For og først rydde opp i spørsmålet ditt.
Det finnes ikke Omega utgaver av Uno, dette er forbeholdt Duo og Trio modellene.
Uno fra tidligere var en relativt lik utgave av Duo, med nøyaktig samme basser og nøyaktig samme stativ, forskjellen lå i mellomtone og diskanthornene. Som følgelig var mindre og strakk seg ikke like langt ned i frekvens.
Nå er Uno erstattet av Nano, som er en enda mindre høytaler enn den opprinnelige Uno.
Nano har enda mindre mellomtonehorn, og en noe "mindre" kasse til bassene. Jeg skriver "mindre" i hermetegn fordi den slett ikke er MINDRE i volum da den er like mye høyere som den er kortere i dybden. Forsterkerene til bassene har også fått en oppussing.
Jeg har eid både Uno og Duo, hørt Nano ved en rekke annledninger og er ganske klar på at Nano helt klart er en mer velykket høytaler enn standard Uno.
Når det er sagt, er altså Duo enda bedre. Med høyere oppløsning og med mer smell i solar plexus.
Forskjellen opp til en Duo Omega må sies og være lett hørbar, med større headroom og dynamikk, men man får selvsagt også en større gjennomsiktighet som må passes på når man velger forsterkeri. Jeg kjenner ikke forsterkerene dine, men ingenting skulle tilsi at dette ikke kommer til og fungere som en kule uansett hvilken modell du måtte velge og gå for.
Bruktpriser er ofte vanskelig, da det bestemmes av markedet og etterspørsel. Det siste året har prisene vært idiotisk lave og derav har mange par blitt solgt.
Har man rundt 40K tilgjengelig burde det være mulig og skaffe seg ett par flotte Duo, pluss på ca 20K for Omega.
Fargen kan man selvsagt bytte, men jeg ville ikke prøvd meg selv.