Ja la oss sette opp vindmøller som ikke tåler vind langs vår fine kyst.OMF skrev:Hvis du er ingeniør - så jeg vil anta at du er med på resonementet at avgjørelser i Norge ikke i nevnerverdig grad på virker energiforbruk i utalndet.Anonym skrev:[Før markedsreguleringen av strømprisen så gikk fortsatt everkene fortsatt i pluss.
"Grønn" produksjon er viktigere for meg enn at vi får godt betalt for elektrisiteten og globalt betyr det mer for miljøet også.
Nå når den strømkrevende industrien er på vei ut av landet blir den flyttet til land der de bruker fossilt brensel for å produsere strøm.
Hvor er miljøgevinsten i det?
Beklager at jeg mangler evnen til å se det men jeg er ingeniør og ikke økonom.
Du vil også være enig i at store deler av energiforbruket i utlandet kommer fra forurensende kullkraft.
Så vil du også se at dersom Norge legger ned ulønnsom smelteverksaktivitet - så vil den strømmen komme i tillegg til resten av forbruket, og vil entene redusere import av kullkraftstrøm, eller vil bli ekspotert.
Du vil sikkert også skjønne at dersom salgsprisen på grønn strøm øker - så vil vi få en større utbygging av miljøvennlig kraft i Norge - da det blir mer økonomisk lønnsomt.
Mvh
OMF
Jeg forstår resonementet ditt men jeg er overhodet ikke enig. Uansett hva Norge gjør har det kun marginal innvirkning globalt men skal vi ha flere bein å stå på bør vi ha en bærekraftig industri og da bør det legges til rette for det. Med en bærekraftig industri følger det også et forskningsmiljø.
Utbygging av miljøvennlig kraft er kun et pr jippo fra politkerne og så har noen naive miljøvernere slengt seg på bølgen.