hvorfor varmepumpe i de hele tatt??
akkurat nå, når det er så kaldt som det er (-20 på dagen) så angrer jeg faktisk veldig på at jeg lot meg lure av "varmepumpemafian" kommer ikke mer enn lunka luft ut av den og den eneste dokumenterbar effekt den har er at støvet blir blast rund i huset på full guffe...
og en vanvittig tørr inneklima.
greit nok at vi fyrer til med ved når vi er hjemme, men er begge på jobb hele dagen, så er huset faktiskt bikkjekald når vi kommer hjem...
husker godt når vi besøkte svigers i tyskland til jul to år siden og kom hjem etter en uke og hadde 7grader i huset....
i høsten kjøpte vi en infrarødpanel (
www.redwell.com) til rommet til lillegutten. dette er faktisk den warmeste og mest behaglige rommet vi har.
lufttemperaturen senkes om 2grader som tilsvarer ca.10% energibesparelse (siden ikke luften som blir varmet, men objektene i rommet...)
og en trenger ikke mer enn en stikkkontakt og termostat til å sette den opp...service og vedlikehold er heller ikke nødvendig-
å kjøre varmepumpe i disse temperaturene sliter nok ganske mye på apparaturen- regner en med servivekostnader, så er varmepumpen ikke såå billig allikevel....
ingen støy (hverkien inne eller ute), ingen byggmessige ingrep....
vi vurderer å kjøpe noen ekstra panel til resten av huset.
desverre finns der ingen norske forhandler lenger- varmepumpe er vel det eneste som teller her...