Vanlige lyspærer blir forbudt

G

Gjestemedlem

Gjest
Store og bekymringsfulle utfordringer på kunstfronten som følge av utfasingen av glødepærerer.

Forvalterne av den viktige installasjonen av Felix Gonzalez Torres på samtidskunstmuseet Astrup Fearnley fått et reelt dilemma.

Hva skal man gjøre når man ikke lenger får tak i pærer med den riktige fargetemperaturern eller som slukker for brått, og må tilby publikum en kaldere og mer steril opplevelse?

Er dette punkter som EU har tatt inn over seg når de utformet regelverket. Trenger vi en ny runde i Brussel før det er for sent?

Vedlegg

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg for min del er spent på hvordan man håndterer avfallsproblemet med de nye, energibesparende, kvikksølvholdige pærene.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
roffe skrev:
Jeg for min del er spent på hvordan man håndterer avfallsproblemet med de nye, energibesparende, kvikksølvholdige pærene.
Ja - nå har vi jo hatt resirkulering av sparepærer og lysrør i mange år allerede...så jeg skjønner ikke helt hvor det store problemet skal oppstå.
Folk må selvsagt endre vaner - og en holdning/opplysningskampanje - og muligens også en ekstra liten pose til disse pærene som hentes hver 6 uke....men dette er jo på ingen måte noe praktisk problem....

Mvh
OMF

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
De første pærene som vil bli faset ut er matte glødepærer og klare glødepærer på 100 W eller mer.
Deretter forsvinner 75 watterne i 2010, 60 watterne i 2011 og til slutt 40 og 25 watterne i 2012.
Så da kan hamsterne lage en slagplan for pærekjøp i de nærmeste årene.

Jeg synes dette såkalte problemet virker overdimensjonert. Det vil etterhvert komme gode erstatninger lysteknisk. For kunstverk og utsmykning så får man vel bare hamstre et antall pærer fremover så vil jeg tro at gode erstatninger finnes når lagrene er tomme. NOS lyspærer vil bli hete salgsvarer på eBay og bruktmarkedet forøvrig!!!! Det som er synd er at resistive laster (lyspærer) blir erstattet med induktive laster (lysrør) og tildels mye støyende elektronisk forkoblingsutstyr. Jeg liker ikke å generere unødvendig støy og innføre dårlig cos phi hjemme, men forstår at det ikke kan tas hensyn til slikt.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
OMF skrev:
roffe skrev:
Ja - nå har vi jo hatt resirkulering av sparepærer og lysrør i mange år allerede...så jeg skjønner ikke helt hvor det store problemet skal oppstå.
Folk må selvsagt endre vaner - og en holdning/opplysningskampanje - og muligens også en ekstra liten pose til disse pærene som hentes hver 6 uke....men dette er jo på ingen måte noe praktisk problem....
Jeg tror fortsatt mange gir f... Og mange har nok for vane å kaste brukte lyspærer i den vanlige søpla. Gammel vane er vond å vende, og her snakker vi etterhvert MANGE pærer.

Det er returordninger for mye rart, men ofte er de for vanskelig tilgjengelige til at folk gidder, eller for dårlig informert om. F.eks. er det slik her jeg bor at kun noen av miljøstasjonene har kontainere for spesialavfall, og disse er i tillegg låst med nøkler som er tilgjengelige i butikker og lignende like ved, men da kun i disse butikkenes åpningstider.

Jeg vil hevde at returordningene er for dårlige.

I tillegg er det jo slik at på grunn av energisparingen så markedsføres slike pærer som miljøvennlige. Det må en holdningsendring til, og det RASKT. Ellers er disse sparepærene en miljøbombe som garantert detoneres i løpet av det nærmeste året.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
Miljøaspektet med sparepærer/lysrør er og har vært en reell problemstilling i mange år. Nå vil utfordringen øke i og med at antallet øker. Ca 5mg Hg pr lampe blir store mengder totalt og dette finnes det meg bekjent pr i dag ingen gode løsninger for å håndtere. Forbudet virker litt forhastet i og med at det ikke finnes reelle erstatninger og tungmetallavfallet ikke blir håndtert forsvarlig. På den annen side lever vi med bl.a. blybatterier, NiCd-batterier og lysrør og mange andre giftige produkter allerede. Verden skal utvikles = forandres, ikke nødvendigvis forbedres dessverre. Akkurat som med mye annen "utvikling".

Topp Bunn