Veien til dp stua!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ja, dette var myntet på Dolbytor, ikke deg. :)
    Så forsåvit det, men mitt svar til dolbytor kunne nok tolkes som om jeg hadde vurdert varmepumpe til ventilasjon.
    Så bare for ordens skyld :rolleyes:
    Forresten så du svaret lenger opp med tanke på gulvtype?
    Jepp, jeg så svaret med tanke på gulvet. Kunne tenkt meg å skifte ut gulvet i stua, men det blir hele tiden utsatt siden det vil skape problemer for dagliglivet mens arbeidet pågår. :p

    Hva slags ventilasjon satser du på?

    Jeg vurderer varmepumpe, men er litt usikker her...
    Varmepumpe har ikke noe med ventilajson å gjøre. Varmepumpe varmer opp den eksisterende lufta. Ventilasjon sørger for utskifting av lufta. Ganske stor forskjell. :)
    Er du helt sikker? Jeg er nemlig litt usikker på hvordan en varmepumpe fungerer. Forhandlere skryter stadig av bedre inneklima med varmepumpe...

    Dette er fra Mitsubishi sine hjemmesider:

    LUFT-LUFT VARMEPUMPER

    Den vanligste typen varmepumpe i dette landet er “luft luft varmepumpen”. Denne henter kald luft utendørs og leverer varm luft innendørs. Enhetene er ofte små og relativt enkle å installere. Utgiftene til oppvarming kan fort halveres, selvfølgelig avhengig av type bolig og hvor stor del av den totale oppvarmingen varmepumpen kan stå for. Luft til luft varmepumper er klart mest effektivt om boligen din har åpne romløsninger. Innedelen, som varmer opp boligen, har også filtre. Filtrene renser lufta og bidrar til et bedre inneklima.
    En luft luft varmepumpe kan brukes i villa, tomannsboliger, rekkehus og leiligheter.
    Fordeler:

    Miljøvennlig – Bedre inneklima – Kan brukes som aircondition – Redusert strømforbruk
    Jada, jeg er helt sikker. Jobber med ventilasjon til daglig.

    Den enkle forklaringen til fbh71 samt den litt mer utfyllende forklaringen til slendrian er helt riktig.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Slendrian det ble lagt et lag til med gips i taket av snekkerne, de tok hull for ventilasjon og lektet siste veggen.
    Fikk huset fult av middagsgjester så ble ikke mye gjort av meg.
    Hentet ut en del elmateriell i fomiddag og bokset litt i kveld.

    image.jpg


    Ellers var det bra med en oppklaring rundt ventilasjon, og elles helt greit med litt liv i tråden :)
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Det skrider fram :)
    Synes du har uforskammede venner som kommer innom til middag på beste hjemmearbeidsdagen :p
    Hva ser vi på bildet? Frontvegg?

    Edit: Skriveleif
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Har du husket alle punktene i rommet nå ;D Nettverk, Atmos høytalere i taket. Rør til HDMI kabel. Kabel til ruteren eller switch ?


    Slik ser det ut når jeg bygde inn serveren under trappa i kinoen min, enkel løsning men den funker:



    Bruker bare magneter for enkelt å kunne komme til dersom det skulle være noe. Her er switch server og en trådløs repeater som tar seg av ett eget nettverk her nede som er koplet på subnettet til resten av huset.


    Ferdig med frontbordet på plass:





    Her er tilkoplingene som kommer ut i veggen min bak racket, de store boksene er oppsamlingen for alle høytalerledningene som er er i rommet + Nettverkstikk og HDMI tilførsel. Jeg har to HDMI kabler der den ene går til TV som henger bak ett 106" lerret og den andre er tilkoplet prosjektoren.





    Her ser du da hvordan det ser ut bak høytalerene, den ene boksen er da til venstre høytaler og den andre signal til subwoofer + strøm subwoofer i midten.



    Jeg valgte åpne bokser for høytalerkablene for da slipper jeg noen skjøter/overganger på kablene.

    Edit:
    Fant ett bilde som viser hele frontveggen langsgående :

    Vegg Føringer.jpg
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Det skrider fram :)
    Synes du har uforskammede venner som kommer innom til middag på beste hjemmearbeidsdagen :p
    Hva ser vi på bildet? Frontvegg?

    Edit: Skriveleif
    Forklaring på frontveggen sett fra mitten (røde bokser)
    Røde bokser skal brukes til kabler forsurround høytalere.
    De blå over skal brukes til to doble stikk for Classe' ssp800, ps4, sonos og 1 ledig til en eventuell fremtidig signalkilde.
    De 2 til høyre og de 2 til venstre blir 4 stk. 16A kurser til dp effekter.
    De ytterste boksene på hver side er dedikert til fremtidig subwoofere også disse 16A 2stk.
    Mellom de to boksene til høyre kommer det opp et rør som skal då til lys inne og infravarmere ute. samt noen stikk på sidevegger.
    Helt til venstre utenfor bilde kommer det opp et rør som skal gå til fremtidig vinylrigg.
    Tilbake til mitten over de blå boksene kommer det 2 til en for signal til vinyl og en for hdmi.
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har du husket alle punktene i rommet nå ;D Nettverk, Atmos høytalere i taket. Rør til HDMI kabel. Kabel til ruteren eller switch ?


    Den kinoen din er virkelig flott og gjennomtenkt.
    Takker for omtanken, har blitt reddet en gang før :) rørene til surround.

    Men for å svare på spørsmål så blir det ikke atmos, blir kun 5 +sub (er)
    Rør til hdmi er ikke glemt, må ha 32 mm
    Ruter eller switch blir det ikke i rommet, sonosen er trådløs.
    Filmstreaming eller tv blir ikke aktuelt.
    Rommet planlegges mest brukt til musikk, konserter og en litt film i helgene.
    Er ikke interessert i å lage tv stue av dette, da blir det altfor stor rift om sitteplassene :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Hmm...... skeptisk :) til ikke å legge en cat kabel i veggene når du først har de åpne, min erfaringer at alt blir mer og mer nettverkskontrollert og med 4K på vei (langsomme greier dog) og fysisk media blir borte fra hyllene tror jeg det kan være lurt å vurdere :) Uansett blir spennende å se sluttresultatet.

    Deilig å ha alt lagret på server ett tastetrykk unna ...


     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.631
    Antall liker
    25.783
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg fått noen gode og oppklarende forklaringer på varmepumpe kontra ventilasjon :)

    Hovedgrunnen til at jeg vurderer varmepumpe er kjøling. Jeg syns det er veldig ubehagelig å ha det for varmt, så derfor tror jeg at jeg blir nødt til å gå for varmepumpe. Jeg får vurdere om jeg går for en eller annen form for ventilasjon i tillegg, men jeg har et vindu som kan åpnes...;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    hmm det er nok noe i det dere sier, blu-ray forsvinner sikkert med tide det også
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.769
    Antall liker
    5.265
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ville nok absolutt hatt minst en datakontakt ja. Nettradio, firmware oppdatering av forsterker/blu-ray spiller. Fremtidig streaming ++

    Jeg tok ingen sjanser så har totalt 10 i kinoen min :) en ved sofa, en ved projektor, en i platehylla og resten ved stereobenken :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Authentic og Antonsen da får jeg det sånn som dere vil ;D de to øverste til venstre på midten er for å trekke cat6
    Etter advarsler fra Dere og nærmere ettertanke, kan jo hende det kun er streaming som gjelder i fremtiden.
    Forøvrig ferdig med boksing og korigert rør og klart for å platslå vegger.

    image.jpg
     

    Vedlegg

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.631
    Antall liker
    25.783
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det blir helhetlig og fint med en gang man får kledd inn isolasjonen :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Sant nok, ligner litt på et rom etterhvert :)
    Planen for morgendagen er ferdigstilling av første laget på veggene med tetting og sparkling.
    Sjaue inn andre laget med gulvspon og trinnlydplatene samt starte å bordkle siste ytterveggen.
    Når det kommer til finish på tak og vegger tenker jeg helsparkling, ensfarget og kun gulvlister.
    Noen som har erfaringer eller synspunkter de vil dele :confused:
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er rimelig sikker på at du før eller senere ser at det cat røret er gull verdt :)

    --------

    Vi brukte armering og heldekkende duk i alle overganger i kinoen min (på dobbel gips) - mer jobb men har ikke så mye som en liten sprekk i overganger mellom vegg tak etter snart 2.5 års bruk. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke brukte fibergips på siste laget da den tåler ett oppheng på 30kg.

    Hvordan tenker du å varme opp rommet ?

    Angående ensfarget så ville jeg brutt opp med en vegg i en annen farge/tapet for å gi rommet litt liv - men smaken er som baken.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemeldinger og tips authentic, du har nok rett ang. rørene for nettkabel :rolleyes:
    Ang. sparklingen skal jeg sjekke med snekkerne hvordan de har tenkt å utføre dette mtp. armering.
    Du snakker sef. ikke bare om de papirstrimlene som legges i skjøtene på platene?
    Oppvarming blir handlet av dp'ene :p samt sirkulasjon med resten av boligen.
    Tror jeg starter med ensfarget rom og bryter opp med et pent gulv samt akustiske tiltak med motiv på sikt.
    Er jo ikke allverden å male en vegg i ettertid om det viser seg at du har rett som vanlig ;)

    edit:glemte å nevne at epicon 8 bryter ganske bra opp :p
     
    Sist redigert:

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Takk for tilbakemeldinger og tips authentic, du har nok rett ang. rørene for nettkabel :rolleyes:
    Ang. sparklingen skal jeg sjekke med snekkerne hvordan de har tenkt å utføre dette mtp. armering.
    Du snakker sef. ikke bare om de papirstrimlene som legges i skjøtene på platene?
    Oppvarming blir handlet av dp'ene :p samt sirkulasjon med resten av boligen.
    Tror jeg starter med ensfarget rom og bryter opp med et pent gulv samt akustiske tiltak med motiv på sikt.
    Er jo ikke allverden å male en vegg i ettertid om det viser seg at du har rett som vanlig ;)

    edit:glemte å nevne at epicon 8 bryter ganske bra opp :p

    Du er et patentlig rivjern!:) > Lykke til videre! <
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Stemmer opp authentic. Gjorde samme operasjonen på et soverom for 4 år siden, og det var fortsatt fint når jeg solgte i høst. Mulig du har gjort det (ser det ikke på bildene), men jeg ville fuget mellom tak og veggplater når veggplatene er kommet på, før du sparkler igjen. Kan godt være det er en unødvendig tvangstanke, men innbiller meg det kan hjelpe mot lydlekkasje :p
    Gå for ensfarget først, så er det ikke så mye jobb å hive opp noe tapet eller male veggen bak HT hvis det skulle være kjedelig :)

    Edit: Trykkleif
     
    Sist redigert:

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Dobbelpost.. Fø%&¤#/¤) netthastigheten på den her båten er til og bli smårar av...
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    slendrian det nederste bildet innlegg #253 kan elastisk tettemasse ses.
    Nå er første laget med gips ferdig og mere tettemasse rundt kontakter og gjørner på plass.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Da blir andre gipslaget ferdig i morgen ser det ut til.
    Begynner å bli grei tykkelse på veggene nå :rolleyes: håper det virker som tenkt.

    image.jpg
    image.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Andre laget med gips er ferdig og spaklet.
    Lekter for flatpartiet i taket samt skråpartiet på røstveggene er påstartet.
    Flatpartiet skal benyttes for montering av ledpaneler og tomrommet for kabelføringer.
    Skråpartiene i røstveggene skal benyttes for montering av ventilasjons ventilene og avstiving.

    image.jpg
    image.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.117
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du benytter vel anledningen til å lage akustikkhimling på det flate partiet med en gang antar jeg? Med så mye luft over vil du jo kunne få til en svært effektiv demping i taket, langt mer enn de fleste andre med flatt tak får mulighet til.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Fristende, men det er jo ikke sikkert akusstiske tiltak fungerer på dette punktet.
    Derfor fullfører jeg rommet uten tiltak, tiltak er tenkt utført ut fra målinger og testing.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.117
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Oi, det synes jeg høres litt optimistisk ut.
    Jeg kan ikke helt se for meg at det er noe å tape på å gjøre denne jobben med en gang. Om det mot formodning skulle bli overdempet (noe jeg som bør være direkte usannsynlig ved kun demping i tak) så går det jo an å bytte ut enkelte absorbenter med diffusorer for eksempel. Eller helt vanlige flate plater.
    Det er litt verre når du har rommet ferdig, måler det, og SÅ finner du ut at du skulle ønske at du hadde gjort andre prioriteringer med taket. Regner ikke med at du kommer til å rive det du akkurat har bygget dersom målingene tilsier at det kunne ha vært en god ide med demping i tak allikevel.

    Takrefleksjoner er jo noe som stort sett alle kunne hatt mindre av, så jeg tror du er helt trygg om du velger å dempe der, selv uten å måle i forkant.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ikke store rommet bak flatingen i taket, taket flater ikke ut der hvor lekta på røstveggen er montert.
    Fra lekta på røstveggen vil det gå i 45' og opp i taket til denne skråen treffer lektene i taket.
    Flatingen i taket blir mellom lektene i taket og blir ikke dypere opp i spissen enn 10 cm.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Oi, det synes jeg høres litt optimistisk ut.
    Jeg kan ikke helt se for meg at det er noe å tape på å gjøre denne jobben med en gang. Om det mot formodning skulle bli overdempet (noe jeg som bør være direkte usannsynlig ved kun demping i tak) så går det jo an å bytte ut enkelte absorbenter med diffusorer for eksempel. Eller helt vanlige flate plater.
    Det er litt verre når du har rommet ferdig, måler det, og SÅ finner du ut at du skulle ønske at du hadde gjort andre prioriteringer med taket. Regner ikke med at du kommer til å rive det du akkurat har bygget dersom målingene tilsier at det kunne ha vært en god ide med demping i tak allikevel.

    Takrefleksjoner er jo noe som stort sett alle kunne hatt mindre av, så jeg tror du er helt trygg om du velger å dempe der, selv uten å måle i forkant.
    Enig, med såpass volum over vil det være en enkel jobb å gjøre plass til 10-20cm plater - få snekkeren til å lage en ramme i takkonstruksjonen litt i forkant av lytteposisjon. Du vet sikkert sånn ca hvor sofaen og høytalere blir stående og da er det enkelt å finne ut hvor refleksen kommer. 4 stk 120x60x10 plater vil gjøre underverker i denne posisjon garantert!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.117
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det blir ikke store rommet bak flatingen i taket, taket flater ikke ut der hvor lekta på røstveggen er montert.
    Fra lekta på røstveggen vil det gå i 45' og opp i taket til denne skråen treffer lektene i taket.
    Flatingen i taket blir mellom lektene i taket og blir ikke dypere opp i spissen enn 10 cm.
    OK, da blir det jo en litt annen sak. Jeg antok at du skulle legge opp et flatt tak på innsiden av luftekanaler og kabler og det som var, slik at det ble et ganske stort luftrom mellom det flate taket og skråtaket..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Fristende, men det er jo ikke sikkert akusstiske tiltak fungerer på dette punktet.
    Derfor fullfører jeg rommet uten tiltak, tiltak er tenkt utført ut fra målinger og testing.
    I fare for å virke inhabil så er ikke målinger noe du må ha for å finne de verste refleksjonene, å ta ned disse på høyre, venstre sidevegger og tak er noe som nærmest burde være obligatorisk i ett lytterom og dette er en rimelig enkelt å finne ut av om du vil.

    Noen liker rom med mer liv i enn andre men disse refleksjonene jeg prater om er nærmest som en selvfølge å gjøre og vil med 100% sikkerhet gi deg en mye bedre lyd. Derifra er det en smaksak for mye demping som skal inn i rommet.

    Jeg hjalp min kompis i betongbunkeren hans med utformingen av rommet og her måtte det inn en god del plater for å ta endel av den stygge etterklangen. Resultatet med og uten plater kan ikke beskrives men må oppleves.




    Du ser litt av akustikkløsningen hans i taket fra dette bildet:

     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ser AndersR fikk det med seg etter en mere utfyllende forklaring, og mistenker at authentic skrev i mellomtiden?
    authentic gikk du glipp av dimensjonen på tomrommet i taket, se innlegg #267
    Blir så lite volum og areal at det ikke blir serlig mye virkning tenker jeg.
    Må nok sikkert montere akustiske tiltak i taket men de blir nok hengende under taket :rolleyes:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Authentic, flott kino både din og kompisens, er det lyd dør jeg ser på det nederste bildet.
    I så fall hvor mange db reduksjon er den oppgitt til?
    Og sist men ikke minst hvor godt virker det i så fall?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Kommer nok bedre fram på disse bildene, resten av lekter og kubbing er på plass.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Pano med iPhone gir en viss peiling på hvordan tak vinklene blir.
    Gipsarbeidet er nå ferdig, heil sparkling neste.

    image.jpg


    Joda jeg låver ikke flere gipsbilder, men kanskje en oppdatering når det er ferdig sparklet :p
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Klarte ikke å dy meg, dro litt Deco Blue super matt på veggen med en fille bare for å få en liten smakebit.
    Blir muligens for mørk denne, men malingen er kjøpt så da blir i alle fall dette første strøket.

    image.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.631
    Antall liker
    25.783
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg må også få bestemt meg for noen farger etterhvert. Ikke enkelt gitt :rolleyes:
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.135
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    4
    Knallbra !!!!
    Lyst på ei sånn dp stue jeg og....
    Får vel nøye meg med dp verkstedet mitt.
    Eller kanskje legge ned dp verkstedet og opprette dp stue isteden :cool:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    ;) Rune du får no heller slutte å fly over Mo I Rana.
    Om du kjenner behovet blir for stort så kommer du bare innom og låner stua litt, så kan jeg komme innom verkstedet om behovet melder seg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn