Vebjørn Selbekk

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.671
Antall liker
10.150
Og Dagbladet gjør alt for å fyre opp under fordommer mot den muslimske befolkning.
Og så er det noen som beskylder pressen for å være venstrevridd !!
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Og Dagbladet gjør alt for å fyre opp under fordommer mot den muslimske befolkning.
Og så er det noen som beskylder pressen for å være venstrevridd !!
Det var vel neppe Dagbladet som satte i gang denne saken, den er allerede kjent, og det ville være merkelig å ikke nevne den, like merkelig som å ikke nevne den saken med tegningene. Kanskje noen har lært?
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Forskjellige kulturer har forskjellige regler. Vi holder ytringsfriheten høyt her i vesten, og det er en verdi jeg også setter høyt. Jeg mener likevel at det er grunn til å respektere andres kultur - det er den eneste veien til fred og samhandling. Det er på denne måten våre verdier vil vinne venner i andre kulturer. Du får ikke kulturell utvikling uten gjensidig respekt.

Magazinet brøt med denne tanken - og med det kristne budskap.
Nei, vi skal naturligvis ikke respektere tankesett som bryter med menneskerettighetene, meningsfrihet, trosfrihet og ytringsfrihet.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
NRK er en svært seriøs mediebedrift, og har en tillit hos de aller fleste som "Magazinet" bare kan misunne.

Beklager å måtte være så direkte. Det du her skriver om NRK er det reneste vrøvl. NRK er langt fra seriøs.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Nei, vi skal naturligvis ikke respektere tankesett som bryter med menneskerettighetene, meningsfrihet, trosfrihet og ytringsfrihet.
Bedre å "bombe de tilbake til steinalderen?"

Vi må respektere andres kultur, samtidig som vi viser hva vi er imot. Når vi gjør det får vi repekt fra de andre. Da først kan vi vise hva vi står for og påvirke deres kultur. På denne måten har kulturer utviklet seg i alle tider.

Bomber skaper bare flere bomber. Vold avler vold.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Beklager å måtte være så direkte.  Det du her skriver om NRK er det reneste vrøvl.  NRK er langt fra seriøs.
Beklager at du tilhører den promillen av uopplyste mennesker som ikke har fått med deg at NRK har stor tillit hos de aller fleste, og spesielt hos de som vet noe om media.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Bedre å "bombe de tilbake til steinalderen?"

Vi må respektere andres kultur, samtidig som vi viser hva vi er imot. Når vi gjør det får vi repekt fra de andre. Da først kan vi vise hva vi står for og påvirke deres kultur. På denne måten har kulturer utviklet seg i alle tider.

Bomber skaper bare flere bomber. Vold avler vold.
I dette tilfellet er det ikke vold som avler vold, men ytringer, det er det som gjør det så alvorlig.
Om man ønsker respekt får man også vise at man har respekt andre veien, det er den som så totalt mangler blant mange av voldsutøverne. Respekt må man gjøre seg fortjent til, man kan ikke kreve det.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Bedre å "bombe de tilbake til steinalderen?"

Vi må respektere andres kultur, samtidig som vi viser hva vi er imot. Når vi gjør det får vi repekt fra de andre. Da først kan vi vise hva vi står for og påvirke deres kultur. På denne måten har kulturer utviklet seg i alle tider.

Bomber skaper bare flere bomber. Vold avler vold.
Du tar etter mitt syn feil. Alle kulturer har ikke krav på respekt. Skulle vi respektere voldelige og udemokratiske ideologier som nazismen og kommunismen slik de ble praktisert i Nazi-Tyskland eller Sovjetrussland? Skulle vi respektere Pol Pots ideologi? Respekt er noe en må gjøre seg fortjent til.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Beklager at du tilhører den promillen av uopplyste mennesker som ikke har fått med deg at NRK har stor tillit hos de aller fleste, og spesielt hos de som vet noe om media.

Ha-ha-ha. ::)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Du tar etter mitt syn feil.  Alle kulturer har ikke krav på respekt.  Skulle vi respektere voldelige og udemokratiske ideologier som nazismen og kommunismen slik de ble praktisert i Nazi-Tyskland eller Sovjetrussland?  Skulle vi respektere Pol Pots ideologi?  Respekt er noe en må gjøre seg fortjent til.  
Du må respektere menneskene og forholde deg nyansert til hva de mener. Diplomati. Bomber har alltid vært feil. Det lærte (de fleste)amerikanerene i Vietnam, Afghanistan, Irak osv osv
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
I dette tilfellet er det ikke vold som avler vold, men ytringer, det er det som gjør det så alvorlig.
Om man ønsker respekt får man også vise at man har respekt andre veien, det er den som så totalt mangler blant mange av voldsutøverne. Respekt må man gjøre seg fortjent til, man kan ikke kreve det.
Ikke snu det andre kinnet til altså. Da er vi inne i voldsspiralen som handler om prestisje og der alle sier at den andre parten startet først.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
I dette tilfellet er det vel snakk om en ytring som blir møtt med trusler om vold? Det må vi ha lov til å si at vi ikke godtar?
Ikke snu det andre kinnet til altså. Da er vi inne i voldsspiralen som handler om prestisje og der alle sier at den andre parten startet først.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
I dette tilfellet er det vel snakk om en ytring som blir møtt med trusler om vold? Det må vi ha lov til å si at vi ikke godtar?
Selvfølgelig må vi si ifra. Vi er forpliktet til å si ifra, moralsk sett. Men ikke med bomber. Da blir vi like dårlige som de vi vil forbedre.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Selvfølgelig må vi si ifra. Vi er forpliktet til å si ifra, moralsk sett. Men ikke med bomber. Da blir vi like dårlige som de vi vil forbedre.
Ah Støremetoden altså. ;D ;D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Selvfølgelig må vi si ifra. Vi er forpliktet til å si ifra, moralsk sett. Men ikke med bomber. Da blir vi like dårlige som de vi vil forbedre.

Bomber? Hvem er det som sier fra ved bruk av bomber?
Å reagere på ytringsfrihet ved bruk av vold snakker vi om her, det er da ingen som bomber muslimer om man trykker tegninger eller tuller med Muhammed.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.671
Antall liker
10.150
Nå vet vi at muslimer reagerer kraftig når det harseleres over deres religion. Det har vi visst et år eller to. Hvorfor da gjenta det til stadighet? Det minner om barn og "Luften er til for alle" Det har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Det er opplagstall og seere som teller.
Om jeg hadde vært på utkikk etter en menighet eller et politisk parti å slutte meg til så hadde Livets ord og Det Danske folkeparti stått langt nede på min liste. Folk som fremmer sin tro ved å harselere over andres tro "i ytringsfrihetens navn" har jeg ingenting til overs for.
 
P

Parelius

Gjest
Nå vet vi at muslimer reagerer kraftig når det harseleres over deres religion. Det har vi visst et år eller to. Hvorfor da gjenta det til stadighet? Det minner om barn og "Luften er til for alle" Det har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Det er opplagstall og seere som teller.
Om jeg hadde vært på utkikk etter en menighet eller et politisk parti å slutte meg til så hadde Livets ord og Det Danske folkeparti stått langt nede på min liste. Folk som fremmer sin tro ved å harselere over andres tro "i ytringsfrihetens navn" har jeg ingenting til overs for.
Uten på noen måte å gå god for Det danske folkeparti, så har da dette ikke noe med provokasjoner og ytringsfrihet å gjøre. Dette var ting som skjedde i et lukket selskap (så vidt jeg har forstått), og selv om jeg ikke har deltatt i slike type dumheter, så har jeg da gjort andre dumheter privat, som ikke burde komme offentligheten for øre. Vi må skille mellom offentlige ytringer og private dumheter. Den som lekket denne videoen derimot...
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Bomber? Hvem er det som sier fra ved bruk av bomber?
Å reagere på ytringsfrihet ved bruk av vold snakker vi om her, det er da ingen som bomber muslimer om man trykker tegninger eller tuller med Muhammed.
Du har nok hørt om Bush`s korstog mot islamsk terror. Iraks masseødeleggelsesvåpen (som ingen fant) og Al Quaida i Afghanistan som ingen ser ut til å finne heller.
Dette henger sammen med at de er de som demoniserer islam som er mest hårsåre når muslimer reagerer på vår måte å "fremme" ytringsfrihet.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Misvisende: "Ytringsfriheten. Den er ikke en selvfølge lenger, den er ikke som før. Ytringsfriheten er snikmyrdet av den muslimske minoriteten."

Meg bekjent er ytringsfriheten like mye tilstede som før, om ikke mer, da bevisstheten rundt den er høyere enn på lenge.

Vi må beskytte vår kultur. Det gjør vi best ved å formidle de positive verdiene i vår kultur til andre kulturer. Den kulturelle globaliseringen er sterkere enn noen gang.
 
P

Parelius

Gjest
Misvisende: "Ytringsfriheten. Den er ikke en selvfølge lenger, den er ikke som før. Ytringsfriheten er snikmyrdet av den muslimske minoriteten."

Meg bekjent er ytringsfriheten like mye tilstede som før, om ikke mer, da bevisstheten rundt den er høyere enn på lenge.
Følger du med? Er det derfor kunstutstillinger legges i kasser i kjelleren, syngespill taes av plakaten, folk er redd for å provosere, Selbekk må bli ekstra godt vare på etc
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Følger du med? Er det derfor kunstutstillinger legges i kasser i kjelleren, syngespill taes av plakaten, folk er redd for å provosere, Selbekk må bli ekstra godt vare på etc
Jeg mener det jeg skriver. Ytringsfriheten er absolutt til stede. At noen ikke bruker den av frykt er en annen sak, og slik har det alltid vært. Det har alltid vært mange som ikke uttaler seg om kritikkverdige forhold av frykt for represalier, det være seg fra maktpersoner på egen arbeidsplass, i egen kommune eller familie. Juridisk sett er ingenting endret.
 
P

Parelius

Gjest
Jeg mener det jeg skriver. Ytringsfriheten er absolutt til stede. At noen ikke bruker den av frykt er en annen sak, og slik har det alltid vært. Det har alltid vært mange som ikke uttaler seg om kritikkverdige forhold av frykt for represalier, det være seg fra maktpersoner på egen arbeidsplass, i egen kommune eller familie. Juridisk sett er ingenting endret.
Det er her du ikke forstår da! At vi har knesatt ytringsfriheten som prinsipp, og dermed anerkent dens legitimitet, er jo nettopp for at vi skal slippe frykten ved å ytre oss. At det uansett kan koste noe å bruke ytringsfriheten er en annen sak, men frykten skulle vi være foruten. Skjønt det er jo ikke noe problem for deg, du synes jo vi bare skal ytre det vi alle i utgangspunktet kan være enig i (eller i det minste ikke røsker opp i forestilllingene våre på en ubehagelig måte). Er du i slekt med Støre, forresten?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Ytringsfriheten er i største grad i fare når man ikke tør å benytte den i frykt for represalier, den er der ikke for kosesnakk, den er der for å kunne brukes når det er alvor, og når man ser at ting er på vei i feil retning.

Det er de ”feile” muslimene man viser støtte til, det er de ekstreme som styrer dette, ikke de vanlige, fredelige muslimene som alle hele tiden snakker om. Det er ikke disse som tyr til vold, men det er de voldelige man støtter med denne misforståtte respekten. De som krenker andre blir så fryktelig fornærmet når de selv krenkes, som godgutten og jødehateren Al-Qaradawi, han er det viktig å holde seg inne med. Man gjør bare vondt verre når man viser respekt for de ekstreme, mens de mer moderate muslimene ikke får vår støtte og hjelp i sitt forsøk på å gjøre islam mer moderne og moderat. Misforstått snillisme som så ofte før, vi vil så vel, men satser som vanlig på feil hest.

Som Walid sier:
Jeg så på nordmenns ansikter mens de så på demonstrantene: Ansiktene var uforglemmelige: De uttrykte redsel, frykt, undring, frustrasjon, skuffelse og avsky. Gjestene som ble vel mottatt av Ola og Kari Nordmann, som banket på døra om natten, uten innbydelse, og fikk spandert et gjesterom med varmt måltid, vil dirigere og beordre verten.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Du må respektere menneskene og forholde deg nyansert til hva de mener. Diplomati. Bomber har alltid vært feil. Det lærte (de fleste)amerikanerene i Vietnam, Afghanistan, Irak osv osv
"Respekt"er et ord som stadig blir misbrukt. Ingen mennesker har krav på min respekt. De som gjør seg fortjent til respekt, får respekt. Du gjør deg ikke fortjent til respekt ved å spre en ideologi eller et styresett som bryter med menneskerettene. Vanskeligere er det ikke.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Du har nok hørt om Bush`s korstog mot islamsk terror. Iraks masseødeleggelsesvåpen (som ingen fant) og Al Quaida i Afghanistan som ingen ser ut til å finne heller.
Dette henger sammen med at de er de som demoniserer islam som er mest hårsåre når muslimer reagerer på vår måte å "fremme" ytringsfrihet.
Du er festlig!
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Det er her du ikke forstår da! At vi har knesatt ytringsfriheten som prinsipp, og dermed anerkent dens legitimitet, er jo nettopp for at vi skal slippe frykten ved å ytre oss. At det uansett kan koste noe å bruke ytringsfriheten er en annen sak, men frykten skulle vi være foruten. Skjønt det er jo ikke noe problem for deg, du synes jo vi bare skal ytre det vi alle i utgangspunktet kan være enig i (eller i det minste ikke røsker opp i forestilllingene våre på en ubehagelig måte). Er du i slekt med Støre, forresten?
Frykten for å bruke ytringsfriheten har alltid vært der, og vil alltid være der. I saker som sette noen i et ugunstig lys er det risiko knyttet til bruk av ytringsfriheten, uansett om den er lovfestet. Det er mye som ikke ser dagens lys pga frykt. Militære hemmeligheter (de tvilsomme), miljøkriminalitet, korrupsjon osv. Hvorfor tror alle at vi ikke har korrupsjon i Norge?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
"Respekt"er et ord som stadig blir misbrukt.  Ingen mennesker har krav på min respekt.  De som gjør seg fortjent til respekt, får respekt.  Du gjør deg ikke fortjent til respekt ved å spre en ideologi eller et styresett som bryter med menneskerettene.  Vanskeligere er det ikke.
Du kommer ikke langt med en slik holdning. Du må gi respekt for å få respekt. Du må sette deg inn i hver situasjon, og hver person for å vite om de du har å gjøre med fortjener respekt. For å komme i dialog må du begynne med respekt. Å hilse er en måte på vise respekt på. Så kan dialogen starte.

Hvordan går det med Bush`s demokratisering av Irak?
 
P

Parelius

Gjest
Frykten for å bruke ytringsfriheten har alltid vært der, og vil alltid være der. I saker som sette noen i et ugunstig lys er det risiko knyttet til bruk av ytringsfriheten, uansett om den er lovfestet. Det er mye som ikke ser dagens lys pga frykt. Militære hemmeligheter (de tvilsomme), miljøkriminalitet, korrupsjon osv. Hvorfor tror alle at vi ikke har korrupsjon i Norge?
Bare sånn at jeg vet hva vi snakker om her: Hva forstår du med ytringsfrihet, og hvorfor skal vi ha det? Hva er forskjellen mellom å ha det og ikke ha det, sånn rent praktisk, liksom?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Dette er en lovfestet rett, vi har denne retten gjennom grunnloven. Det betyr at du kan gå til rettssak om noen begrenser deg fra å bruke denne retten.
 
P

Parelius

Gjest
Dette er en lovfestet rett, vi har denne retten gjennom grunnloven. Det betyr at du kan gå til rettssak om noen begrenser deg fra å bruke denne retten.
Bare det? Innebærer det ikke samtidig at de andre anerkjenner meg denne retten, såfremt vi nå antar at lovene har legitimitet.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Ja, og de som ikke anerkjenner retten kan du straffeforfølge.

Tyveri er ulovlig i Norge, men det stjeles jo likevel.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Du kommer ikke langt med en slik holdning. Du må gi respekt for å få respekt. Du må sette deg inn i hver situasjon, og hver person for å vite om de du har å gjøre med fortjener respekt. For å komme i dialog må du begynne med respekt. Å hilse er en måte på vise respekt på. Så kan dialogen starte.
Hvilken respekt synes du for resten Kim-Jong-Il har krav på?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Morsomt at hele de offisielle Norge går av hengslene når noen trykker Muhammed tegningene, at ledende norske aviser ikke vil trykke grunnet respekt for muhammed.

Hva så når Dagbladet trykker karikaturer av Jesus?
Nei da er det OK. Ikke noe problem.

Knefallet for muhamed er totalt i den politisk korrekte sirkelen av troløse idioter.

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/11/24/484019.html
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Ser ingen annen råd enn at vi må true med å drepe noen for å få slutt på dette.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Ser ingen annen råd enn at vi må true med å drepe noen for å få slutt på dette.
Skål Kompo, vi blir nok ensomme i den kampen.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Morsomt at hele de offisielle Norge går av hengslene når noen trykker Muhammed tegningene, at ledende norske aviser ikke vil trykke grunnet respekt for muhammed.

Hva så når Dagbladet trykker karikaturer av Jesus?
Nei da er det OK. Ikke noe problem.

Knefallet for muhamed er totalt i den politisk korrekte sirkelen av troløse idioter.

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/11/24/484019.html
Det offisielle Norge gikk ikke av hengslene. Det var endel muslimer som gjorde det.
Lurer på hvorfor du skriver "Knefallet for muhamed..." At det ikke skjer vet alle, og du greier ikke å provosere noen med en så hinsides påstand.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Det offisielle Norge gikk ikke av hengslene. Det var endel muslimer som gjorde det.
Lurer på hvorfor du skriver "Knefallet for muhamed..." At det ikke skjer vet alle, og du greier ikke å provosere noen med en så hinsides påstand.
Å kalle inn til ekstraordinær regjeringskonferanse, å sende regjeringsdelegasjon til Midtøsten, å tvinge en stakkars redaktør å krype til korset, er ikke det litt spesielt? Hvorfor skjer ikke det nå?
 
Topp Bunn