fortsatt kjøpt telys?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Anonym skrev:
Ja jøss vi sløser så vannvittig mye.
I 2008 importerte Norge totalt 3 414 GWh.
Det er det jeg kaller marginal import.

Jeg er en av de som synes det er synd at den kraftkrevende industrien ikke har fått noen gode langsiktige avtaler om energi.

Er ikke imot eksport av strøm når det er overskudd med jeg er motstand at vi skal satse på idiotiske prosjekter som f. eks vindmøller når vi har et overskudd allerede og da bygger ut infrastruktur for å eksportere mer strøm.

Ser ikke hvorfor det spørsmålet er relevant men svaret mitt er nei på alle de punktene.
3414 milliarder watt/timer er sikkert marginalt i dine øyne, men med tiltak som er nevnt tidligere i denne tråden kunne vi antakelig fort eksportert langt mer enn det, helt uten å importere selv.

Hvis vi har slikt overskudd som du snakker om, hvorfor må vi da importere strøm?

Å subsidiere kraftkrevende industri for å eksportere produktet er det samme som å subsidiere utlendingene.
Det kan være greit hvis vi visste at det hjalp på til å begrense forurensingen i denne verden som vi alle lever i. Men det er ikke like greit når hensikten er å berike de private eierne. De har jo ikke bygget det engang, bare fått det på billigsalg av en blå regjering. Ikke det at jeg er imot å tjene penger, men synes det er forkastelig å privatisere regnet som faller fra himmelen (for det er jo regnet som danner grunnlaget for vannkraft).

Alt det dårlige været vi må tåle, og så stikker noen få private av med all fortjenesten ;D overskuddet, som skulle gått inn i statskassen for å være med på å finansiere sykehus,eldreomsorg, barnehager mv. går istedet til finansiering av privat-jet'er, luksusbåter og 1000 kvadrats hytter mv.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Anonym skrev:
Men nå er det jo pr dags dato ikke noe globalt avgiftssystem som fungerer.

Forøvrig er det lenge siden det var snakk om store linjetap i nettet her i landet.
Og med det kraftoverskuddet vi har er det jo heller ikke snakk om å bruke gasskraft.

Aha, så det er altså derfor vi skal fortsette å sløse helt vanvittig... fordi avgifts-systemet ikke er på plass ennå ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
lomt skrev:
Hvis vi har slikt overskudd som du snakker om, hvorfor må vi da importere strøm?
Jeg mener det er sånn at vi må importere strøm i de periodene forbruket er aller høyest, selv om vi totalt sett har rikelig med overskudd av strøm. Dette skal visstnok være nærmest uunngåelig.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Håper jeg overlever til å se denne debatten ligge død. Når vi har nok høyverdig energi til å dekke verdens behov... Teknologien finnes, råvarene finnes... viljen finnes dessverre ikke.

Det BØR satses mer på ny fornybar energi. Når vi bygger vindkraft, bølgekraft, solkraft, brenselscelle osv. så må vi ta med oss at dette bidrar til stadige forbedringer av teknologien, senere ny teknologi... samt arbeidsplasser!

Vi henger dessverre igjen i ei oljemyr, så Norge vil neppe bli ledende i en ny energiepoke. Bør strøm bli dyrere? Nei, men man bør selvsagt ikke sløse allikevel. Differansiering av strømprisen kan løse mange problemer, inntill xx kw = kr. xx pr kw, også et stort hopp til neste nivå. Da ville vi hindret at folk lyste opp hele boligen når de ikke var der, men samtidig ikke straffet de som benytter elektrisitet til oppvarming.

At den gamla pæra blir borte tror jeg vi kan leve med, og det vil bli en stor besparelse på strømforbruket. En dag trenger vi kanskje ikke å gjøre denne type grep, men inntil da, svært klokt.

Ellers, som EU-motstander, er det jo hyggelig med en vettug bestemmelse i ny og ne. :)

Rune

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Det er for kaldt i Norge til at det er rettferdig med EU-markedspris. Vi kan ha billig kraft om vi vil, og det gjør vi ved å nasjonalisere tilbake alt sammen.

Hvorfor må alle land ha samme pris? Behovene er forskjellige.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
BT skrev:
Jeg mener det er sånn at vi må importere strøm i de periodene forbruket er aller høyest, selv om vi totalt sett har rikelig med overskudd av strøm. Dette skal visstnok være nærmest uunngåelig.
Det har du helt rett i, men om du tenker at alt lys gikk på 20% av hva det gjør i dag (glødelamper byttet med sparepærer), og oppvarming foregikk via varmepumper, da ville dette forbruket gått ned 80% for belysning, og 75% på oppvarming.
Jeg tror vi ville hatt overskudd året rundt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Vi skal jo på død og liv stå utenfor EU, da må vi jo akseptere at vi ikke har noen innflytelse på hva som bestemmes.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
lomt skrev:
Anonym skrev:
Ja jøss vi sløser så vannvittig mye.
I 2008 importerte Norge totalt 3 414 GWh.
Det er det jeg kaller marginal import.

Jeg er en av de som synes det er synd at den kraftkrevende industrien ikke har fått noen gode langsiktige avtaler om energi.

Er ikke imot eksport av strøm når det er overskudd med jeg er motstand at vi skal satse på idiotiske prosjekter som f. eks vindmøller når vi har et overskudd allerede og da bygger ut infrastruktur for å eksportere mer strøm.

Ser ikke hvorfor det spørsmålet er relevant men svaret mitt er nei på alle de punktene.
3414 milliarder watt/timer er sikkert marginalt i dine øyne, men med tiltak som er nevnt tidligere i denne tråden kunne vi antakelig fort eksportert langt mer enn det, helt uten å importere selv.

Å subsidiere kraftkrevende industri for å eksportere produktet er det samme som å subsidiere utlendingene.
Det kan være greit hvis vi visste at det hjalp på til å begrense forurensingen i denne verden som vi alle lever i. Men det er ikke like greit når hensikten er å berike de private eierne. De har jo ikke bygget det engang, bare fått det på billigsalg av en blå regjering. Ikke det at jeg er imot å tjene penger, men synes det er forkastelig å privatisere regnet som faller fra himmelen (for det er jo regnet som danner grunnlaget for vannkraft).

Alt det dårlige været vi må tåle, og så stikker noen få private av med all fortjenesten ;D overskuddet, som skulle gått inn i statskassen for å være med på å finansiere sykehus,eldreomsorg, barnehager mv. går istedet til finansiering av privat-jet'er, luksusbåter og 1000 kvadrats hytter mv.
I den samme perioden eksporterte Norge 17 291 GWh.

Når de samme firmaene som legger ned i Norge bygger nye og mer forurensende fabrikker i utlandet grunnet bedre rammebetingelser er tegn på at det er feilslått. Hydro har historisk vært en meget viktig bedrift her i landet og det samarbeidet med Quatar petroleum er i mine øyne uheldig fra miljøet. Hadde det samme produktet blitt produsert i Norge hadde forurensingen under produksjon vært betraktelig lavere.

Hvor du vil med snakket om den blå regjeringen skjønner jeg ikke. Er forøvrig AP som tidligere har gitt kraftkrevende industri gode betingelser.

Forøvrig er det heldigvis fortsatt hjemfallsrett.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
rumath skrev:
Håper jeg overlever til å se denne debatten ligge død. Når vi har nok høyverdig energi til å dekke verdens behov... Teknologien finnes, råvarene finnes... viljen finnes dessverre ikke.

Det BØR satses mer på ny fornybar energi. Når vi bygger vindkraft, bølgekraft, solkraft, brenselscelle osv. så må vi ta med oss at dette bidrar til stadige forbedringer av teknologien, senere ny teknologi... samt arbeidsplasser!

Vi henger dessverre igjen i ei oljemyr, så Norge vil neppe bli ledende i en ny energiepoke. Bør strøm bli dyrere? Nei, men man bør selvsagt ikke sløse allikevel. Differansiering av strømprisen kan løse mange problemer, inntill xx kw = kr. xx pr kw, også et stort hopp til neste nivå. Da ville vi hindret at folk lyste opp hele boligen når de ikke var der, men samtidig ikke straffet de som benytter elektrisitet til oppvarming.

At den gamla pæra blir borte tror jeg vi kan leve med, og det vil bli en stor besparelse på strømforbruket. En dag trenger vi kanskje ikke å gjøre denne type grep, men inntil da, svært klokt.

Ellers, som EU-motstander, er det jo hyggelig med en vettug bestemmelse i ny og ne. :)

Rune
Vindmøller i Norge er idioti i samme grad som Terra skandalen.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.072
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Vi skal jo på død og liv stå utenfor EU, da må vi jo akseptere at vi ikke har noen innflytelse på hva som bestemmes.
Jepp heldigvis, og hadde vi byttet EØS med en frihandelsavtale så kunne vi glatt oversett slike tulle vedtak…..

Når noen legger frem et fullstendig energiregnskap som viser at det totale forbruket blir mindre med sparepærer så skal jeg vurdere bruk av disse.

Produksjon – distribusjon - erstatte varmetapet- innsamling – destruksjon

Mvh Roald

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Anonym skrev:
Hvorfor det?
Jeg bor i Stavanger, og her blåser det kraftig bortimot hver eneste dag, året rundt. Det ville blitt masse ren strøm av det...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Anonym skrev:

Når de samme firmaene som legger ned i Norge bygger nye og mer forurensende fabrikker i utlandet grunnet bedre rammebetingelser er tegn på at det er feilslått. Hydro har historisk vært en meget viktig bedrift her i landet og det samarbeidet med Quatar petroleum er i mine øyne uheldig fra miljøet. Hadde det samme produktet blitt produsert i Norge hadde forurensingen under produksjon vært betraktelig lavere.

Hvor du vil med snakket om den blå regjeringen skjønner jeg ikke. Er forøvrig AP som tidligere har gitt kraftkrevende industri gode betingelser.

Vel, vi hadde ikke hatt behov for å importere noe, og kunne antakeligvis eksportert fire ganger så mye, om vi hadde lært oss å bruke den teknologien som finnes (lavenergipærer, varmepumper mv.).

Beklager min feiltolkning, jeg mistenkte deg for å være FRP.

Hjemfallsretten... er ikke det 50 år eller noe slikt?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
lomt skrev:
Anonym skrev:
Hvorfor det?
Jeg bor i Stavanger, og her blåser det kraftig bortimot hver eneste dag, året rundt. Det ville blitt masse ren strøm av det...
Hvilket parti er det som vil blindt sette opp vindmøller langs norges kyst?

Tror det begynner på bokstaven V, og er grunn god nok til ikke å stemme på de for oss som fortsatt vet å sette pris på det lille som er igjen av uberørt natur i Norge.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
lomt skrev:
Anonym skrev:
Hvorfor det?
I tillegg til å være estetisk stygge og svært dødelige for sjeldne rovfugler og trekkfugler så tåler de heller ikke vind.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Anonym skrev:
lomt skrev:
Anonym skrev:
Hvorfor det?
I tillegg til å være estetisk stygge og svært dødelige for sjeldne rovfugler og trekkfugler så tåler de heller ikke vind.
Eneste grunnen til at vindmøller plutselig har blitt et tema her til lands, må skyldes dyktige selgere fra Danmark. Heldigvis finnes det fortsatt en porsjon sunn skepsis i endel kystkommuner, og dritten blir stemt nord og ned.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
lomt skrev:
Anonym skrev:

Vel, vi hadde ikke hatt behov for å importere noe, og kunne antakeligvis eksportert fire ganger så mye, om vi hadde lært oss å bruke den teknologien som finnes (lavenergipærer, varmepumper mv.).

Beklager min feiltolkning, jeg mistenkte deg for å være FRP.

Hjemfallsretten... er ikke det 50 år eller noe slikt?
Det norske private forbruket er ca 35 000 GWh så det er ikke så mye å spare.
Danskene er flinke til å utnytte spillvarme fra industrien, det er noe man burde satset på i større grad i Norge for å redusere strømforbruket dersom man skal gjøre en innsats.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Anonym skrev:
Danskene er flinke til å utnytte spillvarme fra industrien, det er noe man burde satset på i større grad i Norge for å redusere strømforbruket dersom man skal gjøre en innsats.
Det er ganske interessant. Hjemme, Orkanger i Sør -Trøndelag, hvor jeg opprinnelig er ifra, har vi to smelteverk som også er hjørnesteinsbedrifter. Etter ca. 30 år med politisk krangel, har de omsider kommet frem til at fjernvarme er noe å satse på. Skal ikke henge det på noen politisk knagg, for det har vært det glade vannvidd og sammensurium av "luringer" i styre og stell. Mest sannsynlig kunne bygda på ca 12000 innbyggere vært forsynt med spillenergi herifra. Hvordan er det med resten av landet? Istedenfor å iverksette store inngrep på den lille naturen vi har igjen, hvorfor ikke videreutvikle det eksisterende?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Anonym skrev:
Det er ikke godt nok om kun det private forbruket skal spares på. Det er antakelig store mengder strøm som kunne vært spart av det offentlige og av industrien, om vi bare begynte å tenke seriøst på konsekvensene av sløsingen.

Elers er jeg helt enig i at vi også burde benytte spillvarme, heller enn å tømme den ut i elvene våre eller kloakken. Syk sløsing av energi

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
Vi har betydelige linjetap.
Det snakkes om 30 års billig strøm. Vi har et gasskraftverk i drift og bygger nummer 2.
Selger vi bare til Europa...? Hva med Asia..?

mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Anonym skrev:
Det snakkes om 30 års billig strøm. Vi har et gasskraftverk i drift og bygger nummer 2.

mvh
OMF
Vi har ikke betydelige linjetap, vi har 420 kV i Norge.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Det er for kaldt i Norge til at det er rettferdig med EU-markedspris. Vi kan ha billig kraft om vi vil, og det gjør vi ved å nasjonalisere tilbake alt sammen.

Hvorfor må alle land ha samme pris? Behovene er forskjellige.
Fordi at ressursene er like mye verdt alle steder, selv om behovet er ulikt.

Hvor mange bensigjerrige biler finner du i Kuwait...?
Det er uansett sløsing med ressurser at man i Nroge har 25 grader i alle rom og reulgerer temperaturen med vinduene fordi strømmen er så billig - når man kan selge den samme strømmen langt dyrere til utlandet. Det er bedre for Norge som helhet, det er bedre for utlandet og det er bedre for miljøet....hvorfor er det så jævlig viktig å subsidiere strømmen..? Det må jo være bedre å gi tilskudd/skatteletter til etterisolering, varmepumper, pelletsovener og grønne sertifikater. På samme måte som vi hadde sett en langt mer effektiv ressursutnyttelse i Kuwait, om staten solgte bensinen til marekdspris, og heller senket avgiftene på bensingjerrige bilder!

Ser også litt sosialistisk tankegang her...hvor badevannet til bestemor skal være billig, mens oppvarmingen av bobelvannet til Poppe Vinke Lanke skal være dyrt. Dette er dusteløsningner fra første starten - og herr Poppe Vinke Lanke vil helt sikkert bruke mindre strøm i sitt nybygde penthouse med vann/vann varmepumpe til både bassenget, garagen og oppkjørselen, enn det en fattig barnefamilie i et stort gammelt hus på landet bruker. Og da skal vel sosialistenen ut og vurdere hva som er luksusbruk!

Nei - å ha forskjellig pris på jordbær som skal brukes i drinker og de som skal spises av barn, forskjellig bensinpris for de som skal til aker brygge og de som skal i barnehagen, osv osv...er like gjennomførbart som det er gjennomtenkt.

Fordelingen må skje etter faste regler gjennom skattesystemt og andre tilskuddsordninger. Så må markedet sørge for effektiv ressurutnyttelse.

Sette man opp en regel om at de første 15kWH skal være billig. Så er dette et skattelette for de fleste, også har man fjernet et insentiv til å spare strøm....er det ikke da bedre å gi skattelette på lønn, økt trygd - goså harvi fortsatt en grunn til å spare på strømmen...?

MVh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
OMF skrev:
Anonym skrev:

mvh
OMF
Men det blir faktisk litt hvis du skal overføre noen hundre ampere flere hundre kilometer!
Jeg tror tallene i USA er på 3% av totalen.
Dersom et slikt smelteverk ligger langt unna kraftverket så blir nok tallene fort en god del større!

Mvh
OMF

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.072
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Anonym skrev:
Det er ganske interessant. Hjemme, Orkanger i Sør -Trøndelag, hvor jeg opprinnelig er ifra, har vi to smelteverk som også er hjørnesteinsbedrifter. Etter ca. 30 år med politisk krangel, har de omsider kommet frem til at fjernvarme er noe å satse på. Skal ikke henge det på noen politisk knagg, for det har vært det glade vannvidd og sammensurium av "luringer" i styre og stell. Mest sannsynlig kunne bygda på ca 12000 innbyggere vært forsynt med spillenergi herifra. Hvordan er det med resten av landet? Istedenfor å iverksette store inngrep på den lille naturen vi har igjen, hvorfor ikke videreutvikle det eksisterende?

Slik er jo uhørt……. Dette kan helt sikkert løses bedre med en ny avgift eller et nytt forbud

Å være løsningsorientert og kreativ eller oppmuntre til slikt noe er ikke dagligdags i det politiske miljøet

I Oslo er det ikke smelteverk men et stort antall datahaller som daglig sender ut 30-100kw med varme som med litt fantasi kunne blitt nyttegjort.

La nå ikke denne tråden bli ødelagt av kreativ nytenking

Vindmøller , virkningsgrad, vedlikehold, visuelt forurensende, takk men nei takk

Mvh Roald

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Roald skrev:
ErosLoveking skrev:
Anonym skrev:

Slik er jo uhørt……. Dette kan helt sikkert løses bedre med en ny avgift eller et nytt forbud

Å være løsningsorientert og kreativ eller oppmuntre til slikt noe er ikke dagligdags i det politiske miljøet
Til trøst så har FrP sittet ved roret ganske mye de siste 20 år, det eller en og annen bygdetullingliste med ex-FrP´ere, men resten av den politiske røkla har nok sitt og si også ja.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Anonym skrev:
OMF skrev:
Anonym skrev:

mvh
OMF
Men det blir faktisk litt hvis du skal overføre noen hundre ampere flere hundre kilometer!
Jeg tror tallene i USA er på 3% av totalen.
Dersom et slikt smelteverk ligger langt unna kraftverket så blir nok tallene fort en god del større!

Mvh
OMF
Tradisjonelt har strømkrevende industri i Norge blitt plassert nær e-verkene.
En sjøkabel har betraktelig høyere tap.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
ErosLoveking skrev:
Roald skrev:
ErosLoveking skrev:
Anonym skrev:

Til trøst så har FrP sittet ved roret ganske mye de siste 20 år, det eller en og annen bygdetullingliste med ex-FrP´ere, men resten av den politiske røkla har nok sitt og si også ja.
For å forsvare politikerne så har strøm tradisjonelt vært så rimelig at det ikke har vært hensiktsmessig å utnytte spillvarme.

Porsgrunn og Sauda er eksempler på steder hvor en ved å bygge infrastruktur kan varme opp store deler ved hjelp av varmtvann fra industrien. Danskene har en egen sats for varmtvann. Jeg har vært i Aalborg på omvisning hos everket (kullkraft) og der får byens innbyggere kjøpt spillvarme fra kullkraftverket for en rimeligere pris enn strømprisen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Roald skrev:
I Oslo er det ikke smelteverk men et stort antall datahaller som daglig sender ut 30-100kw med varme som med litt fantasi kunne blitt nyttegjort.
30-100kW med varme som ligger 5-10 grader over omgivelsestemperaturen er ikke all verden å gjenvinne....

Men jeg er helt enig i at kreativiteten ofte er fraværende....det går jo en del treffende reklamer på TV om dagen..."Det enkleste er ofte det beste"....

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
Anonym skrev:
Mer presist er at kraftkrevende industri i Norge ligger der den ligger pga tilgangen til billig (les: gratis) vannkraft da de ble bygget. Det ble ikke bygget smelteverk i Sauda fordi det lå et e-Verk der. Det ble bygget smelteverk og kraftverk i Sauda fordi det var mulighet for vannkraft der.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
Joda - den kraftkrevende industrien har gjerne tilgang, men så er det kraftmangel i nabolaget til allle andre...

Og det er tap i sjøkabler også, jeg er klar over det!

Poenget mitt er at ved å hele tiden etterstrebe at alle aktørere betaler markedspris, at forurensing pålegges avgifter som er tilsvarende den ulempen det påførere samfunnet og man legger opp til friest mulig konkurranse så får man effektiv ressursutnyttelse.

Et eksempel er OBOS-koking av poteter. Så vidt jeg har forstått så har man gratis varmtvann i enkelte OBOS leiligheter, mens man må betale for strømmen. For å spare penger kan man da sette en kjele med poteter i vasken før man reiser - og denne vil da være ferdigkokt når man kommer hjem etter 8-9 timer under rennende varmt vann. Og man har ikke brukt en krone på strøm.

Det er et faktum at folk sløser når man slipper å betale:
Se tallerknene man går i fra når man spiser frokost på hotel
Se prisen på flybillettene man betaler for jobbreiser i forhold til private
Se hvordan folk behandler ting i det offentlig rom (hærverk, slitasje, søling og besøpling)
Eller mobilregningen til de som har dekt telefon på jobben...

Det finnes selvsagt bedre og dårligere eksempler, men når beslutningstagerne ikke får kjenne konsekvensen av egne beslutninger - så er det ofte at det går galt!

mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Anonym skrev:
Mer presist er at kraftkrevende industri i Norge ligger der den ligger pga tilgangen til billig (les: gratis) vannkraft da de ble bygget. Det ble ikke bygget smelteverk i Sauda fordi det lå et e-Verk der. Det ble bygget smelteverk og kraftverk i Sauda fordi det var mulighet for vannkraft der.
Og så ble det bygget før 420kV sin tid.
Hadde det blitt bygget i dag hadde det vært enklere å fått overført strømmen så en kunne ha plassert industri og everk på ulike steder.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.072
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Roald skrev:
30-100kW med varme som ligger 5-10 grader over omgivelsestemperaturen er ikke all verden å gjenvinne....

Men jeg er helt enig i at kreativiteten ofte er fraværende....det går jo en del treffende reklamer på TV om dagen..."Det enkleste er ofte det beste"....

Mvh
OMF

Litt flisespikkeri, men varmen blir fraktet vekk via varmevekselprinsippet, så du kan trykt legge til noen grader….. ;)

Mye er ofte genialt i sin enkelthet bara man ser det ;D

Å ta ansvar for egne handlinger burde absolutt vektlegges i skolegangen, dette blir man minnet på hver dag når man ser folk slippe søppel rett på gata eller ut av bilvinduet :mad:

Mvh Roald

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Anonym skrev:
Joda - den kraftkrevende industrien har gjerne tilgang, men så er det kraftmangel i nabolaget til allle andre...

Og det er tap i sjøkabler også, jeg er klar over det!

Poenget mitt er at ved å hele tiden etterstrebe at alle aktørere betaler markedspris, at forurensing pålegges avgifter som er tilsvarende den ulempen det påførere samfunnet og man legger opp til friest mulig konkurranse så får man effektiv ressursutnyttelse.

Et eksempel er OBOS-koking av poteter. Så vidt jeg har forstått så har man gratis varmtvann i enkelte OBOS leiligheter, mens man må betale for strømmen. For å spare penger kan man da sette en kjele med poteter i vasken før man reiser - og denne vil da være ferdigkokt når man kommer hjem etter 8-9 timer under rennende varmt vann. Og man har ikke brukt en krone på strøm.

Det er et faktum at folk sløser når man slipper å betale:
Se tallerknene man går i fra når man spiser frokost på hotel
Se prisen på flybillettene man betaler for jobbreiser i forhold til private
Se hvordan folk behandler ting i det offentlig rom (hærverk, slitasje, søling og besøpling)
Eller mobilregningen til de som har dekt telefon på jobben...

Det finnes selvsagt bedre og dårligere eksempler, men når beslutningstagerne ikke får kjenne konsekvensen av egne beslutninger - så er det ofte at det går galt!

mvh
OMF
Reservegasskraftverket i midt-norge har såvidt jeg vet ikke vært i bruk utenom i commisioning fasen og det er en region som fortsatt har mye kraftkrevende industri.

Jeg tror norsk industri vil gå på trynet og vi kun vil være en råvare eksportør lenge før vi ser den visjonen din om at alle betaler markedspris og miljøavgifter. Jeg tror ikke et av verdens største smelteverk under bygging har fått kortsiktige avtaler om leveranse av energi.

Tror ikke så mange gidder å styre så mye for å spare litt strøm og besparelsen vil være ca like stor dersom en fyller varmtvann i vannkokeren, lar det koke i 30 sekunder for så å helle vannet over i en kjele.

-Som regel betaler man ekstra for flyreisen i forbindelse med jobb grunnet et ønske om fleksibilitet.
-Man blir skattet ganske hardt av å ha dekt telefon så da er det jo forståelig at man bruker den såpass at en sitter igjen med en besparelse selv. Ulempene ved å ha dekt telefon må jo veies opp med en fordel også.

Topp Bunn