Varmepumpe.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Millmaker skrev:
Prøvde en Kirigamine FD35 i dag, og kan vel ikke si at det var noen revolusjon egentlig. Bekreftet bare det jeg har ment lenge, de er veldig like alle sammen.
Tungvint å komme til koblingsbrettet i innedelen i forhold til andre modeller, generelt litt mer knotete i forhold til sevice og den biten.
Den er langt ifra stillegående på full guffe, ikke noe bedre eller verre enn andre akkurat der.
Innedelen er stor og pumpa bruker noen hundre mer watt på full guffe kontra feks HE9LKE.

Oppsummering: En veldig ok pumpe, men ingen grunn til å si at den er så mye bedre enn feks HE9LKE. Jeg vil kalle det hipp som happ.

Angående Fujitsu er jeg ikke helt enig med cyber der. Jeg syns utedelene på de pumpene skrangler og bråker noe aldeles, de virker rett og slett dårlig skrudd sammen. Der er de endel verre enn andre merker.
Var nettopp utenfor en identisk pumpe der jeg og eieren faktisk påpekte at utedelen laget lyd, dette er en pumpe som er ca 1 år gammel

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
897
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Tja, jeg har kontakter i bransjen og eneste tips fra servicemontører er : Ikke kjøp Panasonic. Og det er ment som et hyggelig tips, ikke nedrakking.

Mitsubishi og Fujitsu Siemens er meget gode produkter.
Hvorfor ikke Panasonic? Det må da finnes gode argumenter for at servicemontørene du kjenner ikke anbefaler merket? Hører gjerne litt mer fra deg ang det...!

C

Cyber

Gjest
Ludo skrev:
cybervision_ skrev:
Tja, jeg har kontakter i bransjen og eneste tips fra servicemontører er : Ikke kjøp Panasonic. Og det er ment som et hyggelig tips, ikke nedrakking.

Mitsubishi og Fujitsu Siemens er meget gode produkter.
Hvorfor ikke Panasonic? Det må da finnes gode argumenter for at servicemontørene du kjenner ikke anbefaler merket? Hører gjerne litt mer fra deg ang det...!
Mye feil og service forstod jeg.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte Panasonic i 2004. I løpet av de første årene mener jeg at motoren i innedelen ble byttet 3 ganger. Rett før den passerte 5 år, begynte utedelen å bråke mer og mer. Jeg fikk da valget mellom et langvarig serviceopphold eller å kjøpe ny pumpe til en god pris. Jeg valgte det siste og den nye, også Panasonic, har ruslet og gått i snart 2 år uten problem så langt.

Frode

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Jeg har Panasonic på tredje året uten feil.
Har heller ikke hatt service / ettersyn.
Hvorfor ha service hvis man ikke plages med noe? (bank i bordet)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.803
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Panasonic. 8 år uten problemer. Min favorittdings.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
RJEL skrev:
Ikke service, bare tweake litt for optimal ytelse ;D
Skal sies at installatør installerte oppdatert programvare et par uker etter installasjon grunnet litt høy frekvens på avisning.
Har fungert knirkefritt så langt og håper det fortsetter slik.

Som nevnt tidligere hadde de tidligere problemer med lagrene, men etter de byttet materiale har det såvidt meg bekjent ikke vært noe problem. Tror byttet kom rundt 2007.

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
Hyggelig å høre. Bare en liten ting selv om du ikke plages med noe. Etter ca 3 års drift kan det være lurt med en service faktisk.
Det har seg nemlig sånn at selv om du er flink til å gjøre rent filter og den biten på innedelen, så blir allikevel registeret på innedelen ganske fullt av støv og skitt allikevel. Og hvert 3 år syns jeg det kan være lurt å demontere dekslene på innedelen slik at bare registeret er igjen og ta en skikkelig rens av den. Det er utrolig mye skitt der og du kan miste så mye som 40% av effekten på pumpa di.

Bare et tips.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
119
Sted
Halden
erato skrev:
Panasonic. 8 år uten problemer. Min favorittdings.

:)

Min er 6 år og det begynner og gro grønske på den. Ikke et feilslag på disse årene.

Gode disse Panasonic.

Mvh Roar

C

Cyber

Gjest
Jeg hører faktisk mer på folk som selger produktene og tjener penger på å reparere dem enn utvalgte brukere som er fornøyde. Når de selger varmepumpe X og varmepumpe Y og X krever langt mer reparasjon og småservicer for å virke så tror jeg på det.

Ingenting er jo bedre enn at en er fornøyd.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.776
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hvorfor varmepumpe i de hele tatt??

akkurat nå, når det er så kaldt som det er (-20 på dagen) så angrer jeg faktisk veldig på at jeg lot meg lure av "varmepumpemafian" kommer ikke mer enn lunka luft ut av den og den eneste dokumenterbar effekt den har er at støvet blir blast rund i huset på full guffe...
:mad: og en vanvittig tørr inneklima.

greit nok at vi fyrer til med ved når vi er hjemme, men er begge på jobb hele dagen, så er huset faktiskt bikkjekald når vi kommer hjem...
husker godt når vi besøkte svigers i tyskland til jul to år siden og kom hjem etter en uke og hadde 7grader i huset....

i høsten kjøpte vi en infrarødpanel (www.redwell.com) til rommet til lillegutten. dette er faktisk den warmeste og mest behaglige rommet vi har.
lufttemperaturen senkes om 2grader som tilsvarer ca.10% energibesparelse (siden ikke luften som blir varmet, men objektene i rommet...)

og en trenger ikke mer enn en stikkkontakt og termostat til å sette den opp...service og vedlikehold er heller ikke nødvendig-
å kjøre varmepumpe i disse temperaturene sliter nok ganske mye på apparaturen- regner en med servivekostnader, så er varmepumpen ikke såå billig allikevel....
ingen støy (hverkien inne eller ute), ingen byggmessige ingrep....

vi vurderer å kjøpe noen ekstra panel til resten av huset.

desverre finns der ingen norske forhandler lenger- varmepumpe er vel det eneste som teller her...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
897
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
-26 grader på morrakvisten igår, den blåser fortsatt varmluft og har ingen problemer med å holde 21 grader i 1 etg...

S

Supertramp

Gjest
slartibartfast skrev:
i høsten kjøpte vi en infrarødpanel (www.redwell.com) til rommet til lillegutten. dette er faktisk den warmeste og mest behaglige rommet vi har.
lufttemperaturen senkes om 2grader som tilsvarer ca.10% energibesparelse (siden ikke luften som blir varmet, men objektene i rommet...)

og en trenger ikke mer enn en stikkkontakt og termostat til å sette den opp...service og vedlikehold er heller ikke nødvendig-
vi vurderer å kjøpe noen ekstra panel til resten av huset.

desverre finns der ingen norske forhandler lenger- varmepumpe er vel det eneste som teller her...
Både Beha og Adax har panelovner som kan styres fra en sentral enhet med dag-og nattsenkning osv osv
Og man får støtte fra Enova til å kjøpe slikt utstyr.

Jeg kjøpe Beha iJaz(sentralenhet) og radioplugger samt nye panelovner til "ytterrommene" som ikke dekkes av varmepumpa. Fungerer alldeles utmerket.

S

Supertramp

Gjest
Stereofix skrev:
Fin pumpe dette, Daikin FTXG-J ,lydnivå på 22dB
Lydnivå er vel helt avhengig av hvor hardt pumpa jobber (=utetemperatur >< innetemperatur).
22dB er nok på laveste viftehastighet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.658
Torget vurderinger
23
22 dB er aldeles urealistisk. Handler om fysiske lover. Skal det flyttes luft uten støy så er det bare å gå opp på viftediameteren og ned med hastigheten. I designprodukter er det som oftest knepet inn på fysiske størrelser. Regn så ut resultatet I PRAKSIS.

Har selv varmepumper installert (bransjemann, må vite..). Skal ta noen enkle lydmålinger i kveld så skal dere få se hva som gjelder.

C

Cyber

Gjest
Enig med deg, slartibartasdsfsdgas, det blir tørr luft av varmepumper, men støvet virvler ikke så mye om en setter den til Quiet på viftehastigheten. Selv har jeg temostatstyrt el-ovn i 1. etasje som klarer å holde 16-17 grader nå og må fyre godt for å holde tempen. Hadde gjort seg med ei varmepumpe, men slikt fungerer jo best over 0 grader, virkningsgraden på -10 er vel 1:1.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.362
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Supertramp skrev:
Ludo skrev:
Da er Panasonic HE9LKE bestillt :)
Fornuftig valg.

Selv nøyde jeg meg med NE9LKE.

Fikk forresten tips om at man bør vurdere om man vil aktivisere e-ion Plus filtreringen.
Denne typen filtrering skaper visst en slags "hinne" på vegger og bilder i området pumpa står, selv om luften visstnok blir renere........
Hva er forksjellen på disse to pumpene....altså NE og HE...?

Skal hjelpe foreldrene mine med å installere 3 stk hjemme.....hvem er best på pris på slikt på østlandsområdet - i nærheten av Kongsvinger....?

MVh
OMF

S

Supertramp

Gjest
OMF skrev:
Hva er forksjellen på disse to pumpene....altså NE og HE...?
Skal hjelpe foreldrene mine med å installere 3 stk hjemme.....hvem er best på pris på slikt på østlandsområdet - i nærheten av Kongsvinger....?
MVh
OMF
HE er vel storebroen til NE.
http://www.bauerenergi.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=93&g0=5&g1=11&g2=3&visavdeling=10&g0txt=&g1txt= Varmepumpe luft/luft&g2txt= Single Panasonic

Nå ble det ikke Panasonic på meg, men Mitsubishi FD-heat Kirigamine 6,3.
Og jeg er alldeles strålende fornøyd.
Da Ikea-lastebilen kom med alle pakkene til kjøkken og garderobe, åpnet jeg opp til den ytterste stua også (transittlager), slik at pumpa nå varmer opp så og si hele huset - uten at den på noen måte sliter med jobben.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Jeg endte også opp med Mitsubishi Kirigamine 6.3, og den varmer opp det store, åpne huset uten å lage lyder som tyder på at den sliter. Satte den på full blås en gang bare for å sjekke, og satte den deretter til auto på viften, og den ble da nokså stille. Har klart seg fint i de 18 kuldegradene vi har hatt.

S

Supertramp

Gjest
Barbaresco skrev:
Jeg endte også opp med Mitsubishi Kirigamine 6.3, og den varmer opp det store, åpne huset uten å lage lyder som tyder på at den sliter. Satte den på full blås en gang bare for å sjekke, og satte den deretter til auto på viften, og den ble da nokså stille. Har klart seg fint i de 18 kuldegradene vi har hatt.
Fikk tips om at pumpa nå om vinteren skal stå på:
- heat
- plasma på
- "spredning", L & R
- "i-eye" på

Står den på "auto" og du fyrer i vedovn ved siden av, vil den starte å kjøle dersom temperaturen i rommet kommer over angitt temperatur på fjernkontrollen.
Filtrene bør rengjøres under dusjen, ikke med støvsuger da det kan skade filternettingen (visstnok).

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Ja, den står på heat (solsymbolet), det er bare viftefunksjonen som går på auto. Det altseende øyet styrer varmen dit det trengs mest, kult!

Skal passe på det med støvsugeren, det er vel tynne greier, dette. Må en selv være med i dusjen??

S

Supertramp

Gjest
Barbaresco skrev:
Ja, den står på heat (solsymbolet), det er bare viftefunksjonen som går på auto. Det altseende øyet styrer varmen dit det trengs mest, kult!

Skal passe på det med støvsugeren, det er vel tynne greier, dette. Må en selv være med i dusjen??
Sikkert - du betalte jo såpass mye for pumpa at det kan være verdt å dusje sammen med deler av den.... :)

Vifta på auto ja, glemte det.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Min mors Panasonic sovnet stille inn i går kveld, 8.5 år gammel. Det kan bli en kald jule-/nyttårshelg, flere av leverandørene i området snakker om midten av januar for montering av ny.

Frode

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Teglsteins rekkehus, ende, to etager. Er ute etter varmepumpe i Trondheim. Noen som kan tipse meg om hvilken pumpe og hvem som bør montere her i nærområdet?

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
38
Jeg har meget god erfaring med AC Senteret i Stavanger. Befaring, bestilling, montering og service forøvrig har vært utført som ønsket. Om anbefalingen er overførbar til Trondheim tør jeg ikke mene noe om.

Vi er godt fornøyd med en Mitsubishi gulvmodell.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.658
Torget vurderinger
23
Supertramp skrev:
Barbaresco skrev:
Fikk tips om at pumpa nå om vinteren skal stå på:
- heat
- plasma på
- "spredning", L & R
- "i-eye" på

Står den på "auto" og du fyrer i vedovn ved siden av, vil den starte å kjøle dersom temperaturen i rommet kommer over angitt temperatur på fjernkontrollen.
Filtrene bør rengjøres under dusjen, ikke med støvsuger da det kan skade filternettingen (visstnok).
ALDRI ALDRI auto dersom du er opptatt av fyringsøkonomi. Kortversjonen.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
..og ALDRI bruke den til å tørke klær(stativet foran varmluftstrømmen) som noen dustehuer av journalister har tipset om i diverse blad.

N

nb

Gjest
Skal man tro undersøkelser i Norge så er en investering i varmepumpe en effektiv måte å øke strømregningen (og innekomforten) på.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Som alltid kommer det an på bruken. Som du sier er komforten nøkkelen.
De som er lei av å komme hjem til kaldt hus for å fyre med ved fra svigers vil selvsagt få ei ille strømregning når de så får +24 og går i T-skjorte året rundt.
En tidligere kollega i YIT gikk grundig til verks og satte egen måler på varmepumpen. Besparelsen kunne dokumenteres å være riktig så solid.
Selv opplevde jeg å få e-verket på besøk når strømregningen sank etter at panelovnene var kastet ut. Når de så varmepumpen ruslet de tilbake til bilen.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.859
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
pengesluk skrev:
22 dB er aldeles urealistisk. Handler om fysiske lover. Skal det flyttes luft uten støy så er det bare å gå opp på viftediameteren og ned med hastigheten. I designprodukter er det som oftest knepet inn på fysiske størrelser. Regn så ut resultatet I PRAKSIS.

Har selv varmepumper installert (bransjemann, må vite..). Skal ta noen enkle lydmålinger i kveld så skal dere få se hva som gjelder.
Jeg var litt nysgjerrig på denne, og det kom aldri noe mer. Ble det noe måling? Aner meg at du har peiling, så da tør jeg å mase litt.
Vi har kjøpt hus med varmepumpe, en tre år gammel Panasonic som fungerer fint, men jeg syns den støyer for mye. Det hender jeg må skur den av hvis vi skal høre musikk i stuen. Det vil si at vi tenker på alternativer, og eventuelt en ekstra i kjelleretasjen.
Noen har fortalt meg at gulvmodeller som bygges inn i veggen støyer mindre enn de vanlige veggmonterte, og det kan jo stemme med du sier her, siden de har større areal. Er dette riktig?

ED: eksempel er Panasonic E12GFEW-2

Vedlegg

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.918
ottone skrev:
pengesluk skrev:

Jeg var litt nysgjerrig på denne, og det kom aldri noe mer. Ble det noe måling? Aner meg at du har peiling, så da tør jeg å mase litt.
Vi har kjøpt hus med varmepumpe, en tre år gammel Panasonic som fungerer fint, men jeg syns den støyer for mye. Det hender jeg må skur den av hvis vi skal høre musikk i stuen. Det vil si at vi tenker på alternativer, og eventuelt en ekstra i kjelleretasjen.
Noen har fortalt meg at gulvmodeller som bygges inn i veggen støyer mindre enn de vanlige veggmonterte, og det kan jo stemme med du sier her, siden de har større areal. Er dette riktig?

ED: eksempel er Panasonic E12GFEW-2
Har en Mitsubishi gulvmodell. Helt utrolig stillegående. Men merk, ikke så effektiv i kulde som Kirigaminemodellene til
samme leverandør. På papiret skal visst denne være 1 dB mer "bråkete" enn Kirigamine, men det får jeg ikke til å gå
opp, og ikke naboen heller, som har en slik. Tror den heter KA Heat 6,2 den jeg har.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.658
Torget vurderinger
23
Har proffpumper fra Mitsubishi Heavy Industries. Den som står i trappeløp kjeller/1 etg. varmer nå opp HELE kjelelren pluss hallen oppe, og det meste av stua på 70 m2 med 3,5 m. takhøyde.

Før lå det 6 kW konstant varme i kjelleren, ikke nok til å dekke kjelleren ALENE en gang, og INGEN drahjelp til trapp/gang/stue.

Pumpa tar maksimum 1,6 kW og yter optimalt nesten 9 kW. Regnestykket er veldig enkelt. Ulempen er litt viftestøy, men det høres stort sett i trappeløpet og omtrent ikke oppe. 6 kW konstant x 24 timer x 1 kr. kWh = 144,- /døgn. 1,6 kW konstant x 24 timer x 1 kr. kWh = 38,- / døgn.

Besparelse: 5 mndr. x 30 døgn = 150 x (144,- - 38,-) = 15.900,- regnet som WORST CASE etter REELLE driftsforhold. I mildværsperioder er besparelsen enda større p.g.a. at pumpa da går ned på ytelse/opptak.

I dette regnestykket er ikke besparelsen for oppvarmingen i gangen/tilskuddet i stua tatt med heller, så jeg kan trygt anta ca. 20.000,- pr. år i besparelser. Dette er nå andre vinteren, så da er installasjonen betalt allerede.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.503
pengesluk skrev:
Har proffpumper fra Mitsubishi Heavy Industries.
Har du modellbetegnelse på den du har i gangen ? Det virker å være hånd i hanske for hall/trappeløp på hytta. Da slipper jeg å ha 30 varmegrader på badet for å unngå at vannet fryser.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.658
Torget vurderinger
23
Skal sjekke i kveld.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
wilbur-x skrev:
..og ALDRI bruke den til å tørke klær(stativet foran varmluftstrømmen) som noen dustehuer av journalister har tipset om i diverse blad.
Begrunnelse?

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
42
Noen som har forsøkt å bore etter varme, blir det jordvarme, vann - varmepumpe?
Jeg har mulighet til å dele på et hull med tre andre hus, selv om det koster en del lurer jeg på om det kan lønne seg, og om jeg kan slippe å isolere. Jeg bor i et eldre hus uten isolasjon, og bruker mellom tre og fem favner ved i året. - Eller hadde det vært nok med en vanlig luft/luft pumpe?

Mvh Knut

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Knutn skrev:
Noen som har forsøkt å bore etter varme, blir det jordvarme, vann - varmepumpe?
Jeg har mulighet til å dele på et hull med tre andre hus, selv om det koster en del lurer jeg på om det kan lønne seg, og om jeg kan slippe å isolere. Jeg bor i et eldre hus uten isolasjon, og bruker mellom tre og fem favner ved i året. - Eller hadde det vært nok med en vanlig luft/luft pumpe?

Mvh Knut
Hvis du har et hus uten isolasjon ville jeg uansett isolert det. En varmepumpe i et slikt hus vil jobbe seg ihjel. Det vil hele tiden være behov for mer varme, den vil aldri roe seg.

Bore etter varme er dyrt i innkjøp men en fin løsning. Det er mange fallgruver der og jeg ville vært skeptisk til deling. Hvordan fordeles utguftene isåfall? Og hva vil du ha i huset? Radiatorer, gulvvarme, konvektorer?
Jeg hadde satt isolasjon av hus øverst på lista om jeg var deg.

Topp Bunn