Du kan leve lenge med standard Duo også, før du oppgraderer til Omega.. Tror jeg heller ville se på et supplement til Duo subene før jeg oppgraderte til Omega, var jeg deg. Større lydmessig gevinst pr. krone imo, selv om jeg opplevde en stor oppgradering med Omega.ganilsen skrev:Takker for tips. Endte på Duo, så kan jeg oppgradere drivere en gang før jeg må bytte høyttalere igjen.
Geir Arne
Tror du kanskje missforstod misjonen. Tviler ikke på at bassmodulen går dypt nok. Problemet ligger i at dyp gjengivelse OG litt høyt volum går utover forvrengningen høyere opp i frekvens. Jeg har som nevnt tidligere lest at fulltonehornet i Duo ruller av langt før 170hz som Avantgarde oppgir. Dermed må 10"erne ideelt sett bli med opp til godt over 200hz. Å gjengi 200hz er en ting, 20hz det samme, men å kombinere å kunne spille 20hz og 200hz samtidig blir en helt annen cup of tea. Derfor vil jeg begrense membranvandringen på bassmodulen ved å dele denne en plass mellom 40hz og 60hz. Det sikrer mer overskudd i den viktige mellombassen og mindre forvrenging.Jens skrev:Bare for å få balansere det hele litt.
Lyd er jo svært så subjektivt og undertegnede er av den oppfatning at vanlige Duo basser spiller mer enn dypt nok.
I de fleste rom spiller de med fullt nivå ned til under 25Hz og -3dB ved 20Hz vil være ganske normalt.
Behøver man mer?
At en eller flere subber aller nederst nok kanskje kan føre til en mer imponerende lyd stemmer selvfølgelig, men IMHO kan dette også føre til at man sitter og lytter og lar seg imponere av bassen og glemmer resten av musikken..... :
Jeg er altså av den oppfatning at hvis man først skal oppgradere bassen på Duo eller Duo Omega så er små basshorn fra Avantgarde veien å gå.
Spesielt rimelige er de dog ikke........... :'(
Prøv litt og se om du opplever dette med delingsproblematikk som et praktisk problem. Jeg tipper nei! Hva man ender opp med mht bass, er nok et spørsmål om både preferanser og lommebok. Man kan nok dra Duo'ene veldig langt, og jeg er svært nyskjerrig på hva en seriøs dipol løsning eller sånne som LMC,TAS og KNB har, kan gjøre med bassen.ganilsen skrev:Tror du kanskje missforstod misjonen. Tviler ikke på at bassmodulen går dypt nok. Problemet ligger i at dyp gjengivelse OG litt høyt volum går utover forvrengningen høyere opp i frekvens. Jeg har som nevnt tidligere lest at fulltonehornet i Duo ruller av langt før 170hz som Avantgarde oppgir. Dermed må 10"erne ideelt sett bli med opp til godt over 200hz. Å gjengi 200hz er en ting, 20hz det samme, men å kombinere å kunne spille 20hz og 200hz samtidig blir en helt annen cup of tea. Derfor vil jeg begrense membranvandringen på bassmodulen ved å dele denne en plass mellom 40hz og 60hz. Det sikrer mer overskudd i den viktige mellombassen og mindre forvrenging.Jens skrev:Bare for å få balansere det hele litt.
Lyd er jo svært så subjektivt og undertegnede er av den oppfatning at vanlige Duo basser spiller mer enn dypt nok.
I de fleste rom spiller de med fullt nivå ned til under 25Hz og -3dB ved 20Hz vil være ganske normalt.
Behøver man mer?
At en eller flere subber aller nederst nok kanskje kan føre til en mer imponerende lyd stemmer selvfølgelig, men IMHO kan dette også føre til at man sitter og lytter og lar seg imponere av bassen og glemmer resten av musikken..... :
Jeg er altså av den oppfatning at hvis man først skal oppgradere bassen på Duo eller Duo Omega så er små basshorn fra Avantgarde veien å gå.
Dette er da min teori, uten å en gang ha eid Avantgarde, så det må såklart testes ut. Men jeg har tro på at det kan være prikken over den berømte i'en. Det er altså ikke snakk om mer bass, bare en mer fornuftig(i mitt hodet) arbeidsfordeling. Spesiet dyrt er det heller ikke, alt annet tatt i betraktning.
Geir Arne
Har hatt både AG og denne wavac en i hus , men ikke samtidig , forsterkern spiller meget godt , ikke den beste 300b ampen i bassen , men oppover utrolig luftig og flott ( testet med rimlige rør) så her er det mer å gå på med feks western electric.Leifi skrev:Hva tror AG folket om disse 2 comboene .
EAR 868
Audiopax stereo88
eller
Wavac MD300b
Var ganske innstilt på de første oppsette helt til denne lille vakkre Wavacen kom på brukten i kveld .
Det hadde vært flott om jeg slipper.gut_man skrev:Prøv litt og se om du opplever dette med delingsproblematikk som et praktisk problem. Jeg tipper nei! Hva man ender opp med mht bass, er nok et spørsmål om både preferanser og lommebok. Man kan nok dra Duo'ene veldig langt, og jeg er svært nyskjerrig på hva en seriøs dipol løsning eller sånne som LMC,TAS og KNB har, kan gjøre med bassen.ganilsen skrev:Tror du kanskje missforstod misjonen. Tviler ikke på at bassmodulen går dypt nok. Problemet ligger i at dyp gjengivelse OG litt høyt volum går utover forvrengningen høyere opp i frekvens. Jeg har som nevnt tidligere lest at fulltonehornet i Duo ruller av langt før 170hz som Avantgarde oppgir. Dermed må 10"erne ideelt sett bli med opp til godt over 200hz. Å gjengi 200hz er en ting, 20hz det samme, men å kombinere å kunne spille 20hz og 200hz samtidig blir en helt annen cup of tea. Derfor vil jeg begrense membranvandringen på bassmodulen ved å dele denne en plass mellom 40hz og 60hz. Det sikrer mer overskudd i den viktige mellombassen og mindre forvrenging.Jens skrev:Bare for å få balansere det hele litt.
Behøver man mer?
Dette er da min teori, uten å en gang ha eid Avantgarde, så det må såklart testes ut. Men jeg har tro på at det kan være prikken over den berømte i'en. Det er altså ikke snakk om mer bass, bare en mer fornuftig(i mitt hodet) arbeidsfordeling. Spesiet dyrt er det heller ikke, alt annet tatt i betraktning.
Geir Arne
Leifi skrev:Hva tror AG folket om disse 2 comboene .
EAR 868
Audiopax stereo88
eller
Wavac MD300b
Var ganske innstilt på de første oppsette helt til denne lille vakkre Wavacen kom på brukten i kveld .
EAR preen er god nok for det meste! Audiopax kjenner jeg ikke, men ser at mange liker Audiopax på AG! Kjenner ikke Wavac, så jeg skal ikke mene for mye om dem. BP er derimot kjent og kjært.. Tror du går en lykkelig tid i møte ;DLeifi skrev:Jeg går for pakke 1 som canales sa det så fint . Litt pga md300b ikke har fjernkontroll , å at jeg har fått meget gode pris tilbud på de andre 2 forsterkerene . Audiopax har jeg holdt et øye med de siste åra å når kjangsen byr seg slår jeg til .
EAR 868 vill sikkert ikke gjøre seg bort med f,eks Border Patrol s20 eller Wavac 300Bm ved enn senere anledening .
faber skrev:og en test benk from the early days
Leifi skrev:
joda med er ikke hjemme før om 3 uker. AD797 er best, da skulle alt være klart til jeg er hjemme igjen. 8)LMC skrev:driver du og sløver her inne?
burde ikke du lodde superRegs? ;D
mvh
Leif
Leifi skrev:Jeg tror bildet lyver litt Le , de står ca 120cm fra bakvegg . Føler jeg har truffet ganske bra med plassering . Som jeg nevnte er det litt vanskeligt og være kritisk for øyeblikket , så etter noen uker skal jeg begynne den lange prosessen med perfeksjonering . Er fortsatt enn del å gå på i forhold til å dra dem enda lengre ut på gulvet .
Audiopaxen er skremmende tyst . 0 brum 0 støy .
De neste blir nytt rack , nye kabler å ny dac . Samt eit rør bytte på Audiopaxen .
Skal se om jeg ikke kan få lånt meg eit Kamera enn dag å tatt litt bilder .
Gratulerer! Det ser veldig bra ut og låter nok også veldig bra. Meeeget anstendig utstyr!Leifi skrev:Etter et lengre opphold pga hus kjøp er jeg tilbake igjen . Etter å ha forelska meg i Duo , var jeg fast bestemt på at min neste høyttaler skulle være Mezzo.
De fleste her inne drar nok kjennskap på nettopp dette paret .
Bildet er tatt med Iphone så bilde kvalitet er så som så .
faber skrev:Et par horn