Klaaaang da. Hehe. Respons er jo absolutt veldig bra daKoblet opp måleriggen og en dsp i går for å få en forståelse for rommet.
Testet kun med höyttalerene i posisjon som vist på bildet.
Nada niks i rommet bortsett fra noen tomme ölbokser og de småtassene og en kabelsalat
Vis vedlegget 454131
Blå kurve er nærfeltsmåling av LSR308 og grönn er målt i antatt lytteposisjon.
Syntes responsen er gledelig overraskende lineær, og merker at alt er på plass i musikken. Ingen markante dipper eller topper med unntak av den 50hz som er monitorene.
Men ikke noen overraskelse i vannfallet at jeg har litt å jobbe med. Ikke mulig å forvente noe annet i et nakent rom med tre flater gips. Det positive er at det er veldig lite under 100hz som stikker seg negativt ut, som indikerer at jeg kanskje slipper uten store bassfeller og kun moderate bredbåndsfeller i 1 refleksjon pluss et knippe inventar
Vis vedlegget 454132
OBS mikrofon er ikke kalibrert mot lydtrykk, men målt på 70-80dB
Mulig forklaringen på dette ligger i ETC plottet i impulse fanen.Jepp ånkli klaaang. Men det interessante er at forholdene er uakseptable til hifi, så har klangen en behagelig karakter. Annet enn hva jeg opplever i betong og ren gips
Skal begynne å drasse inn litt inventar i morgen, og blir spenbende å følge med på endringene
Skal følge litt med. ETC viser volumnivå på refleksjoner relativt til direktelyd og hvor jevnt de faller over tid. Ofte mange hunder begravet her.Skal jobbe litt med dette etterpå. Drasse inn litt remedier osv. Flott hvis du følger med. Har aldri brukt etc før
Når det gjelder treverkets påvirkning på klangen så tror jeg forklaringen ligger i frekvens og ikke i refleksjoner.Mulig forklaringen på dette ligger i ETC plottet i impulse fanen.Jepp ånkli klaaang. Men det interessante er at forholdene er uakseptable til hifi, så har klangen en behagelig karakter. Annet enn hva jeg opplever i betong og ren gips
Skal begynne å drasse inn litt inventar i morgen, og blir spenbende å følge med på endringene
Kan jeg spørre hvorfor du tror dette?Når det gjelder treverkets påvirkning på klangen så tror jeg forklaringen ligger i frekvens og ikke i refleksjoner.Mulig forklaringen på dette ligger i ETC plottet i impulse fanen.Jepp ånkli klaaang. Men det interessante er at forholdene er uakseptable til hifi, så har klangen en behagelig karakter. Annet enn hva jeg opplever i betong og ren gips
Start med å fokusere på de første 30 millisekundene. Her vil du kunne se hvilke refleksjoner som ødelegger pinpointing og stereopersperpektiv.Hvordan er det best å jobbe med ETC? Hvordan går jeg frem?
Alle de resonansene du ser der er garantert rommet. Kabinett resonanser varer aldri i verden så lenge med mindre du konstruerer høyttalerne av flaktynt materiale.Med 500ms tidsvindu ser det ut som støygulvet er nede på 30 tallet, og ser ut som de utstikkende resonansene på 48hz og 116hz dør relativt kjapt. Så spørs det hva som er forårsaket av kabinett og hva som er rom. Kanskje jeg må en tur på delelageret i kveld og snekre sammen en bastard
Vis vedlegget 454950
Enig. Få opp utgangspunktet til å begynne med.Kast ikke bort tiden på spekulasjoner og målinger før du har fått på plass alle remedier - møbler, plater hyller, bilder av svigermor, bilde av meg etc. etc.
Med mindre du kjeder deg og ikke har annet å bedrive da![]()
Ok. Så jeg vil se plottet dø ut fortest mulig? Flytter jeg mikk rundt eller måle kun i lyttepostisjon mens jeg tester plassering av akustikkplater?Start med å fokusere på de første 30 millisekundene. Her vil du kunne se hvilke refleksjoner som ødelegger pinpointing og stereopersperpektiv.Hvordan er det best å jobbe med ETC? Hvordan går jeg frem?
Ikke nødvendigvis, men det er en stor fordel om det er jevnt. Jeg liker selv at de første refleksjonene har så lavt nivå som mulig, men det er en smakssak. Så lenge det er jevnt og ikke masse som stikker seg ut så vil det låte bedre.Ok. Så jeg vil se plottet dø ut fortest mulig? Flytter jeg mikk rundt eller måle kun i lyttepostisjon mens jeg tester plassering av akustikkplater?Start med å fokusere på de første 30 millisekundene. Her vil du kunne se hvilke refleksjoner som ødelegger pinpointing og stereopersperpektiv.Hvordan er det best å jobbe med ETC? Hvordan går jeg frem?
Joda, skal drasse inn møbler. Er kun noen bokhyller og sofa som skal inn
Selvfølgelig.Kan jeg spørre hvorfor du tror dette?Når det gjelder treverkets påvirkning på klangen så tror jeg forklaringen ligger i frekvens og ikke i refleksjoner.Mulig forklaringen på dette ligger i ETC plottet i impulse fanen.Jepp ånkli klaaang. Men det interessante er at forholdene er uakseptable til hifi, så har klangen en behagelig karakter. Annet enn hva jeg opplever i betong og ren gips
Skal begynne å drasse inn litt inventar i morgen, og blir spenbende å følge med på endringene![]()
Er det ikke bare å bruke filtrert ETC? Ser jo fort om det reflekterer mindre i toppen enn nedoverSelvfølgelig.Kan jeg spørre hvorfor du tror dette?Når det gjelder treverkets påvirkning på klangen så tror jeg forklaringen ligger i frekvens og ikke i refleksjoner.![]()
Rom med trevegger, gjerne umalte har en mykere klang enn like rom med vegger av hardere materiale som gips osv. Dette kommer av at de myke veggene absorberer mer av de lyse frekvensene som igjen fører til at etterklangen i rommet alltid er mørkere enn direktelyden. Når man ser på ETC plottet så vil summen av frekvensspekteret summeres i hver enkelt refleksjon. Hvis rommet demper litt ulinjært over 4-5Khz vil dette være nærmest umulig å se på ETC.
Først må du bruke riktig vindu. Gå på limits og juster til du kun ser de første 50 millisekundene på X-aksen. Slik det er nå viser du 1000ms.Ok. Denne er målt på en høyttaler
Kan du gi noen kjappe kommentarer hva jeg ser?
Vis vedlegget 454951