Sikkert riktig, men fordelen (som man må vurdere om oppveier det negative) er at man kan bruke et mellomtonehorn helt uten delefilter.LMC skrev:duo mezzo har deling 170 og 2k
området 2-20K er for vidt imo
fire og en halv oktav er å stresse drivern i et horn
Done! (etter tidligere anbefalinger fra en herremann fra DrøbakLMC skrev:om du vil dempe tweeteren bruk en Duelund grafitt motstand
Mine kommentarer angående lyden av Avantgarde kommer altså fra tester gjort med Mezzo (ikke mine egne) hvor vi fjernet bugscreen og koblet inn en 5 ohm Duelund motstand i serie med diskanten.
Datt delvis av lasset her, men på generelt grunnlag har jeg erfaring med at dess enklere delefilter dess mer "live" lyd får man.LMC skrev:med forbehold om at rommet er med i målingene:
erfaringsmessig vil jeg påstå at løftet rundt 2K8 er et produkt av summing i delefrekvens og at det er brukt for slakt filter på høypass diskant(typisk AG)
det brede frekvens området med for høyt nivå lenger opp burde vært tatt ned med et bredt notch filter, men da ville man mistet noen db følsomhet, noe som er lite ønskelig der driveren ikke har mere å gå på fordi den jobber over for bredt område
antakelig ville en erfaren tekniker ala grelv med måleutstyr kunne lage et filter som ungikk denne problematikken
hadde AG hadde vært villig til å ofre 3-4 db følsomhet hadde de fått den adskillig flatere fra basskassen og helt ut
Dess færre komponenter i delefilteret dess mer "live" lyd.
Ingen delefilter overhodet er derfor i mine ører klart å foretrekke HVIS man kan leve med de andre "skavankene" dette mange ganger medfører ???
Er dog ikke uten videre enig med at man nødvendigvis skal dra ned nivået høyere opp i frekvens.
Husk at vi alle drar på årene og ikke nødvendigvis har samme følsomhet i de øvre frekvenser som tidligere ;D
Primo har jo nøyaktig samme mellomtone og diskant som Mezzo.LMC skrev:men nå var jo primo på vei så who cares?
vinyl med gran låter neppe bløtere enn vinyl med skifer så slapp av
mvh
Leif
En liten forskjell i bass headroom, that's all :
Mao så fjernes bugscreen umiddelbart når Primo kommer i hus og en 5 ohm Duelund motstand kobles inn i serie med diskanten. Så bruker jeg heller litt tid på å finne ut om dette er ok eller om jeg heller ønsker en mer fleksibel løsning med en trafo for å dempe diskanten.
Mvh
Torfinn