Vebjørn Selbekk

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Jonas Støre fremstår etterhvert som som en god gammaldags feig, dott. Pinlig for landet at vi ledes av ryggesløse typer som Støre og Stolten.
Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, etter jeg så Tabloid i går. Men jeg vet ikke om Selbekk, hvordan han er mener jeg. Jeg fikk desverre ikke sett Dokument 2.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Når Støre dikter opp ting i forhold til "life of Brian" og at Selbekk var med på boikott av den ser vi hvor desperat han blir i forhold til det å redde eget ansikt. Det er som nevnt tidligere helt patetisk det regjeringen har gjort her. Tenkte jeg skulle kjøpe å lese boka til Selbekk, synes det ble interessant å gjøre etter Dokument2, for å få hele hans opplevelse!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg syntes tv2-dokumentarer klarte å få frem på en bra måte det som skjedde, og det bildet jeg satt med mens det pågikk ble ganske godt bekreftet.
Det talte nok ikke til Selbekks fordel at han var redaktør i en kristen avis, mye ble nok tillagt han og hans begrunnelse for å gjøre det han gjorde som han ikke hadde fortjent eller ment. De som stadig beskylder andre for stigmatisering bør nok gå litt i seg selv her og se om de ikke hadde sett noe annerledes på redaktøren om han hadde hørt til i f.eks Aftenposten.

Saken med tegningene er vel kanskje den som har provosert og opprørt meg mest på veldig lang tid, og måten den ble taklet på her i Norge er nesten like ille som det som skjedde ellers i verden, selv om konsekvensene her selvsagt ikke er store med tanke på liv og helse kan den på sikt bli alvorlig. Vi var villige til å jenke oss når det kom til vår ytringsfrihet, det har vi nå vist hele verden, har man først gitt litt etter blir det bare ennå verre i neste runde.

Bra at tv2 våget å sende dette programmet, bedre seint enn aldri, men mange redaktører bør gå i seg selv og spørre seg hvorfor de var så feige da det stod på. For ikke snakke om hva de aller fleste politikerne i Norge bør gjøre...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
På radio i dag ble eierene til "Magazinet" presentert  et eget program kl 16.00 på P2. Det er den svenske menigheten "Livets Ord" (også kjent som Carola´s menighet). Livets ord har gjort seg bemerket i Sverige som en ytterliggående (i politisk forstand) menighet med en leder som går inn for å provosere muslimer. Lederen hadde holdt en tale 9 dager før publiseringen av karikaturene der han oppfordret til provokasjon. Han er også kjent for å kalle alle politiske partier til venstre for moderaterna for "demonkratiske partier".

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har dette noe med saken å gjøre? Var poenget først og fremst å provosere muslimer, eller var det å få frem problemer med det å tegne Muhammed selv når man ønsker å fremstille ham i en nøytralt eller positivt lys som i disse barnebøkene?
Skal det være egne regler for noen grupper i verden, som man ikke skal kunne provosere?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Og sammenhengen med ytringsfriheten er at.............?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Har dette noe med saken å gjøre? Var poenget først og fremst å provosere muslimer, eller var det å få frem problemer med det å tegne Muhammed selv når man ønsker å fremstille ham i en nøytralt eller positivt lys som i disse barnebøkene?
Skal det være egne regler for noen grupper i verden, som man ikke skal kunne provosere?
Forskjellige kulturer har forskjellige regler. Vi holder ytringsfriheten høyt her i vesten, og det er en verdi jeg også setter høyt. Jeg mener likevel at det  er grunn til å respektere andres kultur - det er den eneste veien til fred og samhandling.  Det er på denne måten våre verdier vil vinne venner i andre kulturer. Du får ikke kulturell utvikling uten gjensidig respekt.

Magazinet brøt med denne tanken - og med det kristne budskap.

P

Parelius

Gjest
Forskjellige kulturer har forskjellige regler. Vi holder ytringsfriheten høyt her i vesten, og det er en verdi jeg også setter høyt. Jeg mener likevel at det er grunn til å respektere andres kultur - det er den eneste veien til fred og samhandling. Det er på denne måten våre verdier vil vinne venner i andre kulturer. Du får ikke kulturell utvikling uten gjensidig respekt.

Blæh!

Du kjenner lite til hva det innebærer å kjempe frem forbedringer. Enhver endring møter motstand. Du prediker det motstandsløse! Uten ryggrad, heter det blant folkene i fjøset.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Hvilke forbedringer har du kjempet fram da Parelius? Tror du Selbekk kjemper fram forbedringer på denne måten?

Du er revolusjonær, jeg er revisjoist?!?

P

Parelius

Gjest
Hvilke forbedringer har du kjempet fram da Parelius? Tror du Selbekk kjemper fram forbedringer på denne måten?

Du er revolusjonær, jeg er revisjoist?!?
Det kommer da ikke an på hva jeg gjør. (Hvis det var tilfellet, så hadde alt liv på kloden bare vært et svakt minne i Guds tanke.) Om jeg ikke gjorde annet enn å drikke maltwhisky dagen lang (som jeg altså gjør), så endret det intet på sannheten i det jeg sa/sier!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Fortell meg da om å kjempe fram forbedringer (selv om du ikke gjør akkurat det).

P

Parelius

Gjest
Fortell meg da om å kjempe fram forbedringer (selv om du ikke gjør akkurat det).
Les en bok omhandlende historie. Det fins sågar tegneserier om det. Før i tiden hadde vi Illustrerte klassikere, nå fins vel noe annet.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Jeg har gjort det. Nå venter jeg på din versjon!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har gjort det. Nå venter jeg på din versjon!
Så les en gang til da vel. Og enda en gang. Til slutt ser du lyset, og finner kunnskapens kilde.

Det skal visstnok være malt whisky der også.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Sånn som deg da!?! Virker ikke som du er i takt med landets beleste og intellektuelle akkurat!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Sånn som deg da!?! Virker ikke som du er i takt med landets beleste og intellektuelle akkurat!
Korrekt observasjon. Den gjengen vil jeg helst ikke assosieres med. Landets mediakåte intellektuelle er en skam for kongeriket, og skulle vært skutt for landssvik.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Forskjellige kulturer har forskjellige regler. Vi holder ytringsfriheten høyt her i vesten, og det er en verdi jeg også setter høyt. Jeg mener likevel at det  er grunn til å respektere andres kultur - det er den eneste veien til fred og samhandling.  Det er på denne måten våre verdier vil vinne venner i andre kulturer. Du får ikke kulturell utvikling uten gjensidig respekt.

Ja, nettopp, vi holder ytringsfriheten høyt her i vesten, og det skal vi fortsette med for det er her vi bor, og de som vil bo sammen med oss får jammen santen se til å skjønne hvordan vi har det i vår del av verden.
Jeg mener ikke det er grunn til å respektere andres kultur om denne kulturen baserer seg på undertrykking, menneskeforakt og drap og vold om man føler seg en smule fornærmet. Vi krenket krenkerne, det får de tåle, vi opplever alle å bli såret, provosert, skuffet og sinte både titt og ofte, det er en del av det å leve, man kan ikke stille seg utenfor denne delen av livet og forlange særregler.
Magazinet brøt med denne tanken- og med det kristne budskap, det var da en merkelig påstand. De omtalte en ganske viktig sak som gikk for seg i Danmark, det var ikke ment som provokasjon, hva i alle dager har vi pressen for om ikke for å informere oss om hva som skjer i verden? Tegningene hadde vært trykket i en Egyptisk avis, ingen bråkte da.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Korrekt observasjon. Den gjengen vil jeg helst ikke assosieres med. Landets mediakåte intellektuelle er en skam for kongeriket, og skulle vært skutt for landssvik.
Den "gjengen" er lite ensartet og uttalelsen om at du tar avstand blir defor helt meningsløs. Vårt lands intellektuelle er påfallende lite mediekåte. Les aviser fra andre land (gjerne fra eget også).

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Hva skal du med den. Jeg kan ikke fortelle noe nytt - sannheten er evig og uforanderlig.
Du kan mao ikke forsvare dine innlegg.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Ja, nettopp, vi holder ytringsfriheten høyt her i vesten, og det skal vi fortsette med for det er her vi bor, og de som vil bo sammen med oss får jammen santen se til  å skjønne hvordan vi har det i vår del av verden.
Jeg mener ikke det er grunn til å respektere andres kultur om denne kulturen baserer seg på undertrykking, menneskeforakt og drap og vold om man føler seg en smule fornærmet. Vi krenket krenkerne, det får de tåle, vi opplever alle å bli såret, provosert, skuffet og sinte både titt og ofte, det er en del av det å leve, man kan ikke stille seg utenfor denne delen av livet og forlange særregler.
Magazinet brøt med denne tanken- og med det kristne budskap, det var da en merkelig påstand. De omtalte en ganske viktig sak som gikk for seg i Danmark, det var ikke ment som provokasjon, hva i alle dager har vi pressen for om ikke for å informere oss om hva som skjer i verden? Tegningene hadde vært trykket i en Egyptisk avis, ingen bråkte da.
Innlegget i NRK viste at det var ment som provokasjon. Livets Ord er intressert i konfrontasjon med muslimer fordi de hater omtrent alt annet enn seg selv.
Ytringsfriheten fremmes best ved å la den spre seg gradvis. Etterhvert som internett og andre mediakanaler brer seg vil dette gå av seg selv. Islam kan ikke stoppe dette i lengden.
Godt gammelt ordtak: "Med list og med lempe kommer en dverg lenger enn en kjempe"

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
En mann som påstår han taler i tunger hver dag har jeg vansker med å ta alvorlig. Han påsto han gjorde det på innslaget i Lørdagsrevyen i går.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Innlegget i NRK viste at det var ment som provokasjon. Livets Ord er intressert i konfrontasjon med muslimer fordi de hater omtrent alt annet enn seg selv.
Ytringsfriheten fremmes best ved å la den spre seg gradvis. Etterhvert som internett og andre mediakanaler brer seg vil dette gå av seg selv. Islam kan ikke stoppe dette i lengden.
Godt gammelt ordtak: "Med list og med lempe kommer en dverg lenger enn en kjempe"
;D Fint ordtak!

Men det var dette med list da, enten så har man det eller så har man det tydeligvis ikke..

Du tillegger Selbekk meninger han ikke har, eller du kan i alle fall ikke vite hva hans meninger er, bare basert på hva eierne av avisen han er redaktør i mener. Hva med Jyllandsposten da, eier Livets ord den avisen og?
Hva er ellers galt i konfrontasjon med muslimer? Skal man ikke kunne konfrontere mennesker man er dypt uenige med og få i gang diskusjoner om ting man synes er galt?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Livets Ord er intressert i konfrontasjon med muslimer fordi de hater omtrent alt annet enn seg selv.
Er det dette du kaller nyansert og gjennomtenkt?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Komponenten: Som sagt: det gikk frem av NRK innslaget. Det er en faktaopplysning og ikke en mening.

Oddgeir: ekstreme religiøse menigheter er ikke nyanserte og gjennomtenkte. Hverken de som hører til islam, kristendommen eller andre.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Komponenten: Som sagt: det gikk frem av NRK innslaget. Det er en faktaopplysning og ikke en mening.

Oddgeir: ekstreme religiøse menigheter er ikke nyanserte og gjennomtenkte. Hverken de som hører til islam, kristendommen eller andre.
Åja, og om nrk har sagt det, så er det rett?
Hva de sier om livets ord er en sak, å koble dette bastant opp til Selbekk er stigmatisering eller generalisering, som man tidligere har hørt mye om, og som man visstnok skal passe seg for.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
NRK er en svært seriøs mediebedrift, og har en tillit hos de aller fleste som "Magazinet" bare kan misunne.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg så også dette på NRK, og det fremgikk ikke av programmet at det var ment som en provokasjon.

De andre egenskapene du tillegger Livets Ord må stå for din regning. Tøvete er det i alle fall.
Både radio tv og internett er utbredt i Iran, hvordan er situasjonen der?
Hva med Kina?

Argumentene dine holder ikke.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
NRK er en svært seriøs mediebedrift, og har en tillit hos de aller fleste som "Magazinet" bare kan misunne.
Det burde du aldri ha sagt. Bare et tidspørsmål før du får hela "smæla" med hvor venstrevridd og gammelkommunistisk ARK er. Bare vent og se! ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Oddgeir: Jeg refererer til et program på NRK - radio, og ikke innslaget i Dagsrevyen.

Medienes innflytelse er udiskutabel, og det er et tidsspørsmål før ytringsfriheten vil mykes opp over hele verden. Vi ser en kulturell globalisering som er sterk. Internett, satelitt tv/radio og billige flyreiser driver dette fram.

Det har skjedd mye i Kina, Iran og i andre land. Det vil skje mye framover

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette kan også internett brukes til:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/08/479107.html

En "selskapslek" kan fort bli blodig alvor, når det som ikke var ment som annet enn intern "humor" spres for hele verden. Man kan rett og slett risikere livet om man prøver å tulle med Muhammed. Sier ikke at dette var spesielt intelligent, men det er heller ikke verre enn mye annen dårlig humor, forskjellen her er at de som er med på dette kan komme i livsfare.

Topp Bunn