Venner af Bang & Olufsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    8)
    Altfor mye dissing av B&O i hifinerdkretser. Det må vi gjøre noe med, hva?
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Hva med å søke på stillingen etter Torben Sørensen? Da kan du tilogmed bli bestevenn med firmaet. :D

    nei, fra spøk til revolver. Har hørt mye bra fra B&O, og i ekte dansk stil, greier de å blande estetikk i det hele også.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Må jo melde meg inn. Har en del B&O i huset, om enn mest klassiske ting. Noe som gir meg gjentatt fryd er denne platespilleren og forsterker/tuner kombinasjonen. "Eldgammelt" (slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet.)

    Beogram 4000 nærmest. Fikk ny PU fra Soundsmith i USA, som spesialiserer seg på klassiske komponenter. Det var faktisk natt&dag mellom gammel og ny stift da den nye kom på plass.

    De er koblet til et par Dynaudio Focus 140 høyttalere.
    Da Beolab 5000 forsterkeren (øverst i stacken) kom ble de faktisk brukt som monoblokker av enkelte entusiaster - de var råsterke for den tiden (2x60W) og skikkelige audiofile kjøpte to, én til hver høyttaler. Også mange som ble brukt med non-B&O ht.
    Jeg har fått mine komponenter fullstendig overhalt og kalibrert til "som ny" standard av Frede Kristensen i Danmark (Thorens entusiast og autoritet) - og nyter lyden. Han er nylig blitt valgt av Thorens som autorisert restauratør av Thorens 124 spillere og gjenskaper Quad, Revox, Tandberg, Thorens og B&O til fabrikkny standard. (Det er ingen overdrivelse).
    http://www.classic-audio.dk/index.html



    Hos Frede har jeg hørt et rehabilitert sett av de opprinnelige høyttalerne - men de tar mye plass. Ville vært ordentlig vakkert og autentisk dog ...



    En annen interessant ting med forsterkeren - den har uttak for senterkanal, og en ganske sofistikert nedmiksing til senter. Også grunnen til at den ikke har uttak for hodetelefoner, pga måten kretsene ble brukt på.
    Man visste jo at et godt stereoperspektiv ideelt sett burde ha en senterkanal i tillegg til L/R. Det er først nå, over førti år etter, at man kan se det gjennomført igjen med sofistikerte 3-kanalsalgoritmer for DSP.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Jeg har også et par B&O CD-spillere fra slutten av 80-tallet.
    B&O var et av de første selskapene som satset tungt på CD-spillere, og de bygde noen kvalitetsmonstre som fortsatt er i bruk, og som er ettertraktet blant audiofile, også som stand-alone spillere.

    Beogram CD 5500, 6500 og 7000 er kompromissløse. De har analog utgang, men er også utstyrt med coax s/pdif. 6500 og 7000 har også utgang for tapning før innebygd signalbehandling - sier litt om innstillingen.

    Her er innmaten i 5500. Disse tre enhetene brukte alle Philips like kompromissløse TDA1541A DAC, forlengst vidgjeten og nå sjelden. Entusiaster leter etter enheter som inneholder denne dac-chipen, og bygger nye enheter rundt den. Denne chip'en er vurdert som den kanskje mest musikalske dac'en som er skapt, uten at jeg skal gå inn på hva musikalitet i forhold til teknikk går ut på.
    I denne linken kan man finne ut mer om denne, og hvilke andre produsenter som brukte den.
    http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/TDA1541 corner/TDA1541.html

    Chip'en er 16-bit kompatibel og kan oversamples opp til 8 ganger. B&O utnyttet dette, noe som er årsaken til at denne spilleren fortsatt spiller vakkert.
     

    Vedlegg

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Stor forskjell på B&O forhandlere.
    Kjøpte et par demobrukte og røde Beolab-3 høyttalere hos en forhandler sentralt i Kr.Sand. Dårligere service og kompetanse skal man lete lenge etter.
    Jeg reiste derfor til Stavanger og byttet inn de røde i et par flunk nye sorte. Ønsket ikke å være kunde i Kr.Sand, og likte også bedre sort farge.
    Utrolig forskjell på service. Må bare skryte av Stavanger!
    De har ordnet bestillte smådeler på meget kort tid, de har latt meg kikke i brukernmanualer osv.
    I Stavanger fikk jeg også rede på at jeg ikke kunne bruke 5-dins plugger for å mekke meg egne kabler til Beolab'ene (jeg trenger kabler til vanlig linjeutgang på Burmester cd-spiller). Fikk i Stavanger vite at jeg måtte ha 8-dins plugger pga spesiell jordingskopling i pluggen. Dette for å få mindre støy i fra høyttalerne pga ice forsterkerne. Forhandleren i Kr.Sand kjente ikke til dette og sendte meg, etter uendelig mye mas og frustrasjon, ubrukelige linje-ledninger med 5-dins plugger.
    I Stavanger kopierte de opp koplingsskjema til meg helt uoppfordret. Er bare så fornøyd nå (etter masse frustrasjon med den forrige forhandleren). Jepp :)
    Tør nesten ikke si det men synes det er en tydelig, og viktig for meg, forbedring i å bytte ut originalkablene til Beolabene med bedre kabler.
    Andre som skal ha slike linjeutgangkabler kan bestille ferdige kabler fra B&O, art.nr 6270856 (but homemade Cardas is better ;)).
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Takk for tilbakemelding Hagto;

    Har du navn eller beskrivelse av denne personen? Er det flere som jobber der etc, risk for å bli utsatt ;) for noe anderledes enn det du beskriver?

    Hadde tenkt å svinge innom for å sjekke ut nr. 5, men er litt usikker, mener å ha lest en gang at det var en 'pinex' opplevelse i samme butikk.

    Din vurdering; er lokalet i stand til å demoe BL5 på en om ikke fullverdig, så i alle fall verdifull måte?

    mvh
    bob
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    bobbob skrev:
    Takk for tilbakemelding Hagto;

    Har du navn eller beskrivelse av denne personen? Er det flere som jobber der etc, risk for å bli utsatt ;) for noe anderledes enn det du beskriver?

    Hadde tenkt å svinge innom for å sjekke ut nr. 5, men er litt usikker, mener å ha lest en gang at det var en 'pinex' opplevelse i samme butikk.

    Din vurdering; er lokalet i stand til å demoe BL5 på en om ikke fullverdig, så i alle fall verdifull måte?

    mvh
    bob
    Vil ikke nevne noen navn her i tråden. Men har selv bare opplevd en, og samme, mann i butikken i Kr.Sand de gangene jeg har vært der.
    Har ikke sett BL5 i Kr.Sand, og er vel derfor tvilende til kompetanse.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    440
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Hagto skrev:
    Stor forskjell på B&O forhandlere.
    Kjøpte et par demobrukte og røde Beolab-3 høyttalere hos en forhandler sentralt i Kr.Sand. Dårligere service og kompetanse skal man lete lenge etter.
    Jeg reiste derfor til Stavanger og byttet inn de røde i et par flunk nye sorte. Ønsket ikke å være kunde i Kr.Sand, og likte også bedre sort farge.
    Utrolig forskjell på service. Må bare skryte av Stavanger!
    De har ordnet bestillte smådeler på meget kort tid, de har latt meg kikke i brukernmanualer osv.
    I Stavanger fikk jeg også rede på at jeg ikke kunne bruke 5-dins plugger for å mekke meg egne kabler til Beolab'ene (jeg trenger kabler til vanlig linjeutgang på Burmester cd-spiller). Fikk i Stavanger vite at jeg måtte ha 8-dins plugger pga spesiell jordingskopling i pluggen. Dette for å få mindre støy i fra høyttalerne pga ice forsterkerne. Forhandleren i Kr.Sand kjente ikke til dette og sendte meg, etter uendelig mye mas og frustrasjon, ubrukelige linje-ledninger med 5-dins plugger.
    I Stavanger kopierte de opp koplingsskjema til meg helt uoppfordret. Er bare så fornøyd nå (etter masse frustrasjon med den forrige forhandleren). Jepp :)
    Tør nesten ikke si det men synes det er en tydelig, og viktig for meg, forbedring i å bytte ut originalkablene til Beolabene med bedre kabler.
    Andre som skal ha slike linjeutgangkabler kan bestille ferdige kabler fra B&O, art.nr 6270856 (but homemade Cardas is better ;)).
    Ville bare nevne att Cardas anbefaler 399 grader til blytinnet og 427 til blyfritt
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    budda skrev:
    Ville bare nevne att Cardas anbefaler 399 grader til blytinnet og 427 til blyfritt
    Er dette ca. verdier - eller må det være nøyaktig 399? ;D Cardas minner meg litt om NSB...
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Noen forslag, dersom du har tenkt å få til en demo av BeoLab 5 i butikk.

    B&Os markedsføring er misvisende når det gjelder disse høyttalerne. De har gjort et poeng av at de "kan plasseres hvor som helst og lyder like godt." Dette er nonsense - man skal følge anbefalt plassering for store høyttalere, hvilket betyr at de ikke skal stå tett opp til vegger eller i et hjørne. En av konstruktørene anbefalte minst én meter til vegger, og helst mer.

    De tåler å stå et stykke fra hverandre -- opp til tre meter er helt i orden, men du kan tøye strikken og prøve enda mer, så lenge du får til en likesidet trekant. Sett deg utenfor apex (spissen) på denne trekanten.

    Toe-in eller ikke? Samme konstruktør er ikke tilhenger av toe-in, og mener at de skal stå så de peker ut vinkelrett fra høyttalerlinjen - dvs. linjen de står på. Men man kan eksperimentere med toe-in, syns jeg. (BL5 høyttalerne som står i lytterommet i Struer har toe-in, det sier jo litt.)

    Kalibrering. Sørg for å kalibrere dem etter at de er flyttet ut fra veggen.

    Sjekk at de er stilt riktig - det er en bryter bak som man anvender for å fortelle høyttaleren om den står til høyre eller til venstre for lytteren. Sjekk at disse bryterne står riktig.

    Ta med eget drivverk. Dersom dette har s/pdif coax ut så kan du koble deg rett på høyttalerne. Anbefalt signal ut skal være 2.0V RMS. dCS Puccini har ulike styrker på utgangssignalet, som kan velges av bruker, så vær sikker på at du har riktig ut-signal, og begynn gjerne med lavt lyttevolum og kjør det opp.

    BL5 har ikke indikator for volum. De kan synkroniseres med en kabel, men en grei måte å sikre at de spiller likt på er å kjøre dem helt ned i volum, og så ta dem opp steg for steg med volumknappen på fjernkontrollen. Fortell forhandleren at de skal stå i Option 1 dersom du har med eget drivverk. Hvert trykk på volumknappen øker volumet med 1 dB.

    Ørene skal/bør være på nivå med tweeterens akustiske linse.

    Enjoy!

    Og om forhandleren mener at de fint kan stå inntil veggen så har vedkommende null peiling (til tross for at de som regel avbildes stående inntil vegg i alle bilder fra B&O.)

    Og ja - dessverre er kvaliteten på B&O forhandlere sterkt varierende - enkelte lytter tydeligvis ikke til musikk.

    (Forøvrig - det går sikkert å forhandle en meget god pris med han som selger disse gjennom Finn.no -- trekker jeg fra alt som ikke er BL5, og tar høyde for bruktverdier, burde man kunne foreslå et beløp under 80.000. Et kupp i forhold til nypris.)
    http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13360017&sid=xz10cabusfOa210211&WT.svl=Link
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Ser jeg var upresis Hagto. Mente Stavanger butikken, beklager. Full støtte i å ikke gi navn på pers. der du ikke er imponert.., du har har sagt nok ang. det.

    Tenkte på å forhåpenligvis møte samme kompetente person i stv. som du gjorde mht å få en god demo. Uansett takk for svar.

    bob
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Og takk til deg også KindOfBlue for mange gode råd ang. demo etc. Tar dette med meg.

    bob
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Jeg har vært i butikken som ligger på Lura industriområde like utenfor Stavanger(like ved Ikea). Har ikke vært i Stavangerbutikken, men det er samme folkene som driver begge. I butikken på Lura har jeg fått demo av Beolab 5. Her sto høyttalerne plassert nærme bakvegg, men jeg ble uansett imponert over korreksjonssystemet. Bassen ble uventet god til å stå så nærme bakvegg.
    Men tror du skal ta med deg rådene fra KOB som har stor erfaring med disse høyttalerne. Har mye av samme erfaringer mht plassering som han har med mine BL3. Er helt sikker på at de er verlvillige til litt omplassering av høyttalerne slik jeg har møtt dem til nå. Jeg har truffet to forskjellige personer og synes det var topp service fra begge. Kan være de har bedre demolokale inne i Stavanger, det kjenner jeg ikke til.
    T.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Årsaken til at det er best å få høyttalerne ut fra veggen er romkalibrering og optimal ytelse. B&O er naturligvis klar over WAF og at det er mye forlangt å få gitt disse høyttalerne den plassen de fortjener - det må være forklaringen på at de klines inn til vegger.

    Det er to 15" elementer som peker rett ned i disse høyttalerne, og når de står rett inntil veggen så får ikke luften som stemples (opp til 1.8 liter i hvert støt) arbeidet som den skal. Bassen blir renere med avstand fra veggen.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    440
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    mteinum skrev:
    budda skrev:
    Ville bare nevne att Cardas anbefaler 399 grader til blytinnet og 427 til blyfritt
    Er dette ca. verdier - eller må det være nøyaktig 399? ;D Cardas minner meg litt om NSB...
    Neida,det er 750 og 800 F som jeg har gjort om til Celsius.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har hørt beolab 9 - skuffende
    Har hørt beolab 5 - overraskende bra.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da er jeg blitt innehaver av B&O ting. Står montert i min nye bil...

    Må innrømme at jeg ikke er helt fornøyd med lyden enda. Skal vel spilles inn endel også da. Blir nok endel bedre etter endel timer.
    Bang & Olufsen høyttalersystem
    Underholdning på høyeste nivå: Med en effekt på 505 Watt, 10 kanaler og 14 høyytelseshøyttalere garanterer Bang & Olufsens høyttaleresystem (ekstrautstyr) en helt fantastisk lydopplevelse i Audi A4 Avant.
    Men bilen den er helt super.
     

    Vedlegg

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    En liten kommentar til Hagto om service i B&O butikker: Jeg har ikke vært i butikken på Lura men jeg har vært i Stavanger. Der ble jeg ikke imponert over kunnskapnen til selger, han var stort sett opptatt av å snakke om design og kunne overhodet ikke svare på konkrete spørsmål som beste plassering av høytalere eller tekniske data.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    dandare skrev:
    En liten kommentar til Hagto om service i B&O butikker: Jeg har ikke vært i butikken på Lura men jeg har vært i Stavanger. Der ble jeg ikke imponert over kunnskapnen til selger, han var stort sett opptatt av å snakke om design og kunne overhodet ikke svare på konkrete spørsmål som beste plassering av høytalere eller tekniske data.
    Har aldri vært i butikken inne i selve Stavanger, og kan ikke uttale meg om den. Når det gjaldt tekniske spørsmål så ble jeg skikkelig imponert av kunnskapen og velvilligheten til ekspeditøren på Lura, ved mitt siste besøk. Han dro ut flere servicemanualer fra verkstedet, og forklarte oppbygging av høyttalere, valg av elementer, koplingsskjemaer osv.
    I Kristiansand hadde jeg brukt over en måned, men enda hadde jeg problemer med brum fra høyttalerne når de var koplet til vanlig linjeutgang på ikke BO-utstyr. Selgeren der visste ikke at man måtte ha 7-Dins plugger med forsterker og signaljord koplet sammen. Han sendte med forskjellige ledninger med 5-dins plugger som ingen virket(La merke til at redaktøren i Fidelity også måtte gi opp kopling til vanlig utstyr pga støyproblemer ved testen av Beolab-9. Merkelig egentlig at både han og selger i Kristiansand har slike problemer med tanke på at slike ledninger fra B&O står som vanlig tilbehør i produktkatalogen deres, viser det seg).
    I Stavanger fikk jeg riktig ledning med en gang, og fikk med kopi fra servicemanual hvordan de skulle koples hvis jeg hadde lyst til å lage mine egne. Meget engasjert og hjelpsom selger. Vet dog ikke hvor mye peiling han hadde ved oppsett/plassering av anlegg. Det var serviceviljen, og svar på tekniske spørsmål vedrørende oppbyggingen av Beolab 5 og Beolab 3 jeg ble imponert.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Hagto skrev:
    (La merke til at redaktøren i Fidelity også måtte gi opp kopling til vanlig utstyr pga støyproblemer ved testen av Beolab-9. Merkelig egentlig at både han og selger i Kristiansand har slike problemer med tanke på at slike ledninger fra B&O står som vanlig tilbehør i produktkatalogen deres, viser det seg).
    Og det kanskje underligste her er vel at B&O må ha sendt ut høyttalerne til et hifi-blad, til test, uten å sende med riktige kabler ... !
     

    Fnatt

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    KindOfBlue skrev:
    Enig, bambadoo, når det gjelder BL9 og BL5. Den første er for dyr i forhold til det jeg hører, den andre er vilt for billig.

    Her er testen fra hifinews, delt i to pdf'er nederst i denne linken:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22851.msg434915.html#msg434915
    alene hjemme med mine relativt nyinnkjøpte beolab 5 og akkurat nå synes jeg dette spiller fletta av mitt gamle oppsett McIntosh 501, audio physic caldera og esoteric x01 limited. Nuvel, det beste anlegget er det man til enhver tid har ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hva har du i forkant? Og hvordan har du satt dem opp?

    Meget nysgjerrig.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Må medgi at jeg ble litt nysjerrig jeg og.
     

    Fnatt

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    johnnygrandis skrev:
    Må medgi at jeg ble litt nysjerrig jeg og.
    Veldig enkelt og rimelig; bang olufsens egne lakrislisser som kabler, hdmi fra philips bdp 9600 til philips cinema 3d, derfra spdif til beolab5. Slik får jeg i tillegg lyd fra getboksen. Regner med å bytte fra tv til wadia som "mikser" snart. Ikke mer spennende en det. Men jeg synes det låter som fire ganger prisen.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg må vel melde meg inn her, jeg også. Et par Beolab 5 har overtatt plassen i fin- og musikkstuen. De har bare stått hjemme hos meg drøy uke - kjøpte dem brukt - men disse blir garantert stående lenge.

    Eneste kilden er en Squeezebox Classic - tilkoblet med B&O's beskjedne, men sikkert helt greie - digitalkabler. Høyttalerne står inntil en trappesjakt, hvilket sikrer god avstand til veggen bak - ca. 1,6 meter - og dette spiller utrolig bra på alle lyttenivåer.

    Dette er tilsynelatende dyre saker, men ser man på hva det koster, det "tradisjonelle" anlegget som disse høyttalerne erstatter, sparer jeg en haug med penger. Dersom - det er ikke sikkert jeg gjør det - men dersom jeg skulle selge unna alle de boksene og alle kablene som blir overflødige etter Beolab'enes inntog, ser jeg faktisk for meg et lite overskudd i lommeboken.

    Et bilde fra nettet - pene å se på synes både kona og jeg. Det store poenget med disse for vårt vedkommende, var å slippe å se forsterkere og høyttalere, med tilhørende kabelsalat, bakfra når vi går opp og ned trappen bak anlegget.



    Jeg skal prøve å få koblet til en Squeezebox Duet som jeg har fått låne av datteren min - og lykkes jeg med det, skulle alt ligge til rette for et kabelfritt stereoanlegg. Noen diskrete kabelkanaler kommer i så tilfelle til å skjule alt.
     

    Vedlegg

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Har en slik B&O TX tangential platespiller. Har stått nedstøvet 10-12 år og prøvde å blåse liv i den idag. Jo, motor gikk fint, men fikk ikke montert reima som går fra motor og rundt tallerkenen skikkelig, så den datt av hele tiden. Mulig jeg monterte feil, men ser ikke så mange andre måter å gjøre dette på. Noen med råd?
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    roesok skrev:
    Har en slik B&O TX tangential platespiller. Har stått nedstøvet 10-12 år og prøvde å blåse liv i den idag. Jo, motor gikk fint, men fikk ikke montert reima som går fra motor og rundt tallerkenen skikkelig, så den datt av hele tiden. Mulig jeg monterte feil, men ser ikke så mange andre måter å gjøre dette på. Noen med råd?
    Et lite triks med disse. Du legger reimen rundt reimleder under selve tallerkenen, og så legger du den om oversiden av tallerkenen, og spenner den, slik at den ikke faller av.

    Pass på at remmen blir liggende rett, selv når du "brekker" den om på motsatt side av tallerkenen.
    Så legger du tallerkenen på plass, og vender remmen ned over motorspolen, mens du holder remmen stram. Legg gjerne noen dråper tynn olje i både motorspindel og tallerkenspindel. Har den stått såpass lenge bør du kanskje rense spindelbrønnen og legge inn ny olje.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En snill venninne har latt meg arve en flunkende ny og uåpnet BeoGram TX2 med tilhørende uåpnet pu. Denne ligger i originalemballasjen sin, og jeg har ikke turt å åpne den ennå. Hun på sin side arvet den fra en avdød onkel med samleinteresse.

    Har forresten ikke fisket frem en riaa med mm-inngang heller. Har en Rotel 970 et sted… får vel lete. Ellers en Huldra 10 med DIN. Er det DIN utgang på denne TX2? Og; er den verdt noe kommersielt dersom jeg velger å ikke åpne den?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Fikk et par form 2 hodetelefoner i gave av kona nettopp.
    Disse er jo bare kjempelekre. Lyden er vel stort sett på nivå med de vanlige modellene fra Koss etc, men designet og eiergleden er noe helt annet.
    Ikke mange av disse å se på gaten...

     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaringer med Beolab 1? Denne kjempen av en høyttaler tiltaler meg i design og teknikk med sine ICE-amper i bassen og transistor i topp om jeg minnes rett? Ser det ligger et sett på finn i rødt, ikke helt drømmemodellen men ser de selges for rundt 20k rundt forbi. Kan dette være et scoop?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    hifiguru skrev:
    Noen som har erfaringer med Beolab 1? Denne kjempen av en høyttaler tiltaler meg i design og teknikk med sine ICE-amper i bassen og transistor i topp om jeg minnes rett? Ser det ligger et sett på finn i rødt, ikke helt drømmemodellen men ser de selges for rundt 20k rundt forbi. Kan dette være et scoop?
    Billigere enn hva et brukt par går for i DK. Maks uforvrengt SPL på 105dB. Du finner en del diskusjoner omkring dem på beoworld.org. Meget ettertraktet blant B&O fans. Er disse versjonen i 2 meter eller 1.84meter?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    hifiguru skrev:
    Noen som har erfaringer med Beolab 1? Denne kjempen av en høyttaler tiltaler meg i design og teknikk med sine ICE-amper i bassen og transistor i topp om jeg minnes rett? Ser det ligger et sett på finn i rødt, ikke helt drømmemodellen men ser de selges for rundt 20k rundt forbi. Kan dette være et scoop?
    Billigere enn hva et brukt par går for i DK. Maks uforvrengt SPL på 105dB. Du finner en del diskusjoner omkring dem på beoworld.org. Meget ettertraktet blant B&O fans. Er disse versjonen i 2 meter eller 1.84meter?
    Det vet jeg ikke, fant ut at den røde modellen gikk ut i 2003 mens modellen gikk til 2006. De røde står til 18.000 på finn, funnet et sett sølv i DK til 20.000
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lekker ny sak fra B&O denne nye BeoLit 12, med AirPlay og det hele. Bygger på utsøkte B&O-tradisjoner tilbake til mange av våre besteforeldres ungdom.

    I mine ører har B&O bærbare alltid pleid å låte svært bra for sin stand, og tidligere B&O-modeller (ikke minst den geniale BeoSound 3!) har vært blant mine alltime favoritt bærbare. En ting er at de låter svært godt, en annen ting er at de er vakre objekter med høy byggekvalitet som er en sann fryd i hverdagslig bruk. En berikelse hver dag. Vinn-vinn. Til en pris riktignok, men kvalitet koster og man finner seg lett i det.

    Så jeg har store forhåpninger til denne. Priset til drøye 5k i Norge tror jeg? En slik skal jeg definitivt ha!

    http://www.beoplay.com/
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har B&O endret designstrategi? Denne var da bemerkelsesverdig gammelBraun-aktig?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig så. Og en real peker mot de eldste B&O'ene så retro er det vel. Men gammel Braun-design er ikke å forakte, og den flyter vel fint ihop med de tidligere bærbare fra 50-tallet frem til de nyeste (under)?
     

    Vedlegg

    Fnatt

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Ulf-B skrev:
    Jeg må vel melde meg inn her, jeg også. Et par Beolab 5 har overtatt plassen i fin- og musikkstuen. De har bare stått hjemme hos meg drøy uke - kjøpte dem brukt - men disse blir garantert stående lenge.

    Eneste kilden er en Squeezebox Classic - tilkoblet med B&O's beskjedne, men sikkert helt greie - digitalkabler. Høyttalerne står inntil en trappesjakt, hvilket sikrer god avstand til veggen bak - ca. 1,6 meter - og dette spiller utrolig bra på alle lyttenivåer.

    Dette er tilsynelatende dyre saker, men ser man på hva det koster, det "tradisjonelle" anlegget som disse høyttalerne erstatter, sparer jeg en haug med penger. Dersom - det er ikke sikkert jeg gjør det - men dersom jeg skulle selge unna alle de boksene og alle kablene som blir overflødige etter Beolab'enes inntog, ser jeg faktisk for meg et lite overskudd i lommeboken.

    Et bilde fra nettet - pene å se på synes både kona og jeg. Det store poenget med disse for vårt vedkommende, var å slippe å se forsterkere og høyttalere, med tilhørende kabelsalat, bakfra når vi går opp og ned trappen bak anlegget.



    Jeg skal prøve å få koblet til en Squeezebox Duet som jeg har fått låne av datteren min - og lykkes jeg med det, skulle alt ligge til rette for et kabelfritt stereoanlegg. Noen diskrete kabelkanaler kommer i så tilfelle til å skjule alt.
    Har nå koblet wadia 381i direkte i beolab 5 i min nye stue på 54 kvm. Du verden for et potensiale disse ht har, såfremt man bruker gode kilder!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn